هر آنچه را از بازیهای مسابقهای میدانید، برای پاسخ به این پرسشها لحاظ کنید: پرفروشترین بازیهای این سبک کداماند؟ بزرگان و عناوین مشهور در این حوزه، کجای ردهبندی فروش جای گرفتهاند؟
پاسخ ممکن است سبب شگفتی شما گردد. در این مقاله به ۶ بازی مسابقهای پرفروش در تاریخ ویدئوگیم میپردازیم که تعدادی از آنها، پای را از طبقهبندی بازیهای مسابقهای فراتر نهاده و به یکی از پرفروشترین بازیهای کل دوران ویدئوگیم بدل شدهاند.
Mario Kart (۱۵۲ میلیون نسخه)
احتمالا سری فورتزا پیشبینی شما از رده اول این فهرست است؛ سخت در اشتباهید! کمی از فکر گرافیکهای به شدت واقعگرایانه بازیهای sim-cade (ترکیب شبیهساز و آرکید که در واقع تعادلی میان واقعگرایی و لذت از بازی برقرار میکند) خارج شوید تا اهمیت Mario Kart در ذهنتان نقش ببندد. تعداد عناوین موفقی که طی سالیان اخیر از این فرنچایز محبوب منتشر شدهاند، آنچنان زیاد است که میتواند کل سری فورتزا را ۱۰ مرتبه بکشد و خاک کند!
در مجموع، ماریو کارت تاکنون بالغ بر ۱۵۲ میلیون بار به فروش رفته است. این حجم فروش شگفتانگیز، در تناسب با عمر طولانی این فرنچایز موفق است؛ آگوست سال آینده، ماریو کارت ۳۰ ساله خواهد شد و فروش آن هنوز بطور جدی ادامه دارد. Mario Kart 8 طی ۸ سال پس از عرضه آن برای Nintendo Wii U و Switch، پرفروشترین بازی مسابقهای در تاریخ ویدئوگیم بوده و ۳۷ میلیون از آن به فروش رفته است. نسخههای ماریو کارت توانستهاند ۴ جایگاه برتر در میان پرفروشترین بازیهای مسابقهای را کسب کنند و به علاوه، ۸ مورد از ۲۰ بازی پرفروش کل دوران بازیهای ویدئویی را به خود اختصاص دهند.
Need for Speed (۱۵۰ میلیون نسخه)
فرنچایز Need for Speed طی عمر ۲۷ ساله خود، ۱۵۰ میلیون بار به فروش رفته است. این عنوان موفق را میتوان برای سالیانی متمادی، از بزرگان و صاحب منصبان حیطه تخصصی بازیهای مسابقهای دانست. به عنوان مثال و در مقام مقایسه، سری NFS یک دهه قبل از عرضه اولین نسخه فورتزا مشغول به کار بود.
چندین نسخه از این فرنچایز محبوب در لیست عناوین پرفروش جای دارند؛ Most Wanted با آمار ۱۶ میلیون فروش، در رتبه هفتم ردهبندی کلی قرار گرفته و Underground و Underground 2 به ترتیب با ثبت آمار فروش به میزان ۱۵ میلیون و ۷ میلیون، جایگاههای هشتم و شانزدهم را در لیست ۲۰ بازی پرفروش در کل تاریخ ویدئوگیم به خود اختصاص دادهاند.
Gran Turismo (۸۵ میلیون نسخه)
قطعا رتبه بعدی معتلق به Gran Turismo است. این عنوان پرشکوه، از سال ۱۹۹۷ (۳ سال پس از عرضه سری NFS) به بازار آمد و مجموعه نسخههای آن توانستند رقمی بالغ بر ۸۵ میلیون فروش را ثبت کنند. گرن توریسمو در عمر ۲۵ ساله خود، توانست شبیهسازی، واقعگرایی و گرافیک را در هم آمیزد و به حق، شعار “شبیهسازی حقیقی رانندگی” را حقیقت بخشد. هم اکنون که در سال ۲۰۲۱ به سر میبریم، بازیهای مسابقهای بسیاری با گرافیکهای واقعگرایانه خود جولان میدهند اما گرن توریسمو همچنان جایگاه خود را حفظ نموده است.
۷ نسخه از Gran Turismo را میتوان در لیست ۲۰ بازی پرفروش مسابقهای یافت. نسخههای ۴ و ۵ آن هرکدام بیش از ۱۷ میلیون فروش داشتهاند و رتبههای پنجم و ششم لیست مذکور را به خود اختصاص دادهاند. نکته جالب اینجاست که اکثر نسخههای Gran Turismo در این لیست جای دارند که این بیانگر عمق نفوذ این فرنچایز در قلب گیمرهای سرتاسر دنیاست.
Driver (۱۹ میلیون نسخه)
چهارمین جایگاه در اختیار Driver است. این سری ۲۲ ساله، برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ عرضه شد که بسیار به مذاق طرفداران اکشنهای تعقیب و گریز خوش آمد. Grand Theft Auto را در نظر بگیرید، اتومبیلهای واقعی بیشتری به آن بیفزایید و مواردی را که درجه سنی بزرگسال گرفتهاند، حذف کنید؛ این توصیفی دقیق از Driver است. آیا رانندگی با پاگانی زوندا در خیابانهای سانفرانسیسکو برای شما لذتبخش است؟ قطعا اینگونه خواهد بود.
متاسفانه سری Driver با آمار فروش بالغ بر ۱۹ میلیون نسخه، هیچگاه نتوانست در رتبههای اول تا سوم لیست پرفروشترین بازیهای مسابقهای قرار گیرد. این موضوع احتمالا به دلیل انحصار تاریخی ۳ غول بزرگ Mario Kart، Need for Speed و Gran Turismo بود که با عرضه سری Driver مصادف شد.
آخرین نسخه از این فرنچایز موفق، Driver: San Fransisco نام داشت که در سال ۲۰۱۱ عرضه شد. اگرچه هرازگاهی شایعات در خصوص ادامه یافتن این سری به گوش میرسد اما بسیاری معتقدند که تجربه رانندگی در سری Watch Dogs در واقع ادامهای بر فرنچایز Driver است.
Midnight Club (۱۸/۵ میلیون نسخه)
همانند سری NFS، فرنچایز Midnight Club نیز جایگاهی ویژه در قلب گیمرهای مسابقات ماشینی دارد. Midnight Club، بخشی از فرهنگ ماشینهای خیابانی در بازیهای مسابقاتی شد و به نسلی از بازیکنان آموخت چگونه خود را با اتومبیلی که میرانند، توصیف کنند. متاسفانه Midnight Club نیز همانند سری Driver هیچگاه نتوانست آنطور که باید و شاید، در لیست پرفروشها به جایگاهی که شایستگی آن را داشت دست یابد؛ اگرچه فروش بسیاری بالایی را رقم زد.
Midnight Club: Street Racing اولین بار در سال ۲۰۰۰ عرضه شد و طی ۱۰ سال، به آمار فروش به میزان ۱۸/۵ میلیون نسخه دست یافت. این موفقیت بزرگی برای راکستار بود و این سوال را به همراه داشت که چرا راکستار این عنوان محبوب را احیا نکرد؟ بنظر میرسد دلیل اصلی، Grand Theft Auto باشد که هرچه پول را که در دنیاست، برای راکستار به ارمغان آورد.
Forza (۱۶ میلیون نسخه)
سرانجام به Forza میرسیم که بهترین بازی مسابقهای در سال ۲۰۲۱ لقب گرفت. این فرنچایز موفق برای اولین بار با عرضه نسخه Forza Motorsport در سال ۲۰۰۵ به بازار آمد و طی ۱۶ سال اخیر، ۱۱ نسخه دیگر نیز ارائه نمود.
چرا Forza نتوانست به آمار فروش بیش از ۱۶ میلیون نسخه دست یابد؟ احتمالا انحصار کامل این فرنچایز برای ایکس باکس، پاسخی بر این پرسش است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که سری Gran Tourismo که جزء عناوین انحصاری پلی استیشن به شمار میرود، تاکنون بالغ بر ۸۵ میلیون نسخه فروخته است.
Forza در جایگاه ششم این لیست جای دارد، اما هماکنون محبوبتر از رتبههای اول تا پنجم است. این امر میتواند موجب پیشبینی ارتقاء رتبه Forza در لیست پرفروشترین بازیهای مسابقهای شود، که احتمالا بزودی رخ خواهد داد.
رتبه های دیگر به کدام عناوین اختصاص دارد؟
سری Burnout به عنوان تجربه هیجانانگیز راندن اتومبیلهای عجیب و غریب در مکانهای تخیلی، با بیش از ۱۰ میلیون فروش به جایگاه هفتم این لیست دست یافته است. نسخه Burnout: Paradise موفقترین نسخه از این فرنچایز محبوب است.
Asphalt نیز به عنوان تنها نماینده بازیهای موبایلی، با ثبت آمار فروش به میزان ۱۰ میلیون عدد، در رتبه هشتم جای گرفته است. آخرین نسخه Asphalt تحت عنوان Legends در سال ۲۰۱۸ منتشر شد.
آخرین فرنچایز مسابقهای در این باشگاه ۱۰ میلیونی، DiRT است که اوایل دهه ۲۰۰۰ عرضه شد. رالی به سبک Coiln McRae در DiRT شروع شد، ادامه یافت و تا به امروز باقی مانده است.
بیشتر بخوانید:
- تاریخچه سری Need for Speed (قسمت اول)
- تاریخچه سری Need for Speed (قسمت دوم)
- Gran Turismo 7 شباهت زیادی به بازیهای قبلی سری خواهد داشت
- از یاد رفتگان؛ جان تنر کجاست و آیا واقعا راننده وارد دنیای بازنشستگی شده؟
- اطلاعات جدیدی از بازی Forza Horizon 5 منتشر شد
- وقتش رسیده که راکستار گیمز سری Midnight Club را احیا کند
من فقط گرند ترسیمو بازی کردم که خیلی گرافیک خوبی هم داره ولی فورزا هم خیلی فکر میکنم باحال باشه
هیلو چی
از حق نگذریم فورزا از نظر گرافیک از همه چند سر و گردن بالاتره
بهترینش فقط forza
کسایی که ۵+۱ رو خوندن و یاد چیزی افتادن تو جهنم می بینمتون
Starwars battlefront 2 فروشش ۷ میلیون نسخه هست در حالی که پرنس آف پرشیا شبهایعربی که بازی ۳۰ سال پیش هست ۱۴ میلیون نسخه فروخته.
همینطوری فقط خواستم بگم ما هم بلدیم از این تیکه ها بندازیم?
فورزا فروشش کمه چون نمیخریم،هکی میگیریم?
ماریو بازی جذابی میبود اگه تو همون گذشته میموند
اینهمه نسخه نیازی نیست واقعا
ماریو کارت ماریو کوفت ماریو درد
هرچقد تو اولین نسخه هاش به صنعت گیم کمک کرد الان داره گند میزنه
ماریو متا ۹۷ بگیره کلی بازی با کیفیت کمتر ازون
بازم ماریو??
ماریو اینجا
ماریو اونجا
ماریو همه جا
گرافیک بازی های ماریو همه جا
سبک بازی های ماریو همه جا
مَچ نبودن ماریو با سلیقه ی من همه جا
هعی?
فن بوی؟??
سوال: عکس روی مقاله برای کدوم بازی ایه؟
خب من الان چه کار کنم؟
یعنی میشه یه بار دیگه نید فور اسپید روی قله دیده بشه؟حیفه این سری هستش واقعا که بخواد فراموش بشه.
ماریو کارت خیلی مسخره و بچگانست
نمیدونم چرا این بازیا بچگانه نینتندو طرفداره
ماریو کارت خیلی مسخرس ای
امروز تولدمه(: لطفا دیس ندید دیگه???
میدنایت کلاب یادش بخیر ، من دیسک اورجینال میدنایت کلاب لوس آنجلس برای ایکس باکس ۳۶۰ رو دارم ، امیدوارم یه زمانی ایکس باکس سری ایکس بگیرم و این دیسک رو بتونم با قابلیت بکوارد اجرا کنم
فرنچایز نید فور اسپید شاهکاره
فورزا ?
اوکب
NFS most wanted هیچ وقت قدیمی نمی شه مثل GTA sa ??
فروش نشان خوب بودن بازی نیست هیچ وقت بعد اقای حسنوند هم گفتن همه دیگه ایکس باکسو با هیلو میشناسن
سع تا انحصاری اوکی داره فقط
“چرا Forza نتوانست به آمار فروش بیش از ۱۶ میلیون نسخه دست یابد؟ احتمالا انحصار کامل این فرنچایز برای ایکس باکس، پاسخی بر این پرسش است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که سری Gran Tourismo که جزء عناوین انحصاری پلی استیشن به شمار میرود، تاکنون بالغ بر ۸۵ میلیون نسخه فروخته است.”
یه دلیل دیگه هم گیمپسه بنظرم ، من خودم فورزا رو نخریدم و از رو گیمپس پلی میدم