چرا فرشاد سایلنت و آروین شو کوییز آو کینگز بازی میکنند؟
کوییز آو کینگز برای محبوب بودن طی این سالها، تلاش زیادی انجام داده است.
نگه داشتن یک بازی برای مدت زمان طولانی در اوج، کار سختی است اما سازندگان Quiz of Kings مدت زیادی میشود که این کار را انجام دادهاند و همچنان میتوانیم نام این بازی را در بین محبوبترین گیمهای موبایلی ایرانی طی سالهای اخیر مشاهده کنیم.
مدتی میشود که استریمرها و یوتیوبرهای شناخته شدهای مثل میا پلیز، آروین شو، هایزنبرگ، فرشاد سایلنت و حامی کیام محتواهایی را برای Quiz of Kings تولید کردهاند، حالا سوال اصلی اینجاست که چرا این استریمرهای شناخته شده کوییز آو کینگز را به سایر بازیهای ایرانی برای تولید محتوا ترجیح دادهاند و در پی این فعالیت گسترده چه اتفاقی رخ داده؟
گروه مخاطبان وسیع و همکاری مناسب با استریمرها
یکی از مهمترین المانهایی که باعث شد Quiz of Kings نه فقط برای گیمرها بلکه برای گروه بزرگی از جامعه تبدیل به یک بازی محبوب شود، گستردگی زیاد محتوای آن بود. در این بازی شما با چالشهایی با موضوعات مختلف و کاملا متفاوتی روبرو میشوید که سلایق زیادی را پوشش میدهند.
از سینما و تلویزیون گرفته تا سوالات ورزشی، مذهبی و تاریخی باعث شده تا هرشخصی با هر علاقهای دلیلی برای دنبال کردن Quiz of Kings پیدا کند و بازی بتواند به جامعه بزرگی از مخاطبان دست پیدا کند که شاید به جز این بازی هیچوقت سراغ عناوین دیگر نروند.
یک نکته مهم در بحث بازاریابی و مارکتینگ این است که شما بتوانید از برند خود برای برقراری ارتباط با اسامی بزرگ و بعد از آن استفاده از همان اسامی برای پروموت بیشتر برند استفاده کنید.
در حالی که ناشران بازیهای ویدیویی در ایران معمولا در یک فضای کاملا بسته و سنتی فعالیت میکنند و کمتر سعی در برقراری ارتباط مستقیم با مخاطب یا روشهای بازاریابی نوین دارند، تیم مارکتینگ کوییز طی این مدت سعی کرده تا این بازی را به صفحات یوتیوب تولیدکنندگان محتوا شناخته شده یوتیوب فارسی مثل میا پلیز و آروین شو ببرد.
چند وقتی میشود که تولیدکنندگان محتوایی مثل میا پلیز سعی میکنند تا گستره فعالیت خود را که تا مدتی پیش به بازیهای ویدیویی محدود گسترش دهند و به همین خاطر هم در حال حاضر دارای مخاطبان زیادی هستند که بسیاری از آنها لزوما گیمر حرفهای نیستند و حتی میا و دیگر همکارانش را نه به خاطر گیم و بلکه برای محتوای سرگرمکنندهای که او تولید میکند دنبال میکنند.
این موضوع یک همخوانی درست با Quiz of Kings به عنوان یک بازی میناستریم ایرانی دارد که گروه بزرگی از مخاطبان (و نه فقط گیمرها) کاربران آن هستند و به همین خاطر هم چنین همکاریهایی قطعا باعث شناخته شدن گروه بیشتری از کاربران یوتیوب فارسی با کوییز آو کینگز خواهد شد.
اخیرا شاهد اضافه شدن سیستم فصلها به کوییز آو کینگز بودیم. فصلها بازههای زمانی مشخص (در کوییز یک ماهه) هستند که بازی با یک تم خاص و چالشهای پیرو آن حال و هوا بهروز میشود؛ موضوعی که باعث تنوع بیشتر در محتوای کوییز و تازه شدن حسوحال آن نسبت به قالب همیشگی چند سال پیش بازی شد.
یوتیوبرهای جوانتر راه حرفهایها را ادامه میدهند
پیش از این گفتم که Quiz of Kings توانست با برقراری ارتباط و ایجاد همکاری با تولیدکنندگان محتوای شناخته شده، ارتباط قویتری را با آن دسته از مخاطبانی برقرار کند که این نوع از محتوا را دنبال میکنند.
حالا، نتیجه چنین تصمیمی این بوده که تعدادی از یوتیوبرهای جوان و کم سن و سال که با ذوق فراوان در حال تولید محتوا و ساخت ویدیو یوتیوبی هستند، تصمیم به ساخت ویدیوهایی با محوریت کوییز آو کینگز بگیرند.
نکته جالبی که بین ویدیوهای تولیدی از سمت یوتیوبرهای جوانتر میتوان دید تنوع بالای ویدیوهای آنهاست. حتی با وجود اینکه آنها در مراحل ابتدایی شکل دادن کانال خود هستند، همچنان دید منحصربهفرد خودشان را برای تولید ویدیوهایی با محوریت کوییز آو کینگز به کار گرفتهاند. در نتیجه همان همکاری ابتدایی کوییز آو کینگز با یوتیوبرهای معروف، منجر به شکلگیری ویدیوهایی با حال و هوای مختلف شده که هر کدام از آنها به جنبههای مختلف این بازی میپردازند.
مثلا یک یوتیوبر تازهکار به نام امیر ریزو سراغ بررسی عجیبترین سوالات کوییز آو کینگز رفته و Sadra Amd هم بخشهای مختلف بازی را مورد بررسی قرار داده است.
استریمر و یوتیوبرهای شناخته شده استانداردهای تولید محتوا در یوتیوب فارسی را مشخص میکنند و سرنخهایی به بقیه تولیدکنندگان محتوا برای تولید ویدیو و ساخت محتوا میدهند حالا به نظر میرسد که کوییز آو کینگز هم به یکی از همین سرنخها تبدیل شده که نتیجه آن تعداد زیادی ویدیو با محوریت این بازی چه از سمت یوتیوبرهای معروف و چه تازهکار است.
چه نتیجهای از این قضیه میتوان گرفت؟ این که همان ارتباطی که تیم مارکتینگ کوییز آو کینگز در ابتدا با تولیدکنندگان محتوای شناخته شده گرفته بود، نهتنها با ویدیوهایی که توسط آنها تولید شد باعث دیده شدن بیشتر کوییز آو کینگز شد بلکه به صورت غیرمستقیم جریانی را بهوجود آورد که نتیجه آن تولید ویدیوهای بیشتر بود و حتی یک ترند برای تولید ویدیوهایی با محوریت کوییز آو کینگز بود.
یکی از مشکلات در مورد بازاریابی بازیهای ایرانی نگاه یک بعدی به تبلیغات است. یعنی بسیاری از موارد تبلیغهایی که از یک بازی ایرانی میبینیم به یک پست تبلیغاتی در کانالهای تلگرامی و نهایت یک استوری از یک تولیدکننده محتوای معروف و حتی ساخت نهایتا یک ویدیو ختم شود. بلکه میشود با درس گرفتن از همکاری جالبی بین میا، آروین شو و تولیدکنندگان محتوای مشهور دیگر با Quiz of Kings شکل گرفت به این نتیجه رسید که در بحث بازاریابی بازیها نباید فقط به یک تبلیغ حتی موفق دل بست بلکه میتوان جریانی را بهوجود آورد که برای مدتی طولانی، بازی شما را بین دنبالکنندگان ویدیو گیم ترند نگه میدارد.
بیشتر بخوانید:
۱۰ خاطره شاد و غمگینی که Quiz of Kings برایمان ساخت
کاهش ۳۰ درصدی درآمد بازی Quiz of Kings در پی فعالسازی رمز پویا
به هر حال دارن سعیشونو میکن
با احترام شما خیلی پلشت تبلیغ استریم این دو نفر رد نکنید..
یه برچسب تبلیغات بچسبونید چیزی ازتون کم نمیشه
درسته بازی ایرانی ولی نه این بازیها
بازیهایی مثل سفیر عشق
نه فقط بازی کنن بلکه حمایتم کنن
اره خیلی برای صنعت گیم ایران خوبه.
به امید گوتی شدن موتوری و مهمونی اصغر اقا
جواب تیتر دو کلمست: *برای پول*
چون یه مشت نوبن.
«فرشاد سایلنت»«اروین شو»خدایی اسم ها رو نگاه کن.
#منقرض شدن استریمر ها