مصاحبه فیل اسپنسر در مورد ایکس باکس سری ایکس و نسل نهم
فیل اسپنسر رییس بخش ایکس باکس در کمپانی مایکروسافت اخیرا یک مصاحبه مفصل با وبسایت کوتاکو داشته که خب بخشهایی از حرفهای او را در خبرهای ویجیاتو خواندهاید. با این حال، چنین مصاحبههایی هرروز اتفاق ...
فیل اسپنسر رییس بخش ایکس باکس در کمپانی مایکروسافت اخیرا یک مصاحبه مفصل با وبسایت کوتاکو داشته که خب بخشهایی از حرفهای او را در خبرهای ویجیاتو خواندهاید. با این حال، چنین مصاحبههایی هرروز اتفاق نمیافتد و با توجه به حجم گسترده صحبتهای اسپنسر و مصاحبهکننده کوتاکو، ترجیح دادیم این مصاحبه را به صورت کامل برای شما ترجمه کنیم.
اگر شما هم طرفدار پر و پا قرص ایکس باکس هستید و یا با جدیت تمام رقابت کنسول در نسل نهم را دنبال میکنید، بهتر است صحبتهای رییس ایکس باکس را با دقت مطالعه فرمایید. در ادامه این مقاله متن کامل مصاحبه فیل اسپنسر و استفن توتیلو از سایت کوتاکو را باهم میخوانیم؛ با ما همراه باشید.
نظر فیل اسپنسر در مورد Halo Infinite و آمدن بازیهای ایکس باکس به سایر کنسولها چیست؟
این روزها مصاحبه اختصاصی با رییس ایکس باکس، فیل اسپنسر، اصلا چیز عادی و سادهای نیست.
نکته اول بحث مکان است. حالا که در پاندمی کرونا قرار داریم، نمیتوانیم در جایگاه مخصوص و همیشگی سایت مصاحبه انجام دهیم و مصاحبه در دفاتر سایت نیز غیرممکن به نظر میرسد.
روز چهارشنبه عصر من وارد تماس تلفنی تیم مایکروسافت شدم - از خانه؛ فیل اسپنسر هم همین کار را انجام داد. اسپنسر در واقع از دفتر کاری همسرش که در خانه واقع است، با من تماس برقرار کرده بود. این همان دفتری است که فیل اسپنسر بارها از آن در رویدادهای ایکس باکس شرکت کرده و حتی اولین بار کنسول ایکس باکس سری اس در کتابخانه آن دیده شد (که البته در ابتدا هیچکس متوجه آن نشده بود).
از بحث موقعیت مکانی که عبور کنیم، به خود مبحث و موضوع مصاحبه میرسیم: عرضه یک کنسول که نه، دو کنسول جدید از ایکس باکس که قرار است دهم نوامبر به صورت جهانی عرضه شوند.
در طی مصاحبه ۴۸ دقیقهای ما توانستیم مسائل بسیاری را واکاوی کنیم؛ از حجم افزاینده بازیهای جدید و معامله بتسدا گرفته تا برنامههای مایکروسافت برای آوردن بازیهای نسل جدید به نسل قبل. اما بحث از ایکس باکس سری ایکس و سری اس آغاز شد و اینکه فیل اسپنسر فکر میکند سری اس در طولانی مدت موفقتر خواهد بود.
ایکس باکس سری ایکس در مقابل ایکس باکس سری اس
به زعم تقریبا تمام مخاطبانی که در جریان اخبار کنسولهای نسل جدید هستند، ایکس باکس سری ایکس کنسول و پیشنهاد اصلی مایکروسافت محسوب میشود. مایکروسافت در دسامبر سال گذشته از این کنسول رونمایی کرد. سری ایکس پانصد دلار قیمت دارد و همان چیزی است که مردم از نسل نهم انتظار دارند.
با این حال، ایکس باکس ۳۰۰ دلاری (ایکس باکس سری اس) ماجرایش کمی متفاوت است. این کنسول کوچکتر، ضعیفتر و ارزانتر است و میخواهد گستره مخاطبان ایکس باکس را وسیعتر از همیشه کند. به گفته مایکروسافت، سری اس میتواند تمام بازیهای نسل جدید را با فریم ریت بالا اجرا کند اما خب برخلاف سری ایکس توانایی پشتیبانی از کیفیت 4K را ندارد.
تفاوت دیگر سری اس با سری ایکس، نداشتن دیسک درایو و داشتن تنها ۵۱۲ گیگابایت SSD داخلی است (در حالی که سری ایکس ۱ ترابایت حافظه دارد). مشخصا این کنسول کوچک و ضعیفتر قدم بزرگی نسبت به ایکس باکس وان در بازار است اما خب به عقیده خیلیها میتواند معایبی هم داشته باشد.
فیل اسپنسر: ایکس باکس سری اس در دراز مدت از سری ایکس پرفروشتر خواهد بود
به عقیده اسپنسر، ایکس باکس سری ایکس در ابتدا فروش خیلی بهتری خواهد داشت. وی همچنین تاکید دارد که تقاضای مردم برای خرید ایکس باکسهای جدید و کنسول رقیب (پلی استیشن 5) بسیار بالا است و قفسه فروشگاهها در کمترین زمان ممکن خالی خواهد شد.
مایکروسافت همچنان صحبتی از تعداد کنسولهایی که عرضه میکند نداشته اما فیل اسپنسر با اشاره به تعطیلات سال نو میلادی که در راه است گفت:
من فکر میکنم هر تعداد دستگاه کنسولی که بتوانیم عرضه کنیم فروش خواهد رفت. به نظرم تقاضا خیلی بیشتر از چیزی است که هرکسی انتظار داشته؛ در نتیجه، برای ما و پلی استیشن تعداد دستگاههای تولید شده میتواند بیشتر از هر مسئله دیگری شرایط بازار را دیکته کند.
وی افزود:
فکر میکنم در طول نسل [جدید]، قیمت اهمیت فوقالعادهای خواهد داشت و احتمالا شما شاهد فروش بیشتر ایکس باکس سری اس خواهید بود.
به عقیده فیل اسپنسر که رییس ایکس باکس است، کنسولهای جدید مایکروسافت مثل «هیولا» هستند. او نخستین فردی است که مصاحبهکننده کوتاکو با او حرف زده و هر دو کنسول را باهم دارد. اسپنسر گفت:
اگر صادقانه بگویم، سری ایکس از جهت نحوه عملکرد مرا شگفتزده کرد.
منظور رییس ایکس باکس از شگفتزده شدن، بحث فریم ریتها بسیار بالا و زمانهای لودینگ سری ایکس بود. یکی از مثالهای خوب برای نشان دادن این مسائل، بازی انحصاری The Falconeer است. این بازی روی ایکس باکس سری اس با فریم ریت ۶۰ و رزولوشن ۱۸۰۰، و روی ایکس باکس سری ایکس با فریم ریت ۶۰ و کیفیت 4K اجرا میشود.
یک نکته عجیبی که اسپنسر به آن اشاره کرد، این بود که ظاهرا برخی از بازیها روی سری اس سرعت لودینگ کمتری دارند، چراکه تکسچرهایشان حجم و کیفیت کمتری دارد.
با تمام این اوصاف، همچنان قدرت سری ایکس با سری ایکس خیلی متفاوت است. این مسئله نگرانی برخی توسعهدهندگان را به همراه داشته و این افراد معتقد هستند رم کمتر سری اس نسبت به سری ایکس میتواند مانعی سر راه نسل جدید باشد. به نظر میرسد توسعهدهندگان مطرح در مورد این قضیه به دو قسمت تقسیم شدهاند؛ یعنی برخی سری اس را مانع نسل جدید میدانند و برخی هم نه.
دمای «ایکس باکس سری ایکس» پایینتر از کنسولهای نسل گذشته است
اسپنسر در این رابطه گفت:
من نگران نیستم. همانطور که قبلا هم گفتهایم، برای این قضایا اثبات وجود دارد. مثلا پلتفرم پی سی، که نشان میدهد شما میتوانید چه گرافیک و کیفیت فوقالعادهای را تجربه کنید و در کنار آن قابلیت کم کردن این کیفیت برای سیستمهای مختلف وجود دارد.
گرچه رییس ایکس باکس منکر این قضیه نیست که توسعهدهندگان باید برای ساخت بازی و بهینهسازی آن برای سری ایکس و سری اس کار بیشتری انجام دهند.
قطعا همینطور است. هیچ شکی در این مسئله نیست. من نمیخواهم بگویم داشتن دو سیستم متفاوت هیچ فرقی با داشتن یک سیستم واحد نمیکند. اما ما این کار را برای گسترش بازار انجام دادهایم.
منظور از گسترش بازار، فروش کنسولهای نسل بعدی در کمترین زمان ممکن به بیشترین افراد است. در هر حال شاید هرکسی نتواند برای خرید یک کنسول ۵۰۰ دلار پرداخت کند اما شاید بتواند با پرداخت ۳۰۰ دلار بازیهای نسل جدید را تجربه کند.
سونی هم تا حدی همین سیاست را در پیش گرفته و با عرضه پلی استیشنهای ۴۰۰ و ۵۰۰ دلاری، دارد به مخاطبان حق انتخاب میدهد. با این حال، رویکرد مایکروسافت تفاوتهای زیادی داشته است. این کمپانی معتقد است کم کردن قدرت کنسول زیانآور نیست و ارزش این کاهش قیمت را دارد.
اسپنسر حتی فکر میکند خیلی از هواداران ایکس باکس 360 که دیگر سراغ ایکس باکس وان نرفتند و یا مشتری پلی استیشن شدند، با عرضه سری اس دوباره به سراغ ایکس باکس بیایند.
معامله بزرگ با بتسدا
شاید صحبت با فردی که صاحب یک کمپانی بزرگ است و میخواهد دو کنسول فوقالعاده روانه بازار کند عجیب باشد، اما عجیبتر از آن صحبت راجع به یک استودیو بازیسازی است که او با مبلغ ۷.۵ میلیارد دلار خریداری کرده.
در ماه سپتامبر اعلام شد مایکروسافت در حال مذاکره برای خرید زنیمکس مدیا، شرکت مادر بتسدا، id software و چندین استودیو دیگر است؛ استودیوهایی که عناوینی چون اسکایریم، دووم و فال اوت را ساختهاند.
با این خرید بزرگ، مهمترین انتقادی که به ایکس باکس میشد عملا از بین میرود. سالهای سال مخاطبان گلایه میکردند که مایکروسافت به اندازه کافی انحصاریهای خوب ندارد و در مقابل، نینتندو و سونی همیشه انحصاریهای فوقالعادهای به هوادارانشان هدیه میدادند.
اما حالا ایکس باکس با خرید این استودیوهای متنوع و بزرگ و همچنین گسترش سرویس گیم پس یک اکو سیستم بسیار هیجانانگیز را ایجاد کرده است. تازه با روی کار آمدن ایکس کلاود، این اکوسیستم به شکل عجیبی در مرز بینهایت قرار میگیرد و مخاطبان میتوانند انواع و اقسام بازیها را روی هر دستگاهی که صفحه نمایش داشته باشد - آن هم با مبلغی ناچیز - تجربه کنند.
اسپنسر در مصاحبههای قبلیاش تایید کرده بود که قراردادهای پیشین زنیمکس مدیا همچنان پابرجا خواهد بود. مثلا بازی Deathloop طبق همان قرار قبلی ابتدا روی پلی استیشن 5 منتشر میشود. گرچه ورای این مسائل، هواداران میخواهند بدانند بازیهای آینده استودیوهایی چون بتسدا در انحصاری پی سی و ایکس باکس خواهد بود یا خیر.
ویجیلاگ: آیا بازیهای بتسدا قرار است انحصاری شوند؟
مصاحبهگر پرسید: «بازگرداندن آن سرمایه ۷.۵ میلیارد دلاری بدون عرضه بازیهایی مثل Elder Scrolls 6 روی پلی استیشن 5 ممکن است؟»
اسپنسر پاسخ داد: «بله.»
سپس مکث کوتاهی کرد و ادامه داد:
نمیخواهم نظر گستاخانهای بدهم. این معامله برای گرفتن یک سری بازی از گیمرهای رقیب انجام نشده است. هیچ کجا آن قرارداد ننوشتیم: «چگونه بازیکنان رقیب را از این بازیها دور نگه داریم؟» ما میخواهیم افراد بیشتری قادر به تجربه بازیها باشند، نه اینکه تعداد آنها را کم کنیم.
اما از طرفی در این مدل (فقط دارم مستقیم به سوال شما پاسخ میدهم) وقتی به این فکر میکنم که مردم کجا و در چه تعداد پلتفرمی قرار است این بازیها را انجام دهند، ما خودمان ایکس کلاود، پی سی، گیم پس و کنسولهایمان را داریم.
پس مجبور نیستیم برای اینکه آن معامله بزرگ را جبران کنیم، بازیها را لزوما به پلتفرمهای دیگری غیر از آنهایی که خودمان پشتیبانی میکنیم هم بفروشیم. حالا این هر معنایی که میخواهد داشته باشد.
در گذشته مایکروسافت یک بار دیگر استودیو بزرگی خریداری کرد اما بازی آن را همچنان روی چند پلتفرم مختلف نگه داشت؛ منظورم استودیو Mojang و بازی آن (ماینکرفت) است. در نتیجه، با توجه به لحن صحبتهای اسپنسر بعید نیست یک روز شاهد عرضه - به عنوان مثال - فال اوت ۵ روی پلی استیشن ۵ باشیم.
همان ابتدای مسیر اسپنسر مشخص کرد که بازیهای زیرمجموعه زنیمکس مدیا هر کدام تک تک بررسی میشود و پلتفرمهای آن انتخاب خواهند شد. تازه اگر ایکس باکس بازیهای فرست پارتی خود را روی کنسول پلی استیشن عرضه کند همچنان میتواند منفعت زیادی از این قضیه ببرد. چرا؟ چون این عناوین با قیمت کامل به دارندگان پلی استیشن 5 فروخته میشود اما کاربران پلتفرمهای ایکس باکس میتوانند با قیمتی ناچیز آنها را از طریق گیم پس دریافت کنند.
Halo Infinite...
بازیهای جدید بتسدا تا زمان عرضه خود فاصله زیاد دارند و بقیه انحصاریهای ایکس باکس نیز وضعیت بهتری ندارند. کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس با بیش از ۳۰ بازی ثردپارتی و مستقل راهی بازار میشوند و این در حالی است که هیچ یک از استودیوهای فرست پارتی مایکروسافت هنگام عرضه کنسولها عنوانی منتشر نمیکنند.
مایکروسافت در حال حاضر ۲۳ استودیو دارد و با اینکه برخی بازیها مثل گیرز ۵ و Gears Tactics نسخههای بهبودیافتهای روی کنسولهای جدید خواهند داشت، ولی نهایتا عنوان انحصاری جدیدی برای ایکس باکس عرضه نمیشود.
در ابتدا، هیلو اینفینیت قرار بود عنوان اصلی ایکس باکس سری ایکس هنگام عرضه باشد. حتی جعبههای این کنسول نیز تصویر بازی را روی خود دارند. اما خب در ماه آگوست، پس از آن نمایش جنجال برانگیز، توسعه دهندگان این بازی مورد انتظار را تا تاریخ نامشخصی به تعویق انداختند.
ایکس باکس سری ایکس برای موفقیت نیازی به Halo Infinite ندارد
اسپنسر طی مصاحبه اعلام کرده یک هفته پیش Halo Infinite را تجربه کرده اما فعلا صحبت خاصی درباره آن ندارد. تا به امروز هیچ تاریخ عرضهای برای هیلو اینفینیت، Everwild، Fable جدید، و یا Microsoft Flight Simulator اعلام نشده است. همین مسئله کمی طرفداران ایکس باکس را سر در گم کرده و آنها نمیدانند باید چه مدتی برای تجربه عناوین مورد علاقه خود صبر کنند.
مصاحبهکننده کوتاکو پرسید آیا امکان دارد مایکروسافت کمپین داستانی هیلو اینفینیت را زودتر از مولتیپلیر آن عرضه کند تا تاریخ انتشار کمی جلو بیوفتد یا خیر. اسپنسر پاسخ داد:
این تصمیمات بر عهده بانی [راس رییس فرانچایز هیلو] و تیمش است. اما فکر میکنم هدف اصلی ما این است که مردم احساس کنند یک تجربه هیلو واقعی دارند. اما خب میشود گزینههایی مثل آنچه شما گفتید را مورد بررسی قرار داد.
مشکلات انحصاریهای میاننسلی
یکی از مسائل مهمی که روی کار آمدنِ نسل جدید به همراه دارد، تعهد سونی و مایکروسافت به توسط عناوین میاننسلی است؛ با این حال، مشخص نیست این دو کمپانی تا چه زمانی به ساخت چنین عناوینی ادامه دهند.
مایکروسافت و سونی هر دو چند ماه پیش اعلام کردند تا یک یا دو سال آینده تمام انحصاریهایشان علاوه بر کنسولهای جدید، روی کنسولهای نسل فعلی نیز اجرا خواهد شد. گرچه در ابتدا سونی علاقه چندانی به این کار نداشت اما خب با اعلام رسمی آنها دارندگان پلی استشن 4 تا مدتی خیالشان راحت است.
ولی زمانی که به آمار بازیهای معرفیشده برای نسل آینده نگاه کنیم، متوجه میشویم مایکروسافت کلی بازی درجه یک معرفی کرده که فعلا تنها برای ایکس باکس سری ایکس، اس و پی سی لیست شدهاند. Everwild، State of Decay 3، Forza Motorspor، Fable و Avowed از جمله این عناوین هستند.
اسپنسر در این رابطه گفت:
فکر میکنم در اینجا هم ما مورد به مورد درباره وضعیت هر بازی تصمیمگیری کنیم. وقتی به دو سال آینده نگاه میکنیم، مسیر و جادهای را میبینیم که در آن بازیها و دیگر محصولاتمون ساخته میشود. پس دلمان میخواهد با مردم شفاف باشیم و شفاف بگوییم وضعیت عرضه بازیها برای نسل حاضر چگونه است.
از یک سو مایکروسافت به طور کلی نسبت به عرضه بازیهای میاننسلی شفافیت دارد و این مسئله را در بازیهایی مثل هیلو اینفینیت میبینیم. از سوی دیگر، عناوین این کمپانی برای سال ۲۰۲۱ پیچیدگیهایی دارد و مشخص نیست کدام یک از این بازیها (و چه زمانی) به کنسولهای نسل حاضر میآیند.
حجم افزاینده بازیها و حافظه داخل کنسولها
وقتی بحث حجم بازیها مطرح میشود، قضیه پیچیدگیهای بسیاری پیدا میکند. امروزه حجم بازیها واقعا زیاد شده و برای خیلی از کاربران مشکل ایجاد کرده است. همین حالا بازی Gear 5 روی ایکس باکس وان ۶۰ گیگابایت است و Master Chief Collection بالغ بر ۱۰۰ گیگابایت از حافظه را اشغال میکند.
چنین بازیهایی به راحتی یک حافظه ۱ ترابایتی را میبلعند؛ با این اوصاف، ایکس باکسهای جدید (و همچنین پلی استیشن 5) فضای بیشتری به کاربران نمیدهند. طبق بررسی سایت IGN، حافظه یک ترابایتی ایکس باکس سری ایکس حدود ۸۰۲ گیگابایت حجم قابل استفاده دارد. در نتیجه، انتظار میرود مقدار قابل توجهی از حافظه ۵۱۲ گیگابایتی سری اس نیز قابلیت استفاده نداشته باشد.
در حال حاضر مشخص نیست بازیهای 4K و باکیفیت سری ایکس چه حجمی را اشغال میکند اما اسپنسر یک صحبت کوچک برای طرفداران سری اس داشت. البته این موضوع قبلا هم در رسانهها منتشر شد بود: بازیهای ایکس باکس سری اس نسبت به سری ایکس حجم کمتری خواهد داشت. گرچه این مسئله هم رابطه مستقیمی با توسعهدهندگان بازیها دارد و اگر آنها حاضر به انجام آن نباشند، کاربران سری اس عملا دچار مشکل خواهند بود.
حجم بازیهای پلی استیشن ۵ مشخص شد
هیجان و شوق هواداران برای ایکس باکسهای جدید به همراه سرویس گیم پس واقعا به جا است اما اگر قرار باشد چند بازی محدود به راحتی کل فضای حافظه داخلی را اشغال کنند، کار مخاطبان خیلی سخت میشود. اسپنسر در این رابطه گفت:
این، مسئله و مشکلی است که حتی در نسل حاضر نیز با آن دست و پنجه نرم میکنیم و در فکر حجم فایلهای این بازیها هستیم.
مصاحبهگر کوتاکو در اینجا به کاری که روی بازی Sea Of Thieves انجام شد اشاره کرد. تیم سازنده بازی (استودیو Rare) حجم فایلهای آن روی ایکس باکس وان را حدود بیست گیگابایت کم کرد.
کاری که از تیم Rare دیدید، از جمله کارهایی است که ما تیمهای خودمان و شرکایمان را به انجامش تشویق خواهیم کرد تا مطمئن شویم به سختافزار و خرید مخاطبان احترام گذاشتهایم.
به گفته اسپنسر بازیهای ایکس باکس وان میتوانند از طریق یک هارد اکسترنال روی سری ایکس و اس اجرا شوند اما خب دیگر قابلیت بهرهگیری از تکنولوژی SSD این کنسولها را نخواهند داشت.
در هر حال SSDهای بزرگتر هزینه ساخت هر کنسول را زیاد میکرد و این مسئله به خوبی در SSDهایی که مایکروسافت جدیدا معرفی کرده کاملا مشهود است. این اس اس دیهای جداگانه حدود ۲۰۰ دلار قیمت دارند که خب وقتی آن را با قیمت سری اس (۲۹۹ دلار) مقایسه میکنیم، میبینیم واقعا گران است.
با تمام این اوصاف، رییس ایکس باکس معتقد است در طول زمان قیمت حافظههای SSD کاهش پیدا خواهد کرد.
رابطه با نینتندو
به صورت کلی، نینتندو همیشه در یک زمین جدا و به تنهایی کارش را پیش میبرده و هیچگاه رقیب مستقیمی برای سونی و مایکروسافت محسوب نمیشده و نمیشود. به همین دلیل، شرایط همکاری این کمپانی با سونی و مایکروسافت مساعد بوده است. گرچه، طی سالهای اخیر شاهد یک رابطه نزدیکتر میان نینتندو و مایکروسافت بودهایم و سونی آنچنان به این کمپانی نزدیک نشده است.
اسپنسر در مورد روابط ایکس باکس و نینتندو گفت:
ما روابط بسیار خوبی با نینتندو داریم. و فکر میکنم کار ما اغلب بر پایه همکاری جهت رشد بازار بوده است. هر بار با آنها صحبت کردهایم، مسائل خیلی آسان و باسهولت پیش رفته است.
اسپنسر اضافه کرد که هفته گذشته با رییس نینتندو در آمریکا صحبتهایی داشته و این صحبتها طبق معمول خیلی خوب پیش رفته است. حال این روابط مثبت موجب شده بسیاری از مردم فرض کنند بازیهای بیشتری از ایکس باکس راهی نینتندو سوییچ خواهد شد. اما خب مایکروسافت در آگوست ۲۰۱۹ پس از عرضه Ori and the Blind Forest برای نینتندو اعلام کرد دیگر برنامهای برای پورت کردن عناوینش ندارد.
با این حال، یک سال بعد بازی Ori and the Will of the Wisps هم راهی نینتندو شد. اسپسنر گفت که ظاهرا تیم سازنده Ori چنین خواستهای داشته و در ضمن استودیو Moon تحت مالکیت مایکروسافت نیست.
حالا تکلیف انتشار بازیهای ایکس باکس برای کنسولهایی خارج از اکوسیستم ایکس باکس چه میشود؟ فیل اسپنسر گفت:
همکاری با نینتندو پایدار و باثبات به نظر نمیرسد. من به آمدن کل اکوسیستم ایکس باکس به پلتفرمی دیگر به صورت کامل علاقه دارم و احتمالا چنین چیزی با آمدن سرویسهای گیمپس، لایو و مواردی مشابه به آن حاصل خواهد شد.
اسپنسر در ماه جولای هم تقریبا چنین جوابی ارائه کرده بود البته آن زمان حرفهایش کمی تفاوت داشت. رییس ایکس باکس آن زمان گفته بود شرکتهای رقیب «تمایلی به داشتن تجربه کامل ایکس باکس روی کنسول خود ندارند». وقتی مصاحبهگر دوباره همین جمله را برای فیل اسپنسر بازگو کرد، او جواب داد:
من نمیتوانم جای آنها صحبت کنم. فکر میکنم خودشان باید پاسخ این سوال را بدهند.
«چرا مایکروسافت اینجا است؟»
هفت سال پیش، مایکروسافت رویکردهای کاملا متفاوتی داشت و به هیچ وجه نتوانست با سیاستهای سر راست و خالی از پیچیدگیِ سونی مقابله کند. آن زمان ایکس باکس وان به عنوان یک دستگاه سرگرمی معرفی شد که باید آن را با تلویزیونی متصل به اینترنت تلفیق میکردید. در مقابل، سونی پلی استیشن 4 خود را معرفی کرد و گفت این یک ماشین گیمینگ است و بس.
اما خب از سال ۲۰۱۵ که فیل اسپنسر به عنوان رییس بخش ایکس باکس در مایکروسافت معرفی شد، سیاستهای این کمپانی به کلی تغییر کرده است. حالا مایکروسافت دیگر در بند یک کنسول، یک دستگاه، اینترنت یا چیز دیگری نیست. این کمپانی تلاش کرده تا با ایجاد یک اکوسیستم عظیم و قدرتمند، سطح دسترسی را بالاتر ببرد.
سرویس گیم پس هم که حالا عملا به منبع قدرت ایکس باکس تبدیل شده است. اسپنسر در اینجا عنوان کرد:
وقتی واقعا به مخاطبان خودمان و اینکه الان دارند روی چندین دستگاه مختلف محصولات ما را تجربه میکنند فکر میکنیم، قدرت بیشتری برای حرکت رو به جلو به دست میآوریم. و در این سطح، همه میتوانند ببینند که ایکس باکس حالا بزرگتر از هر زمان دیگری است.
چگونه شوخی اکانت توییتر ایکس باکس با پلی استیشن 5 به ضرر مایکروسافت تمام شد؟
حال چه چیزی در مایکروسافت و ایکس باکس دچار تغییر شده؟
فکر میکنم ریشه آن جلب اعتماد گیمرها نسبت به انگیزههای ما بوده است. و این همان چیزی است که ما احتمالا هفت سال پیش هنگام عرضه ایکس باکس وان از دست دادیم. آن زمان بدون شک برای خیلیها سوال پیش آمد که: «چرا مایکروسافت اینجا است؟ میخواهد چه کاری انجام دهد؟»
و به گفته فیل اسپنسر، حالا همه چیز به مدل «کاربرمحور» آنها ختم شده است که تنها روی بازیکنان تمرکز دارد و بیشترین فرصت و گزینه انتخاب را برایشان فراهم میآورد.
حالا هدف ما قرار دادن بازیکنان در مرکز است، و ما سرویسها و بازیهایمان را حول محور تجارب آنها میسازیم. ما میخواهیم آنها بدانند ما در صنعت ویدیو گیم فعالیت داریم. ما در صنایع دیگر نیستیم. و نمیخواهیم در صنایع دیگر باشیم. ما به این مسئله تعهد کامل داریم.
کنسولهای ایکس باکس سری ایکس (۴۹۹ دلار) و ایکس باکس سری اس (۲۹۹ دلار) قرار است در تاریخ دهم نوامبر (۲۰ آبان ماه) به صورت جهانی عرضه شوند.
ویجیلاگ: ایکس باکس سری S چیه؟ کدوم رو بخریم؟
تماشا از یوتیوب ویجیاتو با کیفیت بالا
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
بجا اینکارا سونی و مایکروسافت برن ببینن چند نفر گیمر تو ایران داریم بیان ی نمایندگی بزنن ایران که پول کنسولاشون بره تو جیبشون نه تو شکم دلالا
بعد به خاطر این کارشون تحریم میشن.
دیگه ما انقدر بدبختیم
هیچ ماست فروشی نمیگه ماست من بده. هم سونی و هم ماکروسافت از کنسول هاشون تعریف میکنن. پیشبینی من به شخصه اینه که سری اس تا اواسط نسل تولیدش متوقف میشه و جای خودش رو میده به کنسولی قویتر. ۴ ترافلاپس برای نسل ۹ یکم که چه عرض کنم، خیلی قدرت پایینیه
سری اس از وان اکس ضعیف تره ؟!؟؟؟ چه حرفایی میزنی داداش توی ترافلاپس خام بله ولیاز اونجایی که هدف کنسول فول اچ دی هست و ازمعماری نسل نه و اس اس دی استفاده میکنه بسیار از سری اکس قوی تره
تاثیر ترافلاپس خیلی بیشتر از تغییر رزولوشن هست دوست من. اگر تاثیرش فقط روی رزولوشن بود نباید شاهد گرافیکی بالاتر مثل دمویی که اپیک گیمز روی ps5 نشون داد میبودیم و تو این نسل بازی های با اون گرافیک رو بازی میکردیم.
یعنی بترسید از روزی که هیلو اینفینیت بازی شاهکاری بشه تو سایت همسایه و اینجا من با ترول کننده ها کار دارم
فیل اسپنسر:سرعت xbox series s از series x بالاتره
من:سرعت سگا هم از series x بالاتره ?xD
ولی فک میکنم ps5 دربرابر series s یکمی کارش سخت شد
اتفاقا برعکس با معرفی ps5 دیجیتال، خرید ss کمی بی معنی شد. تفاوت قیمت ۱۰۰ دلار هست ولی تفاوت دو کنسول از نظر قدرت و سایر امکانات زمین تا آسمون هست. در رابطه با قدرتشون مثل مقایسه یک کنسول نسل ۸ با نسل ۹ میمونه.
خیلی خوب بود چیزی که فهمیدم اینکه می خواد سری اس سرو.یس محور شه
خیلی ممنون بابت مقاله
اسپم تا حدودی مرتبط شنیدم بازی های هکی xbone قفل شده راسته؟??
بله متاسفانه ولی این اتفاق ها می افته چند روز دیگه دوباره میاد ولی اخه گیم پس هست دیگه شما بازی هکی می خوای چیکار؟
عشق است xbox
قطعا series S را برای عید ۱۴۰۰ میخرم
اول تحقیق کن ببین میشه مثل قدیما ای پی رو عوض کرد یا نه چون برای گیم پس و همه چی باید انلاین باشی پینگ هم که ماشلاه تک رقمی بازی ها هم که همه انلاین و باید لار خرج کنی برای خرید به به خودشم کیفیت هم که عالی مثل نسل قبل
احتمالا خودشون یک راهی میذارن.
خیلی طولانی بود نخوندم???
ولی خدایی 512گیگ کم نیست یکم 20گیگی که صرف دستگاه میشه یه کالافم که کم کم 150گیگ جا میخواد از اون طرفم با توجه به اینکه الان کنسول های اصلی یعنی ps5 و سری ایکس نمیتونن واچ داگز 3 که یه بازی میان نسلی هست رو 4k با 60فریم بیارن و میتونن فقط 30فریم بیارن چجوری سری اس میخواد تا اخر نسل با بازی های شاخ تر کنار بیاد بدون ترول منطقی بخون بعد جواب بده
اووو ببین کی برگشته
احتمالا بازی های 4K با رزولوشنشون 1080 و گاهی هم 2K میاره و بازی های 2K رو 900 یا 720 ، نگرانی نداره ، کاربری که سری اس انتخاب میکنند مسلما رزولوشن و گرافیک براشون انقدر ها مهم نیست
بازی ها بر روی سری اس سی درصد از فایو و اکس کمتر حجم داره جدا از اون یک قابلیتی وجود داره که بسته به نظر سازنده بازی بخصوص بازی هایی مثل کالاو دیوتی که دارای مولتی و سینگل پلیر هست قابلیت حذف بخشی از بازی فراهم شده . نکته جالب همین قضیه هست که سری اس فضایی در حد پلی فایو کم کمش اراعه میده . واچ داگز بازی بهینه ای نیست مانند اکثر بازی های یوبی درضمن اینها بازی های میان نسلی هستن و قدرت اصلی کنسول ها در نسل نه مشخص میشه . کنسول سری اس تا آخر نسل با رزولوشن۱۰۸۰ جواب میده شاید سی فریم شاید هم شصت .
به نظر گفت و گوی جالبی میاد امیدوارم سیاست ایکس باکس همینجوری بمونه و با عرضه ی بازی های انحصاری خوب ورق کامل به نفع خودش برگردونه
خیلی خیلی ممنونم. واقعاً ترجمه این مصاحبه خیلی کار پر زحمتی بوده
فیل اسپنسر بخش ایکس باکسو نابود تحویل گرفت حالا بجایی رسونده که هرکی هرجا میتونه بازیای ایکس باکسو تجربه کنه
واقعا دوست داشتم،خیلی مقاله خوبی بود .
تو این وضع اقتصادی و هزینه ها مگر همین چیزایی مثل گیم پس و سری اس بتونن باعث تجربه نسل نه برای ما بشن چون بیشتر از این برای گیم هزینه کردن برای اشخاصی مثل من که حتی عاشق گیم هست و سالهاست بازی میکنن منطقی نیست دیگه ....
یجورایی زیر میزی گفت انحصاریه دیگه بازی های بتسدا(اگه نباشه باید تعجب کرد) و اگه میخواین بازی کنین باید بیاین تو اکوسیستم xbox
خب که چی الان برای بازی کردن انحصاری های شاهکار سونی هم باید ps5 بخری
یاد فالوت افتادم چی میکشی تو??
من اصلا هیچ اهمیتی ب انحصاری های سونی نمیدم چون ۹۰ درصدش ب سلیقه من نمیخوره فقط با ی gow و bloodborn حال میکنم که اونم بازی نکنم چیزی نمیشه
منم بهترین بازی که توی عمرم کردم لست آف آس بود ولی بعدش پلی استیشنم خراب شد و ایکس باکس خریدم و واقعا ناراحت بودم اما بعد از حواشی لست 2 دیگه ناراحت نبودم و الان هم واقعا با هیلو حال می کنم و دیگه پلی استیشن نمی خرم البته که هنوز هم توی انحصاری های مایکروسافت چیزی نصف لست آف اس و آنچارتد ندیدم ولی باز دیگه اونارو فعلا نمی سازن اگه بعدا هم ساختن میرم کلوپ بازی می کنم یعنی از تعداد انحصاری های بیشتری از مایکروسافت خوشم میاد ولی اون تعداد کم سونی رو بیشتر دوست دارم و واقعا باید بگم با گاد آف وار و هورایزن زیادحال نکردم و تنها دلیلم از خرید ps5 اسپایدرمنه که دیگه برام مهم نیست تهش تو کلوپ بازی می کنم
ممنون از ترجمه.
با توجه به تیتر اکثر نشریه ها و صحبت های اسپنسر فکر میکنم بازی های بتسدا انحصاری باشن. چون اسپنسر گفت گیمر های پلی استیشن راه های دسترسی زیادی برای رسیدن به بازی دارن و نیازی به عرضه روی کنسول رقیب نیست. واقعا هم راست میگه ، ایکس باکس ، پیسی ، گیم پس و ایکس کلاود هستن.
بنظرم مقایسه ماینکرفت با این بازیها اصلا جالب نیست.
به احتمال زیاد انحصاریه زمانیه
مگه احمقه انحصاری زمانی کنه با پول خیلی کمتری میتونستن بازی های بتسدا رو انحصاری زمانی کنن پس چه نیازی ب خرید کل زنیمکس بود؟؟ دیگه خوشم گفت نیازی ب پول پلی لسنیشن ندارن پس هیچ دلیلی نداره که رو ps منتشر کنن