ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقالات

بازی‌سازان بزرگ صنعت بازی در مورد GTA چه می‌گویند؟

زمانی که بازی GTA 3 در اکتبر ۲۰۰۱ عرضه شد، دنیا و صنعت بازی به شکل امروزی خود نبود. Grand Theft Auto III زمانی منتشر شد که هنوز «دیسک بلوری» یا «فیسبوک» وجود نداشتند اما ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

زمانی که بازی GTA 3 در اکتبر ۲۰۰۱ عرضه شد، دنیا و صنعت بازی به شکل امروزی خود نبود. Grand Theft Auto III زمانی منتشر شد که هنوز «دیسک بلوری» یا «فیسبوک» وجود نداشتند اما انقلاب بزرگی در صنعت بازی‌سازی به وجود آورد.

اکنون بیست سال از زمان عرضه بازی گذشته است و از آن زمان تاکنون توجه بسیاری از افراد به سمت صنعت بازی جلب شده است. از طرفی دیگر توسعه‌دهندگان پس از این «رویداد بزرگ» به سمت استفاده از رویکردهای نوآورانه تشویق شدند. در ادامه این مطلب از ویجیاتو، نظر استودیوهای توسعه‌دهنده دیگری مانند کپکام، اینسامنیاک گیمز، استودیو بند و رِمِدی را درباره بازی GTA 3 مرور می‌کنیم.


بازی GTA 3

برایان هستینگز، رئیس بخش استراتژی خلاقانه اینسامنیاک گیمز که بازی‌هایی مانند Marvel's Spider-Man و Ratchet & Clank: Rift Apart را در کارنامه خود دارد، عنوان می‌کند:

GTA 3 توانست دیدگاه من نسبت به مواردی که بازی‌ها را سرگرم‌کننده می‌کند، تغییر دهد. بازی‌ها همیشه در مورد پرش، کشتن دشمنان، حل پازل‌ها و انجام وظایفی که طراح بازی برای شما تعیین کرده، بوده‌اند اما GTA 3 اولین بازی بود که در آن واقعا کار سرگرم‌کننده خود را انجام می‌دادید. همین موضوع باعث شد تا در بازی Ratchet & Clank کاوش و استفاده از ابزارهای نامحدود و سلاح می‌تواند به بازیکنان این امکان را بدهد که سرگرمی خود را پیدا کنند و به شیوه‌های خلاقانه خود به گیم‌پلی نزدیک شوند.


بازی GTA 3

هیده‌آکی ایتسونو، کارگردان استودیو کپکام که نام بزرگی مانند Devil May Cry را به یاد می‌آورد درباره Grand Theft Auto III می‌گوید:

GTA 3 یک بازی با درجه آزادی شگفت‌انگیز بود و در زمانی منتشر شد که ما در تلاش برای ساخت یک بازی تک مسیره با قابلیت‌های پلی استیشن 2 بودیم. من تحت تاثیر نحوه ساخت بازی قرار گرفتم. بازی به جای محدود کردن گیم پلی برای جلوگیری از هر اشکال احتمالی که ممکن بود رخ دهد، واقعیت‌هایی را که با یک مفهوم جهان باز همراه بود، در آغوش کشید. نسخه ژاپنی بازی توسط کپکام منتشر شد و به یاد دارم که می‌گفتم «از بودن در کنار آن‌ها خوشحالم.»

کپکام از سال ۲۰۰۳ تاکنون تمام بازی‌های سری GTA را در ژاپن منتشر کرده است.


بازی GTA 3

تارا سندرز رئیس استودیو «پلی استیشن لندن» که تاکنون بازی‌های خاصی مانند SingStar یا Blood & Truth برای هدست واقعیت مجازی را عرضه کرده است، درباره بازی راکستار می‌گوید:من با بازی‌های دو بعدی Side-Scrolling بزرگ شده‌ام که در آن‌ها باید مسیر مشخصی را از نقطه A تا نقطه B بروید که با کمی آزمون و خطا قابل حل بود. چیزی که از بازی GTA 3 بیشتر به چشم من آمد، آزادی آن بود که به شما اجازه می‌داد تا در دنیای بازی که بسیار فوق‌العاده بود، همانطور که می‌خواهید بازی کنید.

تا از ماشین پیاده نشوید پیشرفت نخواهید کرد. به صورت یکپارچه در حال رانندگی، دویدن در شهر ورود به ساختمان‌های دیگر هستید تا با همان سرعتی که می‌خواهید به هدف بعدی خود برسید. از برخی جهات آزادی بازی بسیار زیاد بود، اما توانایی انجام آن به چند روش هیچوقت برای من خسته کننده نشد. این احتمالا یکی از اولین تغییرات عمده در طراحی بازی و خودگردانی محسوب می‌شود.

GTA 3 احتمالا یکی از اولین تغییرات عمده در طراحی بازی و خودگردانی محسوب می‌شود.

تارا سندرز رئیس استودیو «پلی استیشن لندن»


بازی GTA 3

سال ۲۰۰۱ علاوه بر GTA 3 بازی بزرگی دیگری از استودیو رمدی انترتینمنت منتشر شده بود که حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. بله! Max Payne و GTA 3 در یک سال منتشر شده‌اند. «میکائیل کاسورینن» کارگردان بازی Control درباره GTA 3 می‌گوید:

به یاد می‌آوردم که در اوایل نوامبر ۲۰۰۱ وارد دفاتر رمدی شدم. هیجان زده و کمی مضطرب بودم چون اولین روز کارم بود. اولین چیزی که دیدم گروهی از مردم دور یک تلویزیون بود. برخی از آن‌های در حال خندیدن بودند و برخی دیگر خیره به جایی و ساکت. آن‌ها در حال بازی کردن GTA 3 بودند. بازی بحث برانگیز، غیرمنتظره و به شدت سرگرم‌کننده بود و خارج شدن از آن کار بسیار سختی بود.

یک تغییر ساختاری در صنعت بازی که زمینه‌های حرفه من را فراهم کرد و تا به امروز روی آن تاثیرگذار بوده است.


بازی GTA 3

نظر یویا توکودا کارگردان بازی جهان باز و اکشن نقش‌آفرینی Monster Hunter World کپکام این است که:

GTA 3 حس شگفت‌انگیز غوطه‌وری را به من نشان داد که با انجام کارهای آزادانه و واکنش جهان بازی نسبت به کارهای ما به وجود آمد. اکنون طراحی بازی متمرکز بر غوطه‌وری به یکی از استانداردهای اصلی بازی‌های AAA تبدیل شده است. بازی GTA 3 این استاندارد را تعیین کرد و من مطمئن هستم که در سال‌های آینده نیز بر سازندگان تاثیرگذار خواهد بود.

به ندرت پیش می‌آید که یک بازی دیدگاه شما را نسبت به یک صنعت تغییر دهد. GTA 3 همان بازی بود.

رون آلن کارگردان استودیو بند

بازی GTA 3

رون آلن کارگردان استودیو بند که بیشتر ما آن را با بازی Days Gone می‌شناسیم درباره GTA 3 عنوان می‌کند:

یادم می‌آید که در جریان تور مطبوعاتی بازی Syphon Filter 3 درباره GTA 3 اطلاعاتی کسب کردم. به قدری هیاهو اطراف بازی زیاد بود که انجام چنین کاری غیرممکن است! اما کاملا اشتباه بود. کارهایی که در بازی می‌توانستید انجام دهید را نمی‌توانستم باور کنم و دید ما را به سمت موارد امکان پذیر باز کرد.

به ندرت پیش می‌آید که یک بازی دیدگاه شما را نسبت به یک صنعت تغییر دهد. GTA 3 همان بازی بود.


بازی GTA 3

استودیو انگلیسی Media Molecule سال ۲۰۰۶ یعنی پنج سال پس از عرضه بازی GTA 3 تاسیس شد و تاکنون بازی‌هایی مانند LittleBigPlanet را عرضه کرده است. ریچارد فرانکه، طراح اصلی این استودیو می‌گوید:

GTA III ذهن من را متحیر کرد زیرا یک جهش کوانتومی در طراحی بازی‌های ویدیویی بود. این بازی استانداری را برای زندگی در جهانی باز و پر از سیستم‌های مرحله‌ای ایجاد کرد که با کار کردن در کنار یکدیگر دنیای نوظهوری پر از امکاناتی را ارائه می‌کند.


بازی GTA 3

فایراسپرایت نیز استودیو تازه تاسیس دیگری است که کار خود را از سال ۲۰۱۲ و به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های پلی استیشن شروع کرد. استیو واکر، مدیر فنی این استودیو درباره بازی GTA 3 می‌گوید:

GTA III به طور واقعی درک من از کاری که یک تیم بزرگ می‌تواند با چشم‌انداز فنی قدرتمندی به دست آورد را باز کرد. استفاده از چنین دنیای باز دقیقی یک جهش بسیار بزرگ و رو به جلو بود، همچنین شاهد فناوری‌های فیزیک بودیم که به روش درخشان مختلفی بازی هدایت می‌کردند. چنین لایه‌بندی با موسیقی، طنز و آزادی خالش GTA 3 را در بین بهترین بازی‌های تمام دوران قرار داده است.



بازی GTA 3

دینگا باکابا، کارگردان استودیو فرانسوی آرکین استودیوز که بازی‌های خوبی مانند Deathloop و Dishonored را در کارنامه دارد نیز درباره GTA 3 و تاثیر آن توضیح می‌دهد:

مقیاس یا آزادی بازی نبود که من را تحت تاثیر قرار داد، چون قبلا با بازی The Elder Scrolls II: Daggerfall طعم آن را چشیده بودم. در عوض من یک گروه سه نفره از دوستانم داشتم که زمان زیادی را صرف بازی کردن می‌کردیم. زمانی که GTA 3 منتشر شد، تمام وقت روز را می‌توانستیم صرف آن کنیم. موضوع این است که ما هیچ ماموریت داستانی یا فرعی انجام نمی‌دادیم و روزها و هفته‌ها و شاید ماه‌ها در حال به هم ریختن هر بودیم، برای خودمان داستان تعریف می‌کردیم و به روش‌های خاص خودمان نسبت به اتفاقات دنیا واکنش نشان می‌دادیم. جادویی‌ترین نکته بازی این است که توجه افراد دیگری خارج از گروه ما را نیز جلب می‌کرد، آن‌ها بازی نمی‌کردند اما درخواست داشتند تا ما کارهای دیگری را امتحان کنیم.

این تجربه دید من را نسبت به قدرت گیم پلی و داستان‌های نوظهور باز کرد.

چگونه این بازی را روی پلی استیشن 2 ساخته‌اند؟

کوشی ناکانیشی کارگردان کپکام

بازی GTA 3

در انتها نیز کوشی ناکانیشی کارگردان و کازوهیرو سوچیا تهیه‌کننده کپکام نظرات خود را درباره بازی GTA 3 عنوان می‌کنند. ناکانیشی می‌گوید:

در زمان عرضه بازی، هنوز به کپکام نپیوسته بودم و پروژه‌ای را برای یک ناشر آمریکایی ارائه می‌کردم. قصد داشتم بازی بسازم که دنیای بازی Tenchu را گسترده می‌کند اما GTA 3 از آن نیز بسیار فراتر رفت.

به یاد می‌آوردم که در آن زمان فکر می‌کردم «چگونه این بازی را روی پلی استیشن 2 ساخته‌اند؟» نه تنها از نظر گیم‌پلی، بلکه از نقطه نظر فنی نیز انجام چنین کاری بسیار دشوار است. در پاسخ به توسعه بازی‌های جهان باز بعدی، تصمیم گرفتم دقیقا برعکس عمل کنم و یک بازی ترسناک کوچک، باریک و متراکم بسازم که Resident Evil 7 متولد شد. بنابراین Resident Evil 7 نیز از GTA 3 تاثیر گرفته است.

بازی GTA 3

سوچیا نیز درباره GTA 3 عنوان می‌کند:

زمانی که هنوز جوان بودم و مفهوم جهان باز ساخته نشده بود، توسعه‌دهندگان ارشد اغلب می‌گفتند که «اگر به دنبال بازی هستید که به شما اجازه انجام هر کاری را می‌دهد، در نهایت به بازی خواهید رسید که به شما اجازه انجام هیچ کاری را نمی‌دهد.» این هشداری بود که فاصله بین ایده‌آل و واقعیت را یادآوری می‌کرد.

اما زمانی که GTA 3 منتشر شد، به یاد می‌آورد که از وجود این واقعیت که در این بازی می‌توان همه کار را انجام داد و بسیار سرگرم‌کننده است، شوکه شدم.


آیا برای بازدید مجدد از لیبرتی سیتی، وایس سیتی و سن آندریاس آماده هستید یا برای اولین بار آن‌ها را تجربه خواهید کرد؟ ریمستر سه گانه GTA یا همان Grand Theft Auto: The Trilogy — The Definitive Edition launches در ۱۱ نوامبر یعنی همین پنجشنبه باری پلی استیشن 4 و 5 عرضه می‌شود. پیش از این در مطلب مفصل دیگری تحت عنوان «هر آن‌چه که باید از ریمستر سه‌گانه GTA بدانید» تمام نکات قابل توجه این بازی را مرور کرده بودیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (49 مورد)
  • MOHAMMAD-REZA-MADADI-3
    MOHAMMAD-REZA-MADADI-3 | ۱۷ آبان ۱۴۰۰

    بابا بسه دیگه خودتون موجب ترول میشید الان که سایت ارومه هعی یه نفر میرسع میگید ترول بعد انتظار دعوا کشمکش ندارید

  • DaeeaIireza
    DaeeaIireza | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

    عالی بود

  • s-a-s
    s-a-s | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

    به به ماشالا امیدوارم اینبار تایید شه

  • amir-hossein1389
    amir-hossein1389 | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

    کوجیما پس چی :(

  • ATLASWEKSER
    ATLASWEKSER | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

    عالی

    • Brainless
      Brainless | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

      ???

    • asal
      asal | ۱۷ آبان ۱۴۰۰

      بچه ها این که اسمش راک گیمر نیست اسمش التس وسکره اما خب اینم تروله

  • Koki
    Koki | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

    می‌خوام بدونم الان این بازی میخواد عرضه بشه سه تا بازی توی یه دونه بازی هست یا باید جدا جدا بخریم. چون من می‌خوام برای
    Ps4رم بریزم

  • Asgary
    Asgary | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

    به امید کوجیما و میازاکی اومده بودم?

    • IAmAmir714
      IAmAmir714 | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

      تنها دلیلی که این صفحه رو باز کردم...???

  • Alirezabrn1
    Alirezabrn1 | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

    همیشه بازی های راکستار از زمان خودشون جلو تر بودن نمونش :همین الانم داره جزئیات جدیدی از ردد کشف میشه فقط بدی راکستار اینه که خیلی دیر بازی میده

    • SH-shayan-SH
      SH-shayan-SH | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

      اتفاقا خوبیش همینه چون در عوضش بیشتر روی بازی هاش زمان میزاره

      • TLmen
        TLmen | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

        راست میگه برای بازی هاش ارزش قائله و به دنبال انتشار سریع بازی نیست و الکی طرفدار ها رو هایپ نمیکنه

      • TLmen
        TLmen | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

        آره برای بازی هاش ارزش قائله

    • Thunderbolt
      Thunderbolt | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

      بنظرم همین کمیابی دیر بودن عرضه باعث هایپ بالا و لذت بیشتر از بازی میشه و ارزش در نهایت بالاتر میشه

    • Matin-Artorias
      Matin-Artorias | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

      تا الان هنوز کشف جزئیات بازیهای قدیمیش کامل نشده!
      راکستار یه بازی میده تا بیست سال بعدش فقط راز کشف میشه!

  • ThomasAngelo
    ThomasAngelo | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

    مافیا ۱ هم کیفیت بازی هارو هم از لحاظ تنوع مراحل هم از لحاظ داستان گویی چند پله بالاتر برد

    • ThomasAngelo
      ThomasAngelo | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

      البته Mafia 1
      GTA San Andreas
      GTA IV
      Red dead redemption 1 و
      Red dead redemption 2 هم تأثیرات زیادی روی بازی های ویدئویی گزاشتن

  • Doosty
    Doosty | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

    کاری که gta3 با بازی ها کرد همون کاری بود کشف آتش برای بشریت کرد! شاید یکم زیاده روی به نظر بیاد ولی واقعا این بازی مخصوصا در زمینه گیمپلی بازی هارو یه تکون اساسی داد

  • Kabod
    Kabod | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

    ای خدا این راک گیمر از اون پست هنوز خارج نشده

    • asal
      asal | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

      کدوم پست

      • Kabod
        Kabod | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

        گاد

        • asal
          asal | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

          پاک شده پیام هاش

  • PitarGame
    PitarGame | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

    لطفا پیام ندید دوستان

    • Brainless
      Brainless | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

      سایت درست شد باید بگی پیام الکی ندید اگه پیام مربوط به مقاله باشه مشکلی نداره

    • asal
      asal | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

      چرا

      • PitarGame
        PitarGame | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

        کسی دیگه کامنت نزاره تا ترول ها شناسایی بشن

    • Doosty
      Doosty | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

      آخه به ما چه شما بچه بازی راه انداختید مثل بچه‌‌ها افتادیم به جون هم! میخواید قبول کنید یا نه بچه‌اید هنوز عقل‌تون، مخصوصا تو روابط اجتماعی، کامل نشده! والا ما یک سال خورده‌ای تو سایتیم انقدر وضعیت مسخره نشده بود و این مسخره بازیا از زمانی شروع شد که مدارس و سال تحصیلی آغاز شد معلومه دیگه چرا اوضاع اینطوری شده!

      • Nima-ln
        Nima-ln | ۱۷ آبان ۱۴۰۰

        دقیقا بهش یچیزی گفته همچین میگه میگم فتا انگار چیه چارتا 9 ساله باهم دعوا میکنن

    • Alireza8405
      Alireza8405 | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

      جنابعالی؟

      • PitarGame
        PitarGame | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

        من كسی نيستم. تو كيستی؟ اگر تو همانند من، كسی نيستی.پس با هم دو كَسيم.مبادا به كسی بگويی.و چرا كه آنان كسی هستند،ما را تاب نمی آورند.چه ملالت بار است كسی بودن.اگر كسی نباشی.همه كس هستی.(اميلی ديکنسون)

        • Alireza8405
          Alireza8405 | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

          جواب جالبی بود
          خوشم اومد
          ولی به طور کلی برای کسی تعیین تکلیف نکن

          • PitarGame
            PitarGame | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

            تصمیم بر این بود که کسی پیام نده تا ترول ها شناسایی بشن

          • Thunderbolt
            Thunderbolt | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

            نظر درباره مقاله مشکل نداره

          • PitarGame
            PitarGame | ۱۷ آبان ۱۴۰۰

            نگفتی پروفت چه بازی بود

          • Matin-Artorias
            Matin-Artorias | ۱۷ آبان ۱۴۰۰

            ۴۱۱۴۸

  • Killer
    Killer | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

    سری Gta همیشه از زمان خودش جلو تر بوده تو یوتیوب مقایسه وایس سیتی و سایبرپانک رو دیدم جزئیات وایس سیتی ازش بیشتر بود

    • aa-mokhtari
      aa-mokhtari | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

      صد در صد
      با این که وایس سیتی تو سال ۲۰۰۲بوده و توی یکسال ساخته شده انقدر جزییات داره که انگار هفت سال روش وقت گذاشتن و اگه موفقیت این نسخه نبود بقیه جی تی ای ها هم نبودن

    • Nima-ln
      Nima-ln | ۱۷ آبان ۱۴۰۰

      یه قرن جلوتره کلا :)

  • Brainless
    Brainless | ۱۶ آبان ۱۴۰۰

    کوجیما نیست؟

مطالب پیشنهادی