هر آنچه که باید درباره گیم پلی بازی Marvel’s Avengers بدانید
کریستال داینامیکس و ایداس مونترال از محصول مشترک خود، یعنی بازی Avengers در جریان رویداد E3 2019 رونمایی کردند. اگرچه تریلر معرفی این بازی هالک را در حالِ خُرد کردن تانک و آیرون من را ...
کریستال داینامیکس و ایداس مونترال از محصول مشترک خود، یعنی بازی Avengers در جریان رویداد E3 2019 رونمایی کردند. اگرچه تریلر معرفی این بازی هالک را در حالِ خُرد کردن تانک و آیرون من را در حالِ پرواز در آسمان نشان میدادُ اما بسیاری از سوالات ما را بی پاسخ گذاشت. در جریان رویداد، بیشتر از اینکه درمورد ابرقهرمانها، گذشته آنها و قابلیتهایشان در میدان نبرد بشنویم، درمورد احساسات صداپیشهها نسبت به حضور در بازی شنیدیم.
بعدها مشخص شد که کریستال داینامیکس اطلاعات مهم درمورد جدید ترین ساختهاش را برای نمایش در پشت درهای بسته E3 نگه داشته بود و آن را به خبرنگاران نشان داد. اندرو راینر از وبسایت گیم اینفورمر یکی از همین خبرنگاران بود که در ادامه این مقاله را به قلم او میخوانیم.
دموی ۲۵ دقیقهای که برای ما به نمایش گذاشته شد، نخستین مرحله بازی نبود اما یکی از اولینها بود. این مرحله با برگزاری جشن بازگشایی مرکز فرماندهی جدید انتقامجویان در سواحل غربی آغاز میشود. آیا افتتاح مرکز فرماندهی در سواحل غربی ایالات متحده به این نکته اشاره دارد که یک مرکز فرماندهی در سواحل شرقی وجود دارد؟ مرکزی که مرد عنکبوتی مدیر آن است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، سوالی را از اسکات آموس، مدیر استودیو کریستال داینامیکس پرسیدم که متاسفانه با جوابی نه چندان راضی کننده روبرو شدم.
آموس در حالی که لبخند میزد گفت: «کارِ بیل رزمن در استودیو مارول این است که به ما کمک کند تا تمامی دنیاها [مارول] به شکل درستی در کنار هم قرار بگیرند. چیزی که قصد دارم صریحاً به آن اشاره کنم این است که این بازی Marvel’s Avengers است؛ این، دنیای ماست؛ این چیزی است که قصد داریم روی آن متمرکز شویم و امروز درباره آن صحبت کنیم.»
جشن بازگشایی مرکز فرماندهی با حضور انتقامجویان در حال برگزاری است که ناگهان تراژدی آغاز شده و ارتشی از سربازهای ناشناخته که ماسکهایی با طرح جمجمه به صورت دارند به شهر حمله میکنند. یک انفجار روی پل گلدین گیت اتفاق میافتد، در نتیجه آیرون و ثور به آنجا میروند تا شرایط را مورد ارزیابی قرار دهند. پس از رسیدن به پل، مدیریت اوضاع به ثور سپرده میشود. خودم نتوانستم به تجربه بازی Avengers بپردازم اما طبق گفته سازندگان، گیم پلی زنده و یکی از اعضای کریستال داینامیکس مشغول بازی کردن بوده است.
اولین بخشی از گیم پلی که نشان داده میشود، سکانس کلیک زنی (Quick-Time Event) است. با فشردن دکمه مثلث در زمان مناسب، ثور با کوبیدن مشت محکمی بر زمین فرود میآید. چندین سرباز مسلح از میان آوارها و خودروهای روی پل بیرون آمده و در اطراف ثور قرار میگیرند. ایزد آذرخش نیز با استفاده از چکش خود با آنها درگیر شده و سربازها را یکی پس از دیگری از پا در میآورد. نبردی که در این بخش به نمایش درآمد، شباهت بسیاری به سری Batman Arkham ساخته استودیو راک استدی داشت، با این تفاوت که خبری از قفل کردن روی یک دشمن خاص یا علامت هشداردهنده بالای سر شخصیت اصلی نبود.
ثور با قدرتی که داشت که کنترل نبرد را به دست گرفت. پس از خُرد کردن جمجمه یکی از سربازان با چکش، پای او را گرفت، به اندازه کافی بالا آورد و سپس با یک لگد محکم پرتش کرد. در فواصل زمانی مختلف، ثور از رعد و برق برای انتقال الکترویسیته به میولنیر و وارد کردن انواع ضربات کشندهتر استفاده میکرد. برخی ضربات او آنقدر محکم بودند که سربازان دشمن را به ۱۰۰ متر آن طرفتر پرتاب میکرد. از آموس پرسیدم آیا انتقامجویان دشمنان خود را میکشند؟ او نیز پاسخ داد ابرقهرمانها متناسب با میزان خطر هر تهدید، با آن مقابله میکردند. با در نظر گرفتن پاسخ او و آن چیزی که در بازی Avengers تا به اینجای کار دیدم، آن سربازهای بدبخت احتمالاً به دیار باقی شتافتند.
در همین حین که ثور با ضربات محکم، خودروها و موانع قرار گرفته بر سر راهش را کنار میزد، گهگاهی سر و کله آیرون من در آسمان پیدا میشد و با شلیک چندین راکت سربازهایی که قصد نزدیک شدن به او را داشتند از پا درمیآورد. ثور میتواند چکش خود را پرت کرده و از آن برای چسباندن یک سرباز به دیوار یا هر شی دیگری استفاده کند. او همچنین میتواند چکش را در همان حالت رها کرده و با مشتهایش به زد و خورد با دیگر سربازها بپردازد؛ هر زمان هم که میولنیر را نیاز داشت، آن را دوباره به دست بگیرد.
همانند تبر کراتوس در God of War، این چکش هر دشمنی را که بر سر راهش قرار داشته باشد از پا در میآورد تا در نهایت دوباره در دستان ایزد آذرخش قرار گیرد. قابلیتهای ویژه ثور همانند پرتاب چکش و قفل کردن سرباز دشمن با دکمههای R1 و L1 قابل استفاده هستند. او همچنین یک قابلیت ویژه دارد که با انجام آن تمامی سربازهای معمولی قرار گرفته در اطرافش در اثر موجهای شوکدهنده و انفجار الکتریسیته کشته میشوند. هرچند این قابلیت ویژه بسیار قدرتمند است اما به مدت زمان بیشتری هم نیاز دارد تا دوباره قابل استفاده شود.
پس از پایان اولین نبرد که فضای زیادی را برای مانور در اختیار کاربر نمیگذاشت و حس و حال مبارزه در یک فضای بسته را انتقال میداد، ثور یکی از شهروندان را از زیر آوار نجات داد که این بخش یک کلیکزنی بوده و کاربر میبایست در زمانهای مناسب دکمه مربع را فشار میداد. مبارزه ایزد آذرخش بسیار عالی طراحی شده بود و به خوبی قدرت ثور بودن را به مخاطب انتقال میداد؛ اما مشکلاتی هم داشت. در خیلی از موارد چکش ثور با دشمنان برخورد نمیکرد اما سربازان به چندین متر آنطرف تر پرتاب میشدند. حتی برخی از انیمیشنهای مربوط به حرکات ثور هم مقداری غیر طبیعی بودند. البته نباید از این نکته غافل شد که تنوع حرکات ثور بالا بود اما خب، نمیتوان از عیبهای گفته شده چشمپوشی کرد.
پس از اینکه سربازهای دشمن در توقف ثور شکست خورده و او همچنان به پیشروی روی پل ادامه میدهد، سربازان مجهز به جت پک به عنوان نیروهای کمکی وارد صحنه میشوند. بدون لحظهای تعلل، کنترل از ثور به آیرون من تغییر میکند که در امتداد پل پرواز کرده و با ساطع کردن کردن پرتو انرژی از کف دست خود سعی میکند تا سربازان در حال پرواز را از پا درآورد. نبردهای هوایی با آیرون من به سری بازیهای Star Fox شباهت دارد؛ تونی استارک نه تنها باید با سربازان مسلح دست و پنجه نرم کند، بلکه باید حواسش به تهدیدهای محیطی نیز باشد که با آنها برخوردی نکند.
در بخشهای جلوتر، به نقطهای میرسیم که آیرون من مجبور میشود همزمان با ۱۰ سرباز درگیر شود. آیرون همچنین میتواند بدون حرکت در هوا معلق مانده و از طریق راکتوری که در قفسه سینهاش قرار گرفته، پرتوهای انرژی بسیار قدرتمندی را به سمت سربازهای دشمن شلیک کرده یا روی زمین فرود آمده و با مشت به مبارزه با دشمنانش بپردازد. البته در حالی که روی زمین است، باز هم میتواند از قابلیتهای ویژه زرهاش استفاده کند. در ضمن، انیمیشنهای مبارزه آیرون من هم مانند ثور گاهی غیر طبیعی و عجیب بودند.
روند داستانسرایی و گیم پلی بازی Avengers یادآور اولین مرحله Marvel’s Spider-Man است؛ سینماتیکهای پرجزئیات که ورود سربازهای دشمن را به تصویر میکشد، گفتگوی انتقامجویان با یکدیگر درباره قدمهای بعدی، آغاز گیم پلی و تغییر شخصیت در میانه مرحله. اینطور که پیداست، سینماتیکهای جدیدترین محصول کریستال داینامیکس از لحاظ داستانسرایی قرار است حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد.
هالک، انتقامجوی بعدی است که کنترلش در اختیار کاربر قرار میگیرد. نخستین ملاقات ما با او در دمو، برداشتی بود که او را در کنار بلک ویدو در داخل کویین جت نشان میداد. بروس عینکش را درآورد و از جت به بیرون پرید. سپس در حالی که به غول سبز تبدیل شده بود روی زمین فرود آمد. از لحاظ بصری، بدون شک هالک تا به اینجای کار جذاب ترین شخصیت بازی بوده است. کنترل هالک هم بسیار سرگرم کننده به نظر میرسد؛ او میتواند سرباز دشمن را گرفته و از او به عنوان سلاح برای ضربه زدن به دیگران استفاده کند. غول سبز همچنین میتواند همزمان دو سرباز دشمن را گرفته و به هم بکوبد تا از پا در بیایند.
همزمان با آغاز روند فروپاشی پل، هالک دشمنان را از پا درآورده و از یک منطقه به منطقهای دیگر روی پل میرود. در این بین، آزادی عمل به کاربر داده شده و اوست که نحوه عبور هالک را مشخص میکند. در یکی از بخشهای گیم پلی هالک با پلتفرمینگ روبرو میشویم که غافلگیر کننده بود. او میتواند پرشهایی تا ارتفاع 15 متر انجام دهد یا روی دیوار راه برود. البته نحوه راه رفتن او روی دیوار با آن چیزی که انتظارش را دارید متفاوت است.
هالک همچنین میتواند با بهم زدن کف دستانش به یکدیگر، سربازان دشمن را به چندین متر آنطرفتر پرتاب کند. او به طور کلی به هیچ یک از سربازهای دشمن رحم ندارد و یا آنها را با ضربات محکم از پا در آورده و نقش بر زمین میکند یا ضربهاش آنقدر محکم است که سرباز بدبخت را به ناکجاآباد پرتاب میکند. از همه مهمتر، انیمیشن حرکات او تا به اینجای کار در میان شخصیتهای نشان داده شده بهترین کیفیت را داشته است.
کاپیتان آمریکا ابرقهرمان بعدی است که در مرکز توجهها قرار میگیرد. کاپیتان روی پل نیست، بلکه داخل هلی کَریر حضور دارد که روی آب، نزدیک به گلدن گیت معلق است. او متوجه میشود که چیزی در خلیج، هلی کریر را به سمت پایین میکشید و در صورت ادامه یافتن این روند، احتمال نابودی کل شهر وجود دارد. نبرد کاپیتان با سربازهای دشمن در داخل عرشه فرماندهی هلی کریر آغاز میشود. او از مشت و پا برای وارد کردن ضربه به دشمن استفاده میکند و سپر نیز بیشتر کاربرد دفاعی دارد.
او میتواند سپر را مقابل قفسه سینهاش گرفته، سرش را پشت آن قرار داده و با سرعت به سمت سربازهای دشمن حرکت کند. این کار باعث میشود تا در اثر برخورد با سپر به این سمت و آن سمت پرتاب شوند. کاپیتان همچنین میتواند سپر را به سمت دشمن پرتاب کند. البته قبل از پرتاب، ظاهراً سپرش را با الکتریسیته شارژ میکند. پس از پرتاب هم سپر به صورت خودکار به سمت کاپیتان باز میگردد. او میتواند سپر را گرفته یا با ضربه پا به سمت دیگر سربازهای دشمن پرتابش کند. اینطور که به نظر میرسد، برای انجام این حرکت باید پیش از رسیدن سپر به کاپیتان دکمه R1 را فشار داد.
قدرت ویژه کاپیتان آمریکا، شارژ کردن سپر خود (که باعث انتشار پرتوهای قرمز رنگ از آن میشود) و کوبیدنش به زمین برای ایجاد موجهای شوکدهنده است. پس از پایان مبارزه، او متوجه میشود که سربازان دشمن قصد دارند روی پل یک بمب صوتی کار بگذارند. سپس تسکمستر را میبینیم که ظاهراً یکی از افراد پشت این حمله است. طراحی لباس او با آن چیزی که در Marvel’s Spider Man دیده بودیم فرق دارد. تغییر نما و این بار بلک ویدو را میبینیم که به دنبال تسکمستر است. در حین حال که او تلاش میکند با عبور از موانع خودش را به مسئول این اتفاقات برساند، آیرون من از سقوط یک کامیون جلوگیری میکند. میزان هرج و مرجی که در آن لحظه وجود داشت، واقعاً هیجان انگیز بود؛ در هر نقطهای یک انفجار رخ میداد.
بلک ویدو در نهایت به تسکمستر میرسد و با آغاز درگیری میان آن دو، بالاخره مقداری با سبک مبارزه انتقامجوی سیاهپوش آشنا میشویم. در جریان درگیری که روی بلندترین نقطه پل جریان دارد، بلک ویدو سلاح خود را در آورده و چندین بار به سمت دشمنش شلیک میکند که باعث وارد شدن صدمه به تسکمستر میشود. از آنجایی که تسکمستر قابلیت الگو برداری از سبک مبارزه دشمن را دارد، بلک ویدو تصمیم میگیرد از اسلحههایش برای صدمه زدن استفاده کند. پس از مدتی اسلحههایش را به غلاف برگردانده و با زدن دکمهای نامرئی میشود. سپس نزدیک تسکمستر شده، مشت دست راستش را با الکتریسیته شارژ و سپس ضربهای به صورت تسکمستر وارد میکند.
دموی ۲۵ دقیقهای با سقوط هلی کریر به داخل خلیج و غرق شدن آن به پایان میرسد. چیزی که تماشا کردیم، تنها یکی از چندین مرحله بازی Avengers بود که در جریان آن کاربر باید چندین انتقامجوی مختلف را کنترل کند. به طور کلی با یک عنوان خطی طرف هستیم و فضای زیادی برای مانور وجود ندارد. آموس طی صحبتهایی که داشت هیچ اشارهای به جهان باز بودن بازی نکرد و تنها گفت برخی از مراحل دارای محیطهای وسیعتری خواهند بود. ساختار بازی به گونهای طراحی شده که چندین داستان را به صورت همزمان روایت میکند؛ برخی از آنها تنها به صورت تکنفره قابل تجربه هستند و برخی دیگر را نیز میتوان به صورت ۴ نفره کوآپ انجام داد.
آموس در این باره گفت: «کمپینی که در این بازی دادیم، قرار است از آن دسته تجربههای تکنفرهای باشد که شما کنترل قهرمانان مختلف را به دست میگیرید. همانطور که در بخش کمپین پیش میروید، با مراحلی روبرو میشوید که برای قهرمانان خاصی طراحی شدهاند. مراحل در نهایت به یکدیگر متصل میشوند اما این مراحل خاص در واقع برای این طراحی شدهاند که شما قابلیتها و مهارتهای جدید آن ابرقهرمان مورد نظر را بدست آورید. در ضمن، محیطهای وسیعتری نیز وجود دارند. تمامی محتواهایی که برای بخش کوآپ در نظر گرفته شده، به صورت تکنفره نیز قابل تجربه هستند. این دنیای گسترده را خلق کردیم و قصد داریم ماموریتها، مناطق و ابرقهرمانهای بیشتری به آن اضافه کنیم. میتوانید در حالی که بخش تکنفره را ۹۹ درصد کردهاید، به سراغ بخش چندنفره بروید که جزئیات بیشتری از داستان را در اختیارتان میگذارد. سپس میتوانید به بخش تک نفره برگشته و ادامه دهید. کمپین همانند رشتههای نازک نخ است که هر یک ماموریت و داستانهای غیر خطی خود را روایت میکند و در نهایت به هم متصل میشوند. محتویات بیشتر برای بخش کوآپ هم قرار است بعداً اضافه شود.»
اینطور که از صحبتهای آموس بر میآید، کاربر باید مراحل را از طریق یک نقشه انتخاب کند. اگر هم کاربری بخواهد مراحل مخصوص به تجربه ۴ نفره کوآپ را به تنهایی پشت سر بگذارد، هوش مصنوعی وظیفه کنترل دیگر قهرمانان را بر عهده میگیرد. اگر هم به تجربه چندنفره تمایل داشتید اما دوستانتان در دسترس نبودند، میتوانید از طریق مچمیکینگ، دیگر کاربران را به همراهی خودتان دعوت کنید. طی مراحل مختلف، کاربر میتواند ابرقهرمان را لول آپ کرده و مهارتهای جدیدی به او اضافه کند.
در ضمن، لباسهای جدید نیز به عنوان پاداش اتمام مرحله به کاربر اهدا میشود یا میتواند آنها را از میان آیتمهایی که سربازان دشمن پس از مرگ از خود به جا میگذارند بردارند. اگر دقت کرده باشید، در بخشهای پایانی تریلر معرفی شاهد زره سفید رنگ آیرون من هستیم.
آموس پیرامون درخت مهارت هر یک از ابرقهرمانان توضیح داد: «هر قهرمان درخت مهارت مختص به خود را دارد. آنها مهارتهایی دارند که میتوانید با یکدیگر ترکیب کرده یا به طور همزمان از آنها استفاده کنید. دوست داشتیم این فرصت را به شما بدهیم که مهارتهای کاراکترتان را آنطور که میخواهید شخصیسازی کنید. در مورد جزئیات این بخش بعداً صحبت خواهیم کرد اما به طور کلی بلک ویدوی تو میتواند با بلک ویدوی من متفاوت باشد، چه از لحاظ ظاهر، چه از لحاظ مهارت و چه از لحاظ زره. زرههایی داریم که برای هر قهرمان طراحی کردیم. میتوانید بروید و همه آنها را پیدا کنید. آن وقت است که به دوستانتان میگویید: «هی، ابزارهای من و تو کاملاً متفاوتن!»
در پایان، لازم به ذکر است که بازی Avengers در تاریخ ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ برای پلتفرمهای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، گوگل استیدیا و پی سی عرضه خواهد شد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
چرا ننوشتین این بازی برا چه پلتفرمی هست عجب
شاید بهتر باشه بازی تاخیر بخوره
چون به نظر میاد هنوز خیلی کار داره