ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

نگاهی به بازی Dying Light 2 – آخرالزمان، زامبی و پارکور

در مراسم E3 2019 عناوین مختلفی به نمایش درآمد که یکی از آن‌ها دستپخت جدید تک‌لند، یعنی Dying Light 2 بود. پس از نمایش تریلر‌های اولیه از همه‌ی بازی‌ها، اهالی رسانه می‌توانستند برای اولین بار ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۳۰

در مراسم E3 2019 عناوین مختلفی به نمایش درآمد که یکی از آن‌ها دستپخت جدید تک‌لند، یعنی Dying Light 2 بود. پس از نمایش تریلر‌های اولیه از همه‌ی بازی‌ها، اهالی رسانه می‌توانستند برای اولین بار آن‌ها را تجربه کنند. «چارلی هال» نویسنده‌ی وبسایت پالیگان یکی از افرادی بود که موفق شد بازی Dying Light 2 را تجربه کند. در این مطلب ترجمه‌ای از تجربه‌ی «چارلی هال» از بازی Dying Light 2 را مطالعه خواهید کرد. با ما همراه باشید.

همه چیز در Dying Light 2 با سرعتی بسیار بالا اتفاق می‌افتد. تجربه‌ی Dying Light 2 و تماشای پارکور به صورت اول شخص در این بازی شبیه به فیلم‌هایی بود که دوربین در آن‌ها، نگاه پارکور کار را تداعی می‌کرد. این تجربه گاهی اوقات ممکن است باعث شود سردرگم شوید و حتی سرتان گیج برود! پرش از یک سقف به سقفی دیگر و سپس پریدن روی دشمنان از فاصله‌ای نزدیک باعث می‌شود گاهی گیج شوید. همینطور گاهی اوقات محیط تاریکی که در آن باید با تعداد زیادی از زامبی‌ها مواجه شوید می‌تواند بسیار ترسناک باشد.

اما ترکیب همه‌ی این موارد با هم دنیایی غنی و خط داستانی خاصی را ایجاد می‌کند. در آینده‌ای نزدیک، تمدن به خاطر فراگیر شدن یک بیماری عجیب وارد عصری تاریک شده است. اندک بازماندگان این دوران، خود را در محاصره‌ی دیوار‌های ساختمان‌هایی بلند می‌بینند. آن‌ها تنها می‌توانند در روشنایی روز و یا زیر نور لامپ‌های فرابنفش از ساختمان‌هایشان خارج شوند تا امیدی برای بقا داشته باشند.

محیط شهر چند لایه‌ی مختلف دارد که مرتفع ترین آن‌ها به تازگی طراحی شده؛ محیطی با ساختار چوبی. لایه‌ی بعدی باقیمانده‌ی پنت‌هاوس‌های برج‌های بلند و دفتر‌هاست. در دموی منتشر شده از بازی، شخصیت اصلی Dying Light 2 یعنی «آیدن کالدول» با استفاده از یک گلایدر کوچک و قلاب سنگ‌نوردی می‌توانست از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر بپرد. او با سرعتی بسیار زیاد از میان محیط‌های مختلفی عبور می‌کرد که می‌شد دید هنوز زندگی در آن‌ها جریان دارد. در برخی دیگر از ساختمان‌ها اما زامبی‌های ساکت و کم تحرک در سایه‌ها منتظر طعمه‌شان بودند.

پایین مرتفع‌ترین سطح شهر، همه چیز تاریک‌تر و خطرناک تر است. به طور مداوم می‌توان انتظار داشت که در این سطح زامبی‌های مختلفی حضور داشته باشند؛ البته همچنان می‌توان با آن‌ها مبارزه کرد. آیدن قادر است از بین ده زامبی عبور کند و با سرعت زیاد به سمت پشت بام‌ها برود. در بخشی از دموی بازی، تک‌لند نشان داد که آیدن قادر است بعد از گلاویز شدن با یکی از زامبی‌ها همراه با آن از پنجره به پایین سقوط کند. در واقع این یعنی اگر در بازی بتوانید روی زامبی فرود بیایید، احتمالا به خاطر سقوط از ارتفاع آسیبی نخواهید دید.

در لایه‌های پایین‌تر که نقاط قدیمی‌تر شهر را تشکیل می‌دهند، تعداد زامبی‌ها تا حدی زیاد است که آیدن قادر نیست از میان آن‌ها عبور کند. این مکان‌ها عمدتا کلیساهای قدیمی و متروک، موزه‌ها و ساختمان‌های عمومی هستند که در طول روز زامبی‌های زیادی را در خود جای می‌دهند. آن‌ها تا غروب آفتاب منتظر می‌مانند تا در تاریکی شب به خیابان‌ها هجوم ببرند و خود را سیر کنند.

استفاده از این لایه‌بندی باعث می‌شود فکر کنیم کارگردان هنری تک‌لند، «آدرین شیشوسکی» در تلاش است به بازیکنان نشان دهد که تمدن بشریت تا چه حد شرم‌آور و دردناک سقوط کرده است. در دنیای به تصویر کشیده شده توسط Dying Light 2 تنها محیط‌های اندک و آسیب پذیر، می‌توانند پذیرای معدود بازماندگان شهر باشند. در حالی که اکثر ساختمان‌های محکم و قدرتمند شهر توسط زامبی‌ها تسخیر شده است. شیشوسکی در این باره می‌گوید:

مردم باورشان را به مذهب، حکومت‌ها و حتی علم از دست داده‌اند. باور آن‌ها کم کم به چیز‌های مختلفی کشیده می‌شود، باور‌های من درآوردی، گروه‌های با اعتقادات عجیب. این باور‌ها به هم کمک نمی‌کنند و خبری از اتحاد بین‌شان نیست.

هدف آیدن در Dying Light 2 این است که برای گروه‌هایی که شیشوسکی به آن‌ها اشاره کرد کار کند و با متحد کردنشان معیشت بازماندگان را در شهر بهبود ببخشد. در دمویی که تماشا کردم، او در حال انجام یکی از ماموریت‌هایی است که یک گروه نظامی به نام Peacekeepers یا «محافظان صلح» به او داده‌اند. آیدن در این ماموریت باید یکی از رهبران گروهی خائن را از پا در بیاورد. هدف اصلی او از انجام این کار این است که بتواند پمپ‌های آب‌های زیرزمینی را مجددا فعال کند تا مردم قادر به استفاده از آب تازه باشند.

اما حتی در محیطی که همه چیز به نظر امن می‌رسد، تنها یک اشتباه می‌تواند منجر به فاجعه شود. در بخشی از دموی یاد شده، آیدن از یک لبه‌ی چوبی سر می‌خورد و به پایین سقوط می‌کند و به چند لایه‌ی پایین‌تر می‌رود تا این که در زیرزمین ساختمانی قدیمی متوقف می‌شود. وقتی به زمین می‌خورد، خود را گرفتار در میان انبوهی از زامبی‌ها می‌بیند. او برای رهایی از انبوه زامبی‌ها، امیدش تنها به چراغ قوه و شعله‌های فرابنفش‌ است تا بتواند به سرعت خود را مجددا به روشنایی برساند.

البته در حالی که به نظر می‌رسد Dying Light 2 توجه بسیار خوبی روی مکانیزم‌های مبارزه و گیم پلی خود داشته، روایت این عنوان به خودی خود نوآوری‌های زیادی را به همراه آورده است. داستان این بازی به قلم «کریس اوِلون» (که به خاطر کارهایش در Planescape: Torment و Fall Out: New Vegas شناخته می‌شود) به نگارش درآمده و «شیشوسکسی» می‌گوید که احتمالا بازیکنان در اولین تجربه‌شان از بازی تنها ۵۰ درصد از خط داستانی را تجربه خواهند کرد:

ما قانونی طلایی داریم که می‌گوید بازیکنان باید ۲۵ درصد از محتوای بازی را از دست بدهند. شاید برای ما از دست دادن محتوا توسط بازیکنان موضوعی نه‌چندان خوب تلقی شود، اما در یک بازی که بازیکنان قادرند با انتخاب خود نتایج را رقم بزنند، وجود چنین موضوعی می‌تواند خیلی خوب باشد.

با توجه به انتخاب‌هایی که بازیکنان دارند ممکن است برخی از شخصیت‌های اصلی بازی کشته و از خط داستانی محو شوند. ممکن است یک گروه به طور کامل آیدن را دشمن بدانند و به محض دیدنش به او شلیک کنند. برخی از معابر شهر به طور کامل غیرقابل عبور خواهند شد. همه‌ی این مسائل به صورت مستقیم روی ماموریت‌هایی که آیدن می‌تواند انجام دهد تاثیر می‌گذارد و همچنین پایان‌بندی بازی را تغییر خواهد داد.

در دمویی که در اختیار ما قرار گرفته بود، با باز کردن پمپ‌ها، سطح آب پایین آمد و باعث شد بخشی از شهر نمایان شود. این اتفاق مکانی جدید برای جستجو توسط آیدن ایجاد می‌کند اما از طرفی زامبی‌های قدرتمندی را در این بخش آزاد خواهد کرد. علاوه بر این، انتخاب یاد شده منجر می‌شود مسیری جدید برای گروه «محافظان صلح» ایجاد شود تا گروه «خائنین» یا Renegades را مورد هدف قرار دهند.

در حالت دیگر، اگر پمپ را فعال نکنید، آن بخش از شهر هرگز برای جستجو در دسترس قرار نخواهد گرفت و گروه Renegades می‌توانند در مقابل گروه «محافظین صلح» از خود دفاع کنند. به نظر می‌رسد تجربه‌ی داستانی این بازی چیزی بین ۱۳ الی ۱۵ ساعت به طول خواهد انجامید، البته این زمان بدون در نظر گرفتن ماموریت‌های ثانویه اعلام شده است که به خودی خود چیزی نزدیک به ۵۰ ساعت زمان بر خواهند بود. خوشبختانه شیشوسکی می‌گوید که Dying Light 2 دارای گزینه‌ی New Game Plus خواهد بود که به بازیکنان اجازه می‌دهد همه‌ی بازی را با برخورداری از همه‌ی توانمندی‌های به دست آمده در تجربه‌ی قبلی مجددا تکرار کنند.

یکی از چالش‌های بزرگ Dying Light 2 توجه به بخش مولتی‌پلیر این عنوان است. بعد از آن که تیم سازنده را برای افشای اطلاعات در رابطه با این بخش تحت فشار قرار دادیم، به نظر رسید که آنها همچنان در حال بررسی گزینه‌های مختلف هستند. در حال حاضر شیشوسکی می‌گوید که تیمش در تک‌لند به طور مداوم در حال بررسی این موضوع است که چه زمانی و به چه طریقی افراد می‌توانند وارد دنیای مولتی‌پلیر Dying Light 2 شوند:

ما در حال ایجاد معضلات بسیار کوچک در داستان بازی هستیم تا در برخی از اوقات احساس کنید برای حل‌شان نیاز به کمک دیگران دارید.

شیشوسکی اعلام کرده که این حفره‍‌ها می‌توانند میزان سختی برخی از مراحل باشند که نیاز به همکاری بازیکنان با یکدیگر دارد. البته آن‌ها همچنان در این مرحله به سر می‌برند که چگونه می‌توانند بازیکنان را راغب به همکاری با دیگر افراد کنند.

شیشوسکی درباره‌ی بخش مولتی پلیر بازی این‌گونه توضیح می‌دهد:

اگر برای اولین بار وارد بخش مولتی پلیر بازی شوید پیش خود می‌گویید تجربه‌ی بسیار جذابی است اگر بتوانم با یکی دیگر از بازیکنان همکاری کنم و بعد از آن به این نوع از بازی اعتیاد پیدا خواهید کرد. به همین دلیل ما در حال کار روی این موضوع هستیم که چه زمانی باید این ویژگی را به بازیکنان خود ارائه کنیم. چه زمانی مناسب است؟ همچنین چه چیزی باعث می‌شود بازیکنان نسبت به همکاری با دیگر بازیکنان علاقمند شوند؟ ما در حال کار روی این موضوعات هستیم، اما نمی‌توانم اطلاعات بیشتری در این باره در اختیارتان قرار دهم.

از گفته‌های شیشوکسی این‌طور به نظر می‌رسید که آن‌ها هنوز موفق نشده‌اند کلیدی‌ترین وجه شخصیت اصلی بازی را ایجاد کنند. همه در شهر به ویروسی مشابه با زامبی‌ها آلوده شده‌اند و تنها با حضور در نور می‌توانند از تبدیل شدن به یک زامبی در امان بمانند. اما برای آیدن این ویروس کمی متفاوت عمل می‌کند. شیشوسکی در این باره می‌گوید:

آیدن در پارکور و مبارزات تن‌به‌تن فوق‌العاده قدرتمند است. او تقریبا مثل یک جدای است. اما باید بگویم که شما می‌توانید بدون استفاده از نور فرابنفش هم زنده بمانید. حضور در تاریکی به مدتی طولانی می‌تواند برای شما یک فرصت تلقی شود.

برای آیدن، آلودگی به این ویروس باعث شده تا قدرت‌هایی خاص پیدا کند که یک انسان عادی نمی‌تواند آن‌ها را داشته باشد. شیشوسکی می‌گوید با استفاده از این قدرت‌ها آیدن می‌تواند کار‌هایی کند که از یک انسان عادی ساخته نیست. در واقع از صحبت‌های شیشوسکی اینطور به نظر می‌رسد که هنوز لایه‌های مختلفی از شهر و حتی داستان بازی وجود دارد که اطلاعی از آن‌ها در دسترس افراد قرار نگرفته است.

برای پاسخ به همه‌ی این پرسش‌ها باید تا بهار سال آینده صبر کنیم. زمانی که Dying Light 2 برای پلی استیشن 4، کامپیوتر‌های شخصی و ایکس باکس وان عرضه خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سپنتا
    سپنتا | ۳ تیر ۱۳۹۸

    ممنون بابت مطلب خوب و ترجمه روان.

مطالب پیشنهادی