تحلیل شخصیت وال ای – معنایی برای زندگی و مرگ
استودیوی پیکسار، انیمیشنهای جذاب زیادی را پرورش داده و درون بیشتر این انیمیشنها شخصیتهای فانتزی و به یاد ماندنی زیبایی وجود داشته که هر کدام برخلاف انیمیشنی بودن، دنیایی از عناصر انسانی را حمل میکردند. ...
استودیوی پیکسار، انیمیشنهای جذاب زیادی را پرورش داده و درون بیشتر این انیمیشنها شخصیتهای فانتزی و به یاد ماندنی زیبایی وجود داشته که هر کدام برخلاف انیمیشنی بودن، دنیایی از عناصر انسانی را حمل میکردند. یکی از این شخصیتها، شخصیت وال ای است که در ادامه نگاهی به ویژگیهای عمیق و فلسفی او انداختهایم. با تحلیل شخصیت وال ای همراه ویجیاتو باشید.
مسئولیت پذیری بی قید و شرط
یکی از ویژگیهایی که شخصیت وال ای را جذاب جلوه داده، همین ویژگی مسئولیت پذیری اوست. اما نکته جالب موضوع این است که وال ای به خاطر انجام وظیفه هیچ پاداش خاصی دریافت نمیکند.
او هر روز صبح تا عصر زبالهها را فشرده میکند و آنها را در نظم مشخصی قرار میدهد؛ شاید تنها به دلیل آرامش خاطر و یا فرار از عذاب بی خاصیت بودن اینکار را انجام میدهد. مهم نیست، مهم این است که پاداش او چیزی درونی است.
هر کسی رسالتی دارد و باید آن را به اتمام برساند. رسالت وال ای هم فشرده کردن زباله است. او دوست دارد به یک دردی بخورد و کار مفیدی را انجام دهد. اما نه به خاطر پاداش مالی یا حتی صرفا برای تشویق شدن؛ او کارهای مفید میکند تا برای خودش مفید باشد. از تفکیک زبالهها گرفته تا مهماننوازی از یک سوسک و فدا کردن خود در راه نجات حیات در زمین.
در جست و جوی یار
دیدار یار غایب دانی چه ذوق دارد ابری که در بیایان بر تشنهای ببارد
من زیاد داخل مقالهها از شعر استفاده نمیکنم، ولی این بیت واقعا تمام حرفهای شخصیت والای را خلاصه میکند.
هر موجودی به یک همدم، یک همراه و به قول شاعران به یک یار نیاز دارد. یاری که بتواند از او محافظت کند، و به موقعش هم یار از او محافظت کند. همدمی که وقتی احساس تنهایی کردی او به فکرت برسد و فکر کردن به او باعث شود تنهایی را فراموش کنی.
اگر وال ای را استعارهای از انسان در نظر بگیریم، حرفهای فلسفی زیادی میشه زد. انسان از اجتماع شکل میگیرد و تنهایی برای انسان ناسازگار است. این حرف مهم وال ای است. او میگوید حتی من که ربات هستم نیاز به یک همدم دارم، چه برسد به انسان.
او همیشه به دنبال یک یار میگشت که بتواند روزی دست او را بگیرد و او را دوست داشته باشد. او با همین هدف دنبال ایو تا فضا رفت و کلی دردسر کشید تا در آخر بتواند دست یار خود را بگیرد.
او در طول مسیر داستان تمام تلاشش را میکند تا دست ایو را بگیرد و به او بفهماند که دوستش دارد. او در طول این مسیر یک ترس بزرگ داشت، آن هم این که قبل از ابراز علاقه خود به ایو، نابود شود و یا اتفاق ناگواری بیافتد و این فرصت را از او بگیرد.
بنابراین شخصیت وال ای در لحظه زندگی میکند. برای او مهم نیست که بعد از ابراز علاقه خود به ایو چه اتفاقی میافتد، او فقط میداند که باید دستان او را بگیرد. از آنجایی که وال ای یک شخصیت مسئولیت پذیر است، در انجام دادن این رسالتش کوتاهی نمیکند و هر فرصتی که بدست میآورد، به گونهای به ایو ابراز علاقه میکند.
مهربانی و احترام، سنگ را گل میکنند
یکی دیگر از ویژگی وال ای، مهربانی و ادب و احترام اوست. مهربانی از این نظر که او حتی دلش نمیآید یک سوسک را تنها بگذارد. از ادب و احترام هم براتون نگویم. او هر کس را میبیند، از روی ادب با او سلام میکند و خودش را معرفی میکند. حتی هنگامی انرژی برایش نمانده و در اعماق زبالهها قرار دارد، به سمت ربات نظافتچی دست دراز میکند و خود را معرفی میکند.
البته این همه مهربانی و ادب او بی تاثیر نبوده؛ او با ادب خود بین بقیه ربتها و انسانهای دیگر سفینه محبوب شد و آنها را با این ویژگی نیکو آشنا کرد. شخصیت ایو که هیچ چیزی از عشق و دوست داشتن نمیدانست، توسط وال ای با این نیروی بزرگ آشنا شد و از آن به عنوان یک رویداد انگیزنده استفاده کرد.
ترس از مرگ؟!
احتمالا گاهی شما شخصیت وال ای را در حال ترسیدن و لرزیدن دیدید، اما از طرفی هم فداکاریها و کارهای شجاعانه او را دیدیم. پس او یک ترسو نیست؛ برعکس، خیلی هم شجاع است؛ ترس او تنها یک معنا میدهد، آن هم اینکه شخصیت وال ای در آن آخرالزمان به دنبال یک معنای مهم میگردد.
معنایی که بتواند با خیال راحت برای او بمیرد و نه تنها مرگ، بلکه برای او زندگی کند. این همه سال وال ای هر روز صبح تا شب بین زبالهها راه میرفت و به دنبال یک ارزشی برای زندگی کردن میگشت.
او وسایل مختلف را جمع میکرد، موسیقی گوش میداد و یک ویدیو تکراری را بارها میدید تا بتواند یک معنا پیدا کند و فلسفه خودش را بسازد.
در نهایت تنها فلسفه و معنایی که توانست پیدا کند و به درد دنیای او بخورد عشق بود. او عناصری از عشق را میدید اما یاری نداشت که بتواند عاشق او شود و تمام معنایش را بسازد.
اما از بخت خوب او، یار او مانند یک فرشته از آسمان پایین آمد و به دادش رسید. او دیگر معنای واقعی را پیدا کرده بود، پس تمام قدرتش را پای این معنای آسمانی گذاشت و حتی حاضر بود برای این عنصر زیبا بمیرد. البته دیگر مرگ در این راه برای او ترسناک نبود.
در سکانس پایانی، سرانجام وال ای علاوه بر اینکه توانست یار را پیدا کند، توانست دست او را هم بگیرد. دیگر ماموریت او به پایان رسید؛ منظور از ماموریت، جست و جوی یک هدف بزرگ و رسیدن به آن است.
زیبایی امری درونی است
شخصیت وال ای ثابت کرد که هر چه زیبایی است درونی است. او با تمام ویژگیهای درونی اش توانست هم بین شخصیتهای داستان و هم بین مخاطبان محبوب شود. در ادامه به برخی از ویژگیهای وال ای که با آنها توانست بین مردم تبدیل به شخصیت جذاب شود اشاره میکنیم.
مسئولیت پذیری: شخصیت وال ای یک شخصیت به شدت مسئولیت پذیر است. او حتی خودش را مسئول حفظ جان یک سوسک میداند. او بدون هیچ دلیلی زیر بار مسئولیت خود میرود و وظیفهاش هرچه هست به آن عمل میکند.
او حتی هنگام برخورد با صندلی شناور زمین انداختن یک انسان، برای بلند شدن و نشستن روی صندلی به او کمک میکند زیرا خودش را مسئول افتادن او میداند.
ارزش قائل شدن برای عشق: در این آخرالزمانی که هیچ چیزی جز زباله و دود طوفان گرد و خاک نیست، چه کسی واقعا به عشق و گرفتن دست یار فکر میکند؟
این ویژگی وال ای، هم او را متفاوت جلوه میکند و هم به او جذابیت به خصوصی میدهد. خود شخصیت ایو هم هنگامی که وفاداری و توجه او به عشق را در ویدیو ضبط شده دید متحیر شد و دیدگاهش نسبت به او عوض شد.
شخصیت وال ای میتواند آموزگار خوبی برای انسانها باشد. شخصیتی که میگوید بدون نیاز به تشویق شدن فقط کارت را انجام بده و همچنین کاری که فکر میکنی درسته رو انجام بده و کاری به بقیه نداشته باش. شخصیت وال ای، هم به دیگران اهمیت دادن را یاد میدهد و هم خودخواه بودن. اما این را هم یاد میدهد که بین آنها تعادل برقرار کنیم.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
واقعا یکی از بهترین انیمیشن هایی بود که در کل عمرم دیدم. اسکار واقعا حقش بود، اون سال انیمیشن های زیادی اومدن که اسکار نگرفتن و دلم سوخت اما وقتی فهمیدم به جای همه ی اون ها وال ای اسکار گرفته دیگه دلم نسوخت.
ممنون به خاطر مقاله ی خوبتون ?
عالی بود فوق العاده بود واقعیتشو بگم من تاحالا یک مقاله رو اینجوری با جزییات و با عشق نخونئه بودم و با اشتیاق این انیمیشن محشر بود و هست منم موافق با ساخت قسمت جدید و دیدن ادامه سرنوشت والی هستم ولی افسوس ک نه این اتفاق میفته اگرم بیفته خیلی طول میکشه هم اینکه از ترسشون نمیسازن ک شکوه نسخه اولو از دست بده اینو تو دیدگاه ها خوندم
این انیمیشن صحنه های بد زیادی داشت بد منطورم غم انگیزه مثلا اون جایی ک والی زیر دستگاهی میره که باهاش میتونن برگردن ب زمین و اون گیاه رو باید بزارن توش والی برای ایننکه بسته نشه میره زیرش و...
خلاصه هم مقاله عالی بوئ هم فیلم از این مقاله های زیبا بیشتر بزارید
ممنون از شما?
مرسی از نظرت
فوق العاده
من از اون روزی که فهمیدم گدا و سیما جنسیت eva رو سانسور کرده بود،دیگه اون آدم سابق نشدم?
آخ گفتی
رباطه مونث بود(ایوا)؟
اسکل شده بودیم؟
مثل داستان فوتبالیست ها؟(سر اونم اسکلمون کردن)
اصلا ایوا تلفظ عبری حوا هستش.در دوبله اینگلیسیش صداش زنونست...
واقعا باید بعضی فیلم های پیکسار قسمت 2 هم داشته باشه مثل(همین وال ای-بالا-درون بیرون-وهزارتا دیگه)پیکسار لطفا!!!!
بعضیها از ترس اینکه قسمت دوم جاودانگی قسمت یک رو خراب نکنه اینکارو نمیکنن
خسته نباشید اقا ایمان
سلامت باشی
هر دفه که اینیمشن رو میبینم به غم خاصی میاد تو دلم مخصوصا اونجاش که ایوان خاموش میشه
ایو نه ایوان امان از دوبله ی صدا و سیما خب بابا جان این عشق بین دو تا روبات شما خودتون نمیگید دو تا روبات مذکر عاشق هم بشن ذهن مریض ما هم مریض تر میشه اصلا زدن ترکوندندن این انیمیشنو این همه دوبلر خوب داریم تو ایران ولی دوبله ها مون ارزش گوش دادن ندارند. واقعا حیفه
در زبان اصلی هم ایو مونث هستش، حتی صداپیشه اصلی شخصیت ایو مونثِ