ایده ساخت Assassin’s Creed چطور شکل گرفت؟
اگر در قلعه مصیاف محبوس شده باشید، قاعدتا نام سری Assassin's Creed به گوشتان خورده است. فرنچایز پرچمدار یوبیسافت که در آن صنف اساسینها در برهههای مختلف تاریخی باید با تمپلارها در جنگ باشند. تا ...
اگر در قلعه مصیاف محبوس شده باشید، قاعدتا نام سری Assassin's Creed به گوشتان خورده است. فرنچایز پرچمدار یوبیسافت که در آن صنف اساسینها در برهههای مختلف تاریخی باید با تمپلارها در جنگ باشند. تا به اینجا ما در این مجموعه به دورههای انقلاب آمریکا، رنسانس، عصر دزدان دریایی و جنگ صلیبی سوم سفر کردیم. اساسینز کرید از سال ۱۳۸۶ تا به الان، دریچهی تعامل ما با تاریخ محسوب میشود.
از زمانی که بازیکنان به دزموند مایلز معرفی شدهاند، اساسینز کرید راه بلندی را پیموده است. یوبیسافت فرنچایزی را به وجود آورد که امروزه در صنعت بازیسازی از شناختهشدهترینها به حساب میآید و صرف نمایش بازیکنان و کازپلیرها در نمایشگاه پکس (Penny Arcade Expo) در شمایل اساسینهای محبوب خود بسنده نکرده است. مقر پرشور طرفداران سری با توجه به قدمت کمتری که نسبت به ماریو، لارا کرافت و مستر چیف دارد، طرفداران زیادی را در سرتاسر جهان پرورانده است. یوبیسافت با تسریع زمانی عرضه بازیهای اساسینز کرید با نظم یک الی دو ساله توانست تا این سری را به یکی از موفقترینهای صنعت تبدیل کند.
حال این سوال پیش میآید که چطور چنین فرنچایزی در یک بازه زمانی به نسبت کوتاه توانست تا بر اعضای خانواده خود بیفزاید؟ برای پیدا کردن رد یک بازی که با پیچیدگیهای رویدادهای تاریخی برای خود نام و نشانی به هم زده است میتوان تا عنوان Donald Duck: Goin’ Quackers یوبیسافت به عقب بازگشت. سال ۱۳۸۰ تعدادی از افراد مجموعه بیصبرانه برای جهش در زمان تلاش کردند تا عاقبت تیم یوبیسافت مونترال دست به توسعه فرنچایز محبوب Splinter Cell زد و با این اتفاق، استودیو به فکر تکرار و تکثیر مجموعهای با همین میزان موفقیت افتاد، مجموعهای که تاثیر قابل توجهی بر سری اساسینز کرید به جا گذاشت و برایش عنوان The Prince of Persia انتخاب شد.
Patrice Desilets از طراحان ارشد یوبیسافت ایده ریبوت شدن فرنچایز Prince of Persia و اضافه کردن تعدادی کانسپت تازه را در میان گذاشت. Jordan Mechner خالق پرنس یا شاهزاده برای نشان دادن حمایت خود به مونترال رفت و Desilets تعدادی کلیپ از شاهزادهای را به او نشان داد که میتواند بر دیوارهای شهر قدم رو، و با شامه منحصر به فرد و عینی خود بین اشیای مختلف جست و خیز کند. گفتوگوها به نتیجه رسید و Mechner به نوشتن قصه بازی پرداخت و Desilets از طرف یوبیسافت به عنوان طراح ارشد برای این عنوان برگزیده شد. Prince of Persia: The Sands of Time به محبوبیت فراوانی دست یافت طوری که یوبیسافت بلافاصله با کمک بیشتر اعضای تیم و مدیرعامل وقت Yannis Mallat برای ادامه دادن مجموعه مشغول به کار شدند و Desilets ستاره نوظهور یوبیسافت کار بر روی یک عنوان جایگزین برای کنسولهای اکسباکس ۳۶۰ و پلیاستیشن ۳ را آغاز نمود.
Desilets به تاریخ علاقهمند بود و در این حین به دنبال موضوعی میگشت که بتواند آن را در Prince of Persia نسل-بعدی بگنجاند و همان لحظه به حشاشین (یک فرقه نزاریه از شیعیان اسماعیلیه که بنیانگذار آن شخصی به اسم حسن صباح بود.) برخورد کرد. شهرت این فرقه بخاطر نحوه بخصوص از میان بردن دشمنان خود بود. (نحوه انجام عملیات به این شکل بود که نقشه ترور یا عملیات مربوط در خفا اما اجرای آن در ملا عام و گاهی هم به صورت مخفیانه صورت میگرفت. جان فشانی به قصد احتیاط در اطلاعات نیز چاشنی کارشان بود.) Desilets المانهای مهم Prince of Persia را با تعدادی از جنبههای پنهانکارانه Splinter Cell ادغام نمود و در ذهن خود طرح یک بازی را چیدمان کرد که در آن بازیکنان میتوانند در یک محیط جهان-باز به راحتی در عموم و خفا تردد کنند و به هر طرف که مایل بودند بجهند.
پروسه مذاکره کمی زمان بر بود، اما یوبیسافت به ظن و گمان Desilets ایمان آورده بود و همین موضوع سبب شد تا چراغ سبز ساخته شدن یک فرنچایز کاملا جدید را از سمت آنان دریافت کند. آنها برای خلق یک محیط باز و گسترده یک نیروی باتجربه بنام Jade Raymond را استخدام کردند.
با مشخص شدن اعضای تیم جدید، Desilets و Raymond کار را آغاز میکنند و با توجه به یافتههای Desilets از کتابهای تاریخی، آنها تلاش کردند که تا حد ممکن داستان و بنای بازی را با نحوه زیست قاتلان قرن دوازدهم میلادی مستند سازند. آنان مصیاف که خانه حشاشیون بود را به همراه شهرهای دمشق و اورشلیم بازآفرینی کردند. الطائر اولین اساسین مجموعه، موظف به کشتن ۹ فرد بالا رتبه میشود که بر اساس شخصیتهای تاریخی حقیقی آنان ساخته شده بودند.
به نظر میرسید که برای شروع و ادامه بازی این روند کفایت کند اما یوبیسافت به همین نقطه اکتفا نکرد. در زمان فرایند حذف ریشههای توسعه بازی Prince of Persia، یک امکان تازه به وجود آمد که در آن طرح اصلی بازی میتوانست در زمان حال ادامه پیدا کند. پلیرها امکان تجربه شخصیت دزموند مایلز را داشتند که از نیاکان الطائر است و توسط Abstergo Industries ربوده شده و مجاب به دوباره زیستی نیاکان خود در قرن دوازدهم میلادی با استفاده از ماشینی بنام انیموس (Animus) میشود.
در ماه آبان سال ۱۳۸۶، یوبیسافت تمام تولیدات خود را متوقف کرده و هم و غم خود را صرف این فرنچایز میکند. آنها به قدری برای محبوبیت بازی خود مطمئن بودند که عرضه خود را با عنوان محبوب آن زمان یعنی Halo 3 یکی کردند.
بازی در عین حال یک موفقیت بزرگ و یک ناامیدی به حساب میآمد. پلیرها با محیط بازی خو گرفتند و بیش از ۹ میلیون نسخه آن نیز به فروش رفته بود. اما منتقدان از طرفی بخاطر وجود چند المان از بازی رضایت چندانی نداشتند.
حقیقت آن بود که دلایل زیادی برای علاقه به این بازی وجود داشت. تلفیق پنهانکاری و اکشن به شکل درستی در هم تنیده شده بودند. اما از طرفی دیگر جنبههایی وجود داشت که برای بسیاری از مفسران اضافی و غیر ضروری بنظر میرسید. بازیکنان در حین داستان اصلی به ماموریتهای فرعی زیادی فرستاده میشدند و سکانسهای خارج از انیموس آن قدر که باید به حساب نمیآمدند و مکانیزم حمله بازی صیقل خورده نبودند. خوشبختانه فروش خوب بازی به قدری مناسب بود که صداهای خطاب به یوبیسافت و بررسیها را پوشش دهد.
با همه این احوال، شکی نیست که یوبیسافت با Assassin’s Creed 2 در سال ۱۳۸۸ راه خود را پیدا کرد. نبود الطائر شوک بزرگی بود که به بازیکنان وارد شد. تیم بازیساز از بازخوردهای منفی برای به وجود آوردن یک محوریت تازه و اساسین جدیدی به نام اتزیو (Ezio) به نفع خود استفاده کردند. قهرمان جدید مجموعه فرصتی را فراهم آورد تا توسعهدهندگان دنیای تازهای را که براساس رنسانس ایتالیا بود را خلق کنند. حالا مراحل فرعی کسل کننده حذف شده بود و روایت دزموند مایلز یک بروزرسانی را دریافت کرده بود و با تفکیکپذیر شدن خود سنگی بر سرعت روایت بازی نمیانداخت.
بازی Assassin’s Creed 2 جوایز متعددی را کسب کرد و یوبیسافت با این اتفاق برنامهریزیهای مدونتری را برای این مجموعه درنظر گرفت. زوج هنری Desilets و Raymond از هم جدا ماندند چرا که Raymond برای یک مقام اجرایی ترفیع گرفت و Desilets کمابیش با کمپانی در رابطه بود. با ترک او از یوبیسافت و پیوستن به THQ در سال ۱۳۸۹ کار او برای Assassin’s Creed: Brotherhood فاقد اعتبار ماند و با تعطیل شدن آن استودیو در سال ۱۳۹۲ مجدد به یوبیسافت بازگشت و تا پایان اردیبهشت ماه پیش از درگیری او با کمپانی در کنار آنان باقی ماند.
در سال ۱۳۸۹ بازی Brotherhood در دستور ساخت بعدی قرار گرفت. و با توجه به خبر خروج خالقان هنری مجموعه از پروژه، انتظارات کمی از موفقیت این بازی وجود داشت. بازیکنان بیش از هر زمان انتظار یک داستان فردی را میکشیدند، اما Brotherhood اثبات کرد که میتواند به اندازه عنوان قبلی خود موفق ظاهر شود. این بازی همینطور نخستین عنوان از این مجموعه بود که شامل بخش چند نفره میشد.
یوبیسافت مونترال عاقبت در سال ۱۳۹۰ چرخه داستانی اتزیو و الطائر را پایان داد، چرا که با فرسایشی شدن و ادامه خط روایی این دو اساسین با اهمیت، سیر مجموعه اساسینز کرید شیب اشتباهی پیدا میکرد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
با نابود کردن سری پرنس اف پرشیا
بزرگترین اشتباه یوبیسافت...
یکی از بهترین سری های یوبیسافت که داره نابود میشود.
از همون موقعی که ساخته شده بود نابود شد
این سری از رو حشاشین (که ایرانی بودن) ساختن،بعد تو اساسینز کرید اودیسه رفتی کوروش و داریوش رو کشتی...?
چه خوب
خوبه کوروش و داریوش رو کشتیم؟
تو دیگه کی هستی
نمیدونم چرا دیس ولی با اینکه با این سری کلی خاطره دارم و باهاش حال کردم ولی هیچ وقت یوبیسافت رو سر این صحنه کشتن کوروش و داریوش نمیبخشم
پ.ن:فعلا سر والهالا هم نمیبخشم که وایکینگز کرید رو ساخت
الان یه سری بیمزه میان میکنم به آسونی، سختی?
ادیت :میگن
خداییش من نمیدونم چرا خلاقیت ندارید آقا چن وقت پیش بازاریابی ای عجیب غریب از رو بازی کست زدید الانم از قسمت آخر فصل شیشمش اینو زدید آقا درست ربط نداره ولی اگه راست میگید اسکی نرفتید برید سراغ موضوع ای دیگه خداشاهده هم بازی سنتر دوس دارم هم ویجیاتو ولی وقتی میبینم اینطوری بعضی وقتا از بازی سنتر میزنید ناراحت میشم اصلا ازتون انتظار ندارم نکنید خدایی دیگه
چقد دیسا زیاده
به در نگاه میکنم مخالفان اساسین کریدای الان حمله کردن
یه نکته در مورد حشاشین بگم اسم اونا هیچ ربطی به مواد مخدر حشیش نداره بلکه به معنی دارو هست تو اون قزوین اون زمان دارو گیاهی زیاد بوده و هرکی گیاه دارویی میفروخته رو حشاش صدا میکردن
یکی از نظریه های اینه یه نظریه دیگه م هست میگه حشاشبن میشه قاتل حشاشیون میشه قاتلین
به حشیش ربط داره
ولی زمان اونا،حشیش یه دارو بود،تازگیا به عنوان مواد مخدر شناخته میشه
۲ بار مفصل توضیح دادم
حیف این مجموعه که خرابش کردن :(
متین علیپور:
جواب تیتر که معلومه، با نابودی پرنس?
لطفا در مورد اساسین کرید مقاله های بیشتری بنویسین
اه عمو بنیتو
نبودی یه چند وقت
البته بختر که نبودی
مقاله ی عالی بود
ولی من فکر میکردم assassin ها یا همون حشاشین ها از ایران بودن
اره دیگه الهام از ایران بوده
ایرانی بودن دیگه?
اوه آره درسته
مقاله رو با دقت نخونده بودم ندیدم ?
چرا ۴ تا دیس?
دیسر ها حمله کردن
حسن صباح یه قلعه تو ایران داشت فکر کنم تو الموت
ایرانین دیگه?
چقدر سه نسخه اول این سری شاهکار بودند!
کامنت دوم
اها
جمع کنید این مسخره بازی ها رو
براح
https://www.google.com/search?q=%D8%A2%D8%A8+%D9%BE%D8%B1%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84&client=ms-android-samsung&prmd=ivmxn&sxsrf=AOaemvK03OcxMRT3Id32W25EjDqpYabXdw:1639591080009&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwje7JnfsOb0AhVCLewKHSInCdIQ_AUoAXoECAIQAQ&biw=360&bih=560&dpr=2
اینم جایزت
کامنت قبلی رفت برا تایید
الان جایزت میاد ?
تیتاپ میخوری؟
یرگه چغوک
مشد؟
هیچ وقت این جمله از اساسینز کرید برادر هود یادم نمیره
Working the dark to serve the lite we ar Assassins
ما در تاریکی کار میکنیم تا به نور برسیم ما اساسینز هستیم
بازی نکردم??
بازی کن حتما توصیه میشود مخفیکاری خوبیه
نخوندم
ما برقکاریم ?
لعنتی عالی بود??
جمله مورد علاقه من، جمله الطائر بود
لا شیء مطلق بل کل ممکن
بل کل الممکن
ما در تاریکی شب به روشنایی خدمت میکنیم...
ما مامور اداره برق هستیم?
این سم رو اول من وارد خون همه کردم ??
بخاطر این کارت تا ابد بهت ساندیس و تیتاپ طلایی میدم??