بهای انسانی ساخت Call of Duty: Black Ops 4 چه بوده است؟
افشای شرایط بد کاری در استودیو تریآرک سر و صدای زیادی به پا کرده و موجی از تغییرات را به راه انداخته؛ تغییراتی که با مقاله زیر نوشته جیسون شرایر، دبیر خبر سایت کوتاکو آغاز ...
یکی از تسترها گفت: «به ما گفته شد که فقط برای ۲۰ دقیقه اجازه داریم در مهمانی حضور داشته باشیم و نباید چیزی مینوشیدیم، به خاطر این که هنوز باید کار میکردیم. این خیلی بد است اما ما تقریبا به این قوانین وقتی که اینجا مهمانی برگزار میشود عادت کردهایم.»
این یک مشکل کوچک است اما اوضاع زمانی بدتر میشود که در تریآرک بسیاری از کارمندان بهخصوص تسترها حس یک کارمند درجه دو را دارند. تسترها در طبقه دوم دفتر کار میکنند و این در حالی است که بقیه توسعه دهندگان در طبقه اول هستند. به بعضی از آنها گفته شده که با توسعهدهندگان در بقیه دپارتمانها صحبت نکنند و یکی از آنها به من گفت که بعضیها از ترس اخراج، این کار را به صورت مخفیانه انجام میدهند.
هنگامی به سر کار میآیند، تسترها ماشین خود را در یک پارکینگ متفاوت از سایر کارکنان پارک میکنند؛ پارکینگی که فاصله بیشتری نسبت به دفتر دارد. وقتی زمان غذا میشود، به تسترها میگویند که غذای طبقه پایین برای تیم توسعه است. بعضی اوقات آنها اجازه پیدا میکنند که یک ساعت بعد از زمان ناهار، غذی باقی مانده تیمهای دیگر را بخورند. از نگاهی دیگر، وقتی از یک توسعه دهنده در تری آرک در مورد مهمانی پرسیدم، او گفت اصلا از این که تسترها دعوت شدهاند غافلگیر شده است.
این بازی در ضمن یک محصول بسیار متفاوت بود. بخش بتل رویال در لحظات آخر به آن اضافه شد؛ بخشی که به گفته یکی از توسعهدهندگان بازی، نتیجه آن «کرانچ (اضافه کار بیش از اندازه) دائمی» بود. بسیاری از کارمندان تریآرک تماموقت نیستند. به این معنا که ممکن است پاداشی که کارمندان تمام وقت از فروش بلکآپس 4 دریافت میکنند شامل آنها نشود.
با توجه به آمار و ارقامی که به کوتاکو گفته شده، تسترهای کیفیت تریآرک به طور میانگین ساعتی ۱۳ دلار حقوق میگیرند. طی سال گذشته و قبل از آن، بعضی از آنها میگویند که در بعضی از هفتهها بیشتر از ۷۰ ساعت کار کردند. پس قطعا زمانی که در اوایل سال ۲۰۱۹ مشخص شد اکتیویژن به مدیرمالی جدید خود ۱۵ میلیون دلار پاداش داده است، آن هم در حالی که آنها حتی برای یک پاداش ۱۵ دلاری واجد شرایط نبودهاند، بسیار ناامید شده بودند.
این گزارش از فرهنگ کاری تریآرک بر اساس مصاحبه با ۱۱ عضو فعلی و سابق این استودیو است که همه آنها به منظور حفاظت از کارشان به صورت ناشناس این حرفها را زدهاند. در جریان توسعه بلک آپس 4، تسترها گفتند که تحت شرایط ناعادلانهای کار میکنند؛ موضوعی که در صنعت ویدیو گیم رایج است. کسانی که این اتفاقات را تعریف کردند امیدوار هستند که فشار عمومی باعث تغییر وضعیت استودیو شود.
هر شخصی در تریآرک به بلک آپس 4 افتخار میکند. ما به خلق بازیها علاقهمند هستیم و همیشه میخواهیم بهترین کار خود را انجام دهیم. ما میدانیم که این موفقیت تنها با مشارکت دیدگاههای مختلف و هر فردی که در تیم کار میکند امکانپذیر است.
برای بعضی از کارکنان استودیو، این اتفاق در واقع تکرار تاریخ بود. بازی قبلی تریآرک یعنی بلک آپس 3 در ابتدا قرار بود یک عنوان جهان باز باشد تا این که در میانههای راه، تیم از تصمیم خود صرف نظر کرد. این تغییرات به دوره سختی برای بسیاری از کارکنان تریآرک که مجبور بودند عقب ماندگی کارها را با ساعتهای اضافی جبران کنند منجر شد. حال آنها دوباره نگران بودند که ممکن است مجبور باشند همان کار را برای بلک آپس 4 انجام دهند.
این بار، برنامه این بود که آنها کار بسیار متفاوتی را نسبت به بخش داستانی کال آو دیوتی انجام دهند. بخش داستانی بلک آپس 4 در زمانی بعد از داستان بلک آپس 3 اتفاق میافتاد. اما به جای این که به تنهایی آن را تجربه کنید، باید همراه دوستتان با گروههای مخالف مبارزه میکردید. (اگر میخواستید این کار را تنهایی انجام دهید، آن وقت هوش مصنوعی کنترل فرد دیگر را بر عهده میگرفت.) هر سمتی باید یک فکشن را انتخاب میکرد و بعد از آن، تیمهای ۲ نفره باید در یک دنیای پسا آخرالزمانی به رقابت با یکدیگر میپرداختند. برای مثال اگر شما باید یک ماشین را نابود کنید، طرف دیگر باید سعی میکرد از آن محافظت کند. یا یکی از طرفین باید از یک روزنامهنگار محافظت کند در حالی که طرف دیگر قصد کشتن او را دارد.
در ماههای انتهایی سال ۲۰۱۷، تیم سازنده ساعاتی اضافی را برای تکمیل نسخه دموی این کمپین برای نشان دادن به یکی از مقامات عالی رتبه اکتیویژن درست قبل از کریسمس انجام داد. آنها کار چند مرحله را همراه با صداگذاری و طراحی هنری به سرانجام رساندند.
البته زمان زیادی باقی نمانده بود. برنامه انتشار بلکآپس 4 برای ماه نوامبر بود که بیشتر نسخههای کال آو دیوتی هم در همان بازه زمانی منتشر شدند. راکستار بازی مورد انتظار خود یعنی Red Dead Redemption 2 را در تاریخ ۵ آبان منتشر میکرد و به همین دلیل اکتیویژن بلک آپس 4 را برای انتشار زودتر از موعد در تاریخ ۲۰ مهر در نظر گرفته بود. به این معنا که تیم تریآرک یک ماه کمتر برای توسعه بازی وقت داشت.
بنابراین آنها تصمیم به حذف بخش کمپین گرفتند. در این صورت تنها ۲ بخش اصلی دیگر در بلک آپس 4 وجود داشت. بخش چندهنفره همیشگی کال آو دیوتی و حالت زامبی که در آن کاربران با موج انبوهی از زامبیها روبرو میشدند. همه میدانستند که طرفداران کال آو دیوتی چیزی بیشتر از همین ۲ حالت میخواهند. بسیاری از کارکنان، بازی محبوب بتل رویال پابجی را تجربه کرده بودند و بازی رایگان فورتنایت هم در حال تبدیل شدن به یک پدیده فرهنگی بود. حال سوال اینجا بود که چرا یک کال آو دیوتی با تم بتل رویال نداشته باشیم؟
بخشی که در نظر گرفته شده بود، بلکآوت نام داشت. یک مسابقه دث مچ ۱۰۰ نفره که در یک نقشه بزرگ جریان داشت و میتوانست برخی از کمبودهای نبود بخش داستانی را جبران کند اما نیازمند کارهای زیادی بود. ماه فوریه (بهمن و اسفند) بود و بازی هم باید در ماه اکتبر (۲۰ مهر) منتشر میشد.
کارکنان تریآرک بیشتر سال ۲۰۱۸ را صرف اضافه کار بیش از اندازه برای به پایان رساندن ساخت Black Ops 4 کردند. یکی از توسعهدهندگان میگوید که در این مدت زمان بحرانی، آنها از دوشنبه تا پنجشنبه ۱۲ ساعت، و یک روز استاندارد هشت ساعته در جمعه و یک هشت ساعت اضافه دیگر برای روز شنبه کار میکردند. اگر اوضاع بد پیش می رفت، باید طی جمعهها ۱۲ ساعت یا حتی یکشنبهها کار ادامه پیدا میکرد.
افرادی که مصاحبه کردند حقوق خود را به طور ساعتی با مبلغی بین ۱۳ تا ۳۰ دلار دریافت میکردند. البته این کار بیشتر از اندازه باعث شده بود حقوقی که کارمندان دریافت میکنند هم از حالت عادی بیشتر شود. در واقع، برای آنهایی که دریافتی کمتری داشتند، گرفتن پول به خاطر اضافه کاری در واقع تنها راه برای زندگی در لس آنجلس بود.
برای برخی از اعضای تیم، حتی گرفتن پول ۲ برابری برای پشت سر گذاشتن ماههای اضافه کاری در سال ۲۰۱۸ کافی نبود. یکی از توسعه دهندگان سابق تریآرک میگوید: «هفتهها بود که من از تعطیلات آخر هفته خودم استفاده نمیکردم.» آنها اثرات این اضافه کاری را اینطور شرح میدادند: «حملات عصبی، فرسودگی و از دست دادن تمام اشتیاق برای آنچه که انجام می دهید.»
به عنوان یک قاعده کلی، صنعت بازیهای ویدیوی با تسترهای بازیها چندان خوب رفتار نمیکند. بخش آزمایش کیفیت به عنوان پایینترین بخش در سلسله مراتب توسعه در نظر گرفته میشود و بسیاری از آن به عنوان کار بدون نیاز به تخصص یاد میکنند. اما تسترهای تریآرک میگویند که آنها حتی با استانداردهای صنعت بازیهای ویدیویی، وضع بسیار بدی دارند.
بخش تست کیفیت در تریآرک به دو شیفت روز و شب تغییر کرد. در زمان کرانچ، این ۲ شیفت ۲۴ ساعت کامل را پوشش میدادند. شیفت صبح از ساعت ۱۰ آغاز می شد و تا ۱۰ شب ادامه پیدا میکرد. بنابر گفته های سه نفر که در این بخش از تریآرک کار میکردند، در شیفت شب سیستم تهویه مطبوع هوا خاموش میشد. اگرچه هوای شب خنکتر بود، تعداد زیاد کامپیوتر و کنسولها، گرمای زیادی تولید میکردند.
دفتر تریآرک در سانتامونیکای کالیفرنیا و نزدیک به مقر اکتیویژن قرار دارد. بیشتر تیم توسعه شامل هنرمندان، طراحان و برنامهنویسان در طبقه اول قرار گرفتهاند. غیر از بعضی از اعضای تیم انیمیشن، آنها اتومبیل خود را در پارکینگ اصلی پارک میکنند. غذای مجانی دریافت میکنند و به طور مرتب در جلسات شرکت حضور مییابند. جایی که اطلاعات جدید در مورد پروژههای تریآرک به اشتراک گذاشته و جلسات رسمی درباره وضعیت استودیو برگزار میشوند.
استودیو اطلاعات بسیاری زیادی را از تسترهای خود مخفی میکند. زمانی که ماه گذشته گزارش شد تریآرک روی کال آو دیوتی ۲۰۲۰ کار میکند، تسترها از طریق گزارش کوتاکو متوجه این اتفاق شدند: «چند روز بعد یک ایمیل دریافت کردیم که اهمیتی نداشت، تایید عنوان جدید. وقتی سعی کردیم در موردش بپرسیم، آنها گفتند: نگران نباشید.»
یک دلیل مهم برای نداشتن اعتماد به بخش تست احتمالا به درز اطلاعات مهمی در پاییز گذشته مربوط باشد. یک تستر اخراج شده در ردیت تمام ایستر اگهای مربوط به بخش زامبی بلک آپس 4 را لو داد. ایستر اگهایی که سازندگان بازی انتظار داشتند بازیکنان ماههای زیادی را صرف پیدا کردن آنها کنند.
در تریآرک این تفکر وجود دارد که مانند بسیاری دیگر از استودیوهای بازی، کارمندان بخش تست کیفیت غیر متخصص هستند و به راحتی قابل تعویض خواهند بود. حتی بعضی از توسعهدهندگان غیر تستر که در این گزارش شرکت کردند هم گفتند که نسبت به تسترها چنین حسی داشتهاند.
همه این اتفاقات منجر به جوی میشد که در آن تسترها حس بدی داشتند. یکی از توسعه دهندگان در این رابطه میگوید: «مردم آنها را به خاطر مشکل در بازیهای ما سرزنش میکنند. تیم تست همیشه در صدر جوکها قرار دارد.» در کل به تسترها و توسعه دهندگان گفته می شود که با یکدیگر حرف نزنند.
کارمندی که در این گزارش شرکت داشت گفت که چنین موضوعی نه فقط برای روحیه بد است بلکه نتیجه کار یک بازی پر باگتر خواهد شد. تسترها به نوعی این احساس را دارند که تبعید شدهاند. آنها نمیتوانند با بقیه تیم ارتباط برقرار کنند و به نظر میرسد که انگار آنها بخشی از تیم توسعه بلک آپس 4 نیستند.
یک توسعه دهنده در این رابطه گفت: «به نظر میرسید هر چند وقت یکبار تعدادی از اعضای تیم تست از استودیو میروند و اعضای جدیدی به آن اضافه میشوند. شما همیشه در این بخش با چهرههای تازه روبرو میشوید. همیشه این حس به شما دست میدهد که انگار کسی اینجا را ترک کرده و شخص دیگری به تیم اضافه شده است. من فکر میکنم نتیجه چنین چیزی این است که با تعداد زیادی از افراد طرف هستیم که آموزش دیده نبودند.»
همه این اتفاقات منجر به جوی میشد که در آن تسترها حس بدی داشتند. یکی از توسعهدهندگان در این رابطه میگوید: «مردم آنها را به خاطر مشکل در بازیهای ما سرزنش میکنند. تیم تست همیشه در صدر جوکها قرار دارد.» در کل به تسترها و توسعهدهندگان گفته میشود که با یکدیگر حرف نزنند.
کارمندی که در این گزارش شرکت داشت گفت چنین موضوعی نه فقط برای روحیه بد است بلکه نتیجه کار، یک بازی پر باگتر خواهد شد. تسترها به نوعی این احساس را دارند که تبعید شدهاند. آنها نمیتوانند با بقیه تیم ارتباط برقرار کنند و به نظر میرسد که انگار آنها بخشی از تیم توسعه بلک آپس 4 نیستند.
یک توسعهدهنده در این رابطه گفت: «به نظر میرسید هر چند وقت یکبار تعدادی از اعضای تیم تست از استودیو میروند و اعضای جدیدی به آن اضافه میشوند. شما همیشه در این بخش با چهرههای تازه روبهرو میشوید. همیشه این حس به شما دست میدهد که انگار کسی اینجا را ترک کرده و شخص دیگری به تیم اضافه شده است. من فکر میکنم نتیجه چنین چیزی این است که با تعداد زیادی از افراد طرف هستیم که آموزش دیده نبودند.»
در اوایل سال ۲۰۱۹ کارکنان تریآرک پاداش کار خود را برای ساخت بلک آپس 4 دریافت کردند، دقیقا همانطوری که برای استودیوهای بزرگ معمول است. برای مدیران سطح بالا، رهبران و کارگردانها این پول میتواند بسیار قابل توجه باشد. برای پیمانکاران، چنین چیزی مصداق ندارد. هر کسی که برای Volt کار میکرد، برای دریافت این پول واجد شرایط نبود.
یکی از پیمانکاران تریآرک در همین راستا گفت: «زمانی که پاداشها پرداخت میشوند و ما تعدادی خودروی تسلای جدید میبینیم، حس بدی برای ما دارد. پارکینگ شرکت ما تمام مسطح است، بنابراین میتوانیم جگوار و تسلاهایی را ببینیم و سپس شما ماشینهای نهچندان خوبی را در اطراف میبینید و میتوانید حدس بزنید که آنها احتمالاً متعلق به اشخاص شخص قراردادی هستند.»
یک پیمانکار تریآرک گفت: «پیمانکارها در تریآرک نشانهای متفاوتی نسبت به تمام وقتها دارند. افراد استخدامی از رنگ آبی استفاده میکنند و قراردادیها رنگ نارنجی دارند و در واقع این موضوع یادآور میشود که آنها برای ولت کار میکنند، نه اکتیویژن.»
یک پیمانکار در این مورد گفت: «این یک موضوع مشترک بین کارمندان قراردادی است. احساس میکنید صدای شما شنیده نمیشود و بعد شما این حس را دارید که نمیتوانید با یک هنرمند ارشد، سرپرست یا مدیر صحبت کنید، به خاطر این شما یک کارمند پیمانکار هستید. اگر هر کاری انجام دهید، احساس میکنید که کار شما در معرض خطر است. هیچ فردی این را نمیگوید اما این چیزی است که احساسش میکنید.»
اگرچه بعضی از این کارکنان قراردادی تازهکار بودند، اما دیگران چندین سال تجربه داشتند و رقم پرداختی به آنها توهینآمیز به نظر میرسید. بر اساس اطلاعاتی که به دست کوتاکو رسیده، بسیاری از تسترها دارای چندین سال سابقه کار هستند اما میگویند که ساعتی ۲۰ دلار دستمزد میگیرند که فاصله چندانی با حداقل دستمزد در کالیفرنیا که ۱۲ دلار برای هر ساعت است ندارد.
وقتی بعضی از این کارمندان درخواست پول بیشتر میکنند، به آنها گفته میشود که محدودیتهای ولت چنین اجازهای را نمیدهد. یکی از آنها میگوید که اگر مسئولیت فعلی خود را به عنوان یک کارمند اکتیویژن داشتند، ۶ تا ۷ دلار بیشتر در هر ساعت دستمزد دریافت میکردند؛ اختلاف فاحشی که با در نظر گرفتن ساعات کرانچ میتوان به آنها پی برد.
سیاست جدید باعث شد بسیاری از کارمندان برای مدت کوتاهی گیج باشند اما بعد از مدت کوتاهی مشخص شد که این شرایط اضافه کاری را شامل نمیشود. یکی از تسترها در این مورد میگوید: «حتی دقیقترین تسترها هم یک روز را از دست میدادند که نتیجه آن نگرفتن پرداختی برای تعطیلات بود.»
یکی از بزرگترین نقاط ضعف و مسائلی که کارکنان تریآرک در چندین جلسه مطرح کردند، کمبود ارتباط است. یکی از کارمندان گفت: «بسیاری حس میکردند که صدای آنها شنیده نمیشد و هیچ تاثیری روی نحوه انجام کارها نداشتند. هیچ ارتباطی بین گروههای مختلف مانند بخش آنلاین، زامبی و بلکآوت نبود. همه ما روی یک بازی کار میکردیم اما در دنیایی کاملا متفاوت بودیم.»
در ماههای بعد از عرضه بلک آپس 4، بسیاری از کاربران کال آو دیوتی به افزایش تدریجی پرداختهای درون برنامهای و لوتباکسها اعتراض کردند و بعضی از توسعه دهندههای تریآرک نیز چنین موضوعی را درک میکردند. خیلی از افراد حاضر در این گزارش گفتند که از درخواستهای بی پایان ناشر بازی، یعنی اکتیویژن برای افزایش درآمد و این که آنها هیچ اختیاری در مورد آن نداشتند خسته شده بودند.
یکی از پیمانکارهای تریآرک میگوید: «افرادی که تصمیمات مدیریتی را میگیرند و مدیرها را استخدام میکنند کسانی هستند که از پاداشها، پرداختهای سنگین و مزایا بهره میبرند. در نهایت همه ما در حال کار روی یک بازی هستیم و در عین حال با همه ما متفاوت رفتار میشود.» بسیاری از موضوعات مورد بحث در این گزارش، در صنعت بازیهای ویدیویی رایج هستند. افرادی که در این مصاحبه شرکت داشتند امیدوار هستند که بیان این مسائل منجر به تغییرات شود.
ماه گذشته تریآرک به کارمندانش (به جز تیم تست) گفت که آنها روی یک بلک آپس جدید که در سال ۲۰۲۰ منتشر خواهد شد کار خواهند کرد؛ عنوانی که سری را به دوران جنگ سرد باز خواهد گرداند. در حال حاضر نگرانیهایی وجود دارد که بازگشت به چرخه دو ساله ساخت بازی (بعد از آن که ساخت ۲ بازی قبل آنها سه سال طول کشید) باعث به وجود آومدن کرانچ و بدتر شدن شرایطی باشد که تریآرک با آن روبرو است.
حتی با وجود آنکه استودیوهای اسلجهمر و Raven کنار تریآرک روی این بازی کار خواهند کرد، آیا در مدت زمان یک سال و نیم، تیم توسعه بدون نابود کردن خودش قادر به ساخت یک بلک آپس جدید خواهد بود؟ چندین کارمند تریآرک گفتند که آنها از عرضه سالانه نسخههای جدید این شوتر خسته شدهاند و باید به مثالهایی مانند اساسینز کرید که یوبیسافت با دادن استراحتی یک ساله به آن باعث بهبود سری شد توجه شود. از سال ۲۰۰۵ تا حالا هر سال شاهد یک نسخه جدید از کال آو دیوتی بودهایم و اکتیویژن نشان داده که تمایلی به تغییر این روند ندارد.
این مشکلات پیچیدهای هستند که باید حل شوند. با این حال بعضیها در استودیو درخواستهای سادهتری دارند: این که احساس کنند تسترها و پیمانکاران نیز عضوی از تریآرک هستند، نه یک کارمند سطح پایین. وقتی از یکی از تسترها سوال شد که آنها خواستار چه تغییراتی در شرایط کاری هستند او گفت: «حقوق بیشتر میتواند مناسب باشد. اما من میدانم که افراد زیادی از ما خواهان رفتار مشابه هستیم. ما روزهایمان را به کار روی این بازی اختصاص دادیم. اگر بلک آپس و سری را دوست نداشتیم هیچکدام از ما اینجا نبویدم. چرا با ما درست رفتار نمیشود در حالی که ما هم به اندازه شما سخت کار میکنیم؟»
ما چشماندازی برای آینده استودیو داریم که شامل پیشرفتهای چشمگیری در بالانس میان کار و زندگی میشود و میخواهیم با برنامهریزی بهتر به آن برسیم.
رسیدن به آنجا نیازمند زمان، کار سخت، تعهد و مهمتر از همه ارتباط است. اگر هر زمانی حس کردید که به نیازهایتان توجه نمیشود، لطفا در مورد آن موضوع حتما با مدیر خود ارتباط برقرار کنید. هیچکسی نباید این حس را داشته باشد که هیچ گزینهای برای انتخاب ندارد، نمیتواند حرفی بزند یا این که تنها انتخاب این است که نگرانیهای خود را به عموم مردم برساند. این موضوعات همیشه باید با یک گفتگوی صادقانه به مدیر بخش خود شروع شود و اگر این امکان نباشد، میتوانید با یکی از ما در تماس باشید.
توسعه بازی یک هنر بسیار پیچیده بوده و برای انجام موفقیتآمیز آن به مجموعهای از مهارتها نیاز است. برای همه ما مهم است که فرهنگی را در استودیو پرورش دهیم که در آن با همه اعضای تیم با احترام برخورد میشود.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
خسته نباشند
واقعا خسته نباشند دم تک تک شون گرم
کارشون واقعا سخته
یک بخش از مقاله رو دو بار نوشته اید!
کجای مطلب دوست خوبم؟
در زمان توسعه بلک آپس 4 و چند ماه پس از آن، در بهروزرسانیهای بازی شاهد باگهای زیادی بودیم....
خسه نباشی.
کامل و جذاب
خیلی خوشحالم از این که دوست داشتی.
حالا به آبدارچی ها و خدمتگزارها چیزی دادن ؟
از پیمانکارها قطعا بیشتر پاداش گرفتند :))