رویداد کژوال کمپ چگونه به حرفهای شدن بازیسازی در ایران کمک میکند؟
پنجشنبه اختتامیه رویداد کژوال کمپ برگزار شد و بهترین تیمهایی که طی دوران این رویداد توانسته بودند بازیهای موفقی خلق کنند معرفی شدند. در این مطلب قصد دارم به این سوال پاسخ دهم که برگزاری ...
پنجشنبه اختتامیه رویداد کژوال کمپ برگزار شد و بهترین تیمهایی که طی دوران این رویداد توانسته بودند بازیهای موفقی خلق کنند معرفی شدند. در این مطلب قصد دارم به این سوال پاسخ دهم که برگزاری رویدادهایی مثل کژوال کمپ چه تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدتی روی کسبوکار بازیسازی در داخل کشور گذاشته و چه توقعاتی از خروجیهای چنین رویدادهایی باید داشته باشیم.
چه اتفاقاتی در این دوره کژوال کمپ رخ داد؟
از اواسط شهریور که این رویداد آغاز شد، بیشتر از ۱۰۰ نفر در این رویداد ثبتنام کردند و بیشتر از ۶۰ تیم تشکیل شد. حدود ۶۰ کارگاه آموزشی تخصصی در این مدت با موضوعاتی مثل ساخت بازیهای موبایل و مسئله درآمدزایی به عنوان موضوعات اصلی این دوره کژوال کمپ برگزار شد. در این رویداد ۲۴ قصه موفقیت نیز ارائه شد.
در بخش نهایی این رویداد ۲۴ بازی که توسط این تیمها ساخته شدند در پلتفرم کافه بازار منتشر شدند که از بین آنها ۵ بازی توسط داورها به عنوان عناوین برگزیده معرفی شدند. در مورد داوری این دوره طبق گفتههای طه رسولی مدیر تولید بازیها در آوا گیمز میتوان گفت که پارامترهای مختلفی برای داوری این رویداد در نظر گرفته شد تا برندگان نه فقط براساس سلایق داوران یا کاربران بازار بلکه براساس مجموعی از پارامترها انتخاب شوند.
در ادامه سه رتبه برتر کژوال کمپ امسال را باهم مرور میکنیم:
- رتبه سوم: بازی سنگ کاغذ قیچی
- رتبه دوم: بازی راز جنگل از تیم پیکسلف
- رتبه اول: بازی شوتر لند از استودیو ای من گیمز
رویکرد این دوره کژوال کمپ بیشتر از هر چیزی کمک به تیمهای بازیسازی جوانی بود که قصد دارند در مارکت داخل ایران موفق باشند. رسیدن به این میزان نصبهای فعال در کافه بازار بین پنج بازی اول این رویداد نشان میدهد که برگزارکنندگان این مراسم و در راس آنها کافه بازار بهخوبی توانستهاند گروههای با استعدادی که در کژوال کمپ امسال شرکت کردند را به سمت درآمدزایی و یادگیری قوانین کسبوکار حوزه بازیهای ویدیویی هدایت کنند.
بازیسازان تازهکار با چه دانشی را برای شروع کار خود داشته باشند؟
همانطور که پیش از این هم گفتم، هدف اصلی از برگزاری رویداد کژوال کمپ آشنا کردن تیمهای با استعداد با فضای حرفهای ساخت بازی و انتشار آن است. هر دوره کژوال کمپ روی موضوع خاصی تمرکز داشت که بازیسازان جوانتر برای شروع کار خود باید حتما به آن توجه میکردند. حال در گفتگویی که با طه رسولی مدیر تولید بازیها در آوا گیمز داشتم او به من از همین نکات گفت که بازیسازان باید از آنها آگاه باشند.
معمولا وقتی یک تیم کسبوکار تازهای را شروع میکند، در ابتدای کار اشتباهاتی را مرتکب میشود که پیش از ارتکاب آنها چیزی در مورد آن مشکل نمیداند. معمولا این مشکلات بعد از چند بار آزمون و خطا و به دست آورند تجربه رفع میشوند و مسیر تیمها برای رسیدن به موفقیت از این مرحله به بعد آسانتر خواهد شد. در این رابطه طه رسولی به من گفت:
اولین اشتباهی که تیمها مرتکب میشوند به بازیساز به عنوان یک کسبوکار حرفهای نگاه نمیکنند و به فکر گسترش دادن کار و پشتیبانی از آن نیستند و تنها روی ایده جالبی که در ابتدا به ذهنشان رسیده تمرکز میکنند. در واقع یکی از مهمترین نکاتی که معمولا تیمهای جدید رعایت نمیکنند این است که به تمام جنبههای بازیسازی دقت ندارند و فقط به خود آن و ایدهای که دارند فکر میکنند. اکثر تیمهای جوان حرف گوش کن نیستند و سعی نمیکنند تا از افرادی که باتجربه دارند کمک بگیرند.
وقتی یک تیم در هر کسبوکاری شروع به فعالیت میکند، یکی از مهمترین نکاتی که باید سعی کند از همان ابتدا در برنامه خود جا دهد این است که بتواند از تجربههایی که دیگران طی مدتی که در آن کسبوکار حضور داشتند به دست آوردند، استفاده کنند.
همچنین گرفتن ارتباط و استفاده از دانش منتورهایی که در کژوال کمپ حضور داشتند از نکاتی بود که طبق گفته طه رسولی در تیمهایی مشاهده میشد که سرانجام به موفقیت رسیدند. در واقع تیمهایی که توانستند از دانش داورها استفاده کننده و با استفاده از فرصتی که برای تیمشان فراهم شده بود، ارتباطهای تازهای را شکل دهند در نهایت بازیهای برجسته این دوره را ساختند.
یکی از تفاوتهای کژوال کمپ با سال گذشته، تفاوت در داوریها بود. طه رسولی در این رابطه به من گفت:
یکی از اهداف اصلی در این دوره کژوال کمپ این بود که تیمها را مجبور کنیم که به صورت مرتب با منتورها در ارتباط باشند و منتورها همه بازیها را دیده باشند و نظر قطعی خود را در این مورد ارائه کنند. خوبی این روند طولانی و برگزاری رویداد در ۶ ماه این بود که دیگر تیمهایی که قصد تقلب داشتند و میخواستند با پروژههای آماده به جایزهای در این رویداد برسند به خاطر آن که باید حتما درگیر روند کار با منتورها میشدند از این رقابت کنار میرفتند. البته در نهایت نظر مردم و داورها بود که حرف نهایی را میزد. مواردی مثل KPi، درآمد روزانه، میانگین امتیازات و تعداد نظراتی که بازیها در کافه بازار میگرفتند معیارهای اصلی برای مشخص شدن برندگان بودند.
این قضیه هم باعث شد تا بازیهایی که در کژوال کمپ امسال جایزه گرفتند دقیقا همان بازیهایی نباشند که مورد علاقه داورها هستند. برای مثال طبق گفتههای طه رسولی دو بازی در رویداد امسال حضور داشتند که امتیاز کامل را از داوران دریافت کردند اما در مارکت اصلا موفق نبودند.
خوبی حضور کافه بازار در این رویداد به عنوان یکی از برگزارکنندگان اصلی این است که دیدی که این مارکت نسبت به انتشار بازی و کسب درآمد از آنها دارد باعث به موفقیت رسیدن بازیهایی در کژوال کمپ شده که پتانسیل موفقیت از نظر تجاری را دارند. این موضوع بهخوبی هم نشان میدهد که ممکن است در بسیاری از موارد نظر کارشناسان و داوران با چیزی که مردم و مارکت به آن علاقه دارد متفاوت باشد.
آينده کژوال کمپ چه خواهد شد؟
کافه طی این مدت سعی کرده با این رویداد تیمهای تازهکار و جوانتر را آماده ورود به کسبوکار بازیسازی و تولید بازیهای پرمخاطب کند.
تلاش اصلی از برگزاری چنین رویدادهایی این است افراد تازهای را وارد کسبوکارهای مرتبط با بازیسازی در داخل کشور کند که در نهایت باعث میشوند بازیسازی در ایران قدمهای محکمتری برای تبدیل شدن به یک صنعت بردارد.
حال سوال اصلی اینجاست که کافه بازار تا چه زمانی قصد دارد با استفاده از راههایی مثل برگزاری کژوال کمپ به این روند کمک کند. باید در نظر گرفت که برگزاری چنین رویدادهایی در بسیاری از موارد تاثیرات مثبت بلند مدتی خواهد داشت.
برای مثال بسیاری از افرادی که در دورههای ابتدایی کژوال کمپ شرکت کردند، حتی اگر توسط تیمی که در آن زمان داشتند به موفقیت نرسیدند در نهایت وارد چرخه بازیسازی در کشور شدند و به بعضا به تیمهای بزرگ ایرانی پیوستند.
در حال حاضر میتوان گفت که از رویدادی مثل کژوال کمپ که شش ماه برگزاری آن طول میکشد نباید توقع برگزاری سالانه را داشت اما با اطمینان میتوان گفت که وجود چنین رویدادهایی آنهم در شرایطی که چنین پتانسیلهای فراوانی برای دیده شدن بازیسازهای ایرانی در مارکتهای جهانی وجود دارد، الزامی خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
- پشتیبانی Clash of Clans از زبان فارسی متوقف میشود
- بازی جدید خود را در چه سبکی بسازیم و چه انتظاری از درآمد آن داشته باشیم؟
ویجیلاگ: جایزه ۱۵۰ میلیونی برای ساخت بازی
تماشای ویدیو با کیفیت بالاتر از یوتیوب ویجیاتو
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.