هر آنچه که درباره Forza Horizon 5 میدانیم
دنیای Forza از سال ۲۰۱۲ و با انتشار Forza Horizon توسط استودیو پلیگروند گیمز برای همیشه متحول شد. سایه Forza motorsport ابتدا در جادههای کولورادو به نمایش گذاشته شد. کمی بعد هم با سرعتی بسیار ...
دنیای Forza از سال ۲۰۱۲ و با انتشار Forza Horizon توسط استودیو پلیگروند گیمز برای همیشه متحول شد. سایه Forza motorsport ابتدا در جادههای کولورادو به نمایش گذاشته شد. کمی بعد هم با سرعتی بسیار زیاد به یکی از بهترین بازیهای ریسینگ تبدیل شد. به عبارتی با این بازی توانستیم اولین عنوان ریسینگ جهان آزاد را تجربه کنیم. این سری پس از آن به جنوب فرانسه و البته کمی هم ایتالیا رفت. در نسخهی بعدی هم در جادههای استرالیا رانندگی کردیم. درنهایت هم خاطره و تجربهای درخشان از بریتانیا برای ما برجای گذاشته شد. ظاهرا قرار است در Forza Horizon 5 سفری به مکزیک داشته باشیم.
- هر آنچه که درباره استارفیلد میدانیم
- هر آنچه که درباره Battlefield 2042 میدانیم
- هر آنچه که درباره Rainbow Six Extraction میدانیم
در دورهای که بازیهای ریسینگ اغلب به دلیل مشکلات مختلف از سوی سازندگان دچار حواشیهای متعددی میشوند و هیچ شباهت خاصی به آنچه که ادعا میکنند ندارند، ما موهبتی الهی به نام Forza Horizon را داریم. به عبارت دیگر باتوجه به سرنوشت دیگر رقیبان باید بگوییم نمیتوان گفت این سری چه مقدار بزرگتر شده است. دو عنوان فرست پارتی و درخشان از این سری را در نسل هشتم روی کنسول ایکس باکس وان دیدیم. در زمان عرضهی ایکس باکس سری ایکس / اس، مایکروسافت اعلام داشت Forza Horizon 4 راهی کنسولهای یاد شده هم میشود. این عنوان بیشتر از ۲۵ میلیون بازیکن از زمان انتشارش به خود جذب کرده است. این آمار در ۶ ماه گذشته و پس از انتشار در استیم شتاب بیشتری گرفت.
درحالی که Forza Horizon 4 از سال ۲۰۱۸ تا به امروز بروزرسانیها و ماشینهای جدیدی را دریافت کرده و به نوعی در ایجاد تنوع تا حدودی موفق بوده اما زمانش رسیده تا نسخهی جدیدی از آن را ببینیم. برای اولین بار در حدود ده سال گذشته در نسخهی پنجم از خانواده هورایزن سفری به آمریکا را شاهد هستیم.
مایک براون کارگردان این بازی درمورد این سفر به مکزیک میگوید:
در بررسی ما برای این نسخه از Horizon بیشترین تصمیم ما به این سمت بود.
براون پیش از این در مجموعه موتور استورم و درایو کلاب کار میکرد. سپس در سال ۲۰۱۳ و برای ساخت Forza Horizon 2 تیم پلیگروند پیوست. پس از نقشهای مهم در طول توسعه هر نسخه از این سری، براون به عنوان کارگردان خلاق این سری انتخاب شد و در نهایت پس از Forza Horizon 4 مشغول ساخت Forza Horizon 5 شد. او در ادامه میگوید:
درست از همان ابتدای توسعه ما میدانستیم که میخواهیم بزرگترین نسخهی Horizon را بسازیم. مشخصا اگر از انچه که قبلا ساخته بودیم فراتر نمیرفتیم نمیتوانستیم انتظار ساخت بزرگترین عنوان این سری را داشته باشیم.
بنابراین باید متنوعترین Horizon را نسبت به گذشته ببینیم. این مساله شما را محدود به تعداد نسبتا کمی از کشورها میکند. اما مکزیک واقعا کشور خاصی است. مکزیک کشور برجستهای به حساب میآید چراکه محیطش به شکلی است که گویی کل دنیا در یک کشور جای گرفته. در این کشور کوههای برفی، سواحل زیبای باور نکردنی، شهرهای تاریخی، جنگلهای زیبا، تپههای خاص، زمینهای کشاورزی، دامنههای کوهستانی و درههایی زیبا در دسترس دارید. این تنوع محیطی واقعا باور نکردنی است.
سپس شما این مسئله را به فرهنگ شناخته شدهی مکزیک اضافه کنید. به عبارتی همه در سراسر دنیا دوست دارند به شما در تجربهی بازی اضافه شوند. این اثر هنری است که مردم در سراسر دنیا آن را دوست دارند. بنابراین این گزینهی واقعا هیجان انگیزی به عنوان مقصد برای Forza Horizon 5 بود. صادقانه بگویم فکر نمیکنم بتوانم به مقصد هیجان انگیز دیگری برای Horizon فکر کنم.
نخستین نگاه به Forza Horizon 5 گستردگی و تنوع خیره کنندهای را نشان میدهد. این تنوع خیره کننده و چشم نواز تفاوت زیادی با Forza Horizon 4 دارد. در تریلر دیدیم آتشفشانی فعال در بازی وجود دارد که به عنوان بلندترین نقطه در این عنوان توصیف شده است. اگر دقت کرده باشید جزئیات زمین شناسی با دقت بسیار زیادی به کار گرفته شدند. طراحیها با استفاده از دادههای واقعی برداشت شده از محل به ثبت رسیدند.
شهر زیبا و رنگارنگ گواناجواتو (Guanajuato) شهری پر از خیابان و کوچههای پر پیچ و خم است. میادین جالب و یک شبکه شگفت انگیز از تونلهای زیرزمینی هم در این شهر وجود دارند. این شهر یکی از مکانهایی بود که کن بلاک و تیم هونیگان در بخشی از سری Stunt به ضرب گلوله کشته شدند. به این ترتیب نگاه کنید و ببینید پلیگروند چگونه Horizon را تکمیل کرده است. بیابانهای وسیع، جنگلهای انبوه و متراکم، مکانهایی پر از خرابههای باستانی و سواحل روشن آفتابی و کوههای ناهموار همه و همه در کنار یکدیگر محیطی زیبا خلق کردند. براون تایید میکند که نقشهی بازی یک و نیم برابر نسخهی چهارم یا همان بریتانیاست.
با این حال به نظر میرسد که خود نقشه نشانههای بیشتری از Horizon 3 با خود به همراه دارد. اما المان تغییر فصل از نسخهی چهارم راهی این نسخهی جدید هم شده است. که البته به نقل از سازندگان بهبودهای بسیار زیادی را در آن شاهد خواهیم بود. بروان میگوید:
مکزیک دارای فصلهای جالب تری نسبت به انگلستان است. من فکر میکنم بریتانیا قطعا برای کسانی که در آب و هوای معتدل زندگی کردند تجربهی خوبی بود. مشخصا در این عنوان هم چهار آب و هوای بهار، تابستان، پاییز و زمستان را میبینیم. مکزیک کشوری است که تغییرات ارتفاعی زیادی دارد و مشخصا کشور بزرگی است. به همین دلیل هم فصلهای مناطق مختلف با یکدیگر تفاوت دارند. ما سعی کردیم تا آنجا که ممکن است این مسئله را شبیهسازی کنیم.
براون این چنین توصیف میکند که برخلاف Horizon 4 که اگر آب و هوا در ادینبورگ بهاری باشد به صورت جهانی محیط کل نقش بهاری است. اما در Forza Horizon 5 آب و هوا متفاوت و مناسب با شرایط آب و هوایی آن نقطه از نقشه خواهد بود.
او میگوید سناریوهای بزرگی را ایجاد کرده که در آن میتوانید برف روی کوه آتشفشان داشته باشید. شما میتوانید به آنجا بروید و حتی میتوانید بدون محدودیت خاصی به نقطه موردنظرتان در آنجا برسید. درحالی که در عین حال میتوانید در همان زمان روی ساحلی گرم هم رانندگی کنید. هنوز هم بازی به صورت چهار فصل در جریان است. شما هنوز آن تغییر فصلی را خواهید دید اما بیومسهای مختلف را به روشهای مختلف تحت تاثیر قرار میدهد.
شما طوفانهای شن را هم در فصل خشک تجربه میکنید. طوفانهای گرمسیری را در فصل طوفان خواهید دید. بنابراین اتفاقات بزرگی در مکانیزم آب و هوایی این عنوان اتفاق افتاده است که میتواند به خوبی براساس آن فصلی که در آن هستید رخ دهد. هردوی آنها واقعا پویا هستند، آنها واقعا تاثیر زیادی بر تجربهی رانندگی شما در بازی دارند.
براون با نسبت دادن قدرت این اثرات به قدرتی که ایکس باکس سری ایکس / اس دارند بسیار تاکید میکند. آنها قادر به انجام این کار با نورهای متغیر، سیستم VFX و بارگذاری جزئیات اطراف هستند. او در این باره میگوید:
من فکر میکنم که ۱۰ سال پیش یک طوفان شن تنها میتوانست یک فیلتر نارنجی رنگ روی صفحه باشد. اما اکنون این تاثیر واقعی در جهان سه بعدی است که نور میتواند به خوبی از آن عبور کند. شما میتوانید تکههای کوچکی از آن را در مناظر مختلف ببینید که داخل و خارج از صحنه ظاهر میشوند. اگر کمی دقت کنید به خوبی میبینید که شنها و غبار به صورت سه بعدی در صحنه حرکت میکنند.
بهطور مشابه برای طوفان حارهای، جو و مه بسیار زیادی در صحنه وجود دارد. این جزئیات تجربهی بازیکن از جلوههای بصری را کاملا واقعیتر میکند.
وسعت، زیبایی و جزئیات بسیار زیادی در Forza Horizon 5 به چشم میخورند که بسیار تاثیر گذار هستند. از طراحی یک کاکتوس گرفته تا تابلوهای نقاشی دیواری هنرمند خیابانی مکزیک، فرید روئدا، اما بروان مشتاق است تا تاکید کند که بزرگترین و متنوعترین نقشه برای این سری باید توسط همه اجزای این بازی پشتیبانی شود. براون میگوید:
تنوع ماشینها، تنوع در بازیها، تنوع در تجارب رانندگی و سایر موارد دنیایی پر از چیزهایی است که باید ببینید و تجربه کنید. او تاکید دارد که Forza Horizon 5 قرار است به مراتب جالبتر و سرگرم کنندهتر و فراگیرتر از همیشه باشد.
نکتهی جذاب دیگری که میتوانیم به آن اشاره کنیم سیستم کامیونیتی این عنوان است که قطعا شباهتهایی به Forza Horizon 4 دارد. کارگردان بازی در این رابطه میگوید:
Horizon 4 از قدرتی که داشت استفاده کرد و به قدرتی ایدهآل رسید. او گفت این کامیونیتی در حال رشد است. ما سه تعطیلات پایان سال کاملا موفق داشتیم که هر کدام از آن تعطیلات موفقتر از قبلی بودند. ما اطلاعات بسیار بسیار زیاد و گستردهای را درمورد مخاطبانمان و نحوه بازی آنها یاد گرفتیم. بسیاری از این مواردی که آموخیتم درمورد نحوه تعامل کاربران با تجربهی آزادانه بود.
این اولین نکتهای است که ما را به فکر کردن واداشت. خوب شما با دادن دنیایی بزرگ و متنوعتر به آنها، بدون توجه به نیازشان عملا چه کردید؟ من فکر میکنم که این نقطه شروع ما برای ساختن Horizon 5 به عنوان بزرگترین عنوان این سری بود. ما نیاز داشتیم تا این عنوان متنوع باشد. همچنین میخواهیم این عنوانی باشد که واقعا به اکتشاف و ماجراجویی پاداش میدهد. پس حالا دنیایی ساختیم که چیزهای بیشتری برای یافتن در آن وجود دارند. سیستمی چالش برانگیز وجود دارد که به شما پاداش میدهد و چیزهای متفاوتی برای پیدا کردن وجود دارند. اما کمپینی هم در کنار تمامی این موارد وجود دارد. که سرگرم کننده بودن بازی را به مراتب تقویت میکند. بنابراین همانطور که در حال بررسی آن هستید، کمپین خوب و جذابی را در پیش خواهید داشت.
در طول تکامل Forza Horizon 4 تیم پلیگروند طیف وسیعی از حالتهای جدید را به تجربهی بازی اضافه کردند. از حالت بتل رویال گرفته تا لباسهای مختلف و رویدادهای شخصی سازی شده و سوپر 7 همگی در این بازی دیده شدند.
براون میگوید: هریک از آنها واقعا متمایز هستند و آنها واقعا انواع مختلفی از بازیکنان را هدف قرار میدهند. بازیکنانی متفاوت که دوست دارند بازی را به روش دیگری تجربه کنند. ما یاد گرفتیم زمانی که به همه این بازیکنان بتوانیم سرگرمی بدهیم شما واقعا میتوانید یک اجتماع سرزنده از سازندگان و مخاطبان داشته باشید.
این المانها به عنوان یک مجموعه ابزارهای جدید به شما اجازه میدهند که تجربههای بهتری از بازی خود خلق کنید. این مسئله را به خوبی در روند گیمپلی نسخهی پنجم تجربه خواهید کرد. براون گفت:
شما همه چیز را درست مطابق با قوانین اساسی بازی مرتب میکنید.
او همچنین در مورد سوپر 7 توضیح میدهد:
اکنون در درون مجموعه ابزارهای قدرتمند و مورد بررسی ما قرار دارد. اما به طور کلی ما میخواستیم مطمئن شویم که همانطور که داریم ویژگیهایی را به Horizon 4 اضافه میکنیم درمورد اینکه چگونه ممکن است به Forza Horizon 5 برسیم فکر میکردیم.
یکی دیگر از نقاط قوت مرکزی خانواده Horizon بدست آوردن و بازتابهای جدی فرهنگ کشورهای مختلف درمورد خودرو است. چیزی که بهطور خاص با نسخهی سوم وارد و بهطور خاصی در نسخهی چهارم دیده شد. خودروهای نمادین، کلاسیک و مسابقهای در گاراژهایی مخفی در جادهها قرار گرفتند. این المان به صورت ارتقا یافتهتری راهی نسخهی پنجم شد. او در ادامه میگوید
ما واقعا درمورد جزیئات کامل این ماشین بحث نمیکنیم. اما میگویم که مکزیک فرهنگ خودرویی جالبی دارد. به همان شیوهای که در استرالیا و در نسخهی سوم دیدیم در این نسخه هم این بخش را خواهیم دید.
گاها فرهنگی یا فرهنگهایی وجود دارند که ممکن است بقیه جهان آگاهی کاملی نسبت به آن نداشته باشند. اما وقتی شروع به کاوش در آن بکنید، تاریخچه عظیمی در آن فرهنگ وجود دارد. در ورای آن داستانهای واقعا بزرگی هم روایت میشوند. ما از پیدا کردن این داستانها لذت بردیم و فکر میکنم بازیکنان هم همین احساس را خواهند داشت.
متاسفم که نمیتوانم به شما پاسخ بهتری نسبت به جزئیات خاص و ماشینها بدهم. اما فکر میکنم میتوانید مطمئن باشید که مکزیک فرهنگ خودرویی خارقالعادهای دارد و Forza Horizon 5 کار بزرگی در اشتراک گذاری آن با جهانیان انجام خواهد داد.
براساس اعلام رسمی پلیگروند بازی یاد شده در تاریخ ۱۸ آبان برای نمایندگان مایکروسافت و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد. همچنین این بازی روی سرویس گیمپس ایکس باکس هم در دسترس قرار خواهد گرفت.
سوالات پرتکرار
۱۹ آبان ۱۴۰۰.
ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس/اس و پیسی.
بلی. طبق تریلر منتشر شده در E3 2021 این بازی برای کنسول نسل هشتم مایکروسافت نیز منتشر میشود.
خیر. این بازی کاملا در انحصار ایکس باکس و پیسی قرار دارد.
سازندگان Forza Horizon 5 این بار کشور مکزیک را به عنوان مقصد بعدی این سری معروف و شناخته شده انتخاب کردهاند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
american truck simulator هم خیلی با کیفیته
فوررا هورایزن چهار رو که بازی میکردم بیشترین چیزی که به چشمم میخورد محیط خیلی خوب بازی بود یه جورایی از دنیای واقعی هم قشنگ تر بود ?? و الان میبینم تو نسخه بعدی هم این محیط عالی هست و خیلی هم بهتر شده. واقعا دم پلی گرند گیمز گرم با این بازی که ساخته ❤️
سلام.خو بیایند ایران فورزا جدیدرو بسازین.محیط به این خوبی ،تمان اون ویژگی های هم که میخواهید ایران داره ??فقط حواستون باشه به حرم جاسوسی نگیرنتون ???با این حال دستتان درد نکنه خیلی مقاله خوبی بود ?
اولین کامنت
ولی عالی بود
منتها چجوری ممکنه که واسه اکس باکس وان هم بیاد خیلی گرافیکیه اکس باکس وان میکشه بنظرتون؟؟
آخه تو تریلر زده بود برای اکس باکس وان هم میاد
??
تا جایی که سازنده ها میگن و میدونیم، ظاهرا قراره یه سری گزینههای خاص روی وان یا بهتر بگیم کنسولهای نسل هشتمی مایکروسافت (وان/وان اس/وان ایکس/وان اس دیجیتالی) غیر فعال باشه اما روی نسخههای نسل نهمی (سری ایکس / اس) در دسترس باشه. پس به احتمال زیاد (به نوعی قطعی) مشکلی نیست.
مثلا یه سری ویژگیها روی نسخهی نسل نهمی Forza Horizon 4 بود که روی نسل هشتمی ش نبود و هردو نسخهی نسل هشتمی و نهمی خیلی خوب و عالی و با کیفیت بودن و هستن.