ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

حیوانات در Planet Zoo از هر بازی دیگری واقعی‌تر هستند

ادعای بزرگی است اما شاید واقعا هم درست باشد. استودیو Frontier، سازنده بازی Planet Coaster حالا روی نسخه دیگری از این سری کار می‌کند و این بار به جای ترن‌های هوایی، به سراغ حیات وحش ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۳:۳۰

ادعای بزرگی است اما شاید واقعا هم درست باشد. استودیو Frontier، سازنده بازی Planet Coaster حالا روی نسخه دیگری از این سری کار می‌کند و این بار به جای ترن‌های هوایی، به سراغ حیات وحش رفته. تیم سازنده مصمم است تا واقعی‌ترین بازی مدیریتی باغ‌وحش را با سطحی باورنکردنی از جزییات بسازد. در واقع، اعضای تیم فرانتیر اعتقاد دارند که در حال طراحی واقع‌گرایانه‌ترین حیوانات در دنیای بازی هستند.

این نسخه جدید که Planet Zoo نام دارد، قرار است در پاییز امسال برای کامپیوتر‌های شخصی عرضه شود اما اوایل این ماه یکی از گزاشگران سایت یوروگیمر شانس آن را داشته تا نگاهی مختصر به بازی کند. بنابراین در ادامه با ویجیاتو همراه باشید تا با همدیگر یادداشت اما کنت (Emma Kent)، نویسنده یوروگیمر را بخوانیم.


درست مانند Planet Coaster، ساخته جدید فرانتیر نیز به نظر می‌رسد عنوانی سندباکس با امکانات بی شمار برای مدیریت باغ‌وحش باشد. همچنین این اولین نسخه‌ای از سری پلنت است که خط داستانی مخصوص خود را دارد و سیستم‌های جدیدی چون ژنتیک را هم به بازی اضافه می‌کند.

اما این اولین باری نیست که فرانتیر به سراغ حیوانات وحشی می‌رود. در سال ۲۰۱۳، این استودیوی بازیی به نام Zoo Tycoon عرضه کرد که با نمراتی معمولی مواجه شد اما بیشتر مخاطبین از کمبود گزینه‌های شخصی سازی آن شکایت داشتند.

جزییات حیوانات بازی واقعا خیره کننده است.

بدون شک Planet Zoo این گونه نخواهد بود. به نظر می‌رسد که بازی مملو از گزینه‌های مختلف برای شخصی‌سازی است و می‌توانید هر جنبه‌ای از زندگی یک حیوان را که می‌خواهید، دستخوش تغییر قرار دهید. قفس‌ها و نمایشگاه‌ها مرحله به مرحله و بخش به بخش ساخته می‌شوند و گیمرها توانایی آن را دارند تا پستی بلندی‌های زمین، زیست‌بوم و دیوارها را تغییر دهند. نکته شگفت‌انگیز بازی این است که این ابزارهای ویرایش به طور مستقیم سلامت حیوانات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هر حیوانی در بازی صفحه اطلاعات مخصوص خودش را دارد که نیازهای پیچیده آن چون آب و غذا در آن لیست شده است. به بیان بهتر، طراحی محیط و زمین باغ‌‌وحش کاملا در ارتباط با سلامت حیوانات است و نمی‌توانید برای مثال نزدیک در ورودی قفس اسب آبی، تپه‌ای بزرگ بسازید.

در جریان نمایش دمویی از گیم‌پلی بازی، تا حدودی برایمان مشخص شد این سیستم‌ها چقدر عمیق و با جزییات هستند. Planet Zoo سیستم آب و هوای مخصوص خودش را دارد با این قابلیت که بعد از بارش باران و برف، زیر درختان یا داخل غارهای باغ‌وحش دچار آب‌گرفتگی شود. زمانی که کولاک از راه رسید، سرما تمام مناطق بیرونی باغ وحش را فرا گرفت اما غارها گرم باقی ماندند و در نتیجه حیوانات در جستجوی گرما به درون آن ها رفتند. حتی اگر موقعیت باغ‌وحش شما در جایی چون قطب باشد، کنترل دما سخت‌تر هم خواهد شد.

فارق از ابزارهای ویرایش بازی، خود حیوانات هم به نظر می‌آیند با عشق و علاقه طراحی و روی آن‌ها کاملا تحقیق شده است. با وجود آنکه Planet Zoo عنوانی شبیه‌ساز به حساب می‌آید اما فرانتیر اتفاقا از گیمرها می‌خواهد تا ریزترین حد ممکن زوم کرده تا احتمالا از «تکنولوژی خز» جدید بازی لذت ببرند. حیوانات پلنت زو جزییات بی‌حد و حصری دارند. حتی یک بار خرسی را دیدم که موقع حرکت کردن پنجه‌هایش به عقب می‌رفت. به گفته سازندگان، قابلیت شخصی‌سازی پستی و بلند‌ی‌های زمین برای بخش برنامه‌ریزی و طراحی حرکت حیوانات چالش بزرگی بود. چرا که کسی نمی‌خواست حیواناتی را ببیند که پاهایشان در هوا معلق می‌ماند یا در شیب‌ها گیر می‌کنند اما تیم ساخت موفق شد انیمیشن‌‌هایی را طراحی کند که به صورت همزمان با بازی وفق می‌یابند.

منحصر به فرد بودن حیوانات نیز یکی دیگر از تمرکزها و تم‌های اصلی Planet Zoo است و هر حیوانی نام، شخصیت و ژنتیک خاص خودش را دارد. ژنتیک نیز نه تنها ظاهر حیوان (برای مثال طرح‌های مختلف روی بدن گورخر‌ها) را تعیین می‌کند، بلکه روی اندازه، طول عمر، ایمنی و باروری آن نیز تاثیر می‌گذارد. به طرز جالبی، همین قضیه باروری پایه و اساس یکی از بخش‌‌های غیرمعمول گیم‌پلی بازی است، یعنی پرورش و ادامه نسل حیوانات. گیمرها باید برای حفظ تنوع در باغ‌وحش تلاش کنند وگرنه مجبورند ریسک درون‌زایی را به جان بخرند.

حیواناتی که زخمی می‌شوند، زخم‌های آن‌ها بعد از التیام نیز همچنان باقی می‌ماند.

عواقب درون‌زایی به غیر از آنکه ممکن است باعث شود حیوانات هم پادشاه جافری خودشان را داشته باشند، می‌تواند به نازایی و مشکل در سیستم ایمنی منجر شود. به گفته پیرس جکسون (Piers Jackon)، این سیستم هم جلوی تکراری شدن گیم‌پلی را می‌گیرد و همچنین روی برخی از مشکلات باغ‌وحش‌های واقعی دست می‌گذارد.

جکسون در مورد این سیستم به من توضیح داد: «بازی به ذات خود تا حدی فانتزی است ولی ما همیشه روی ایده‌هایی حول رفاه و حفظ منابع طبیعی تمرکز کردیم. بحث حفظ منابع طبیعی یکی از بخش‌های همیشگی Planet Zoo است. شما به همین دلیل به گسترش نسل حیوانات کمک می‌:نید و ما هم موضوعاتی این چنینی را به مخاطبین نشان خواهیم داد.»

«هدف اولیه و حال حاضر ما همیشه این بوده و هست که تجربه‌ای واقع‌گرایانه از مدیریت باغ‌وحش خلق کنیم، باغ‌وحشی که حیوانات در آن مهم‌ترین رکن هستند و آن‌ها واقعی حس می‌شوند، واقعی به نظر می‌آیند و واقعی رفتار می‌کنند.»

وقتی از کلماتی چون واقع‌گرایی و عمق در توصیف یک بازی استفاده می‌شود، یکی از نگرانی‌های همراه آن این است که نکند سیستم‌‌های بازی آنقدری پیچیده هستند که به مدیریتی دقیق نیاز دارند و تجربه‌‌ای خسته کننده برای مخاطب ایجاد می‌کنند اما جکسون می‌‌گوید گیمرها می‌توانند به راحتی تعادلی ایجاد کنند و جنبه‌های سنگین‌تر مدیریت بازی بیشتر در راستای خلق دنیایی بی‌نقص است.

بازی Planet Zoo همچنین بخش داستانی مخصوصی دارد تا گیمرها را مشغول نگه دارد، هر چند سازنده‌های بازی در حال حاضر از دادن اطلاعات بیشتری در مورد آن خودداری می‌کنند. جکسون می‌گوید: «ما بخش داستانی در بازی داریم و داستانی که شما را تا آخر همراه با خود می‌برد. ما دلیلی خلق کردیم تا شما به عنوان بازیکن وارد بطن ماجرا و داستان شوید و ما شاهد پیشرفتتان خواهیم بود. یکی از مواردی که Planet Coaster پایه‌ریزی کرد، طراحی سناریوهایی با هدف مشخص در بازی بود و بدیهتا به استفاده دوباره از آن‌ها ادامه می‌دهیم اما این بار یک داستانی به حول آن اضافه کردیم تا بازیکن‌ها را در تمامی دقایق تجربه‌شان از بازی راهنمایی کنیم.»

یکی دیگر از جنبه‌های Planet Zoo که اطلاعات کمی از آن داریم، آن سوی حفاظ‌هاست. سیستم مدیریت مهمان به نظر می‌رسد که دوباره بر پایه و اساس نسخه قبلی ساخته می‌شود اما به گفته جکسون قرار است کمی عمیق‌تر و همراه با پیشرفت باشد. یکی از این تغییرات، نواری به نام آموزش است چرا که مهمان‌های بازدیدکننده حالا علاوه بر گشت و گذار در باغ‌وحش و دیدن حیوانات، نیاز دارند که اطلاعاتی هم دریافت کرده و آموزش ببینند. از آنجایی که Planet Zoo عنوانی خانوادگی است و تمرکزی به خصوص روی بحث آموزش دارد، نمی‌توانید (متاسفانه) مهمان‌ها را بکشید. هر چند حیوانات آزاد و فرار کرده از قفس، مهمان‌ها را ناراحت کرده و آن‌ها باغ‌وحش شما را ترک می‌کنند که به نظر منطقی هم می‌آید.

اما پس شخصی‌سازی و دکوراسیون باغ‌وحش چه می‌شود؟ وقتی من بچه بودم، تزیین وشخصی‌سازی پارک‌ها در سری بازی‌های Blue Fang Zoo Tycoon یکی از تجربه‌های دلنشین و خوب کودکیم بود. تمرکز Planet Zoo روی واقع‌گرایایی بدین معناست که قابلیت‌های شخصی‌سازی بامزه و فانتزی کمتری در بازی وجود دارد و تا اینجا دو تم معرفی شده تا حدودی قابل پیش‌بینی هستند. اما مطمئنا تغییرات بیشتری در راه است چرا که تا عرضه بازی همچنان زمان باقی مانده و همچنین احتمالا بسته‌های الحاقی هم برای Planet Zoo منتشر می‌شوند چرا که جکسون در صحبت‌هایش اشاره کرد «استودیو فرانتیر سابقه پشتیبانی از بازی‌هایش پس از عرضه را دارد».

در حال حاضر حضور بیشتر از ۵۰ حیوان مختلف در بازی تایید شده، از زرافه گرفته تا عنکبوت.

پیرس جکسون همچنین به من گفت که پشتیبانی از ورکشاپ استیم نیز مانند Planet Coaster در این نسخه هم ادامه خواهد داشت، به عبارتی گیمرها می‌توانند نقشه‌های ساخت خودشان را طراحی کرده، آن‌ها را به استیم انتقال داده و آن‌ها را تبدیل به باغ‌وحشی واقعی کنند. شما می‌توانید حتی انتظار آیتم‌هایی با رنگ فلکسی را داشته باشد و این قابلیت که بتوانید پشت‌زمینه‌های شخصی دو بعدی و سه بعدی به شیشه‌های نمایشگاه‌‌ها و قفس‌‌ها اضافه کنید. در نتیجه مخاطبان این نسخه قادر هستند تا خلاقیت خودشان را بار دیگر کامل به کار بگیرند.

اما چه زمانی می‌توانیم ساخته جدید فرانتیر را تجربه کنیم؟ در E3 امسال مشخص شد که Planet Zoo در تاریخ ۱۴ آبان برای کامپیوترهای شخصی منتشر می‌شود. نظر شما در مورد تجربه مدیریت یک باغ‌وحش و تربیت حیواناتی واقعی چیست؟ دیدگاه‌‌‌های خودتان را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

E3
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی