ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقالات

آیا Guardians of the Galaxy غافلگیرکننده‌ترین بازی سال است؟

سال ۲۰۲۱ قطعا سال پرهیجان و شگفت انگیز برای اهالی صنعت بازی و مخاطبین بی‌شمار آن بود. در این سال تا حدی با بازی‌های ویدیویی غافلگیرکننده و اخبار شگفت‌انگیز بازی‌های ویدیویی (هم خوب و هم ...

سیدعباس حسینی
نوشته شده توسط سیدعباس حسینی | ۱۱ آذر ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

سال ۲۰۲۱ قطعا سال پرهیجان و شگفت انگیز برای اهالی صنعت بازی و مخاطبین بی‌شمار آن بود. در این سال تا حدی با بازی‌های ویدیویی غافلگیرکننده و اخبار شگفت‌انگیز بازی‌های ویدیویی (هم خوب و هم بد) دوران را سپری کردیم. اما در این میان باید گفت که عنوان Marvel’s Guardians of the Galaxy واقعاً غافلگیرکننده‌ترین بازی سال بود.

وقتی از بازی‌های ویدیویی غافلگیرکننده صحبت می‌کنیم، معمولاً در مورد عناوین مستقل صحبت می‌کنیم که از ناکجا آباد بیرون می‌آیند و همه ما را غافلگیر می‌کنند. بازی Guardians of the Galaxy ممکن است از بسیاری جهات مخالف آن نوع بازی باشد اما از نظر انتظارات در مقایسه با نتایج، باید آن را یکی از تکان دهنده‌ترین تجربه‌های بازی ویدیویی در مدت زمان طولانی دانست.

چه چیزی در مورد آخرین بازی مارول اسکوئر انیکس وجود دارد که پیش از انتشار انتظارات ما را دچار انحراف می‌کند؟ خب، وضعیت راکد و تا حدودی غیرمتعارف Guardians of the Galaxy واقعاً به 8 عامل کلیدی مربوط می‌شود. با ویجیاتو برای بررسی این ۸ عامل همراه باشید.

انتظارات برای Guardians of the Galaxy بعد از Marvel’s Avengers پایین بود


من نمی‌خواهم در حین صحبت در مورد Guardians of the Galaxy (حداقل نه درحال حاضر) خیلی روی نکات منفی تمرکز کنم. اما اگر درمورد دلیل شگفت‌انگیز بودن بازی صحبت ‌کنیم، باید با Marvel’s Avengers شروع کنیم. یعنی اولین بازی ناموفق سری. Marvel's Avengers هم مزایای خود را داشت (که بیشتر آن‌ها مربوط به کمپین بازی بود). اما گیم‌پلی فوق‌العاده ساده، عناصر سرویس آنلاین ضعیف و برنامه‌های بحث برانگیز بروزرسانی محتوا، افراد زیادی را که در غیر این صورت مایل بودند عاشق این بازی شوند، آن بازی از خود دور کرد.

هرگز کاملاً منصفانه نبود که تمام سیستم مبارزات Avengers را قبل از انتشار Guardians (آن‌ها حتی توسط توسعه ‌دهندگان جدا ساخته شده‌اند) روی Guardians اعمال کنیم. اما به راحتی می‌توان فهمید که چرا برخی از گیمرها آماده بودند تا دوباره ناامید شوند.

Guardians of the Galaxy گاهی اوقات به همان اندازه‌ای است که ما از آن می‌ترسیدیم


در حالی که Guardians of the Galaxy نباید مسئول کاستی‌های Avengers باشد. باید گفت که پیش‌نمایش‌های اولیه این بازی قویاً نشان می‌دهد که می‌تواند به اندازه اقتباس قبلی مارول اسکوئر انیکس عمومی باشد. صادقانه بگویم، Guardians of the Galaxy از بسیاری جهات یک بازی کلی است و چیز جدیدی ارائه نمی‌دهد. گیم‌پلی اولیه آن کسی را که از گذشته با تکامل بازی در 20 سال گذشته آشنا باشد شگفت‌زده نمی‌کند. عناصر طراحی شخصیت‌های بازی و صداپیشگی آن هیچ ربطی به فیلم ندارد و کاملا عناصری که برای Avengers نیز به کار رفته بود، به کار رفته است.

در واقع تصور می‌کنم  در چند ساعت اول روبرویی با Guardians of the Galaxy، برخی از بازیکنان از ادامه راه منصرف شوند. اما نباید به این زودی‌ها قضاوت کرد. چون این تقریباً نقطه‌ای است که عظمت بازی شروع به خودنمایی می‌کند.

Guardians of the Galaxy به بهترین شکل ممکن خطی و بدون پیچیدگی است


درحالی که Guardians of the Galaxy چند حاشیه و حواس پرتی را تا اینجا ارائه کرده است، مانند سیستم ارتقاء، کلکسیون ها و سیستم ارتباط با NPCها. باید گفت که این یک عنوان یک بازی نسبتاً خطی است که اغلب از ساختار A به B خود منحرف نمی‌شود.

همانطور که مشخص است، این مورد یکی از بهترین ویژگی‌های بازی است. Guardians of the Galaxy یک بازی اکشن ماجراجویی روایی و شخصیت محور است که بدون سرویس آنلاین و بخش مولتی پلیر به راه خود ادامه می‌دهد. کاملاً واضح است که سازندگان این بازی دقیقاً می‌دانستند که چه نوع تجربه‌ای را می‌خواهند ایجاد کنند. چیزی که درکل می‌توان گفت، این است که این بازی فاقد پیچیدگی است و محتوای بسیار سرراست و دقیقی را به مخاطب ارائه می‌دهد.

این که یک استودیو بزرگ تصمیم به ساخت بازی کوچک‌تر می‌کند، نباید چندان قابل توجه باشد. اما با توجه به وضعیت صنعت، سادگی Guardians of the Galaxy واقعاً نفس تازه‌ای است.

سطح طراحی Guardians of the Galaxy یکی از بهترین‌های سال‌های اخیر است


راستش فکر نمی‌کردم بازی ۲۰۲۱ دیگری از نظر سطح طراحی به بهترین بازی این زمینه یعنی Psychonauts 2 نزدیک شود. اما یک استدلال قوی وجود دارد که Guardians of the Galaxy دقیقاً این کار را انجام می‌دهد.

تعداد کمی از بازی‌های مهم در حافظه اخیر به این حد باورنکردنی می‌پردازند تا اطمینان حاصل کنند که هر سطح و هر مکان جدید نه تنها از هر چیز دیگری در بازی متمایز است، بلکه سبکی را به نمایش می‌گذارد که تقریباً از هر چیز دیگری متمایز است. دنیای بیگانه‌ها در این بازی واقعاً احساس بیگانه‌ای می‌کنند، به گونه‌ای که حتی بزرگ‌ترین فیلم‌های MCU نیز نمی‌توانند با آن‌ها مطابقت داشته باشند.

اخیرا تعداد کمی از بازی‌های مهم به این حد باورنکردنی عمل می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که هر سطح و هر مکان جدید، نه تنها از هر چیز دیگری در بازی متمایز است، بلکه سبکی را به نمایش می‌گذارد که تقریباً از هر چیزی متمایز باشد. دنیای بیگانه‌ها در این بازی واقعاً همان حس بیگانگی را منتقل می‌کند. به گونه‌ای که حتی بزرگ‌ترین فیلم‌های مارول نیز نمی‌توانند با آن‌ها مطابقت داشته باشند.

من می‌خواستم خود را به گونه‌ای در سطح کهکشان گم کنم که بسیاری از بازی‌های جدید جهان باز برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند. خلاقیت بصری محض در نمایش این بازی تنها با راه‌هایی که توسعه‌دهندگان موفق به گره زدن همه این جهان‌ها و مفاهیم واقعاً منحصر به فرد شده‌اند، تطبیق داده می‌شود.

Guardians of the Galaxy به گونه‌ای جذاب است که نمی‌توانید مانند آن را پیدا کنید


جذابیت یکی از آن مفاهیمی است که گاهی اوقات بیشتر از آن که چیزی باشد که شما بتوانید آموزش دهید و تعریف کنید، بیشتر یک احساس است. همان طور که چیزی می‌تواند آنقدر جذاب باشد، ولی شما از معایب آن چشم‌پوشی کنید. مواقعی هم وجود دارد که چیزی به قدری تلاش می‌کند تا جذاب باشد اما شما نمی‌توانید از عدم صداقت درباره آن چشم پوشی کنید.

خب، نگهبانان کهکشان واقعاً جذاب است. اتاق خواب‌های بی‌نظیر دهه ۸۰، اتاق‌های سفینه فضایی با داستان‌هایی برای گفتن و درنهایت جهان‌های بیگانه با شکوه بسیار تنها گوشه‌ای از جذابیت بازی است. سازندگان تمام عناصر این بازی را به قدری عمیق کار کرده‌اند که  در یک نگاه متوجه جذابیت بسیار آن می‌شوید. در یک کلام سازندگان با این کار میخواهند شادی و هیجان خود را با مخاطبین خود به اشتراک بگذارند.

این عنوان به گونه‌ای است که هنگام بازی فقط لبخند بر لبان شما می‌نشیند، که یکی از آن ویژگی‌هایی است که از زمان اختراع بازی‌های ویدیویی ارزشمند بوده است. اما همچنان یکی از آن ویژگی‌هایی است که ما گاهی اوقات به عنوان رسانه از آن غافل می‌شویم. اما باز هم این ویژگی به مرور زمان تکامل یافته و به مراتب پیچیده تر شده است.

داستان Guardians of the Galaxy به شما کمک می‌کند تا هر شکست و پیروزی را احساس کنید


همان طور که در بالا ذکر کردم، ساعات اولیه بازی Guardians of the Galaxy بسیار نه چسب است. در واقع شروع ضعیف داستان و گیم‌پلی فوق‌العاده ساده، مرا به این فکر انداخت که آیا این همان چیزی که انتظار داشتم بود؟ توجه داشته باشید، من لزوماً در مورد یک لحظه از بازی صحبت نمی‌کنم، بلکه در مورد لحظه‌ی شخصی خود شما صحبت می‌کنم که متوجه می‌شوید توسعه دهندگان چقدر عاشق این شخصیت ها و این داستان بودند. داستان این بازی ماهیتی عفونی دارد که باعث می‌شود شما فشار روی شخصیت را هنگام هر تصمیم گیری در هر طرح داستانی را احساس کنید. البته مطمئن نیستم بعد از  The Walking Dead: Season One این گونه ویژگی را تجربه کرده باشم.

حتی اگر تمام داستان Guardians of the Galaxy حماسی نباشد و یا کمی شبیه باشد. به طوری که هرگز فراموش نکنید که این داستانی است در مورد خانواده ناهمگون که شما با عشق در آن رشد می‌کنید، برای تبدیل آن به یکی از بهترین روایت‌های بازی در سال کافی بوده ‌است.

موسیقی متن ده هشتادی Guardians of the Galaxy، بهترین موسیقی متن لایسنس‌شده از زمان GTA: Vice City است


برخی از مردم فکر می‌کنند ساده است که یک دسته آهنگ برای یک بازی انتخاب و لایسنس شود. درحالی که تجربه ما می‌گوید این کار به قدری ظرافت می‌خواهد که کسانی که این تجربه در انتخاب را نداشتند، به راحتی شکست خورده‌اند. در نتیجه ما این مسئله را با دل و جان درک کرده‌ایم که انتخاب آهنگ مناسب حال و هوای بازی چقدر می‌تواند مهم و حیاتی باشد و از نظر من این کار یک مهارت است.

خب، Guardians of the Galaxy از بهترین موسیقی متن دهه 80 بهره می‌برد که از زمان GTA: Vice City در یک بازی ویدیویی دیده‌ایم (این دو عنوان حتی چند آهنگ مشترک دارند). دقیقاً مانند فیلم‌های Guardians of the Galaxy MCU، کمتر به تک تک آهنگ‌ها مربوط می‌شود (اگرچه بسیاری از آن‌ها فوق‌العاده هستند) و بیشتر به روش‌هایی مربوط می‌شود که سازندگان داستان‌هایی را که آن آهنگ‌ها سعی در گفتن آن‌ها دارند در نظر گرفته‌اند. البته به‌ طور ماهرانه‌ای آن‌ها را به گونه‌ای به کار می‌گیرند که احساساتی را که در حال حاضر وجود دارد افزایش می‌دهد. نه اینکه صرفاً به آشنایی خود با این آهنگ‌ها برای فراخوانی احساسات نادرست اعتماد کنیم.

من اخیراً در مورد این صحبت کردم که چگونه بازی‌های GTA بدون موسیقی متن اصلی‌شان کاملاً ناقص هستند. Guardians of the Galaxy مثال دیگری از این مورد است که چگونه موسیقی دارای مجوز مناسب می‌تواند چیزی بهتر را تا حدی فوق‌العاده کند.

Guardians of the Galaxy چیزی است که اقتباس‌ها باید از آن الگو بگیرند


بازی Guardians of the Galaxy

هیچ قانون جهانی برای این که چه چیزی یک اقتباس عالی را عالی می‌کند وجود ندارد. اما من فکر می‌کنم که اکثر اقتباس‌های عالی با گروه مناسبی از طرفداران شروع می‌شوند که منبعی را که واقعاً دوست دارند اقتباس می‌کنند. درحالی که به اندازه کافی آزادی دارند تا با صدای بلند با خلاقیت و مشتاق خودشان صحبت کنند.

در نهایت، این دقیقا همان چیزی است که منجر به ساخته شدن Guardians of the Galaxy شده است. پس آیا مشکلاتی دارد؟ کاملا بله. چون در ابتدا روند کندی دارد، مبارزات آن به ندرت عالی است، برخی از مکانیک‌ها احساس می‌شوند نیمه کاره هستند. درنهایت این یک بازی کامل نیست، بازی‌ای که تمام دیدگاه‌ها را نسبت به خود تغییر می‌دهد.

با این حال، اگر تعجب می‌کنید که چرا Guardians of the Galaxy بزرگترین سورپرایز سال است، به این دلیل است که بازی کاملاً برعکس پول نقد، ارزان است. البته برخی نگران هستند که ممکن است بر اساس پیش‌نمایش‌های اولیه باشد. در زمانی که حتی طرفداران نمی‌توانند درگیر ارقام فروش و جنگ‌ پلتفرم‌ها شوند، اصالت Guardians of the Galaxy مانند درمان بدبینی ریشه‌ای است که گاهی اوقات می‌توانیم در مورد ماهیت و جهت این صنعت احساس کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Alireza8405
    Alireza8405 | ۱۲ آذر ۱۴۰۰

    عجب
    می دونستم خوب شده ولی نه تا این حد
    یه مقدار دست کم گرفته بودمش

  • !Spider-Man
    !Spider-Man | ۱۱ آذر ۱۴۰۰

    من خودم به شخصه اصلا انتظار نداشتم بازی خوبی بشه اما واقعا خوشحال شدم وقتی فهمیدم که پیش بینی ها اشتباه ازاب در اومد

مطالب پیشنهادی