ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کیانو ریوز
فیلم و سریال

معرفی بیست فیلم برتر کیانو ریوز

اگر یک ابررایانه تمامی فیلم‌های کیانو ریوز را به مغز شما آپلود می‌کرد، احتمال آنکه مغزتان درنتیجه سنگینی بار منفجر شود خیلی زیاد است. بیش از سی سال است که این بازیگر محبوب و دوست‌داشتنی ...

نگار درستکارفر
نوشته شده توسط نگار درستکارفر | ۹ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۶

اگر یک ابررایانه تمامی فیلم‌های کیانو ریوز را به مغز شما آپلود می‌کرد، احتمال آنکه مغزتان درنتیجه سنگینی بار منفجر شود خیلی زیاد است.

بیش از سی سال است که این بازیگر محبوب و دوست‌داشتنی در حرفه خود مهارت کسب می‌کند. از قلمروهای سایبرپانکی گرفته تا عاشقانه کمدی‌های رؤیایی و راهروهایی که از درودیوارشان گلوله و آتش می‌بارد و یک موقعیت خاص به یادماندنی در اتوبوسی خارج از کنترل.

ریوز اغلب با سه فرنچایز بزرگ: بیل و تد، ماتریکس و جان ویک شناخته می‌شود اما او همچنین در فیلم‌های کودکان (داستان اسباب‌بازی 4) و فیلم‌های هنری (شیطان نئونی) نیز سر و کله‌اش پیدا می‌شود و گاهی اوقات صدایش را در فیلم‌های مستند می‌توان شنید.
او عضو یک گروه (Dogstar) بود و میم های جالبی از قِبل او به‌دستمان رسیده است. این مرد واقعاً سرش شلوغ است.

سه‌گانه ریوز

پروسه بررسی و ارزیابی حرفه‌ای که بیش از پنجاه فیلم را دربرمی‌گیرد کار ساده‌ای نیست. از اولین نقش او در درام نوجوان سال 1986 یانگبلاد (Youngblood) و بازی در کنار بازیگر نقش مقابل آینده خود در فیلم سینمایی نقطه شکست (Point Break) پاتریک سوویزی تا پروژه‌های جدیدتر ازجمله ماتریکس 4 و جان ویک، او مرزهای طبقه‌بندی ساده را درهم‌شکسته است.
آیا باید هریک از فیلم‌های فرنچایزهای معروف را به‌صورت مجزا بررسی کنیم یا سه‌گانه‌ها را به‌عنوان یک پروژه به‌حساب بیاوریم؟ درباره لهجه‌ها چه کنیم؟ چطور می‌توان نبوغ جانی منومیک را به‌درستی موردستایش قرار داد؟

در تهیه لیست مذکور ما بر روی بیست فیلمی که کیانوی خاصی را در خود داشتند تمرکز کرده‌ایم، ترکیبی از آسیب‌پذیری، معما و هیجان. (این بدین معناست که ما بسیاری از فیلم‌های فراموش‌شدنی را نادیده گرفتیم.)

گاهی اوقات یک فیلم انرژی او را به نمایش می‌گذارد و به خوبی با ستاره حساس آن همکاری می‌کند. گاهی اوقات او از مهارت‌های خاصش برای یک پروژه استفاده می‌کند و به آن زیبایی، شگفتی یا طنز می‌افزاید. دسته‌بندی این فیلم‌ها مانند علوم یا ریاضی نیست. بیشتر به موج‌سواری، جاخالی دادن در برابر یک مشت و یا هک کردن یک پردازنده مرکزی شباهت دارد. همان‌طور که جانی یوتا می‌گوید: «خدابه‌همراهت.»


۲۰- هیاهوی بسیار برای هیچ (Much Ado About Nothing) _ 1993

باید در این فیلم به ریوز برای تلاش‌هایش امتیاز بدهیم. صریح بگویم: ریوز بازیگر خوبی است اما شکسپیر مناسب او نیست.

بااین‌وجود، او در اقتباس کنت برانا از کمدی شکسپیر تمام تلاشش را می‌کند. (حداقل برانا او را مجبور به صحبت با لهجه بریتانیایی نکرد)

مانند سایر فیلم‌های شکسپیرمحور برانا، Much Ado اقتباسی وفادار با حضور ستارگان عرصه فیلم است. متأسفانه انتخاب ریوز برای بازی در این فیلم اشتباه بود. زیرا او زمانی در اوج قرار دارد که مای بیننده با او در نقش دان جان شرور همدردی می‌کنیم.

گاهی اوقات می‌توان حس کرد که او تنها کودکی است که لباس بزرگ‌سالان را برتن کرده و نقش یک بزرگ‌سال را بازی می‌کند اما حداقل به‌وضوح می‌توان دید که دارد تمام تلاشش را می‌کند.

۱۹- تق‌تق (Knock Knock) _ 2015

در بحبوحه انتخابات پر تب‌وتاب ریاست جمهوری، ملت دو قطبی شده به نتفلیکس رو آوردند تا آرامش و راحتی را در فیلم اروتیک ترسناک و مهیج به کارگردانی الی راث و بازی کیانو ریوز در نقش یک مرد خانواده‌دوست که تا چانه در حیاط پشتی خانه‌اش به‌دست یک زوج متهاجم اغواگر چال شده است.

این فیلم در زمان اکران خود توجه زیادی را به خود جلب نکرد و تنها ده میلیون دلار در باکس آفیس فروش کرد اما در سال 2020 بالاخره مخاطبان خود را در نتفلیکس پیدا کرد که احتمالاً به دنبال بازیگر آنا د آرماس و موضوع شهوت‌آمیز آن و وعده در هم شکستن کیانو ریوز همیشه آرام زیر فشار به تماشای این فیلم نشسته‌اند.

در جایگاه نسخه بهتر فیلم سینمایی جذابیت مرگبار Fatal Attraction، تق تق فیلمی مضحک است که از تحریک‌های ظریف خود لذت می‌برد و مصمم است با ذهن بینندگان تا حد ممکن بازی کند. اما ریوز که با دهان‌بندی در دهانش و گوشی موبایلی در مقابل صورتش می‌خواهد بهش رحم کنند به این فیلم ارزش تماشا می‌بخشد.

۱۸- جانی منومیک (Johnny Mnemonic) _ 1995

رؤیای آینده پدربزرگ سایبرپانک، ویلیام گیبسون، در اولین تجربه رابرت لانگو در مقام کارگردانی به شیوه عجیب و چرکینی جان می‌گیرد. در این فیلم ریوز نقش جانی، یک «حامل اطلاعات» با یک تراشه مغزی سایبرنتیکی که هشتاد گیگ اطلاعات در خود ذخیره دارد و به بالاترین مبلغ به خریدار تحویل می‌شود را ایفا می‌کند.

اما وقتی مغز جانی جدیدترین تخلیه داده را نمی‌تواند کنترل کند – که به‌احتمال‌زیاد مملو از اطلاعات غیرقانونی است – مجبور به فرار می‌شود و باید جامعه‌ای را درنوردد که یوقشان در دست اینترنت و شرکت‌های بزرگ است و در بخش‌های مملو از هکر، تاریک و مخروبه نیوآرک، نیوجرسی در سال 2021 مخفی شود.

این فیلم که در زمان خود مورد هجمه قرار گرفت اکنون به یک فیلم کلاسیک میان آن دسته از افرادی که از جملاتی مانند «لرزش‌های سیاه» و «لو-تک» و فریاد زدن‌های ریوز به وجد می‌آیند تبدیل‌شده است.

دیگر چه چیز بیشتری از فیلمی که در آن آیس-تی، تاکشی کیتانو، هنری رولینز، دولف لاندگرن در نقش آدمکشی به نام «کشیش خیابانی» و یک دلفین سایبورگ حضور دارند انتظار دارید؟

۱۷- پدر و مادری (Parenthood) _ 1989

پنهان‌شده در زیر تخت دوست‌دختر باپشتکارش (مارتا پلیمپتُن)، برای اولین بار تاد هیگینز را می‌بینیم. یک دوست‌پسر کلیشه‌ای کله‌شق و سرتق.او یک گوشواره در گوش دارد، موهایش پریشان است و علاقه خاصی به توصیف استمنا به «زدن سالامی» دارد.

این فیلم در سالی عرضه شد که ماجراجویی بسیار عالی بیل و تد (Bill and Ted's Excellent Adventure) اکران شد. فیلمی که در آنکه در آن ریوز به‌عنوان یک کمدین خودآگاه بامزه جاودانه شد. بازی در فیلم ران هاوارد هرچند، نشان داد که استعدادهای ریوز در فیلم‌های خشک‌تر و جدی‌تر نیز قابل‌استفاده است.

در میان خیل بازیگران رنگارنگ فیلم که به استیو مارتین در نقش یک پدر نگران متصل شده‌اند و حال و هوایی لمبر خورده که بین ملودرام حرفه‌ای و کمدی سورئال جابه‌جا می‌شود، پدر و مادری فیلمی عجیب است، و بیشتر به قسمت آزمایشی یک سیتکام شباهت دارد تا یک فیلم سینمایی.

اما ریوز در میان بازیگران بیشتر به چشم می‌آید و خودش را به‌عنوان یک صحنه ربای چابک و یک همبازی غریزه‌ای درصحنه به اثبات می‌رساند که می‌داند چه موقع توجه‌ها را به بازیگرانی هم چون دایان ویست و واکین فینیکس جوان؛ در یکی از اولین نقش‌هایش، جلب کند.

۱۶- هدیه (The Gift) _ 2000

ریوز که مهربانی و احساسات همواره از وجودش ساتع می‌شود، به‌ندرت در نقش‌های منفی ظاهر می‌شود. در فیلم ماورای طبیعی و مهیج سم ریمی هدیه The Gift، او در نقش فردی نژادپرست، خشن و دهاتی، راننده کامیونی که همسرش را مورد آزار و اذیت و ضرب و شتم قرار می‌دهد بازی می‌کند. زنی (هیلاری سوانک) که کیت بلانشت مدام او ترغیب می‌کند به ترک کردنش می‌کند.

ریوز در این نقش عملکرد مؤثری دارد و از قامت عضلانی و صدای عمیقش استفاده می‌کند تا شرارتی موحش را به این شخصیت شرور یک بعدی اضافه کند.

این فیلم که پیش از سه‌گانه مشهور مرد عنکبوتی ریمی اکران شد، اکنون مانند یک سیگنال رادیویی خش‌دار از دنیای ازدست‌رفته فیلم‌های بودجه متوسط به نظر می‌رسد. جایی که یک ستاره مانند ریوز شاید کمتر مرهون خواسته‌های مالی ابر-فرنچایزها بود.

۱۵- کنستانتین (Constantine) _ 2005

پیش از آنکه فیلم‌های ابرقهرمانی از محبوبیت و توجه فراوانی برخوردار شوند، ریوز در این اقتباس تاریک دی سی درباره یک شکارچی شیطان که پس از خودکشی در کودکی از جهنم بازگشته و قصد دارد جایگاهی در بهشت برای خود دست‌وپا کند.

اولین پروژه کارگردانی فرانسیس لارنس در بعضی بخش‌ها اندکی کُند است و درجاهای دیگر سردرگم کننده، اما درباره یک چیز آن می‌توان با قطعیت نظر داد: ریوز به‌راحتی خود را باحال و هوای نوآری که لارنس قصد بازسازی آن را دارد تطابق می‌دهد.

او روحی به‌شدت شکنجه‌شده را به خوبی به تصویر می‌کشد و بیننده را از رنج‌هایی که کشیده قانع می‌کند. او دائما سیگار می‌کشد، حتی زمانی که دارد با هیولاهای جهنمی می‌جنگند و یا به مصاف برداشت تیلدا سوینتن از فرشته جبرئیل می‌رود.

با بررسی دقیق‌تر اجرای ریوز در نقش کنستانتین می‌توان سایه‌افکنی های خط داستانی جان ویک را در آن دید. بازی در نقش شخصیت‌های رنج‌کشیده و روح زده به ریوز می‌آید.

۱۴- همیشه شاید من باش (Always Be My Maybe) _ 2019

کیانو بلد است جوک بگوید! جوک درباره کیانو! فیلم سینمایی کمدی رمانتیک نتفلیکس، همیشه شاید من باش، با نویسندگی و بازی الی وانگ و رندل پارک، اگر به خاطر حضور غافلگیرکننده کیانو ریوز با بازی در نقش نسخه تقویت‌شده خودش نبود شاید هرگز به مقام گنجینه فرهنگی که به آن دست‌یافته نمی‌رسید.

او از یک رستوران گران‌قیمت در حالت اسلوموشن بیرون می‌آید و کاملاً فیلم را از آنِ خود می‌کند.

در واقعیت، کیانو ریوز شخصیتی بی سروصدا دارد. در اینجا او یک آدم عوضی خودنماست که عینک تقلبی به چشم می‌زند و به دنبال فرصتی برای دعواست. او حتی از یکی از پیشخدمت‌ها می‌پرسد آیا غذایی که «با زمان بازی کند؛ با مضمون زمان» دارد یا خیر.

علی‌رغم عملکردهای خوبش در کمدی‌ها، ریوز درگذر سال‌ها به جدی بودن و حتی اندکی غمگین شناخته‌شده اما شاید این فیلم بتواند این باور را تغییر دهد و به همه نشان دهد که او می‌تواند شوخ‌طبع هم باشد.

۱۳- وکیل مدافع شیطان (The Devil's Advocate) _ 1997

پا به پای آل پاچینو، یکی از بهترین و بااستعدادترین بازیگران هالیوود، بازی کردن به‌اندازه کافی سخت هست چه برسد به‌وقتی که او در نقش خود شیطان در یک فیلم حضور پیدا می‌کند.

در فیلم هیجانی شیطانی تیلور هکفورد، ریوز مسئول بازی در نقش یک وکیل ازنظر اخلاقی سست‌عنصر و فاسد را بازی می‌کند که به نیویورک می‌آید تا خواسته‌های شیطانی یک دفتر وکالت به نام با ریاست جان میلتون (پاچینو) را انجام دهد.

بااینکه لهجه‌اش می‌تواند کمی باعث حواس‌پرتی شود، ریوز به همراه شارلیز ترون در نقش همسرش، مکانیسم تنومند روایی داستان را درحرکت نگه می‌دارد و به ستاره همکارش اجازه می‌دهد از بیشتر مناظر لذت ببرد.

بااین‌حال، این فیلم بر روی پاچینو تمرکز دارد، تمرینی بر آنکه چقدر سرگرم‌کننده است وقتی بتوانید خدا را «خشک و مقرراتی» خطاب کنید. در فیلم و در انجیل، بهترین لطیفه‌ها از آن شیطان است.

۱۲- مبارز تای چی (Man of Tai Chi) _ 2013

هنگامی‌که بازیگران مشهور به سراغ کارگردانی فیلم‌ها می‌روند، آنها اغلب اوقات خودشان را در مرکز داستانی قرار می‌دهند که شخصیتی که طی سال‌ها برای خودشان خلق کرده‌اند را کاملاً برجسته کند. (به کوین کاستنر در رقصنده با گرگ‌ها یا بردلی کوپر در ستاره‌ای متولدشده است فکر کنید)

ریوز پیش‌ازاین با جزئیات در مصاحبه‌ای درباره علاقه و تحسینی که نسبت به طراحان سکانس‌های نبرد و بدلکاران دارد صحبت کرده است. بنابراین تصمیم ریوز مبنی بر بازی در نقش شخصیت شرور فیلم مبارز تای چی Man of Tai Chi، یک فیلم ماجراجویی رزمی با بازی تیگر چن، بازیگر و رزمی‌کاری که بر روی سه‌گانه ماتریکس با ریوز همکاری کرده بود بیانگر خیلی چیزها درباره شخصیت این بازیگر دوست‌داشتنی است.

فیلم به طرز غافلگیرکننده‌ای فاقد خودخواهی است و به‌ندرت تلاش می‌کند کلیشه‌های ژانر را از نو خلق کرده یا دچار تحول کند.
با تواضع نسبت به گذشته و احترام گذاشتن به همکاران خود، ریوز تنها به دنبال به وجد آوردن و سرگرم کردن است، خویی که برای او به‌عنوان یک ستاره اکشن بسیار کارایی دارد.

۱۱- رکورد دائمی (Permanent Record) _ 1988

در دوران جوانی‌اش، ریوز اغلب اوقات شخصیت‌هایی را بازی می‌کرد که اتاق خواب‌های شلوغ با پوسترهای گروه‌های موسیقی که سرتاسر دیوار را پوشانده و نشان «خطر» آویزان شده بر روی در اتاق، بازی می‌کرد.
او هرازچندگاهی تجسمی مشوش ازخودبیگانگی دوران نوجوانی بود که با خود مشکلی نداشت اما با احساساتی سرریز بود که به‌درستی آنها را درک نمی‌کرد و نمی‌دانست چه باید خطابشان کند.
در فیلم غم‌انگیز رکورد دائمیِ ماریسا سیلور، شخصیت کریس تاونزد ریوز را می‌بینیم، یک موسیقی‌دان بی‌خیال که فیلم را متأثر از خودکشی بهترین دوستش با پنهانی وارد شدن به جلسه ضبط لو رید آغاز می‌کند.
این نقش، نقشی احساسات محور در فیلمی باظرافت و ریزه کاری‌های بسیار است. فیلمی که در اکثر بخش‌ها از سستی‌های روایی و آموزه‌های حوصله سر بر اخلاقی بسیاری داستان‌های مشابه درباره نوجوان‌هایی که با مرگ عزیزان خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند، دوری می‌کند.
در عوض، ریوز عمق را یک کهن‌الگوی طغیانی از آبجو خوری و گیتارزنی می‌یابد.


بیشتر بخوانید:


۱۰- یکی باید کوتاه بیاید (Something's Gotta Give) _ 2003

زیبایی کیانو ریوز اثیری، رفتارش گیرا و نفس‌گیر است. ازاین‌رو، معمولاً نقش یک عاشق معمولی برای او کافی نیست.

فیلم سینمایی یکی باید کوتاه بیاید استثنایی بر این قانون است. کارگردان و نویسنده نانسی مایرز او را برای بازی در نقش جولیان مرسر؛ دکتر خوش چهره‌ای شیفته شخصیت نویسنده دایان کیتِن، اریکا بری، برگزید.

البته ما از همان ابتدای کار می‌دانیم که این عاشقانه سر به ناکجاآباد دارد.

اریکا در انتها شخصیت هریِ جک نیکلسون را به‌عنوان همراه خود انتخاب می‌کنند. هری مرد شهوت‌رانی است که پیش از آن با دختر اریکا در رابطه بود.

با این حال، دیدن جولیان دل‌شکسته طعم تلخی در دهانمان باقی می‌گذارد. این نقش شاید یکی از رؤیایی ترین نقش‌های ریوز تا به امروز باشد:

آیا به شما گفتیم که او نقش دکتری را بازی می‌کند که زنان بزرگ‌تر از خودش را تحسین کرده و اهل مطالعه است؟ او همچنین در این نقش بسیار آرام است و آرامش او به خوبی کیتِن پرانرژی را خنثی می‌کند.

۹- دراکولای برام استوکر (Bram Stoker's Dracula) _ 1992

اقتباس دراکولای فرانسیس فورد کوپولا از بسیاری جهات برجسته بود: طراحی لباس‌های باشکوه و فراموش‌نشدنی ایکو ایشیوکا، استفاده از تکنیک‌های فیلم‌برداری قدیمی برای خلق اتمسفر بصری فیلم و تلفظ لاینحل کیانو ریوز از واژه «بوداپست».

عملکرد ریوز در این فیلم یکی از مواردی است که آن را موردانتقاد قرار داد اما بااین‌وجود، در نقش یک کارگزار املاک و مستغلات عاشق و ترسو به نام جاناتان هارکر او به خوبی از عهده نقشش بر می‌آید. او بیشتر مدت‌زمان فیلم را مورد ارعاب و آزار توسط سه عروس خون‌آشام قرار می‌گیرد و به نامزدش نامه می‌نویسد آن‌هم درحالی‌که نامزدش خود مسحور شاهزاده نامیرا شده است.

تمامی سکانس‌های فیلم چشم‌نواز است و بازی ریوز در نقش یکی از نگون‌بخت‌ترین و عاجزترین شکارچی‌های هیولای تاریخ ادبیات، چاشنی ملودراماتیک مناسبی را به این داستان درام اضافه می‌کند.

۸- ماجراجویی بسیار عالی بیل و تد (1989) | سفر وحشیانه بیل و تد (1991) | بیل و تد با موسیقی روبه‌رو می‌شوند (2020)

شخصیت تد «تئودور» لوگان در فیلم سینمایی ماجراجویی بسیار عالی بیل و تد (Bill & Ted's Excellent Adventure) به نفرینی برای ریوز تبدیل‌شده است.

این نقش سکوی پرتاب او به دنیای بازیگری بود اما به تصورات مردم مبنی بر اینکه خود او نیز مانند شخصیتی که در فیلم بازی کرده، نادانی سربه‌هوا، دامن زد. البته می‌دانیم که او چنین اخلاقی ندارد اما این مسئله تد را به کمتر ابداعی کاملاً دوست‌داشتنی تبدیل نمی‌کند.
به همراه شخصیت اصلی دیگر فیلم؛ بیلِ الکس وینتر، تد با روحیه‌ای بالا در بازه‌های تاریخ و حتی به آخرت سفر می‌کند. همین مسئله این سه‌گانه‌ای که هیچ‌کس انتظارش را نداشت به اوقاتی خوش برای بینندگان تبدیل می‌کند.

تمام فیلم‌ها به نویسندگی اد سلیمان و کریس ماتسون، شرایط را برای این دو دوست از سن دیماس که تنها می‌خواهند گیتار بنوازند دشوارتر می‌کند و به‌طور همزمان لایه‌ای دیگر از چالش بازیگری را برای ریوز و وینتر فراهم می‌آورد.

در فیلم سفر وحشیانه (Bogus Journey) آنها در نقش بیل و تد و نسخه روبات‌های شیطانی بیل و تد بازی می‌کنند.

در آخرین دنباله عرضه‌شده سه‌گانه، فیلم سینمایی رویارویی با موسیقی (Face the Music)، آنها با نسخه‌های مختلف خودشان از آینده ملاقات می‌کنند. این فیلم سرگرم‌کننده است اما در انتها حسن نیت نافذ این فیلم‌هاست که آنها را به کلاسیک‌هایی باورنکردنی بدل کرده است.

۷- لب رودخانه (River's Edge) _ 1986

برای آن دسته از بینندگانی که به نوستالژی منکسر اسپیلبرگی Stranger Things عادت دارند، یکی از آثار راستین دهه هشتاد میلادی مانند لب رودخانه می‌تواند شوکه کننده باشد.
ریوز در نقش مت بازی می‌کند، یک نوجوان سردرگم که از مادرش ماری‌جوانا می‌دزدد، برادر کوچک‌ترش را کتک می‌زند و با موتورسوار سابق و دلال مواد مخدر (دنیس هاپر) و دوست‌دختر نچسبش مراوده دارد.

اینجا منطقه‌ای دوردست از قلمروی جان هیوز است. فیلم که داستان کشف یک جسد پس از قتل وحشیانه آن را دنبال می‌کند نسخه هوی‌متال فیلم سینمایی کنار من بمان (Stand By Me) است، داستانی مملو از کمدی تلخ و نیش و کنایه.

پیامد جوّ پوچ‌گرای فیلم تغییر شخصیت متِ کیانو ریوز به درک کردن احساساتش و بیدار شدن وجدانش است. او به‌تدریج متوجه می‌شود در مهی غلیظ از احساسات ضدونقیض غوطه‌ور است.

۶- یک پوینده تاریک (A Scanner Darkly) _ 2006

سمفونی پارانویای دهه هفتاد میلادی اثر فیلیپ کی.دیک توسط ریچارد لینکلیتر در میانه‌های دهه 2000 میلادی اقتباس شد و بااینکه رمان و فیلم آن سی سال با یکدیگر فاصله‌دارند، تشویش آن نسبت به اپیدمی‌های مواد روان‌گردان و وضعیت نظارت بر آن به‌طور مستقیم به عصر معاصر بازمی‌گردد.

ریوز در نقش باب آرکتور ایفای نقش می‌کند. مأمور مخفی دولت که مأموریتش نفوذ به باند قاچاقچیان است که به مصرف دارویی به نام Substance D اعتیاد دارند. این ماده مخدر تقریباً بیست درصد جمعیت را به معتادانی تبدیل کرده که دیگر آن طور انسانیتی در آنها باقی نمانده است.

مشکل اینجاست که آرکتور به D نیز معتاد شده و بین تحت نظر گرفتن سلامت خودش و پنهان کردن اعتیادش از سایر همکاران خود به مشکل برخورده است.

جزئی از این فیلم را کمدی اعتیاد محور تشکیل می‌دهد که بخشی از آن را وودی هارلسون، رابرت داونی جونیور و وینونا رایدر را به دوش می‌کشند. بخش دیگر فیلم داستان را علمی تخیلی آرمان‌شهری دربرمی گیرد و انیمیشن روتوسکوپی آن شما را همواره بر لبه صندلی‌تان نگه می‌دارد.

 ۵- جان ویک (2014) | جان ویک: بخش 2 (2017) | جان ویک: بخش 3-پارابلوم (2019)

ریوز زمانی که جان ویک از راه رسید نیاز مبرمی به یک فیلم موفق داشت.

نه تنها این فیلم را می‌توان مسئول موج جدید محبت و علاقه سرازیر شده به سمت کیانو در سال‌های اخیر دانست بلکه آن را می‌توان نقش غایی او تلقی کرد. نقشی که کاملاً با مهارت‌ها و استعدادهای او و با شخصیتی که در آن جاافتاده همپوشانی دارد.

جان ویک، اگر به هر دلیلی تابه‌حال درباره‌اش نشنیده‌اید، داستان یک آدمکش بازنشسته را روایت می‌کند که همسر فوت‌شده‌اش به او یک توله‌سگ هدیه می‌دهد.

از سوی دیگر، یک بچه پولدار (آلفی آلن) که چشم به اتومبیل جان دارد به خانه‌اش واردشده و سگ دوست‌داشتنی جان را می‌کشد. جان به خانه بازمی‌گردد و با مشاهده صحنه مقابل خود راه انتقام را برمی‌گزیند.

اما این خلاصه داستان جذابیت و دلیل موفقیت فیلم‌های ویک را به خوبی نشان نمی‌دهد.
این فیلم‌ها ترکیبی هنرمندانه از طراحی سکانس‌های سرشار از حرکات رزمی سرسام‌آور و گیرا به همراه فعالیت‌های فیزیکی خوش قریحانه ریوز و داستانی غوغاگر است که پایه‌گذار جهانی شد که در آن آدمکش‌ها سیستم گردش مالی و هتل‌های متعلق به خود را دارند. جاهایی که می‌توانند در آن بدون هراس از به قتل رسیدن اقامت کنند.

جان مانند یک پوسته دیگر از قالب کیانو و تجسم یکی از جنبه‌های شخصیت اوست که مورد تحسین همگان قرار می‌گیرد: استعداد هنری و فنی بی‌بدیل او، اما درعین‌حال، حس شرافت او.

۴- آیداهوی اختصاصی خودم (My Own Private Idaho) _ 1991

«به اعتبارم لطمه بخورد؟ مگر من کی هستم؟…یک سیاستمدار؟» ریوز این جمله را به شوخی در پاسخ به سؤال مصاحبه گری که از او پرسید آیا نگرانی در رابطه با لطمه وارد شدن به اعتبار و آبرویش پس از بازی در نقش یک روسپی در فیلم تراژیک جاده‌ای گاس ون سنت دارد یا خیر.

فقدان حسابگری بدبینانه به‌اضافه اشتیاق برای همکاری با فیلم‌سازان ریسک‌پذیر و امتحان ژانرهای مختلف به ریوز اجازه داده پروژه‌هایی را دنبال کند که او را به چالش می‌کشد و با هر آنچه به آن علاقه دارد جفت‌وجور شود.

با ترکیب شکسپیر با وارهول، سبکِ دائما متغیر فیلم سینمایی آیداهوی اختصاصی خودم My Own Private Idaho تلاش می‌کند وضعیت ذهنی رویامانند شخصیت مایکِ ریور فینیکس را تقلید کند. مرد جوانی که از نارکولپسی (حمله خواب) رنج می‌برد.

در نقش اسکات؛ پسر ممتاز شهردار منطقه، ریوز نقش فردی که ازنظر احساسی درون‌گراست را بازی می‌کند. به طریقی، اسکات یک معماست، معمایی از ثروت و آمال.

اما او همچنین همبازی گران‌بهایی برای فینیکس است و عاشقانه فیلم را با هر نگاه، اشاره و حرکت عمیق‌تر می‌کند.

۳- نقطه شکست (Point Break) _ 1991

فیلم سینمایی نقطه شکست Point Break بیشتر از یک فیلم پلیسی با حضور گروهی از موج‌سواران است یا به قول بعضی سریع و خشن در ساحل.

دوستی و صمیمیت میان موج‌سوار و گاهی اوقات سارق بانک، بادی (پاتریک سوویزی) و مأمور مخفی اف بی آی جانی یوتا (ریوز) وقتی مشخص می‌شود که جانی در اصل بودی و گروه موج‌سواران او را که مشکوک به فعالیت در گروهی سارق به نام Ex-Presidents هستند تحت نظر گرفته به سطوح تراژدی شکسپیری می‌رسد.

ریوز که در آن زمان به بازی خویشتن‌دارانه و آرامش‌بخش خود شناخته می‌شد، بهترین انتخاب برای بازی در نقش مأمور اف بی آیی است که سابقاً فوتبالیست بوده و می‌تواند خود را در قالب فردی آرام و علاقه‌مند به موج‌سواری جای بزند.

۲- سرعت (Speed) _ 1994

با موهایی کوتاه و چشمانی خیره به جاده، ریوز خلوص لازم برای بازی در این بلاک به استر هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده را دارد. سرعت روایتگر ماجراجویی‌های یک اتوبوس بدشگون است که بمب‌گذاری‌شده تا اگر سرعتش از 50 مایل بر سرعت گذشت منفجر شود.

با اوج گرفتن تنش در پی هر سکانس از بدلکاری‌های به‌یادماندنی که توسط سینماتوگرافر فیلم سینمایی جان‌سخت، یان دِبونت، طراحی‌شده، ریوز آرامشش را حفظ می‌کند.

با بهبود بخشیدن کلیشه سنتی شخصیت‌های سرسخت و شوخ‌طبع مورد انتخاب بازیگرانی چون بروس ویلیس و آرنولد شوارتزنگر، این متخصص بمب و مواد منفجره با بازی ریوز آرامشی دارد که شاید بهتر بتوان آن را به سردی توصیف کرد که با اصرار فیلم برافزودن تعلیق شدید به تک‌تک سکانس‌ها به خوبی ترکیب می‌شود.

مسافران اتوبوس، ازجمله شخصیت شدیداً مضطرب ساندرا بولاک، آنی، به‌تدریج به او اعتماد می‌کنند و در انتها هیچ پلی نیست که شما به خاطر این مرد از روی آن نخواهید پرید.

۱- ماتریکس (1999) | ماتریکس: بارگذاری مجدد (2003) | انقلاب‌های ماتریکس (2003)

کیانو ریوز از گذشته تابه‌حال به‌عنوان کسی که به راهب‌ها شباهت دارد توصیف‌شده است. فردی که ذهنتان در هنگام تجسم یک پادشاه فیلسوف مدرن که شاعرانه درباره ماهیت جهان سخنرانی می‌کنند به سویش می‌رود.

پس او پروتاگونیستی ایده آل برای مجموعه‌ای از فیلم‌های اکشن رزومی است که در قالب فیلم‌های ماجراجویی سایبرپانک علمی تخیلی با ریشه‌هایی عمیق در باورهای باستانی عرفانی و معنوی ارائه می‌شوند.

سه‌گانه ماتریکس واچوفسکیها که ریوز در آن در نقش شخص برگزیده موعود، قهرمانی ناجی به نام نئو که دانش را به ناآگاهی ترجیح داده و خود و در انتها بشریت را از یک عمر بردگی از دست ماشین‌ها و زندان مجازی خسته‌کننده و بی شمایلشان آزاد می‌کند. این فیلم تمثیلی از یک جامعه تکنولوژیکی در آستانه خودواقعی سازی است.

با چشمان مملو از معنایش، موهای به‌عقب شانه شده و اندام‌های فرّار از رگبار گلوله‌ها، ریوز بیش از یک حامل فیزیکی برای این ایده‌های مختلف است، او تجسم تمامی آنهاست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • mahdisj
    mahdisj | ۲ آبان ۱۴۰۱

    یکی کیانو ریوز یکی جانی دپ
    بازیگرانی که دیوانه وار و عاشقانه دوستشون دارم
    از سبک بازی ، زبان بدن ، استایل خفن و... تا مهربونی شون و کمک های بشر دوست داشتن شون .

  • Sinazat70
    Sinazat70 | ۱۱ آذر ۱۳۹۹

    سلام

    لطفا فیلم های راک (دیواین جانسون)رو هم رتبه بندی کنید

  • mosi
    mosi | ۱۰ آذر ۱۳۹۹

    شوخی میکنید؟؟؟ تق تق تو این لیسته؟؟؟وکیل مدافع شیطان نباید تو رتبه دوم می بود؟؟؟؟؟ :/

  • Reza
    Reza | ۱۰ آذر ۱۳۹۹

    با اختلاف بهترین فیلمی که بازی کرده آیداهوی خصوصی من هست...

  • حمید
    حمید | ۱۰ آذر ۱۳۹۹

    واقعا ماتریکس دو و سه در یک سال ساخته شدن؟

    • SinaSniper12
      SinaSniper12 | ۸ آذر ۱۴۰۰

      آره

  • AndyDufrense
    AndyDufrense | ۱۰ آذر ۱۳۹۹

    خیلی باحاله

  • sinatalebi
    sinatalebi | ۱۰ آذر ۱۳۹۹

    فرشته هالیودده

  • ممد
    ممد | ۱۰ آذر ۱۳۹۹

    چرا این مرد انقدر دوست داشتنی هست

  • X101ABBAS101X
    X101ABBAS101X | ۱۰ آذر ۱۳۹۹

    این کیانو واقعا عشقه.توی هر نقشی که گذاشتنش تک آوره ??

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۱۰ آذر ۱۳۹۹

      به طرز عجیبی دوست داشتنیه.

      • X101ABBAS101X
        X101ABBAS101X | ۱۰ آذر ۱۳۹۹

        ???

      • sinatalebi
        sinatalebi | ۱۰ آذر ۱۳۹۹

        این مرد دیونه کننده هست سبک بازیش فوق العاده هست

    • Pvt-Ryan
      Pvt-Ryan | ۱۰ آذر ۱۳۹۹

      ولی بیشترین نقشی که بهش میخوره جان ویکه چون بک استوریش یجورایی مثل خودشه.
      فکر نکنم یه نفر هم باشه که از کیانو بدش بیاد.

      • X101ABBAS101X
        X101ABBAS101X | ۱۰ آذر ۱۳۹۹

        واقعا درست گفتی

  • witcherpunk
    witcherpunk | ۹ آذر ۱۳۹۹

    به طرز عجیبی تو اکثر فیلماش اسمش جان ه

  • محمدی
    محمدی | ۹ آذر ۱۳۹۹

    ۲۰ دیگه خیلی اغراق بود باید نهایتا میزدید ۱۰ فیلم

    • witcherpunk
      witcherpunk | ۹ آذر ۱۳۹۹

      باشه دفعه بعدی با تو هماهنگ میکنن LMFAO

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۱۰ آذر ۱۳۹۹

      الان لیستمون بیست تاست خب محمدی. چطوری بکنیم ده تا وقتی ۲۰ تا مورد داریم خب :D

      • mohamadi
        mohamadi | ۱۰ آذر ۱۳۹۹

        وقتی صحبت می کنیم از بهترین به نظرم فیلمی مدنظر که ارزش دیدن داشته باشه نه هر فیلمی

مطالب پیشنهادی