ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی بازی The Long Dark – فریاد سکوت

انتشار در ۷ مهر ۱۳۹۹
پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۷ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۰
پدرام بهادری
پدرام بهادری

منتشر‌ شده در 4 سال قبل
اشتراک گذاری:

نمی‌دانم این اشتیاق ما به بازی‌های سبک بقا از کجا نشات می‌گیرد، شاید به حس استرس و هیجان دائمی آن‌ها که انگار تعقیب‌مان می‌کند، اعتیاد داریم، شاید شیفته آزادی عمل بی‌سابقه‌ای می‌شویم که در اختیارمان قرار می‌دهند یا این احتمال وجود دارد که چالش‌برانگیز بودنشان باعث می‌شود نتوانیم از این سبک بازی‌ها دل بکنیم. دلیل هر کدام از این‌ها یا همه‌شان با همدیگر باشد، نتیجه‌اش این است که هر از چند گاهی به ژانر بقا استیم سری می‌زنم تا بازی‌هایش را بررسی کنم و چند سال پیش یکی از همین استیم‌گردی‌ها بود که من را با The Long Dark آشنا کرد.

ماهیت و عنصر اصلی تشکیل دهنده بازی‌های سبک بقا، «خطر» است. خطری که شما را هر لحظه تهدید می‌کند، تنهایتان نمی‌گذارد و مجبورتان می‌کند هیچ وقت ساکن نمانید. در بیشتر بازی‌ها، این خطر، زامبی‌ها و موجودات فضایی و تخیلی هستند. اما در The Long Dark مهم‌ترین دشمن شما، آب و هوا است.

یک طوفان ژئومغناطیسی، کره زمین را به قدری سرد و غیر قابل سکونت کرده که احتمالا هیچ گله‌ای از زامبی‌های خون‌خوار، هر چقدر هم بزرگ و پر تعداد از عهده‌اش بر نمی‌آمدند.

برای همین دشمن اصلی شما در این دنیای آخرالزمانی، سرماست. سرمایی طاقت‌فرسا که باید تا جایی که می‌توانید از دستان یخ‌زده و نامرئی‌اش در امان بمانید. البته که در کنارش باید به فکر برآورده کردن نیازهای طبیعی چون گرسنگی، تشنگی و خستگی هم باشید. حالا بعد از سه سال The Long Dark راهش را به کنسول محبوب و قابل حمل نینتندو سوییچ هم باز کرده است اما آیا این پورت جدید می‌تواند انتظاراتتان را برآورده کند؟ برای پاسخ به این سوال تا انتهای بررسی با ویجیاتو همراه باشید.

بازی The Long Dark

نینتندو سوییچ و کامل‌ترین نسخه بازی

The Long Dark سه بخش اصلی دارد؛ بخش‌هایی که همگی با بروزترین آپدیت‌هایشان در نسخه سوییچ حضور دارند. در حالت Survival Mode شما هستید و دنیای بزرگ سفید‌پوشی که روزهایش با زیبایی‌ چشم‌نوازش هیپنوتیزم‌تان می‌کند و شب‌هایش انگار هر لحظه قصد جان‌تان را دارد. تنها هدف شما زنده ماندن در چنین جهانی است. می‌توانید از همان ابتدا درجه سختی و محل شروع خودتان را انتخاب کنید و البته در حین تجربه بازی به تمامی بخش‌های دیگر نقشه که همگی بخشی از کانادا هستند، سر بزنید.

بیشتر بخوانید:

بسته به درجه سختی‌ای که انتخاب می‌کنید، بازی می‌داند تا چه حد شما را در معرض خطر قرار دهد و چقدر چالش‌برانگیز باشد. اما حتی در درجه سختی‌های پایین نباید لحظه‌ای از نیازهای کاراکترتان غافل بمانید. شخصیت شما تشنه و گرسنه می‌شود، در اثر سقوط از بلندی آسیب می‌بیند، اگر کوله‌اش سنگین باشد خیلی زود از حرکت می‌افتد و حتی اگر برای مدتی طولانی در خانه‌ای بماند، از لحاظ روحی دچار مشکل می‌شود.

بخش داستانی بازی یا همان Wintermute هم که در کل شامل ۵ اپیزود می‌شود اما تا به امروز تنها ۳ تا از آن‌ها منتشر شده، با جدیدترین تغییراتش به نینتندو سوییچ آمده. در واقع قضیه این است که دو اپیزود اول در زمان عرضه‌شان کم و بیش با انتقادهایی مواجه شدند و سازندگان هم در جواب به این بازخوردها نسخه اصلاح شده‌ای به نام Redux را بعد از یک سال عرضه کردند که ساختار گیم‌پلی دو اپیزود ابتدایی را کامل تغییر می‌داد. اپیزود سوم هم که سال گذشته منتشر شد و از آنجایی که هنوز خبری از تاریخ عرضه دو قسمت پایانی نیست، حالا دارندگان نینتندو سوییچ به نوعی به کامل‌ترین و کم‌نقص‌ترین نسخه بازی دسترسی ‌دارند، نسخه‌ای که در طول سه سال گذشته به لطف توجه سازندگان به انتقادها و پیشنهادات کاربران کامل و کامل‌تر شده است. اما در هر صورت ایرادات و نقاط ضعف اصلی Wintermute که به نظرم مهم‌ترین آن‌ها طولانی بودن اپیزودها و فاصله زیاد بین اتفاقات داستانی است، خب در نسخه سوییچ هم وجود دارند و نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

سرمایی که می‌سوزاند

The Long Dark به عنوان بازی سبک بقایی که تمام در مورد زنده ماندن در محیطی متخاصم است، صد‌ها آیتم و ابزار مختلف دارد که در بین ده‌ها منو و مکانیزم مختلف پخش شده‌اند. برای همین بدیهی است که آشنا شدن با تمامی این امکانات و مکانیزم‌ها زمان زیادی می‌برد. از آنجایی که با تجربه نسخه کامپیوتر بازی با سیستم‌های The Long Dark آشنا بودم، بزرگترین نگرانی‌ام پیش از تجربه بازی، پیاده‌سازی این سیستم‌ها روی سوییچ بود. چینش و مشخص کردن تمامی این منوها روی جوی کان‌های کوچک و دکمه‌های سوییچ واقعا دشوار به نظر می‌رسد اما خوشبختانه باید بگویم که استودیو Hinterland به بهترین شکل ممکن از عهده چنین چالشی بر آمده است.

بازی The Long Dark

در واقع تقریبا تمامی بخش‌های بازی به قدری خوب و مناسب برای کنسول دستی نینتندو بهینه‌سازی شده‌اند که بعد از گذشت چند ساعت حس می‌کردم در حال تجربه یکی از بازی‌های انحصاری خود سوییچ هستم.

نگرانی دومی که برای پورت هر بازی ویدیویی روی کنسول سوییچ پیش می‌آید، عملکرد بازی روی کنسول به مراتب‌ ضعیف‌تر نینتندو است. نسخه سوییچ بسیاری از بازی‌های AAA آنقدر با مشکلات ریز و درشتی مواجه بودند که برای دست و پنجه نرم نکردن با آن‌ها ترجیح دهید به همان نسخه کامپیوتر، پلی استیشن ۴ یا ایکس باکس وان آن‌ها فکر کنید.

باید اعتراف کنم که عملکرد The Long Dark روی نینتندو سوییچ بی‌عیب و ایراد نیست. خبر خوب این است که بازی حتی در حالت دستی و در تمامی حالت‌ها و شلوغ‌ترین صحنه‌ها بدون افت فریم قابل محسوس اجرا می‌شود و گرافیک و جلوه‌های بصری هم در این حالت به نظر می‌رسد تفاوت چندانی با نسخه کامپیوتری نداشته باشد. اما زمانی که کنسول را به داک وصل و The Long Dark را روی صفحه نمایش بزرگ‌تر اجرا کنید، بازی تازه افت گرافیکی‌اش نسبت به نسخه‌های دیگر را نشان می‌دهد. ولی خب اگر پیش از این به سرزمین سرما و یخ The Long Dark قدم نگذاشته باشید، احتمالا این موضوع برایتان مسئله‌ای نخواهد بود و از طرفی به نظرم بهترین چیز در مورد انتشار چنین بازی‌های روی کنسول سوییچ این است که دیگر بتوانید آن‌ها را در هر حالتی، قبل از خواب در تخت، در مترو و اتوبوس و حین سفر تجربه کنید. در حالت دستی و قابل حمل هم خب به سختی متوجه لبه‌دار بودن تکسچرها و کیفیت پایین‌تر آن‌ها خواهید شد.

پورتی که به آن نیاز نداشتیم، پورتی که لیاقتش را داشتیم

شاید برگردان و ترجمه کلمه به کلمه این دیالوگ از فیلم The Dark Knight به فارسی، آنطور که باید واضح نباشد. اما قضیه از این قرار است که در تمامی این یکی دو سالی که هر از چند گاهی، به کالکشن بازی‌های استیمم نگاهی می‌انداختم و تصمیم می‌گرفتم تا چند ساعتی دوباره خودم را در دنیایی یخ‌زده که در گوشه و کنارش گرگ‌ها انتظارم را می‌کشند و با قدم برداشتن روی زمین‌های برفی‌اش واقعا سردم می‌شود، هیچ وقت نشده بود به این فکر کنم که چه خوب می‌شود The Long Dark برای کنسول دوست داشتنی نینتندو هم منتشر شود.

هیچ وقت چنین نیازی را احساس نکرده بودم اما حالا تنها بعد از گذشت چند روز فکر می‌کنم شاید اصلا نینتندو سوییچ بهترین مقصد و پلتفرم برای تجربه بازی باشد. در هر صورت چه انتظار این پورت را داشتید یا شما هم مثل با شنیدن خبرش غافلگیر شدید، خوشبختانه استودیو هینترلند موفق شده تا The Long Dark را با کمترین دردسر و ایراد ممکن به این پلتفرم جدید بیاورد. پس اگر می‌خواهید ببینید چقدر در زنده ماندن ماهر هستید، به نظرم نشستن پشت صندلی‌های خشک کامپیوتر را فراموش کنید. روی تخت دراز بکشید، چراغ‌ها را خاموش کنید، پتو را هم روی خودتان بکشید و استارت یک ماجراجویی استثنایی را بزنید.

خلاصه بگم که...

The Long Dark را می‌توان یکی دیگر از بهترین پورت‌های نینتندو سوییچ دانست. بازی در دو حالت داک و قابل حمل بدون افت فریم اجرا می‌شود و تنها کمی افت گرافیکی بازی روی نمایشگرهای بزرگ‌تر محسوس است. در مجموع باید خوشحال بود که یکی از بهترین بازی‌های بقا حالا روی پلتفرم محبوبی چون سوییچ هم منتشر شده است.

می‌خرمش

اگر به بازی‌های سبک بقا علاقه دارید و به خصوص می‌خواهید داستان و ماجراجویی متفاوتی را تجربه کنید که با دیگر سوژه‌های کلیشه‌ای همیشگی متفاوت است، The Long Dark کاملا مخصوص شماست. دنیای سرد و بی‌رحم اما زیبای بازی انتظارتان را می‌کشد.

نمی‌خرمش

اگر بازی‌های بقا و مستقل برایتان جذابیتی ندارند یا زود خسته کننده می‌شوند، The Long Dark با ریتم کند و آرامش قرار نیست نظرتان را در مورد این ژانر عوض کند. علاوه بر این بازی نسبت به عناوین هم سبک دیگر هم به مراتب پیچیده‌تر و سخت‌تر است.

  • امتیاز ویجیاتو80
  • امتیاز
    • عالی
    • خوب
    • متوسط
    • خوب نیست!
    • ضعیف!
    میانگین امتیاز کاربران 8.5
  • امتیاز متاکریتیک75

کد نسخه نینتندو سوییچ بازی توسط استودیو Hinterland در اختیار ویجیاتو قرار گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • محمد
    محمد | ۴ آذر ۱۳۹۹

    بازیشو کلا تموم کردم /: ینی 5 اپیزود رو /: اصن عالیه ... همه چیش .. حتی همون پیاده روی های طولانی/: نمیدونم چرا انقد جذابه /: مثلا وقتی ی مکانی جدید پیدا میکنی یا با ی ادم تو بازی برخورد میکنی/:

  • Reza_Dark
    Reza_Dark | ۲۰ مهر ۱۳۹۹

    مقاله جذابی بود عالی??

  • yazdan
    yazdan | ۸ مهر ۱۳۹۹

    پدرام جواب بده/گفتم جواب بده/یالا دیگه جواب بده اه/خیلی نامردی

    • پدرام بهادری
      پدرام بهادری | ۸ مهر ۱۳۹۹

      چی رو جواب بدم؟

  • ImGamer
    ImGamer | ۸ مهر ۱۳۹۹

    نقدی‌ منصف‌ بود ...
    این بازی یکی‌ از بهترین‌ پورت‌ های کل نینتندو‌ رو داشته‌ و به نظرم ۸۵ و با ارفاق ۹۰ حقشه‌ ..
    آقا پدرام‌ اگه شد یا خودتون‌ یا نویسنده ای دیگه یه تاپ‌ تن از بهترین‌ شخصی سازی بازی های رایانه برین‌ ممنون‌ میشم‌

    • پدرام بهادری
      پدرام بهادری | ۸ مهر ۱۳۹۹

      ایول که بازی کردی پس! آره حتما کار می‌کنیم.

  • Amirarsalan
    Amirarsalan | ۸ مهر ۱۳۹۹

    تقریبا دو سال پیش بود که دوتا از اپیزود هاشو تموم کردم (pc)
    به معنای واقعی با بازیش حال کردم اون زمان دیگه بازیشو ادامه ندادم نمیدونستم اپیزود های بازی ادامه داشته
    البته ناگفته نمونه بازی خیلی پیاده روی داره که گاهی موقعه ها باعث عذاب میشه

    • پدرام بهادری
      پدرام بهادری | ۸ مهر ۱۳۹۹

      آره کلا یه روی سخت و طاقت‌فرسا داره که ولی بازم من لذت می‌برم از همونم :)))

      • farergdgg
        farergdgg | ۹ خرداد ۱۴۰۰

        آقا پدرام سلام
        دیگه توی شبکه امید نمی آیید ؟
        چرا ؟
        لطفاً جواب دهید .

مطالب پیشنهادی