ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فیلم Red Notice
فیلم و سریال

نقد فیلم Red Notice – مهاجمان مَک‌گافین گمشده

این فیلم اکشن و شِبه جهانگردی با بازی دواین جانسون، گال گدوت و رایان رینولدز، بازگشتی سرگرم‌کننده به فیلم‌های پرفروش دهه 90 میلادی است. اعلان قرمر که با بودجه بیش از 160 تا 200 میلیون ...

امیر پریمی
نوشته شده توسط امیر پریمی | ۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۴

این فیلم اکشن و شِبه جهانگردی با بازی دواین جانسون، گال گدوت و رایان رینولدز، بازگشتی سرگرم‌کننده به فیلم‌های پرفروش دهه 90 میلادی است. اعلان قرمر که با بودجه بیش از 160 تا 200 میلیون دلار (به عنوان بزرگترین فیلم در تمام تاریخ نتفلیکس) تولید شده است، تمام توانایی خود را روی قدرت ستاره‌ها، مکان‌های عجیب و غریب و CGI فراوان قرار می‌دهد. بنابراین، تا آنجا که به نتفلیکس مربوط می‌شود، این فیلم یکی از اکران‌های درجه یک آن است. اما آیا این فیلم ارزش این همه هیاهو و نام‌های ستاره‌های بزرگ خود را دارد، یا در گذر زمان تبدیل به اثری فراموش شده خواهد شد؟! برای یافتن پاسخ در ادامه با نقد فیلم Red Notice همراه ویجیاتو باشید.

یک تعریف ساده از فیلم

به شکل ساده فیلم «اعلان قرمز» یک کمدی اکشن دوستانه است که عناصری از فیلم‌های جیمز باند، ماموریت غیرممکن، تله‌گذاری، ایندیانا جونز، پلنگ صورتی، The Fugitive و بسیاری دیگر را با هم ترکیب می‌کند؛ در واقع Red Notice بازگشتی به روزهای خوش گذشته است، روزهایی که در آن هنوز خبری از فرنچایزهای فراگیر و IP های دنباله‌دار نبود، زمانی که فیلم‌های بلاک‌باستر اورجینال و ستارگان جذاب بر این صنعت حکمرانی می‌کردند.

در واقع برای دهه‌ها در هالیوود، هَراَزگاهی فیلم‌هایی ساخته می‌شوند که به نظر می‌رسد فقط برای خلق یک پوستر خفن، جهت نمایش چند ستاره بزرگ هالیوودی ساخته شده‌اند؛ ستارگانی که معمولاً ذهن شما را به خود مشغول می‌کنند. فیلم‌هایی مانند «مکزیکی» (برد پیت و جولیا رابرتز)، «گردشگر» (جانی دپ و آنجلینا جولی)، «شوالیه و روز» (تام کروز و کامرون دیاز) از این دسته‌اند. اما اجرای این سُنت به فیلم‌هایی چون «گرمای شهر» 1984 (برت رینولدز، کلینت ایستوود)، «پول جیبی» 1972 (پل نیومن، جیمز کابرن) و فراتر از آن برمی‌گردد. همه این فیلم‌ها با پوسترهایی به بازار عرضه می‌شدند که ستاره‌ها را به‌طور برجسته نشان می‌دادند و تمام بودجه فیلم نیز به قدرت ستاره‌ای آنها متکی بود.

حالا فیلم Red Notice هم دنبال‌کننده همین مسیر فرمولی است.

اعلان قرمز در مورد چیست؟

فیلم Red Notice به نویسندگی و کارگردانی «راوسون مارشال تربر»، داستان مامور ویژه جان هارتلی، یک پروفایل شناس FBI را دنبال می‌کند که وظیفه محافظت از یک مصنوع ارزشمند را بر عهده دارد. این مصنوع یک تخم مرغ طلایی است - یکی از سه گنجینه‌ای که زمانی متعلق به کلئوپاترا بوده است. در این میان، مامور اف‌بی‌آی، جان هارتلی (دواین جانسون) باید با بزرگ‌ترین مجرم جهان (رایان رینولدز) متحد شود تا بزرگ‌ترین دزد آثار هنری جهان را با بازی گال گدوت متوقف کرده و دستگیر کند.

اگر منتظر بودید نتفلیکس چیزی پر اکشن و سرگرم‌کننده را به مجموعه آثار خود اضافه کند، مطمئناً Red Notice همان است. این فیلم یک اکشن ماجراجویانه سنتی پُر از انفجار و مملو از گنگ‌های فراوان و نقشه‌ای برای گردش در کشور‌های مختلف است. اما این را بدانید: همانطور که این فیلم گاهی اوقات سرگرم‌کننده است، همزمان کاملاً فراموش شدنی است. فیلمنامه مملو از کلیشه‌ها و تدابیر آشناست، شخصیت‌ها همه دارای یک خط ظاهری تکراری هستند و حدود سه هفته پس از تماشای این فیلم، تضمین می‌کنم فراموش خواهید کرد که در مورد چه چیزی بود.

در واقع آنچه در مورد Red Notice به یاد خواهید آورد، سه چهره معروف آن است. این فیلم اساساً وسیله‌ای برای جانسون، رینولدز و گدوت برای درخشش روی پرده است، و این بدون شک بزرگترین نقطه قوت کل فیلم است. آیا عاشق تماشای رایان رینولدز هستید،‌ آن هم در حالی که گیج می‌زند و بذله گویی می‌کند؟ شما آن را در اینجا دریافت می‌کنید! آیا می‌خواهید گل گدوت را در چند سکانس مبارزه خوب در لباس‌های رنگارنگ ببینید؟ شما هم می‌توانید آن را داشته باشید.

و سپس دواین جانسون را دارید که دقیقاً همان کاری را که به بهترین شکل ممکن بلد است انجام می‌دهد: یعنی فوق‌العاده دوست داشتنی بودن. جانسون همه چیز را ده برابر بیشتر از آنچه که حقش است سرگرم‌کننده می‌کند و اینجا دوباره این کار را انجام می‌دهد. بنابراین، ترکیب هر سه بازیگر، چسبی است که این فیلم را در کنار هم نگه می‌دارد. (بقیه فرمول یکبار مصرف است)

نکات منفی فیلم

فیلمنامه ساده: تعداد کمی انتظار داشتند که Red Notice چیزی جز یک اثر سرگرم‌کننده در بین داستان‌های اکشن-کمدی جاسوسی آشنا باشد، اما فیلم‌نامه کارگردان راوسون مارشال تربر اساساً به معنای واقعی کلمه شبیه یک کپی کامل از ده‌ها فیلم اکشن ماجراجویی قبل از خود است. ایندیانا جونز، فرنچایز پلنگ صورتی و گنجینه ملی آشکارترین سنگ محک برای کپی بودن فیلم‌نامه هستند، اما حتی اگر فیلم را به عنوان ادای احترام به این آثار بپذیرید، تقریباً تمام صحنه‌های مهم این فیلم از سکانس‌های شاخص آن آثار جدا شده‌اند. تمام لحظات اکشن و کمدی بازتاب چیزی است که سال‌ها، حتی دهه‌ها در این ژانر دیده‌ایم: گویی تربر یک ماه را صرف تماشای فیلم‌های اکشن ماجراجویی کلاسیک کرده و سپس فیلمنامه خود را در یک آخر هفته نوشته است. این فیلمی است که شخصیت بسیار کمی دارد و به جای آن به موفقیت‌های موجود این ژانر می‌پردازد.

سکانس‌های اکشن معمولی: با بودجه 200 میلیون دلاری، کاملاً منطقی است که انتظار داشته باشیم Red Notice برخی از سکانس‌های اکشن برجسته را به رخ بکشد. با این حال، پس از جدا شدن از این فیلم، سخت است که احساس کنید آن بودجه 200 میلیونی پولی باشد که کاملاً به خوبی خرج شده است. فیلم Red Notice مطمئناً زیبایی‌شناسی کارتونی و خاص خود را با جلوه‌های بصری استادانه به نمایش می‌گذارد، اما سکانس‌های اکشن به طرز عجیبی شبیه کار در مقیاس کوچک و کاملاً فراموش‌شدنی هستند. از تعقیب و گریز با پاهای پرانرژی گرفته تا تیراندازی‌های عمومی و تعقیب و گریز نهایی خودرو در یک معدن، هیچ یک از اینها تاثیر بودجه کلانی را که از تولید با چنین قیمت گزافی انتظار دارید به رخ نمی‌کشد.

رایان رینولدز اساساً خودش را بازی می‌کند: این مورد هم نکته مثبت است و هم یک نکته منفی؛ اما چرا؟ چون شخصیت نولان بوث با بازی رایان رینولدز همان کهن الگوی بامزه‌ای است که او در طول دوران حرفه‌ای‌اش در تکرار چندباره آن به یک مهارت مثال زدنی دست پیدا کرده است، اما صادقانه بگویم، در این مرحله این سبک اجرا با وجود شیرین بودن ذاتی آن به شدت کم‌رنگ و تکراری شده است. این بدان معنا نیست که رینولدز در مواقعی خنده‌های سریع نمی‌آورد، اما اینکه او کم و بیش خودش را بازی کند، تنها باعث می‌شود که او توانایی‌هایش را فراموش کند. یک نفر باید سریعاً رینولدز را به عنوان شخصیت شرور در یک فیلم انتخاب کند، زیرا اگر به این کار را ادامه دهد، در معرض خطر تبدیل شدن به یک بازیگر تک ترفندی قرار دارد.

نکات مثبت فیلم

کارگردانی قابل قبول راسون مارشال تربر: اگرچه قطعاً مشکلاتی در هدایت فیلم وجود دارد به خصوص در تدوین متلاطم اثر در لحظات اکشن، اما با این حال، کارگردان راوسون مارشال تربر یک جفت دست قابل اعتماد است که می‌داند چگونه کار را انجام دهد. با نگاهی به کارنامه کاری این کارگردان متوجه خواهیم شد Red Notice تا به امروز شیک‌ترین و منسجم‌ترین اثر او بوده است، البته بدون توجه به جاه‌طلبی کم او در سکانس‌های اکشن. تصمیم تربر برای فیلم‌برداری بیشتر اکشن‌ها با سر خوردن درون صحنه و نمایش نماهای عجیب و غریب، به فیلم یک عامل شگفت‌انگیز بصری می‌بخشد، حتی در چیدمان ساده اواین سکانس اکشن فیلم که شامل تعقیب بوث در امتداد یک داربست می‌شود. او همچنین در به ارمغان آوردن بهترین کمدی از بازیگران خود بسیار ماهر است، در نتیجه او انتخاب هوشمندانه‌ای برای هدایت پروژه بوده است.

پیچ و تاب و چرخش مضحک در پایان فیلم‌: اینجا هیچ اسپویلی وجود ندارد، اما در حالی که فیلمنامه Red Notice تا حد زیادی کاملاً قابل پیش‌بینی و ساده است، اما لحظاتی وجود دارد، مخصوصاً در پرده سوم، که ممکن است بینندگان را غافلگیر کند. به صراحت بگوییم، فینال فیلم با نمایش تعداد زیاد افشاگری‌ها و فلش‌بک‌های تغییردهنده متن که به سمت مخاطبان پرتاب می‌شوند، رنگ و بوی سرگرم‌کننده‌ای به خود می‌گیرد.

سرعت یکی از بزرگترین نقاط قوت فیلم است: تماشای یک فیلم فوق‌العاده گران قیمت که کمتر از دو ساعت است، مطمئناً طراوت‌بخش است، اینطور نیست؟ بدیهی است که هیچ فیلم خوبی خیلی طولانی نیست و هیچ فیلم بدی خیلی کوتاه نیست، اما اعلان قرمز با زمان اجرای کاملاً معقول ۱۱۸ دقیقه‌ای، مدت‌ها قبل از اینکه بتواند از ریل سرگرمی‌ خارج شود، متوقف می‌شود. فیلم آنقدر پرانرژی از یک سکانس اکشن کمدی به دیگری منتقل می‌شود که فضای کمی برای بینندگان وجود دارد که خسته شوند یا شروع به بررسی ساعت خود کنند.

آیا فیلم Red Notice ارزش تماشا کردن دارد؟

اگر به دنبال یک فیلم سرقتی با صحنه‌های اکشن-کمدی سرگرم‌کننده هستید، تماشای Red Notice برای شما به شدت مناسب خواهد بود؛ چرا که فیلم از همان ابتدا هیچ وقتی را تلف نمی‌کند و شما را مستقیماً وارد اکشن می‌کند. فکر می‌کنم این عالی است، زیرا به نظر این سبک فیلم نیازی به ساخت طولانی فضا نداشته باشد. و توسعه شخصیت می‌تواند در همان لحظه که فیلم جریان دارد اتفاق بیفتد. همچنین بسیار لذت بردم که Red Notice خیلی عاقلانه گدوت، جانسون و رینولدز را خیلی زود به یکدیگر معرفی می‌کند. خیلی از فیلم‌ها این اشتباه را مرتکب می‌شوند که از ستاره‌های بزرگشان در کنار هم استفاده نمی‌کنند و این خیلی خوبی‌ها را از بین می‌برد. این سه در کنار هم عالی هستند و خوشبختانه فیلم آن را برای یک دنباله باز گذاشته است. من دوست دارم دوباره همه آنها را با هم تماشا کنم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Mostafa7oo2
    Mostafa7oo2 | ۵ آذر ۱۴۰۰

    مضخرف ترین فیلم این چند وقت

    جوری نوشتین برا سرگرمی ..یعنی چی آخه

    ۲ ساعت سرکاری

    سرگرمی یعنی jungle cruise

    بنظرم هیچکی وقتشو تلف نکنه..هیچی نداره..حتی سرگرم شدن

  • Rar
    Rar | ۴ آذر ۱۴۰۰

    هنوز ندیدم ولی میدونم چیه
    در حد سرگرمی که فعلا به سرگرمی نیاز ندارم بعدا وقتم خالی بود میبینم

  • Daeealireza
    Daeealireza | ۴ آذر ۱۴۰۰

    یکم کلیشه ای بود ولی در کل خوب بود

    ..
    .
    ‌..
    اون صحنه مبارزه روی ماشین کملا منو یاد فیلم ایندیانا جونز انداخت
    انگار کپی کرده بودن

    • Daeealireza
      Daeealireza | ۴ آذر ۱۴۰۰

      کاملا*

  • Niyayesh-j
    Niyayesh-j | ۴ آذر ۱۴۰۰

    قابل قبول
    نه شاهکار و خوب
    نه افتضاح و فاجعه
    فرمول اصلیش اینه که بازیگرای محبوب دوره مثل راک و رینولدز رو جمع کرده نتفلیکس یه بودجه گنده انداخته وسط ازش اکشن طنز در آورده
    یه فرمول ساده که نظر منتقد ها رو جلب نمیکنه به طور معمول اما پول سازه

  • soul-ninja-15
    soul-ninja-15 | ۴ آذر ۱۴۰۰

    فیلم قابل قبولی بود بعضیا به خاطر پاپ کورنی بودنش بهش گیر میدن ولی حقیقتا از عکسا و پوستر ها از اول معلوم بود فقط یک فیلم سرگرم کنندست نه بیشتر کسی نباید انتظار اینتراستلار داشته باشه

    • Rar
      Rar | ۴ آذر ۱۴۰۰

      "نباید انتظار اینتراستلار داشته باشه"
      یعنی همچنین ادم هایی هستن که این فیلم قابل قبول و کلیشه ای رو با یه شاهکار نوین مقایسه کنه؟

      • soul-ninja-15
        soul-ninja-15 | ۴ آذر ۱۴۰۰

        اینتراستلار شاهکار نیست!

        • Jake-the-bad-boy-masalan
          Jake-the-bad-boy-masalan | ۶ آذر ۱۴۰۰

          ایول داش تو سینمایی هستی
          فقط بکشید بیرون خورد کردن کارگردانای بزرگ و فیلمای بزرگی که حرفی توشون نیست ازت یه فیمباز درست نمیکنه!

مطالب پیشنهادی