Too Human یک هفته رایگان شد پس یک داستان راجع به کشتی گرفتن با اپیک گیمز بخوانیم
قصهی Too Human کمی تراژدی است و کمی کمدی و مجموعا که در نظر بگیریم خندهدار و مضحک است. Too Human گیمی است که احتمالا بهتر بود هیچوقت ساخته نمیشد، چه رسد به آنکه منتشر ...
قصهی Too Human کمی تراژدی است و کمی کمدی و مجموعا که در نظر بگیریم خندهدار و مضحک است. Too Human گیمی است که احتمالا بهتر بود هیچوقت ساخته نمیشد، چه رسد به آنکه منتشر شود. توسعه و مشکلات قانونی پیرامون بازی در نهایت منجر به از بین رفتن استودیوی سازندهاش Silicon Knights شد. حالا این بازی به مدت یک هفته روی استور ایکس باکس رایگان شده ولی پیش از آنکه به سراغ بازی بروید بیایید یک داستان راجع به ساخته شدن آن بشنویم.
Too Human در ابتدا قرار بود سال ۱۹۹۹ برای کنسول پلی استیشن منتشر شود. بعدها سیلیکون نایتز و نینتندو شروع به همکاری کردند تا بازی به جای پلی استیشن، در سال ۲۰۰۲ برای گیم کیوب ساخته و عرضه شود. روند توسعه پس از تغییر برنامههای استودیو و تمرکز روی دو بازی Eternal Darkness: Sanity's Requiem و Metal Gear Solid: The Twin Snakes متوقف شد.
Too Human -یک بازی اکشن نقش آفرینی علمی-تخیلی در مورد خدایان نورث در هیبت انسانهای ارتقایافته سایبرنتیکی است که با نیروهای روباتیک لوکی به نبرد میپردازند- ناپدید شد. ۵ سال بعد در ۲۰۰۵ بازی دوباره ظهور کرد ولی به لطف همکاری سیلیکون نایتز و مایکروسافت اینبار به عنوان بازی انحصاری برای ایکس باکس ۳۶۰. و نه فقط یک بازی، بلکه یک سهگانه.
توسعه بازی با زحمت پیش میرفت و تعطیلات سال نوی ۲۰۰۶ هم گذشت و بازی نیامد. پیشبینی شده بود که بودجه ساخت آن بین ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار باشد.
اینجا بود که ماجرا یک مقدار عجیب شد.
سیلیکون نایتز در برابر اپیک گیمز
سیلیکون نایتز و اپیک گیمز در سال ۲۰۰۵ یک قرارداد امضا کردند. از این پس تمام آثار آینده استودیو با استفاده از موتور آنریل انجین ۳ متعلق به اپیک گیمز ساخته میشود.
سپس در ۱۹ ژولای سال ۲۰۰۷، سیلیکون نایتز از اپیک گیمز با ادعای نقض قرارداد (و چند موضوع دیگر) شکایت کرد. آنها میگفتند موتور آنریل ۳ آماده نبوده و هزینههای پرداختی به جای آنکه صرف توسعه این موتور شود، روی بازی Gears of War سرمایهگذاری شده.
طبیعتا اپیک هم دست روی دست نگذاشت و متقابلا پاسخ شکایت را با شکایت داد و در بیانهاش اینطور گفت: «سیلیکون نایتز وقتی به قرارداد متعهد شد میدانست که آنریل انجین ۳ ممکن است نیازمندیهای آنها را پاسخگو نباشد و ممکن است به گونهای که آنها میخواهند بهینه نشود.»
اپیک علاوه بر این ادعا کرد که سیلیکون نایتز از کدهای آنریل انجین ۳ در موتوری که آنها برای ساخت یک بازی دیگر با سگا در دست توسعه داشتهاند استفاده کرده. در شکایت اپیک گفته شده که سیلیکون نایتز «حقوق مالکیت معنوی اپیک را نقض و از آن تخطی کرده، از جمله ساختههای دارای حق کپیرایت، اسرار تجاری، فوت و فن و اطلاعات محرمانه».
شکایت اپیک آغازی بود بر پایان سیلیکون نایتز. در سال ۲۰۱۲، اپیک هر دو نبرد حقوقی را برنده شد و سیلیکون نایتز در دادگاه به خاک افتاد. قاضی جیمز سی. دِوِر سوم پی برد که سیلیکون نایتز «عمدا و متداولا هزاران خط از کدهای دارای کپیرایت اپیک گیمز را نسخهبرداری کرده و سپس تلاش کرده با پاک کردن اعلانهای کپیرایت اپیک گیمز و تغییر آن به اعلانهای کپیرایت سیلیکون نایت، خطاکاری خود را پنهان کند.»
شواهد و مدارک کاملا شفاف بود: سیلیکون نایتز سهوا نه فقط کدها بلکه یادداشتهای مرجع نوشته شده توسط کدنویسهای اپیک را هم کپی کرده بود. قاضی دِوِر دستور داد تا تمامی نسخههای فروخته نشده از دو بازی Too Human و X-Men: Destiny که اخیرا توسط سیلیکون نایتز توسعه یافته بود نابود شود. قرار شد هر دو بازی از فروشگاههای دیجیتال هم پایین بیاید. سه بازی جدید در حال ساخت و معرفی نشده سیلیکون نایتز هم با همین دستور تولیدشان متوقف شد. The Box and The Ritualyst ،The Sandman و Siren in the Maelstrom هیچوقت قفسه فروشگاه را ندیدند.
اپیک با ۴.۴۵ میلیون دلار جلسات دادگاه را ترک کرد، رقمی که بعدها با هزینههای دادگاه و دیگر مخارج دو برابر شد. در تاریخ ۱۶ مه ۲۰۱۴ سیلیکون نایتز اعلام ورشکستگی کرد. موسس آن دنیس دایاک استودیو بعدی یعنی Precursor Games را راه انداخت تا پروژه Shadow of the Eternals را این بار با کیکاستارتر جلو ببرد. تلاش او نه یک بار، بلکه دو بار شکست خورد و حواشی تا به امروز دایاک را رها نکردهاند.
بر این باور هستم که نتیجه اخلاقی داستان این است: کدها را ندزدید، اگر کد میدزدید با اپیک گیمز در نیفتید. کلا وقتی از انجین آنها به نحوی که نقض قراردادتان است استفاده میکنید با اپیک گیمز در نیفتید.
در نهایت به امروز میرسیم.
حالا به مدت یک هفته، مایکروسافت بازی را روی ایکس باکس گیم استور رایگان کرده. اخیرا هم قابلیت Backward Compatibility به آن اضافه شده و اگر ایکس باکس وان دارید میتوانید آن را رایگان روی کنسول بازی کنید. عجیب اینکه همزمان با Too Human، دو بازی Unreal Championship 2 و Unreal Championship 3 از اپیک گیمز هم در لیست Backward Compatibility مایکروسافت هستند.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.