ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نورس
اخبار و مقالات

نورس، دریای بیکرانی که به زودی کسالت‌آور می‌شود

پس از انتشار آخرین نسخه از فرانچایز Assassin's Creed و معرفی نسخه‌ی جدید God of War با نام Ragnarok همه‌ی توجه‌ها به اساطیر نورس و جهان آن‌ها جلب شد. پذیرش اینکه چرا اساطیر نورس این ...

حسین چوبین
نوشته شده توسط حسین چوبین | ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۳:۰۰

پس از انتشار آخرین نسخه از فرانچایز Assassin's Creed و معرفی نسخه‌ی جدید God of War با نام Ragnarok همه‌ی توجه‌ها به اساطیر نورس و جهان آن‌ها جلب شد. پذیرش اینکه چرا اساطیر نورس این چنین قدرتمند شدند و به راحتی‌ دنیای بازی‌های ویدئویی را با دشمنان ترسناک و بسیاری از مکان‌های افسانه‌ای فتح کردند سخت نیست. حتی در ویچر 3 هم به‌طور عجیبی بسیاری از المان‌های اساطیر نورس به چشم می‌خورند.

به لطف کارکترهایی چون تور و لوکی در مارول یونیورس این امکان فراهم شده تا دیگر اساطیر نورس هم وارد دنیای سرگرمی و بخصوص بازی‌های ویدئویی شوند. درپی این مسئله هم اساطیری که کمی پیش شهرتی آنچنانی نداشتند اکنون به‌طور عمومی شناخته شده هستند. درحال حاضر بسیاری از مردم نمونه‌ای عینی از این اساطیر را در بازی‌هایی مانند دو عنوانی که بالا به آن‌ها اشاره کردیم دیدند. با تمام این اوصاف اساطیر نورس هنوز هم به اندازه‌‌ی اساطیر یونان و روم خوب شناخته نشدند. به همین دلیل هم این اساطیر کمی مرموز به‌نظر می‌رسند. در چند سال گذشته گیمرهای بسیاری به اینگونه داستان‌ها جذب شده‌اند. چیزهای زیادی برای استفاده و بهره برداری وجود دارند که متاسفانه یا خوشبختانه هنوز مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.

به هرصورت زمان آن رسیده که دنیای ویدئو گیم شروع به دور شدن از گرایش‌های نورس داستان‌های نروژی کند. این دلیلی برای انتشار بازی‌های خارق‌العاده‌ی نروژی است. در چند وقت اخیر سه بازی پرفروش را در کمتر از ده سال از این منطقه دیدیم. مدیوم نروژ و اساطیر آن کمی اغراق آمیزند. از طرفی مکان‌، فرهنگ‌ و اساطیر دیگری هم وجود دارند که می‌توانند در فرمت یک بازی ویدئویی بسیار جذاب باشند. دو گزینه‌ی دیگر در این زمینه وجود دارند که می‌توانند تغییری کامل در سناریو بازی‌های این سبک ایجاد نمایند.


مصر

نورس


جدای از بازی Assassins Creed Origins که در مصر روایت شد، علی‌رغم پتانسیل‌های بسیار زیادی که وجود دارد اما هنوز این تمدن در دنیای بازی‌های ویدئویی آنچنان وارد نشده است. به هرصورت انتظار می‌رود که زمان ورود به دنیای مصر بزودی فرا می‌رسد. چندی پیش پیشنهاد شد که کراتوس و آترئوس که احتمالا هردوی آن‌ها را در God of War: Ragnarok می‌بینیم، ممکن است راه خود را به مصر باز کنند. در کامیک The God of War: Fallen God به حضور کراتوس در مصر اشاره شد. براساس داستان، جایی به او گفته می‌شود که باید به مصر برود و در میان فراعنه نقشش را ایفا کند. به هرحال اگر این داستان هم مقصود نهایی نباشد باید بزودی انتظار این اتفاق را بکشیم.

روایت داستانی یا ساخت نسخه‌ای از God of War در مصر می‌تواند به خوبی تمرکزها را به سمت این تمدن معطوف کند. به دنبال تغییر تمرکزها به این سو، قطعا شناخت بهتر و بیشتری هم از اساطیر مصر ایجاد می‌شود. اما سوال اصلی هوادارن این است که چه چیز جذابی در مصر وجود دارد. تیم خالق این اثر بین مصر و نروژ تقسیم شدند تا تصمیم بگیرند که کدام را برای ساخت نسخه‌ی بعدی انتخاب کنند. اما در تصمیم نهایی سازندگان نروژ را انتخاب نمودند. دلیل این انتخاب هم آرام و منزوی‌تر بودن نروژ بود. استودیو سانتامونیکا برای طراحی شخصیت  کراتوس برنامه‌ریزی بسیاری داشت. به همین دلیل هم برای آن‌ها مهم بود که عوامل حواس پرتی و حواشی زیادی نداشته باشند.

فرهنگ باستانی مصر نیاز به رویکردی کاملا متفاوت داشت. جامعه شرایط اجتماعی خاصی داشت و فراعنه به‌طور مستقیم به خدایان متصل می‌شدند. بسیاری از فراعنه حتی فکر می‌کردند که خدا هستند. کراتوس در زمان بسیار کوتاه‌تری و در محیطی پر هرج و مرج به پایان می‌رسد. مصر خدایان و الهه‌های بسیاری دارد که در ترکیب با آن چه که از God of War می‌دانیم می‌توان تجربه‌ای خارق‌العاده را خلق کرد. به ویژه‌ خدایان، آمون‌را، اورسیس و خدای جنگ مصر مونت شباهت زیادی به داستان‌های این فرانچایز قدیمی دارند. در افسانه‌ها اعتقاد بر این است که مونت، خدای جنگ، به پیروزی می‌رسد و همچنین از حقیقت محافظت می‌کند و تعادل و هارمونی را حفظ می‌کند. امیدواریم که فرانچایز God of War هرچه سریعتر به مصر برود حتی اگر یک اسپین‌آف با هدایت کراتوس و یا آترئوس باشد.


چین

نورس


ژاپن به تازگی به کمک استودیو ساکر پانچ و عنوان Ghost of Tsushima توانست نمایش خوبی از خودش نشان دهد. برخلاف ژاپن، چین در بازی‌های ویدئویی اخیر آنچنان که باید و شاید توجه زیادی را به خودش جلب نکرده است. اساطیر چین علی‌رغم پتانسیل زیادی که دارند به‌طور عجیبی هنوز ناشناخته ماندند. آنچه که مشخص است به ویدئو گیمی که در چین باستان روایت شود قطعا نیاز داریم.

تاریخ چین منحصر به فرد است. سال‌هاست که این تاریخ به روی جهان بسته بوده و باتوجه به اینکه بین بشریت، پادشاهان و خدایان یک قلمرو وسط وجود دارد، زمینه‌ی آن را می‌توانیم بسیار مساعد برای ساخت چنین عناوینی بدانیم. اساطیر چین مملو از شخصیت‌های جذاب است. کارکترهایی شبیه به پادشاه اژدها که در دریاها سکونت دارد و یا شاه میمون و امپراطور جید که در آسمان‌ها و بربهشت حکمرانی می‌کند. چه کسی است که دوست نداشته باشد از آسمان دیدن کند و با امپراطور جید مواجه شود؟

کراتوس ممکن است روزی برای سفر به چین اقدام کند. اما در این مورد ممکن است فرانچایز Assassins Creed مناسب‌تر باشد. هواداران از یوبی‌سافت درخواست کردند تا نسخه‌ای از این فرانچایز را به دوران فئودال ژاپن اختصاص دهند. چیزی که بتواند با Ghost of Tsushima رقابت کند و حتی در رقابت ساکر پانچ را شکست دهد. با وجود عناوین درخشانی که منتشر شدند اما هنوز جای خالی نسخه‌ای ژاپنی از Assassins Creed احساس می‌شود. فارغ از ژاپن به‌نظر می‌رسد که بهتر است به جای ساخت یک نسخه‌ی انحرافی، یوبی‌سافت به چین برگردد و بازی کاملی را به جای ساخت ادامه‌ی نسخه‌های فرعی دیگر توسعه دهد.

فرانچایز Assassins Creed به تاریخ چین اشاره‌ای کوتاه، مدت‌ها پیش در نسخه‌ای انحرافی با نام Chronicles داشت. اما داستان بازی چیزی در حدود شش ساعت بود و به سختی سطح قابل قبولی را از خود نشان داد. به عبارت بهتر این بازی تاریخچه‌ی سلطنتی را خیلی ابتدایی و در حد یک داستان سطحی ارائه کرد. درصورتی که چیزهای زیادی برای کشف و جستوجو در این دنیای افسانه‌ای وجود دارد.

داستان‌های نورس هیچ مشکلی ندارند، اما پس از God of War: Ragnarok زمان آن است که استراحتی به اساطیر این منطقه بدهیم و بیشتر نگاهی به جهت کشف و استخراج محتوایی جدید داشته باشیم. مصر و چین دو گزینه‌ی قدرتمند برای نسخه‌ی بعدی God of War و Assassins Creed به حساب می‌آیند. این دو منطقه اساطیر و افسانه‌های بسیاری دارند که برای دنیای بازی‌های ویدئویی مناسبند. امیدواریم بزودی سفرهایی به داستان‌های اساطیری دیگر مناطق هم داشته باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Raptor
    Raptor | ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

    بیان واقعا درباره اساسین حرف بزنن یعنی اساسین واقعی که میشه حشاشین
    درباره حشاشین بازی بسازند خیلی خفنه

  • John
    John | ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

    ایران زمان هخامنشیان ساسانیان با اینجور سلسله ها خیلی پتانسیل دارن واسه اساسین ولی واسه گاد اف وار نه میاد ایران رو به اشوب میکشه واسه گاد چین هم مناسب نیست ولی مصر اره اما فعلا باید بزاریم سه گانه ای گاد تو نورس تموم شه بعد

  • sea-of-thieves
    sea-of-thieves | ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

    ببخشید ولی جای چین هند یا ژاپن یا حتی (ایران البته این فکر نکنم اتفاق بیفته)
    بهتر نبودن؟

    • حسین چوبین
      حسین چوبین | ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

      درمورد ژاپن به نظرم خیلی بازی های خوبی داریم بخصوص تو چند وقت اخیر که چندتا بازی خیلی خوب مثله Ghost of Tsushima یا Sekiro هم منتشر شدن.

  • Arvinam
    Arvinam | ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

    راستش از این گزینه ها خوشم نیومد
    نورس خدایان بسیاری داره که هنوز ازشون رونمایی نشده (فری و فریا و...)
    راستش چین یه جوری خاص پسنده؛ عده خاصی که تاریخ اون رو خونده باشن بهش علاقه مند میشن ولی فراموش نکنیم که ما با عامه طرف هستیم
    به طور مثال هر کسی که برای اولین بار تو بازی اساسینز کرید: والهالا اسم نورس رو شنیده؛ قطعا با توجه به طبیعت بکرش عاشقش شده، پس به خدایانشون هم علاقه مند میشه
    قطعا اگه کمپانی ها سمت هرکدوم از این کشورها برن، تعدادی از هوادارنشون رو از دست خواهند داد...

    مرسی Vigiato?

    • حسین چوبین
      حسین چوبین | ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

      هیچ شکی در این مورد نیست که نورس خدایان بسیار زیادی داره که جذابن اما این مدت انقدر بازی های مختلف ساخته شده و داره میشه درموردشون که از یه جایی به بعد خودتون متوجه تکراری شدنش میشید.
      شاید چون تا الان چیزی مثله اساطیر نورس یا یونان یا روم برای اساطیر چین ساخته نشده (که مثل AC یا گاد به صورت جهانی معروف باشه) اینطوری به نظر میاد.

  • Amirthedev
    Amirthedev | ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

    متاسفانه مسئولین ما در ترویج فرهنگ ایران باستان بسیار کم کاری کرده اند

    • witcherpunk
      witcherpunk | ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

      مسئولین شما(بزرگاش) درصدد پاک سازی و نابودی تاریخ این کشور هستن چون مال خودشون نیست

مطالب پیشنهادی