ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اولین نگاه به بازی ایرانی داستان بیستون – بهای گزاف عاشقی

انتشار در ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
سیدعباس حسینی
نوشته شده توسط سیدعباس حسینی | ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰
سیدعباس حسینی
سیدعباس حسینی

منتشر‌ شده در 3 سال قبل
اشتراک گذاری:

ماجرای عاشقی من و شیرین، بزرگترین دردی بود که در این زندگی تجربه کردم. وقتی نگاهم به نگاهش دوخته می‌شد، دنیایم رنگ دیگری به خود می‌گرفت و باعث خلق داستان بیستون شد. همین مسئله باعث شد که فداکار و قربانی این ارتباط عاطفی من باشم و تمام سختی‌های راه را تحمل کنم. بالاخره بعد از مدتی روز دیدار یار رسید و انگار معشوق به عاشق چیز مهمی می‌خواهد بگوید. بله، او با تمام غرور گفت که شرط رسیدن به من کندن کوه بزرگی است. من با شنیدن این شرط گیج شدم اما چاره‌ای جز انجام این کار نداشتم.

را شخص خودم هستم. اوایل بخاطر این عشق خوشحال بودم، اما نمی‌دانستم که بخاطر این عشق به چه جهنمی کشیده خواهم شد. پس می‌جنگم تا منفعل نباشم بلکه ایستادگی کنم در برابر تمام ظلمی که در حقم شد. نمی‌دانم در کجای ماجرا هستم و اصلا نقشم چیست؟

اما این را می‌دانم که من تنها قربانی ماجرا بودم.

استودیوی بلک کیوب گیمز (Black Cube Games)  از بدو تاسیس همواره در تلاش بوده تا با عرضه عناوین متفاوت، یک تنه سطح صنعت گیم ایران را بالا ببرد. عنوان داستان بیستون (The Tale of Bistun) محصولی از این استودیوی فرهیخته است که باعث شده صنعت گیم ایران در سطح بین‌المللی مطرح شود. عنوان یاد شده در سبک هک اند اسلش (Hack and Slash) و با داستانی دراماتیک، سعی دارد شما را وارد فضایی کند که در آن مصائب عشق به تصویر کشیده می‌شوند.

بازی هنوز عرضه رسمی نشده و ما از طریق سازندگان توانستیم نسخه دمو را بدست آورده و یک نگاه اولیه به آن داشته باشیم. با ما همراه باشید تا اول با خود استودیو آشنا شویم تا بعدا با نگاهی به نسخه دمو، ببینیم ماجرا از چه قرار است.

استودیو بلک کیوب گیمز و شروع یک ماجراجویی جدید


این استودیو با سن جوان کارکنانش، آنقدر در جشنواره‌های بین‌المللی افتخارآفرینی کرده که استودیوی بلک کیوب اسفند ۹۶ بود که داستان بیستون را با ارائه تریلری در نمایشگاه TGC ایران رونمایی کرد. این رونمایی بازخورد خوبی داشت و باعث شد کارها توسط استودیو قوی‌تر پیش برود. درست است که بازی داستان بیستون هنوز بصورت رسمی منتشر نشده، اما همان چیزهایی که در نمایشگاه رونمایی شد، باعث محبوب شدن این بازی بین حاضران گردید.

سازندگان بر این نکته خیلی تاکید دارند و آن هم این است که این اثر باید برای تجربه جهانیان، بصورت بین‌المللی عرضه شود و نام ایران را در نمایشگاه‌های بین‌المللی سربلند کند. تیم سازنده از اوایل شروع  پروژه بیستون، شروع به راه اندازی کمپینی با عنوان (هر سال حداقل ۳ نمایشگاه) کردند. به گفته امین شهیدی مدیر استودیوی بلک کیوب، ایده و طراحی این کمپین به همت یکی از دوستانشان بنام امیرحسین عرفانی بود. هدف از کمپین این بود که با حمایت مردم، تا می‌توانند به نمایشگاه‌های مختلف در ایران و جهان بروند و پرچم ایران را در این نمایشگاه‌ها سرافراز کنند.

تحقیقات میدانی تیم سازنده - طاق بستان - کرمانشاه

داستان عشق نافرجام


ماجرای داستان بیستون اقتباسی از داستان فرهاد و شیرین اثری از وحشی بافقی است. سازندگان با مطالعه این داستان و تحقیقات میدانی، زحمت خلق داستان این عنوان را به خود داده‌اند. شخصیت اصلی قصه ما فرهاد، ملقب به فرهاد کوه‌ کن است که عاشق و دلباخته دختری بنام شیرین می‌شود. در ادامه شیرین از فرهاد می‌خواهد برای اثبات عشقش شروع به کندن کوهی بکند و فرهاد هم همین کار را انجام می‌دهد. تا اینجای کار قصه مال کتاب بود، اما داستان بازی از این پس شروع می‌شود. بازی با بیدار شدن فرهاد از خوابی عمیق در جنگلی سرسبز شروع می‌شود و ما کنترل این کاراکتر را بدست می‌گیریم.

در ادامه بعد از طی کردن مسیر به کوهی می‌رسیم که سنگ نگاره‌هایی به مانند کوه بیستون در کرمانشاه را دارد. از آنجا ماجرای فرهاد عاشق ما شروع می‌شود و تا جایی که فرهاد شروع به کندن کوه بزرگ می‌کند ادامه می‌یابد.

داستان بیستون شروع آرامی دارد اما، آنطور که من فهمیدم این شروع آرام از آرامش پس از طوفان خبر می‌دهد. امیدوارم آنطور که گفتم باشد، چون داستان را دارای جذابیت می‌کند و این ظرفیت را در داستان ایجاد می‌کند که بشود ادامه‌ای برای آن درنظر گرفت و آن را در نسخه‌های بعدی ادامه داد.

صنعت بازی‌سازی ایران، به این مدل سوژه‌های داستانی نیاز دارد تا از حالت نباتی درآید و قله‌های پیشرفت را فتح کند. چون برای مخاطبان هم داخلی و هم خارجی تازگی دارد و مثل نان تازه از تنور درآمده، خوشمزه و شیرین است. نمیدانم آیا در نسخه نهایی این مورد اضافه شود یا خیر؟ اما پرداختن به گذشته‌ی فرهاد کوه‌کن (نمیدانم در کتاب ذکر شده یا نه) بصورت اقتباس از کتاب یا ساخته پرداخته ذهن سازندگان، خلاصه به هر صورت که باشد می‌تواند چاشنی جذابیت داستان را زیاد کند.

درکل داستان این بازی برگرفته از سوژه‌ای ناب بود که کسی به آن توجه نمی‌کرد اما به لطف بلک کیوب گیمز، سازندگان زحمت کشیدند و این اثر فرهنگی ایرانی را زنده کردند.

با تبرم نابودت می‌کنم ای کوه


گیم پلی بازی داستان بیستون، هک اند اسلش با نمای دوربین از بالا است که بیشتر برای من یادآور بازی دیابلو (Diablo) بود. در این باره چیز بیشتری نمی‌توانم اظهار نظر کنم چون نسخه اصلی به احتمال زیاد با نسخه دمو تفاوت زیادی داشته باشد. اما یک چیز وجود دارد که بسیار از آن خوشم آمد، آن هم نحوه چکش زدن فرهاد به کوه بود. این مورد مرا یاد بازی Middle Earth Shadow of War که در صحنه‌ای از آن تالیون و کلیبرمبور حلقه می‌ساختند انداخت.

دشمنان بازی هم در نسخه دمو، شبیه ارک‌های ارباب حلقه‌ها بودند. البته زیاد جان سخت نبودند و به سادگی می‌مردند. لازم به ذکر است که مشاهدات من مربوط اوایل بازی بود و طبیعتا در ادامه با دشمنان گردن کلفت‌تری مواجه خواهیم شد. طبق اطلاعاتی که در صفحه اینستاگرام استودیو و سازندگان موجود است، در نسخه‌ی اصلی شاهد حضور دشمنان متنوعی خواهیم بود. پس گیمرهای وطنی خود را آماده کنند، چون با هر مدل دشمنی دست و پنجه نرم خواهند کرد.

فرهاد، تبر، کوه که می‌شوند عناصر اصلی بازی

پیشنهادی که برای این بخش به سازندگان محترم دارم، این است که آن‌ها می‌توانند با اضافه کردن سلاح‌هایی از قبیل تیروکمان یا نیزه بازی را خواستنی‌تر کنند. از طرفی دیگر اضافه کردن حرکات متعدد کمبو، بهانه‌ای برای اضافه کردن حالت آنلاین به بازی می‌شود. تنها اشکالی که می‌شود از این بخش گرفت، سریع ندویدن کاراکتر بازی است. البته این مورد از نظر من حوصله سر بر بود و شاید از دیدگاه دیگران این‌گونه نباشد.

زیبایی چشمانت از خاطرم نمی‌رود


در بحث گرافیک، با عنوانی طرف هستیم که بافت‌ها و درکل سرتا پایش فانتزی ساخته شده. طراحی محیط، کاراکتر فرهاد، دشمنان و... به صورت فانتزی طراحی شده‌اند و در نوع خود جالب هستند. البته محیط بازی را می‌شود بخاطر رنگ‌بندی شیرینش ستود.

یک نکته ریز و جالب که در صفحه لودینگ مشاهده کردم، استفاده سازندگان از تصویر اولین و کهن‌ترین انیمیشن جهان است که در شهر سوخته کشف شده بود. استفاده سازندگان از کشفیات باستانی برای معرفی به جهانیان، کاری جالب بود که می‌شود باز هم این بازی را به عنوان سفیر فرهنگی در نمایشگاه‌های آینده صنعت گیم محسوب کرد.

مورد دیگری که امیدواریم در نسخه نهایی درست شود، حرکات کاراکتر فرهاد است که اگر کمی نرم‌تر و قابل انعطاف‌تر باشد، لذت بخش خواهد بود. آخرین نکته طراحی درخت زندگی بود که هم صدایش (به آن در بخش صداگذاری خواهم پرداخت) و هم قیاقه‌اش مرا مجبور کرد که آن را درخت گندالف گونه صدا بزنم. چون بسیار شبیه است و فقط عصا کم دارد تا کاملا شبیه آن باشد.

ندای شیرین همچنان در گوشم می‌پیچد


موسیقی این عنوان همانطور که در تریلر بازی و یا در رسانه‌ها دیده‌اید، ترکیبی از موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی مدرن است. سازنده موسیقی این عنوان حمیدرضا انصاری است که قبلا موسیقی بازی Children of Morta را کار کرده. ریتم موسیقی بازی آرام و بعضا هیجانی است که با نوای ساز ایرانی در پس زمینه بازی نواخته می‌‍‌شود.

در بحث صداگذاری، سازندگان کار دقیق و تمیزی انجام داده‌اند. صدای ضربات، شخصیت‌ها، چکش زدن فرهاد و... همه و همه نشانگر دقت سازندگان هستند. وقتی بازی شروع می‌شود، صدای گرم راوی داستان به گوش می‌رسد که الحق با شنیدن آن یاد صدای شان پن (Sean Penn) در بازی Civilization VI افتادم و خاطراتم به کل زنده شد. بنابراین برای این مورد باید به صنعت بازی ایران تبریک گفت. صدای گرم‌تر از صدای راوی، مربوط می‌شود به شخصیت درخت زندگی که در کل بازی در گوشه‌ای نشسته (دست و پا دارد) و حرف می‌زند.

رسیدن به یار یا نرسیدن، سرانجام کار چیست؟


نسخه دمو بازی، برای من بسیار لذت بخش بود اما یک چیز مرا بسیار اذیت کرد، آن هم کند حرکت کردن شخصیت فرهاد. باز هم می‌گویم شاید این مورد برای بقیه آزار دهنده نباشد. در آخر بازی The Tale Of Bistun با هدف قرار دادن سوژه‌ای ناب، سعی کرده تا خاص ظاهر شود و سطح صنعت گیم کشور را بالا ببرد. پس امیدواریم که در نسخه نهایی با غافلگیری بزرگی روبه‌رو شویم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (58 مورد)
  • Ali2008
    Ali2008 | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

    برای پلی استیشن نمی یاد

    • Arkin
      Arkin | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

      ببین برای pc میاد هنوز

    • Wind
      Wind | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

      واسه برنامه نویسی رو ایکس باکس فقط مراحل نرم افزاری نیازه، واسه پلی استیشن کیت سخت افزاری و آیپی ثابت و یه اکانت مرتبط با شرکت میطلبه که تقریبا واسه ایران و آیپیش غیر ممکنه.

  • Matin-Artorias
    Matin-Artorias | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

    داستانش از سفیر عشق بهتره?

    • Arkin
      Arkin | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

      اون که حتما

  • Arkin
    Arkin | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

    من مطمهنم که چیز اشغالیه حتی بدتر از یک پروژه شکست خورده

    • Raptor
      Raptor | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

      شما حرف نزنی نمیگن لالی

      • Matin-Artorias
        Matin-Artorias | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

        آدم لال میتونه تایپ کنه

        • Warcraftfans
          Warcraftfans | ۱۸ مرداد ۱۴۰۰

          :)

    • Asgary
      Asgary | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

      بر طبق چه منطقی

      • Arkin
        Arkin | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

        به این منطقی که خیلی شبیه اساسین کریدز میشه و میگن از رو اون کپی کردن

        • Asgary
          Asgary | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

          حداقل یه نگاه به گیم پلی بازی میکردی بعد حرف میزدی،کجای این بازی کپی از اساسین کرید به حساب میاد??،تنها شباهت این دو تا بازی اینه که اسمش جفتشون یدونه ی داره،اصلا بر فرض که کپی باشه(یا الهام گرفته شده باشه)چه دلیلی میشه که بازی موفق نشه؟ گیمپلی spec of the line هم یه کپی از گیم پلی gears of war بود ولی تونست به خوبی gears of war باشه

          • Arkin
            Arkin | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

            ببین داستانش خوب میشه ولی گیم پلی نه

          • Arkin
            Arkin | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

            خودم قشنگ از گیمینگ قشنگ میدونم حتی میخواهم استریمر بشم یعنی نگی از گیمینگ نمیدونی

          • Warcraftfans
            Warcraftfans | ۱۸ مرداد ۱۴۰۰

            حملهههه
            ستاد مبارزه با چرندیات وارد میشود

          • Amirrip2
            Amirrip2 | ۳۰ مرداد ۱۴۰۰

            یه چیز بگم ۷۰ درصد استریمرا بصورت کامل اسم سازنده خیلی بازی هارو هم حتی نمیدونن

        • Matin-Artorias
          Matin-Artorias | ۲۰ مرداد ۱۴۰۰

          اول اساسین لعنتی رو از روی پرنس آف پرشیا ساختن

          • Arkin
            Arkin | ۲۱ مرداد ۱۴۰۰

            خب اون اشغالی نداره چون هردو رو یوبی سافت ساخته

          • EHSBIZ
            EHSBIZ | ۳۰ مرداد ۱۴۰۰

            شرکت سازنده هردوشون یوبی باگه ??

          • Arkin
            Arkin | ۴ شهریور ۱۴۰۰

            یوبی سافت فقط گیم خوبش rainbow six siege هس بقیه باگ تمام هستن

  • soshiant----xd
    soshiant----xd | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

    بیاید واقع گرا باشیم
    ما هیچ وقت نمیتونیم مثل بقیه بازی درست کنیم
    اگر تمام تلاش خودشون رو بکنن نهایتا بتونن یک بازی میان رده بسازن
    چرا؟
    چون سازندگان تلاش نمیکنن؟
    یا استعداداد نداریم ؟
    معلومه که نه
    مشکل اینه که انها امکانات خیلی کمی دارن
    نمیتونن بطور کامل آنچه را که میخوان در بازی بزارن
    یک مشکلی که ما داریم اینه که اگه یه یازی یه سری قسمت هاش برا همه مناسب نباشه مجوز نمیگیره
    و بجای اینکه رده سنی بره بالا ، بازی ممنوع میشه

  • CR7-fan
    CR7-fan | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

    دوستان بازی انحصاری ایکس باکس و پی سی هستش ، دموش هم تو مایکروسافت استور هست

    • ROCKGAMER
      ROCKGAMER | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

      دمو هست؟

  • hossein--84
    hossein--84 | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

    درود به شرفتون

  • Yj878
    Yj878 | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

    هر قطعه از کتابای قدیمی ایران یه داستان هیجان انگیز برای بازی و سریال داره امیدوارم با استفاده از این قابلیت ها کشور ما بتونه تو زمینه گیم و سریال موفق بشه

  • Just a Human
    Just a Human | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

    دست مریزاد.به نظر ایرانیا هم کمی راه افتادن.اول فرزندان مورتا، حالا هم این.
    دمتون گرم.

    • Matin-Artorias
      Matin-Artorias | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

      سفیر عشقو نگفتی

  • mamomran
    mamomran | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

    ما که اینهمه داستان ها و اتفاقات تاریخی و ایرونی داریم چرا باید بریم فیلم و انیمیشن و بازی که مربوط به عرب و امثالشون بسازیم.کلا هرچیزی که ایرانیا ساختن باید ربط به امام و پیغمبر و عرب باشه.یه بازی چمیدونم مثلا درباره کوروش کبیر یا اگه بازی هفت خان رستم بسازن که من احتمال میدم موفق میشه

    • Raptor
      Raptor | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

      بیشتر بخاطر اینکه اگه درباره ائمه باشه بودجه و وام میگیره اما اگه درباره چیز های دیگه کاملا خصوصی هست

    • EHSBIZ
      EHSBIZ | ۳۰ مرداد ۱۴۰۰

      یک بازی می سازیم درمورد رستم می شه رقیب Assasin Valhalla ??

      • Thunderbolt
        Thunderbolt | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

        یه بازی در مورد زال میسازیم بشه حریف گرالت و ویچر

    • M1o3d8a5
      M1o3d8a5 | ۴ شهریور ۱۴۰۰

      فک کن به بازی در مورد کوروش کبیر و فتوحیاتش . واو عجب بازی ای میشه

  • mohamadi
    mohamadi | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

    نقد باید دور از تعارف باشه و یجایی انگار نویسنده با ترس یه مطلب میگفت.
    اگر میخوایم صنعت گیممون پیشرفت کنه باید خواسته ها را ببرید بالا تا سازنده هام تلاش بیشتری کنند.

    • Frank-Underwood
      Frank-Underwood | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

      .با اینکه من سلیقم کاملا با فراستی متفاوته
      اما از یه ویژگیش شدیدا خوشم میاد
      اونم اینکه بدون تعارف فیلمو نقد می کنه و می کوبه

      • Quentin-Tarantino
        Quentin-Tarantino | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

        آره منم عاشق همین ویژگی استادم؛ استاد مسعود فراستی مرد به شدت بزرگیه کسی که فرهنگ نقد رو وارد یه جامعه نقدناپذیر کرد.

        • Frank-Underwood
          Frank-Underwood | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

          .یه موردی که اکثر مردم در مورد فراستی نمی دونن اینه که نظراتی که تو سانسور سیما میگه صد در صد با عقایدش فرق داره
          من دختر عمم تو یکی از کافه ها فرصت ملاقات با فراستی داشته و باورش نمیشد و به من میگفت اینی که تو تلویزیونه کاملا با این فراستی که دیده فرق کرده

          • Quentin-Tarantino
            Quentin-Tarantino | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

            آره، اصلاً اگه اشتباه نکنم مارکسیست بود و برای حفظ جونش مجبور شد، بگه که توابه…
            بار ها هم گدا و سانسور خواسته این برنامه هفت رو متوقف کنه، اصلاً یه مدتی برای همین نبود.

        • Matin-Artorias
          Matin-Artorias | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

          لیام نیسون هستی؟

          • Quentin-Tarantino
            Quentin-Tarantino | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

            در واقع به نیت اسکار شیندلر بزرگ، این عکس پروفایل رو گذاشتم، نه خود عالیجناب نیسون.

      • Just a Human
        Just a Human | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

        او! پس فراستی هم هیتر داره که این دو پیام این و پایینی یه دیس خورده. اووومممم!

        • Quentin-Tarantino
          Quentin-Tarantino | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

          تعجبی هم نداره، وقتی حتی خود استاد میگه من لشگر تک نفرم!

          • Frank-Underwood
            Frank-Underwood | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

            اینکه به فراستی بگی بی سواد فقط عدم مطالعات خوده شخصو نشون میده
            تنها مشکلی که با فراستی دارم همین گرایشش به چپ وکمونیسته که خب به هر حال هرکی یه عقیده ای داره
            پ.ن:یه نکته مهم. که مردم نمیدونن اینه که مسعود فراستی جزو توابینه یه سرچ بکنید و می فهمید قضیه چیه و البته فامیلی اصلیش فراستی پوره و خودتون اطلاعات زیادی میگرید
            پ.ن:ایکاش عقیدش راجب به اسکورسیزی و کیا رستمی و فیلم هامون تغییر کنه تغییر کنه دیگه همه چیز تموم میشه

          • Quentin-Tarantino
            Quentin-Tarantino | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

            «اینکه به فراستی بگی بی سواد»
            من که اینو نگفتم، نمیدونم حالا منظورتون چی بود، اتفاقاً بنظرم استاد فراستی خیلی هم در زمینه سینما، دانش بالایی داره.
            -
            ولی آره، من خودمم با تفکر کمونیسم مشکل دارم، ولی با کمونیست ها مشکلی ندارم چون هر چی نباشه هر کس یه عقیده ای داره و اینکه هرکس عقایدش رو بیان کنه و ازش دفاع کنه، هیچ اشکالی نداره، ولی تحمیل عقاید هست که مشکل دار و ظالمانه است؛ بزرگترین مشکل تو کشور ما هم همینه که خیلی از افراد می خوان عقایدشون رو به هم تحمیل کنند.
            موفق باشید

          • Frank-Underwood
            Frank-Underwood | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

            . نه سو تفاهم نشه
            با شما نبودم منظورم همینایی که تو اینترنت بهش میگن بیسواد واز این چیزا وگرنه من نظر بالایی شما رو خوندم

          • Quentin-Tarantino
            Quentin-Tarantino | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

            بله، اشتباه از من بود.

  • Daeealireza
    Daeealireza | ۱۵ مرداد ۱۴۰۰

    شرم بر ما باد این همه داستان های تاریجی روخداد های عالی استفاده نمیکنیم بعد غر میزنیم فلان شرکت چرا از ایران نمیسازه

    • loooooper
      loooooper | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

      همین شاهنامه خودش ۱۰ تا سریال و بازیه

      • Just a Human
        Just a Human | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

        بیشتر بابا.از هر صفحه اش یه بازی میشه داد بیرون.

  • The-ronin
    The-ronin | ۱۵ مرداد ۱۴۰۰

    واقعا دمشون گرم.امیدوارم همینجوری ادامه پیدا کنه تا صنعت گیم ما بیشتر پیشرفت کنه. اثرات غنی مثل شاهنامه میتونه سوژه خوبی برای ساخت بازی ایرانی باشه.اگر توی خارج از کشور این داستانهای ما مثل فرهاد و شیرین و شاهنامه بود،تا الان ده ها بازی از روشون ساخته بودن?

  • Capitan-JACK-Sparrow
    Capitan-JACK-Sparrow | ۱۵ مرداد ۱۴۰۰

    کی این بازی عرضه رسمی میشه؟

    • سیدعباس حسینی
      سیدعباس حسینی | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

      درود
      طبق گفته سازندگان، تاریخ عرضه بعد جمع آوری فیدبک‌های نسخه دمو و اعمال اصلاحات مشخص میشه

  • Alirezaeghbal
    Alirezaeghbal | ۱۵ مرداد ۱۴۰۰

    ۲۶ ثانیه

    • Asgary
      Asgary | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

      ملت رکورد المپیک میزنن،ما رکورد کامنت?

    • loooooper
      loooooper | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

      بعضیا تو سایت کمپ می کنن یکی یه چیزی بزاره اینا برن کامنت بزارن

    • Just a Human
      Just a Human | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

      ?عضو کمیته مخالفان کامنت اول?
      کاربر محترم «Alirezaeghbal» شما به دلیل گفتن کامنت اول مجرم محسوب میشوید و پرونده شما دست بنده میباشد.با تشکر.
      ⚠️کمیته مخالفان کامنت اول⚠️

      پ.ن :ای کسانی به پیامم ریپلی دادید جم کنید بابا.کافیه به دیسلایک های این کامنت اول نگاه بیندازید.به خدا اگه خودم حتی یک دیس داده باشم به این آقا.

    • Spongbob-
      Spongbob- | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

      من ۱۹ داشتم

مطالب پیشنهادی