The Sinking City همان اقتباسی است که طرفداران لاوکرفت منتظرش هستند
طرفداران هاوارد فیلیپس لاوکرفت (Howard Philips Lovecraft) یا به اختصار اچ پی لاوکرفت، این نویسنده آمریکایی را با سبک خاص خود که تلفیقی از عناصر وحشت با خیال پردازی است، میشناسند. او در زمان خودش ...
طرفداران هاوارد فیلیپس لاوکرفت (Howard Philips Lovecraft) یا به اختصار اچ پی لاوکرفت، این نویسنده آمریکایی را با سبک خاص خود که تلفیقی از عناصر وحشت با خیال پردازی است، میشناسند. او در زمان خودش چهره چندان شناختهای نبود اما با گذشت زمان و شروع دهه هشتاد قرن بیستم، رفته رفته به شمار مخاطبانش افزوده شد و هواداران رمانهای درگیر کننده، ارزش آثار وی و تواناییاش را در خلق رمانهایی با مضامین پیچیده، درک کردند.
ردپای داستانهای لاوکرفت و المانهای اساسی داستانهایش را میتوان در بسیاری از فیلمها و بازیهای ویدیویی پیدا کرد. The Sinking City یک عنوان کارآگاهی جهان باز است که چارلز، شخصیت اصلی آن به شهر اُکمانت (Oakmont) سفر میکند تا از راز سیلهای دائمی و نابودکننده اخیر، پرده بردارد. ریچل وبر، نویسنده سایت پیسی گیمر به عنوان یکی از طرفداران آثار لاوکرفت، در مقالهای به شرح تجربه خود از نسخه دموی The Sinking City میپردازد که آن را در ادامه میخوانیم. تریلر جدید این بازی را نیر میتوانید در ویجیاتو مشاهده کنید.
Frogwares، استودیوی سازنده The Sinking City بیش از همه چیز با اقتباسهایش از داستانهای شرلوک هلمز شناخته شده است. پس قرار است در این بازی هم مکانیزمهای کارآگاهی آشنایی را شاهد باشیم. واکاوی اخبار روزنامهها، بازسازی صحنههای وقوع جرم و گفتوگو با افراد محلی که اصلا هم علاقهای به شرکت در این کار ندارند، بخش اعظمی از گیم پلی را تشکیل میدهند.
یکی از نقاط قوت The Sinking City که سازندگان به آن افتخار میکنند، این است که بازی، مخاطبان را مجبور به انجام کاری نمیکند و آنان قادرند آزادانه در اُکمانت به گشت و گذار بپردازند، با ساکنان بخشهای مختلف شهر ارتباط برقرار کنند و پروندههای مختلفی را به انتخاب خودشان به سرانجام برسانند. البته در همان بدو ورود به بازی نباید انتظار چنین آزادی عملی را داشته باشید.
ساختار رسیدگی به یک پرونده، مانند همان چیزی است که در شرلوک هلمزهای اخیرِ ساخته استودیو (The Devil's Daughter و Crimes & Punishments) دیده ایم. صحبت کردن با شهروندان اُکمانت، گزینههای بیشتری را به دیالوگهای قابل انتخاب اضافه میکند. سفر به نقاط مختلف هم سرنخهای جدیدی را در اختیار بازیکن قرار میدهد. تمامی این اطلاعات در محلی به اسم کاخ ذهنی (Mind Palace) ذخیره میشوند تا با پیوستن به یکدیگر، تصویر گویاتری از آن چه که اتفاق افتاده است را ارائه دهند.
در حالتی به نام حالت بازسازی (Reconstruction Mode) میتوانید وقایع مربوط به یک حادثه را به ترتیبی درست پشت سر یکدیگر ردیف کنید تا صحنه کامل جرم را مانند یک کارگردان، بسازید. همچنین قادر خواهید بود به دفتر محلی روزنامهها سربزنید و به بررسی آرشیو آنها و واکاوی در اخبار گذشته بپردازید تا اسامی و محلهای جدیدی به فهرست اطلاعاتتان اضافه شوند. نام محلهایی که به دست میآورید را باید روی یک کاغذ در دنیای خارج از بازی بنویسید چرا که برخلاف دیگر عناوین جهان باز، در نقشه The Sinking City خبری از علامتهای راهنما نیست که به وسیلهشان بتوانید راهتان را پیدا کنید.
چیزی که برای من به عنوان یک طرفدار لاوکرفت بسیار جالب به نظر میرسد، این است که در بازی میتوان به ماجراجویی در دریا و عمق اقیانوسها پرداخت. برای مثال در جستوجوی فردی مفقود شده، مجبور شدم در دریا غواصی کنم و با چراغ قوهای قدیمی، به بررسی محیطی با طراحی فوق العاده مشغول شوم.
غیر ممکن است که این لحظات شما را به یاد ندای کتولو (نام یک بازی بر اساس داستانهای لاوکرفت) نیندازند. البته آن عنوان بیشتر به یک فیلم درجه دوی کارآگاهی شباهت داشت تا اقتباسی جذاب از رمانهای پیچیده لاوکرفت. The Sinking City علیرغم این که بسیاری از مکانیزمهایش مانند ندای کتولوست، اما تجربهای به مراتب دوست داشتنیتر و لذت بخشتر را برای بازیکن به ارمغان میآورد.
من موفق شدم تنها دو تا از ماموریتهای بازی را انجام دهم اما همین هم برای القای حس عجیب و غریب ژانر وحشت لاوکرفت کافی بود. البته The Sinking City چندان عنوان نوآورانهای در سبک کارآگاهی محسوب نمیشود. یکی از اولین افرادی که در بازی ملاقات میکنید، عضوی از خانوادهای مهم است که ساختار بدنش را ترکیبی از میمون-آدمیزاد تشکیل داده. وی شخصی از خودراضی با ظاهری مرعوب کننده است. این موجودات عجیب و غریب را به کرات در بازی مشاهده خواهید کرد. ترکیب میمون-آدمیزاد در مقایسه با ماهی-آدمیزادها بسیار زیبا به نظر میرسند!
طراحی شهر اُکمانت، بازیکن را به یاد یک ونیز ویران شده میاندازد. ساختمانهای کاملا خراب شدهای در این شهر وجود دارند که اطرافشان را آب فراگرافته. خیابانها به رودهایی تبدیل شدهاند که تردد در آنها تنها با قایق میسر میشود. همانند دیگر عناوین جهان باز، بسیاری از ساختمانها تنها برای دکور طراحی شدهاند و تنها برخی از آنها محتوای مهمی را در خود جای دادهاند. در یکی از این بناها با چند دشمن بدترکیب روبهرو شدم که برای مقابله با آنها، باید از ترکیب فرار و تیراندازی استفاده میکردم.
The Sinking City عنوانی است که در آن باید دنیایی لاوکرفتی را زیر و رو کنید و به کمک افراد عجیب و غریب و مرموزی بشتابید تا بتوانند فرزند گم شده یا حلقه ازدواج دزدیده شده خود را پیدا کنند. شاید این بازی از لحاظ گیم پلی یادآور بسیاری از المانهای شرلوک هلمز ساخته همین استودیو شود، اما تجربهای نو را برای هواداران سبک کارآگاهی به ارمغان میآورد. تجربه ترکیب دنیای ماجراجویی شرلوک هلمز و جهان وحشتناک و مرموز آثار لاوکرفت.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.