ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

۵ لحظه‌ای که فکر می‌کردیم بازی‌ها به باگ خورده‌اند ولی اینطور نبود

بازی‌سازان هم مثل تمام آدم‌هایی که می‌شناسیم، بدشان نمی‌آید هر از گاهی سر بر سر دیگران بگذارند. برای همین آن‌ها برخی اوقات در قالب شوخی، کاری می‌کنند که ما فکر کنیم بازی‌ها به مشکل خورده‌اند ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۳

بازی‌سازان هم مثل تمام آدم‌هایی که می‌شناسیم، بدشان نمی‌آید هر از گاهی سر بر سر دیگران بگذارند. برای همین آن‌ها برخی اوقات در قالب شوخی، کاری می‌کنند که ما فکر کنیم بازی‌ها به مشکل خورده‌اند و باید آن‌ها را ریست کنیم. مقاله امروز در مورد همین شوخی‌های هوشمندانه بازی‌سازان با گیمرهاست و در ادامه از ۵ لحظه جالبی برایتان گفتم که فکر می‌کردیم بازی‌ها به باگ خورده‌اند اما اینطور نبوده. با ویجیاتو همراه باشید.

5) Axiom Verge

حین گشت و گذار در دنیای مترویدوانیایی Axiom Verge، برخی اوقات وارد محیط‌هایی می‌شدیم که از نظر ظاهری به شکل عجیبی با مابقی لوکیشن‌های بازی متفاوت بودند. برای مثال یا یک دفعه رنگ‌ محیط سیاه و سفید می‌شد یا به طرز عجیبی رنگ‌ پلتفرم‌ها و بخش‌هایی از محیط به هم می‌ریخت. همین مسائل باعث می‌شدند که شما یک لحظه جا بخورید و فکر کنید که بازی باگ خورده. اما نه، در اصل این مناطق مخفی، ادای احترامی سازندگان Axiom Verge بود به باگ‌ها و گلیچ‌های آثاری قدیمی و اگر آن‌ها را پیدا می‌کردید، چند لوت خوب در انتظاراتان بود.

4) Eternal Darkness: Sanity's Requiem

سری اترنال دارکس، به حق یکی از بهترین فرانچایزهای ژانر وحشت بود که متاسفانه این روزها دیگر خبری از آن نیست. از نکات جالب این بازی‌ها می‌شود به سیستم سنیتی‌شان اشاره کرد که احتمالا نمونه‌اش را در بازی‌های بزرگی مثل امنیژا دیده‌اید. اما در Eternal Darkness: Sanity's Requiem ما با یک سیستم سنیتی عجیب رو به رو بودیم که به معنی واقعی کلمه سر به سر مخاطب می‌گذاشت. مثلا اگر زیاد دور و بر موجودات ترسناک بازی می‌گشتید و از سلامت فکری کاراکترتان کم می‌شد، یک دفعه در تصویر یک سری رنگ عجیب و غریب می‌دیدید که اصلا با ستینگ بازی همخوانی نداشتند. یا اینکه ممکن بود کنترلتان بی‌دلیل از کار بیفتد و حتی صفحه هم سیاه شود. جالت‌تر اینکه اگر به همین رویه ادامه می‌دادید و برای بهبود سلامت روانی کاراکترتان کاری نمی‌کردید، به طور اتفاقی سر کاراکترتان بی‌دلیل از روی سرش کنده می‌شد. نکته اینجا بود که شما در این حالت گیم اور هم نمی‌شدید و همچنان می‌توانستید به بازی کردن ادامه دهید اما هر چقدر که جلوتر می‌رفتید، تکه‌های بیشتری از اعضای بدن کاراکترتان قطع می‌شد و با تصویر وحشتناکی رو به رو می‌شدید که در هیچ بازی دیگری ندیده بودید. همه این موارد به قدری عجیب بودند که شما قطعا فکر می‌کردید که بازی به باگ خورده و بعید نبود که به خاطرشان کنسول را خاموش و روشن کنید. اما در اصل، هیچ کدام از این‌ها باگ نبودند و تیم سازنده فقط می‌خواست با استفاده از این المان‌ها کمی با اعصاب مخاطبش بازی کند.

3) Stanley Parable

Stanley Parable واقعا بازی عجیبی است و هنوز هم خیلی‌ها وقتی تازه پای تجربه‌اش می‌نشینند، نمی‌توانند منطق آن را درک کنند. بازی برپایه انتخاب‌هایی که مخاطب در طول مسیر انجام می‌داد پیش می‌رفت و هر یک از این انتخاب‌ها شما را به پایانی متفاوت می‌رساند. اما یکی از این پایان به قدری عجیب بود که شما عملا فکر می‌کردید بازی دچار مشکل فنی شده. در یکی از مسیر‌های بازی، شما به یک تلفن زرد رنگ می‌رسیدید که باید به جای برداشتن گوشی آن، سیمش را از پریز برق جدا می‌کردید. اما با همین کار، شما پا به دنیایی می‌گذاشتید که عملا می‌توان نامش را گذاشت سرزمین گلیچ‌ها. همه چیز یک دفعه به هم می‌ریخت و مدام بدتر و بدتر می‌شد. این قضیه تا جایی پیش می‌رفت که شما حتی از بدن استنلی هم جدا می‌شدید و می‌توانستید مثل یک روح از در و دیوار رد شوید. اما این چیزی بود که شما واقعا باید می‌دیدید و در اصل یکی از پایان‌های بازی در لا به لای همین گلیچ‌هایی عجیب پنهان شده بود.

2) Metal Gear Solid

سایکو منتیس به نظر من یکی از خلاقانه‌ترین باس‌فایت‌هایی است که یک گیمر می‌تواپد در کل تاریخ ویدیو گیم پیدا کند. این باس قدرتمند، توانایی خواندن ذهن طرف مقابلش را داشت و برای اینکه مخاطب این قدرت او را باور کند، کوجیما کاری کرده بود تا هوش مصنوعی بازی مموری کارت متصل به پلی استیشن را بررسی کند و از آن اطلاعات بیرون بکشد. این جا بود که یک دفعه سایکومنتیس در لا به لای دیالوگ‌هایش از شما می‌پرسید که «تو مثل اینکه خیلی بازی کسلوانیا را داری» و آن وقت بود که شما شوکه می‌شدید که او چنین چیزی را از کجا فهمیده. با این حال، بازی روانی سایکومنتیس با شما فقط به همین جا ختم نمی‌شد. چراکه به محض شروع مبارزه با سایکومنتیس، یک دفعه صفحه برای چند ثانیه سیاه می‌شد و از آنجایی که شما نمی‌دانستید چه اتفاقی در حال رخ دادن است، فکر می‌کردید که کنسول‌تان به مشکل خورده و باید آن را خاموش کنید. اما نه، این هم یک بازی کثیف دیگری بود که کوجیما می‌خواست با آن اعصاب و روان شما را به هم بریزد و به جرات می‌توانم بگویم که در انجامش نیز موفق بود.

1) ‌Batman: Arkham Asylum

در جریان مراحل ‌Batman: Arkham Asylum ما سه بار با اسکرکرو مقابله می‌کردیم. اما من مطمئنم، افرادی که بازی را تجربه کرده‌اند، هیچ وقت سومین تقابل با این کاراکتر سمی را فراموش نمی‌کنند. بعد از انجام یک سری ماموریت، ما کنترل بتمن را در یک راهروی طولانی به دست می‌گرفتیم. همه چیز در عادی‌ترین شرایط ممکنش قرار داشت و با آرامش تمام در حال قدم زدن در راهرو بودیم که یک دفعه تصویر و صدا به هم می‌ریخت و چند ثانیه‌ای بازی گیر می‌کرد. بشخصه در آن زمان ایکس باکس ۳۶۰ داشتم که به خاطر سه چراغ مرگش خیلی معروف بود. عملا با دیدن این صحنه یک لحظه قلبم ایستاد و فکر کردم که باید با کنسول دوست داشتنیم برای همیشه خداحافظی کنم. اما نه، این گیر کردن عجیب بازی در اصل یک شوخی کارگردانی شده از طرف راکستدی بود و آن‌ها می‌خواستند با این کار، بار روانی سنگین مبارزه با کاراکتری مثل اسکرکرو را به مخاطب القا کنند که به نظرم در انجامش نیز کاملا موفق بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (47 مورد)
  • RIP_alireza
    RIP_alireza | ۲ تیر ۱۴۰۲

    یادمه تو بازی batman Arkham origins من یه باس فایت دیدم تا شروع شد یهو دیدم با یه مشت مرد! من فکر کردم شاید گیم باگ شده ولی فهمیدم که کلا اینجوریه حالا مطمئن نیستم واقعاً اینجوری بود یا باگ بود ؟

  • Jt
    Jt | ۲۶ بهمن ۱۳۹۹

    باورتون بشه یا نشه مورد یک که برام اتفاق افتاد حس خاصی نداشتم :)))

  • XD
    XD | ۲۰ بهمن ۱۳۹۹

    شماره 2 واقعا خلاقانه بود ?

  • sina2000
    sina2000 | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

    چرت

  • hosseinx3x
    hosseinx3x | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

    جای اساسین واقعا خالی بود.

  • Dr-hpc
    Dr-hpc | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

    خیلی خوب بود.
    فقط اقا نیما به نظرم یه مقاله هم درباره عجیبترین باگ های بازی ها یا بازی هایی که باگ زیاد داشتن برو تقریبا تو همین مایه ها??

  • نیما فرشین
    نیما فرشین | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

    عجب :))

  • MillenniumFalcon
    MillenniumFalcon | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

    سری ارکام چند تا جامپ اسکیر لذت پخش و به یاد موندنی هم داشت ، کلا اینکه بازیسازا میان دیوار چهارم رو میشکونن و با مخاطب رو در رو ارتباط میگیرن ، دستشون میندازن ، اذیت یا مسخره شون میکنن رو دوست دارم ، به نظرم نبوغ اون بازیساز رو نشون میده

  • SinaSniper12
    SinaSniper12 | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

    برگام....

    • Hhd
      Hhd | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

      میخوای خاک بریزم رو پات بهت آب بدم برگات در بیاد؟؟

  • son-of-owl
    son-of-owl | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

    این ارکام اسایلم وحشتناک بود
    یه لحظه قلب من گرفت
    پا شدم،یه مقدار راه رفتم
    نفس نفس زدم
    بعد دیدم حل شد
    چند تا فوهش ناجور هم دادم
    باس متالگیر هم عالی و خلاقانه بوده
    پس کوجیما فقط اباژور نیست

    • Hhd
      Hhd | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

      فوهش یا فحش نابغه

      • son-of-owl
        son-of-owl | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

        سلطان،برای اینکه نره تایید نوشتم
        خیلی با سیستم های اینجا اشنا نیستن

        • Hhd
          Hhd | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

          باشه فرزند جغد

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

      کوجیما بازی‌ساز خیلی خوبیه اگه کمتر وارد حاشیه بشه. من خودم عاشق بازی‌های قدیمیشم.

      • son-of-owl
        son-of-owl | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

        بدون شک یکی از بهترین هاست
        اون بخش فقط یه شوخی بود
        وگرنه کوجیما خودیه

  • SinaSniper12
    SinaSniper12 | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

    top 5 بدتریت دفعاتی که اسکل شدیم بهتر نبود؟
    xD

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

      میتونست اینم باشه :)))

  • Hhd
    Hhd | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

    تو فکر کردی دارک سولز چیه همینه که هست عدالتی تو این بازی وجود نداره

  • RDDVL
    RDDVL | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

    من سر بتمن نزدیک بود خودمو بکشم

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

      خدا نکنه برادر.

  • am1287
    am1287 | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

    اما به نظر من بهتر بود در مورد پدیده ای که بازیسازا بهش توهم روح میگن جداگانه مطلب میذاشتین

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

      منظورت رو میشه دقیق‌تر توضیح بدی؟

      • am1287
        am1287 | ۲۷ بهمن ۱۳۹۹

        زمان هایی که بازیسازا تلاش میکنن این توهمو به بازیکن برسونن که بازی روح داره
        مثل herobrine در minecraft یا golden freddy در fnaf
        در کل گلیچ ها و کد هایی که عمدا وارد بازی میشن تا این توهم روح داشتنو به پلیر القا کنن

  • Ramin-abysswalker
    Ramin-abysswalker | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

    1 و 2 خیلی عجیب بودن. من سر بتمن بازیو پاک کردم از اول نصب کردم فکر کردم خرابه این تیکش ???

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

      عجب :))))))

  • Adrift
    Adrift | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

    تو بازی katana ZERO هم چند باری اینجوری میشه ولی دفعه اول که اینجوری شد گفتم بازی پرید.

    • Just a Human
      Just a Human | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

      آره جاییه که اون سرم ها رو نمیزنه.... اصلا عجیب میشه بازی

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

      کاتانا زیرو هم زیاد داشت از این چیزا. قسمت دوم حتما بهش اشاره میکنم.

  • TheRMan
    TheRMan | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

    به نظر من این کارها تو بازی های ویدئویی برای گیم پلی خوبن ولی خود من به شخصه اگه با یه همچین صحنه ای مواجه بشم سکته می زنم که وای کنسول یا کامپیوترم داغون شد
    خیلی وحشتناکه خدا نصیب گرگ بیابون هم نکنه:)

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

      واقعا وحشتناکه. من واقعا سر آرکام آسایلم ترسیدم خودم.

  • Just a Human
    Just a Human | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

    عاااالی بود نیما... لطفا واکترو رو هم ادامه بده.... با دیمن سولز برو واکترو رو...

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

      والا کنسول نداریم. وگرنه حتما میرفتم.

  • MAHDI008
    MAHDI008 | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

    نیما چند وقته از رزیدنت اویل۸ مقاله نزاشتی
    اتفاقی افتاده؟!
    :)))))))

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

      :))))) تازه رفتیم که برادر.

  • mo000SHA
    mo000SHA | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

    آقا این قضیه چراغه قرمزه ایکس باکس 360 چیه؟

    • ابوالفضل جعفری
      ابوالفضل جعفری | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

      چراغ قرمز ایکس باکس 360 معروف به چراغ مرگ؛ نشانه خرابی غیر قابل تعمیر در سخت افزار دستگاه بود که تو مدل های اولیه بسیار هم شایع بود. در صورتی که چراغ روشن می شد باید دستگاه رو مینداختید دور و یکی دیگه می گرفتید (تو ایران گارانتی به جز خرابی دکمه سمت چپ دسته دوم، دیگه همه چیز تقصیر خودتونه و باید پولش رو بدید، اون یه مورد هم با پرداخت پولی بیشتر از تعمیرکار بیرون براتون درست می کنن)

    • Kanashi
      Kanashi | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

      مث اینکه وقتی چراغ قرمز نشون میداد،کنسول به خاک میرف
      ☆ttlty☆

      • Ramin-abysswalker
        Ramin-abysswalker | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

        و صاحب کنسول هم سکته مغزی و قلبی همزمان

    • Hhd
      Hhd | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

      مال من اینجوری شد ولی یه سال بعدش خراب شد

  • Kanashi
    Kanashi | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

    بتمنش باحال بود?

  • Aref3831
    Aref3831 | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

    سر این Arkham asylum یه لحظه سکته کردم .
    با خودم گفتم چطور شد ؟؟؟
    بعد فهمیدم شوخی بوده .

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

      کی سکته نکرده واقعا.

  • Hhd
    Hhd | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

    یادش بخیر رزیدنت ایول4 اون قسمتش که با لوییس تو کلبه بودیم رو رو حالت پرو با باگ رفتم لوییس هیچ حرکتی نمیکرد همه دشمنا ریخته بودن سرش هیچی اش هم نمیشد منم همه رو همونجا زدم
    راستی ایکس باکس 360 منم یه قرمز شد ولی بعدش دوباره کار کرد (یه سال بعدش خراب شد)

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

      اینم از معدود باگ‌هایی بود که زیاد اتفاق می‌افتاد. ولی خب یوبیسافت دیگه ما رو عادت داد به این باگا.

      • Zomix
        Zomix | ۲۰ بهمن ۱۳۹۹

        داداش نیما یوبیسافت چیه دیگه خود سایبرپانک‌ از کل باگای بازیای‌ ویدیویی باگ تر بود

      • XD
        XD | ۲۰ بهمن ۱۳۹۹

        یوبیسافت?داداش رزیدنت اویل مال کپکامه

مطالب پیشنهادی