ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

چرا باید برای انتشار بازی The Medium هایپ باشیم؟

معرفی نشدن یک سایلنت هیل جدید، یک تصمیم کاملا تجاری از سوی مدیران کونامی است. به هر حال، اگر کازینو دارهای لاس وگاس مشتری دست به نقد دستگاه‌های قمار شما بودند، قطعا نمی‌آمدید روی بازی‌هایی ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

معرفی نشدن یک سایلنت هیل جدید، یک تصمیم کاملا تجاری از سوی مدیران کونامی است. به هر حال، اگر کازینو دارهای لاس وگاس مشتری دست به نقد دستگاه‌های قمار شما بودند، قطعا نمی‌آمدید روی بازی‌هایی مثل سایلنت هیل و متال گیر سالید که سال‌ها پروسه ساختشان طول می‌کشد و معلوم نیست در امر فروش موفق خواهند بود یا نه سرمایه‌‌گذاری کنید.

اما طبیعتا در طرف مقابل، دل ما گیمرها حسابی برای شنیدن یک قصه رازآلود دیگر در تپه‌های خاموش تنگ شده و حسابی چشم دوخته‌ایم به مراسم گیم آواردز که شاید یک وقت شایعات درست از آب درآمدند و بالاخره سایلنت هیل جدید در جریان برگزاری آن معرفی شد. اما با تمام این اوصاف، چه سایلنت هیل جدید معرفی بشود و چه نشود، برای ما یک راه فرار به نام The Medium برای از بین بردن این حس دلتنگی وجود دارد.

The Medium از هر جهت بوی خاطرات خوش گذشته را می‌دهد. بازی یک اثر ترسناک روانشناختانه است و اتمسفر و ستینگش، دقیقا همان رنگ و بویی را دارد که سال‌ها پیش نمونه‌اش را فقط در سایلنت هیل‌ها دیده بودیم. این یعنی دنیای منزوی بازی مدیوم مثل سایلنت هیل‌ها به دو جهان موازی تقسیم شده که کاراکتر اصلی مدام در بین آن‌ها در رفت و آمد است.

البته این بار بلوبر تیم، با انتخاب یک مدیوم به عنوان کاراکتر اصلی بازی، فاصله این دو دنیا را از هم به شکل غیرقابل باوری کم کرده که این موضوع در نوع خود هم جالب است و هم هوشمندانه. هوشمندانه از این نظر که این دو دنیا کاملا روی یک دیگر سوارند و گیمر همزمان و در هر لحظه‌ای که بخواهد می‌تواند با استفاده از قدرت‌های مدیوم تحت کنترلش، بین این دو دنیا سوییچ کند.

جالب‌تر اینکه تاثیرات عملکرد خودتان در دنیای عادی یا ماورایی را با یک چشم برهم زدن می‌توانید در دنیای دیگر ببینید و پازل‌های زیادی را از این طریق حل کنید. این یعنی بلوبر تیم در حال کپی کردن از روی کار تیم سایلنت نیست. نه، آن‌ها صرفا از جای خالی بازی ترسناک محبوب کونامی استفاده کرده‌اند تا سایلنت‌ هیل خودشان را بسازند و حرف‌های تازه‌ای بزنند.

آن‌ها حتی برای نزدیک‌تر کردن فضای بازی به آنچه در نسخه کلاسیک سری سایلنت هیل دیده بودیم، از افسانه‌ای به نام آکیرا یامائوکا دعوت کرده‌اند تا موسیقی‌ بازی‌ جدیدشان را بسازد. یامائوکا در اصل خالق موسیقی‌های بی‌نظیر سری سایلنت هیل است و می‌توان گفت که اگر موسیقی‌های او نبودند، قطعا جو قدم زدن در تپه‌های خاموش تا این حد نفس‌گیر و دلهره‌آور نمی‌شد.

یامائوکا سبک خاص خودش را برای ساخت موسیقی‌ بازی‌ها دارد که عملا نمونه‌اش پیدا نمی‌شود. یامائوکا بدون اینکه حتی نت‌خوانی بلد باشد، با استفاده از نویزهای گوش‌خراش، موسیقی‌هایی را برای نسخه‌های اصلی سایلنت هیل طراحی کرد که خودشان به تنهایی می‌توانستند استرس به جان مخاطب بیندازند و کاری کنند که دستانمان از شدت ترس و اضطرات عرق کنند.

با توجه به تمام این‌ها، می‌توان The Medium را یک جورهایی دنباله معنوی سری سایلنت هیل معرفی کرد. به هر حال، یک تیم کار بلد در امر ساخت بازی‌های روانشناختانه روی بازی کار می‌کند که حالا فرد سرشناسی مثل یامائوکا نیز به جمع آن‌ها اضافه شده. از آنجایی که خود یامائوکا از چم و خم مراحل ساخت سری سایلنت هیل خبر دارد، عملا می‌تواند حکم یک مشاور را برای بلوبر تیم پیدا کند و در کنار ساخت موسیقی‌های بازی، مانع از این شود که مسیر طراحی مراحل و گیم‌پلی The Medium وارد بی‌راهه شود.

اما با تمام این اوصاف، یک دلیل مهم‌تر برای هایپ شدن برای The Medium وجود دارد. خیلی از گیمرهای جدید ممکن است هیچ ایده‌ای در مورد سری سایلنت هیل نداشته باشند و اصلا برایشان مهم هم نباشد که یک بازی جدید می‌خواهد یاد و خاطره این آثار موفق را زنده کند. ولی همین گیمرها برایشان مهم است که بازی‌های نسل نهمی چطور خواهند بود و قرار است در آن‌ها شاهد چه تغییراتی باشیم.

حقیقتش را بخواهید، به نظر من تنها بازی‌هایی که فعلا حال و هوایی نسل نهمی دارند، یکی Ratchet & Clank: Rift Apart است و دیگری The Medium. هر دو بازی دارند از نهایت قدرت SSD کنسول‌ها به بهترین نحو ممکن استفاده می‌کنند و در اصل شو کیسی هستند برای آنچه قرار است در نسل نهم بازی‌ها ببینیم. به هر حال، رندر شدن دو دنیای کاملا متفاوت آن هم به صورت همزمان، عملا چیزی نیست که تا پیش از نسل نهم و روی کنسول‌های فاقد SSD دیده باشیم.

اما این دو بازی، کاملا دارند نشان می‌دهند که نحوه ساخت و طراحی مراحل برای بازی‌های نسل نهمی، به چه سمت و سویی خواهد رفت. برای همین، چه سرنوشت سری سایلنت هیل برایتان مهم باشد و چه نباشد، نباید از دنبال کردن اخبار بازی The Medium و کاری که بلوبر تیم در حال انجام آن است، لحظه‌ای غافل شوید. چراکه بازی‌هایی مثل The Medium، به آینده صنعت بازی‌های ویدیویی شکل می‌دهند و اگر به این آینده اهمیت می‌دهید، باید حسابی حواستان به چنین آثاری باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • Just a Human
    Just a Human | ۷ آذر ۱۳۹۹

    فک کنم موفق بشه

  • Alireza2007
    Alireza2007 | ۶ آذر ۱۳۹۹

    کلا من با بازی ترسناک جور در نمیام، ولی واقعا اصلا برای این هایپ نیستم، نمیدونم چرا فکر میکنم اصلا هیجانی توش نیست و قراره ی داستان پر پیچ و خم و گمراه کننده بده که همه رو سردر گم کنه، فکر نمیکنم از رزدنت اویل های بهتر بشه((از نظر ژانر وحشتش))
    حداقل 1060 میخواد؟؟؟؟!!!!!!
    اقا خیلیا این نسل باید بزنیم به جاده خاکی??
    امیدوارم این بلا سر بازی های راکستار و بازی های بزرگ نیاد
    این الان بهینه است مثلا؟؟

    • killer
      killer | ۶ آذر ۱۳۹۹

      بازی سیستم dual reality داره که باعث میشه هم زمان دوتا دنیا در زمان واحد رندر بشه.
      dual reality رو سرچ کنی خودت میفهمی.

  • علی شیخ نظامی
    علی شیخ نظامی | ۶ آذر ۱۳۹۹

    هرچند که هرچی باشه سایلنت هیل نمیشه ،اما جهت خالی نبودن عریضه خوبه ،ایده ی خیلی جالبی داره . مخصوصا اگر بعضی اوقات در یکی از دنیا ها همه چیز آروم باش و در دنیا دیگه موجودی بهت حمله کنه..

  • Daredevil
    Daredevil | ۵ آذر ۱۳۹۹

    ممنون از مقاله عالی بود.
    احتمالا مایکروسافت قراره با این بازی انحصاری استودیو بلوبرتیم رو محک بزنه و اگر بازیش موفق بود، خرید این استودیو رو نهایی کنه

    • Ali110
      Ali110 | ۵ آذر ۱۳۹۹

      به نظر من اگه متاش ۹۰ بشه حتما مایکروسافت می خرتش

      • Daredevil-03
        Daredevil-03 | ۶ آذر ۱۳۹۹

        برای همچین بازیایی اصلا نباید متای بالا انتظار داشته باشی. این بازی ۸۰ بگیره یعنی فوق العادس

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۶ آذر ۱۳۹۹

      مخلصم. بلوبر واقعا استودیو خوبیه. خیلی به بازیشون امید دارم.

  • capitan--price
    capitan--price | ۵ آذر ۱۳۹۹

    ممنون بابت مقاله.
    امیدوارم بلوبر بتونه شایستگیش رو ثابت کنه و از اونطرف مایکرو بخرش بشه اینسومنیاک گیمز ایکس باکس.

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۶ آذر ۱۳۹۹

      مخلصم. واقعا استودیو خوبیه. حقشون بیشتر از ایناست

  • M03
    M03 | ۵ آذر ۱۳۹۹

    یه شخصه دوست دارم تجربه کنم کاش روی پلی هم بود ولی رو پی سی سی میزنم

    • Daredevil
      Daredevil | ۵ آذر ۱۳۹۹

      حواست باشه برای پیسی سیستم قوی میخواد ، حتما هم به ssd نیاز داره

  • Daeron
    Daeron | ۵ آذر ۱۳۹۹

    ایده که عالیه، اگه اجراشون هم در حد ایده‌شون باشه اونموقع با یه شاهکار طرفیم. البته امید چندانی به متا ندارم. معمولا بازی‌های توی این سبک متاشون بالای 90 نمیشه.
    فقط کاش با سیستم‌های ضعیف‌تر هم راه میومد، سیستم مورد نیازش خیلی بالاست، خیلی...
    (کامنت من چه مشکلی داشت که رفت برا تایید!؟)

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۶ آذر ۱۳۹۹

      به هر حال یه بازی نسل نهمیه و از نمایش‌هاشم میشه‌ فهمید که گرافیک پر جزئیاتی داره. بنابراین، باید هم یه همچین سیستمی بخواد.

مطالب پیشنهادی