ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازی گرید
مصاحبه

ریبوت Grid سطح تازه‌ای از دسترسی‌پذیری را میان بازی‌های مسابقه‌ای ارائه می‌کند

بیش از پنج سال از زمانی که طرفداران شانس دسترسی به آخرین قسمت از سری گرید (Grid) را داشتند می‌گذرد. با این حال، به جای شماره چهارم سری، توسعه‌دهندگان در کدمسترز (Codemasters) تصمیم گرفته‌اند ریبوتی ...

سینا سادات حقی
نوشته شده توسط سینا سادات حقی | ۱۹ تیر ۱۳۹۸ | ۲۳:۰۰

بیش از پنج سال از زمانی که طرفداران شانس دسترسی به آخرین قسمت از سری گرید (Grid) را داشتند می‌گذرد. با این حال، به جای شماره چهارم سری، توسعه‌دهندگان در کدمسترز (Codemasters) تصمیم گرفته‌اند ریبوتی برای این فرانچایز بسازند و گرید را به مخاطبان متنوع‌تری معرفی کنند.

طرفداران هاردکور شبیه‌سازی رانندگی، همچنان حالت Career لذت‌بخشی را تجربه می‌کنند که به همان اندازه‌ همیشه سخت است. اما بازیکنان کژوال احتمالا ویژگی‌های جدیدی پیدا می‌کنند که این نسخه را به دست‌یافتی‌ترین شبیه‌ساز مسابقه‌ در نسل فعلی پلتفرم‌ها تبدیل می‌کند. وبسایت گیمینگ بولت این شانس را داشته که در نمایشگاه E3 امسال با کارگردان استودیو کدمسترز یعنی کریستوفر اسمیت (Christopher Smith) مصاحبه کند و ببیند گرید چطور قرار است به بازیی تبدیل شود که توانایی جذب مسابقه‌دهندگان کهنه‌کار و تازه‌واردان را دارد. در ادامه، متن این مصاحبه را می‌خوانیم.

بازی گرید

طرفداران قدیمی سبک مسابقه‌ای احتمالا با کار دیگرتان یعنی سری فورتزا (Forza) آشنا باشند، اما بعد آن به گرید مهاجرت کردید. روی کدام فرانچایز بیشتر کار کرده‌اید؟ فورتزا یا گرید؟

من بهترین شغل دنیا را دارم. پلی‌گراند گیمز (Playground Games)، استودیو و تیم بی‌نظیری است. تا جایی که من می‌دانم، آن‌ها یکی از بهترین بازی‌های دنیا را می‌سازند. بازی ما چالشی برای کار آن‌ها نیست. ما کنار هم هستیم. رالف فالتون (Ralph Fulton) از استودیو پلی‌گراوند گیمز به من پیغام داده و مشتاق تجربه گرید است. من همواره ۱۰۰ درصد توانم را می‌گذارم چون بهترین شغل دنیا را دارم.

گرید بعد از مدتی طولانی عرضه می‌شود. چه چیزی باعث شد که کدمسترز این فرانچایز را در این زمان برگرداند؟

زمان مناسبی است. اگر به بازار امروز نگاه کنید بازی‌های دسترس‌پذیر موتور اسپرت زیادی وجود ندارد. بازی‌های موتور اسپرت یکسانی وجود دارد. بازی‌های عالی دیگری هستند اما موتور اسپرت نیستند. چیزی که می‌خواستیم انجام دهیم، ساخت بازی موتور اسپرتی بود که برای مخاطبان گسترده‌تری مناسب باشد.

می‌توانید در مورد ویژگی‌های دسترس‌پذیری‌ که در موردشان صحبت می‌کنید و تفاوتی که با بقیه دارند بیشتر توضیح دهید؟

سه رکن اصلی داریم. رکن دسترس‌پذیری و انتخاب، رکن داستان و رکن جوایز. بخش دسترس‌پذیری خارج از چارچوب است. می‌خواستیم بازی را تنظیم کنیم تا مسابقه‌دهندگان کژوال بتوانند در بازی دخیل شوند، اگر مقداری تلاش کنند می‌توانند مقام بیاورند یا به سه نفر اول نزدیک شوند. اما بازیکن شبیه‌ساز می‌تواند تمام موارد اضافی را خاموش کند، هوش مصنوعی را بالا ببرد تا به همان سطح از چالشی که می‌خواهد برسد.

روشی که همیشه در تیم پیاده می‌کنیم این است: بازیی که بازیکنان شبیه‌ساز با آن تفریح می‌کنند و بازیکنان کژوال به صورت جدی تفریح می‌کنند. کلمه کلیدی در اینجا «تفریح» است و ما با درک این موضوع تعداد خودروهای قابل انتخاب، تعداد مسیرها و قابلیت‌هایی که می‌توانید فعال و غیرفعال کنید را تعیین می‌کنیم.

این روشی است که داریم سعی می‌کنیم در گروه اجرا کنیم. مجبور نیستید در هر مسابقه اول شوید، مجبور نیستید برنده همه‌چیز شوید تا جدی گرفته شوید. مسئله این است که می‌خواهید چطور تمام کنید؟ می‌خواهید هر دفعه اول شوید و بازی را تمام کنید یا فقط می‌خواهید جلو بروید و به مسابقه نهایی برسید؟

بازی گرید

چرا به جای گرید 4 تصمیم به ساخت ریبوت این سری را گرفتید؟

پاسخ ساده به این سوال این است: وقتی گذشته گرید را می‌بینید، اگر به تمام بازخوردها نگاه کنید، مقداری با شخصیتش ناسازگار است. اولین بازی گرید منتشر شد و همه عاشقش بودند.  تقریبا کاری را کردیم که الان در حال انجامش هستیم. آن بازی مخاطبان زیادی را سرگرم می‌کرد.

مردم در مورد نسخه دوم گرید گفتند که بیش از حد کژوال بود و هندلینگ خودروها عمق کافی نداشت. در سومین قسمت، تقریبا راه دیگری رفتیم. بنابراین دلیل اینکه می‌خواستیم بازی را ریبوت کنیم این است که داریم بازی را به جایی می‌بریم که باید در دو دنباله قبلی می‌بود.

گستره‌ای از وسایل نقلیه و مسابقه وجود دارد و بازی برای بسیاری از افراد قابل دسترس است و می‌خواهیم این مسائل را به مهم‌ترین مسائل در زمینه اتومبیل‌رانی و موتور اسپرت تبدیل کنیم.

می‌خواهم به Gran Turismo Sport و روشی که نوع جدیدی از بازی مسابقه‌ای را خلق کرده است برگردم. آن‌ها تورنومنت‌های آنلاینی دارند که با همکاری FIA برگزار می‌شود و سطح کاملا جدیدی از سرگرمی و هیجان را به مسابقات آنلاین اضافه کرده است. آیا کدمسترز هم تصمیم گرفته رابطه نزدیکی با FIA داشته باشد؟

همانطور که ورزش‌های الکترونیکی جلو می‌رود، برای آینده حواسمان به آن هست. همانگونه که اطلاع دارید، عنوانی که منتشر می‌شود بعدا به تکامل می‌رسد. می‌خواهیم روش مسابقه دادن مردم و چیزی که در آینده از این عنوان انتظار دارند را ببینیم.

ما چند ابزار برای استریمرها آماده کرده‌ایم. قطعا شما توانایی ساخت هر رویداد یا هر مسابقه‌ای را که می‌خواهید، هم در حالت چندنفره و هم تک‌نفره دارید. بنابراین در کنار قابلیت‌های خود بازی و تورنومنت‌ها (یعنی تورنومنت‌هایی که از پیش در پلتفرم بازی قرار گرفته‌اند)، اگر ما بخواهیم تورنومنت‌های سطح پایه در بازی فعلی اتفاق بیفتد و مردم هم شروع به ساختن‌شان کنند، کاملا امکان‌پذیر است که به سراغ‌شان برویم.

می‌خواهم هر عنوانی که روی آن کار می‌کنم تبدیل به ورزشی رقابتی شود. نشان می‌دهد که شما عمق و اشتیاقی برای آن عنوان دارید که مردم می‌خواهند تماشایش کنند. اینقدر سرگرم‌کننده باشید که تماشا کنند و آنقدر تنوع سرگرم‌کنندگی داشته باشید که هر بار تجربه یکسانی نباشد.

کاری را که داریم با گرید و موتور اسپرت غیرقابل پیش‌بینی می‌کنیم، فکر می‌کنم از دیدگاه یک استریمر، نمی‌توانید بگویید که به مرور از مردم سبقت می‌گیرید و اول می‌شوید. مسابقه به یک شکل نخواهد بود. نمی‌دانم که این سوال شما را پاسخ می‌دهد یا نه ولی من آن را بدین شکل می‌بینم. فکر نمی‌کنم بتوان گفت این بازی برای ورزش‌های الکترونیکی ساخته شده است. درست‌تر این است که بگویید بازی پتانسیل تبدیل شدن به یک ورزش الکترونیکی و ساختارش را دارد.

فورتزا در این نسل خیلی موفق عمل کرده است. آیا گرید تاثیری از فورتزا گرفته است؟

این‌ها محصولات متفاوتی هستند. تفاوتشان در میزان دسترس‌پذیری است. آن‌ها مخاطبان گسترده‌تری را سرگرم می‌کنند اما ما بازی متفاوتی هستیم. یک بازی جهان‌باز تفاوت زیادی با یک بازی با مسیر مشخص دارد. فکر نمی‌کنم این مانند مقایسه سیب با سیب باشد. ما به هر کاری که آن‌ها ساخته‌اند احترام می‌گذاریم و کاری که آن‌ها می‌کنند وادار کردن باقی بازی‌های مسابقه‌ای به رقابت است. نمی‌توانم حق مطلب را در مورد پلی‌گراند گیمز ادا کنم چون استودیو فوق‌العاده‌ای است.

بازی گرید

چه توضیحی در مورد حالت Career گرید و اینکه چگونه دچار پیشرفت نسبت به نسخه‌های قبل شده است دارید؟ 

بیایید در مورد نسخه آخر یعنی GRID: Autosport صحبت کنیم. در این بازی نیاز بود تمام دسته‌ها را بازی کنید و در همه آن‌ها مقام اول تا سوم را بدست آورید تا به چالش آخر برسید. کاری که داریم انجام می‌دهیم این است که شما باید تمام رشته‌ها را تمام کنید (شش رشته وجود دارد) تا به چالش نهایی برسید. وقتی این را می‌گویم یعنی فقط باید آن‌ها را تمام کنید. هیچکس تا حالا به نایجل منسل (Nigel Mansell)، راننده مسابقه‌ای معروف، نگفته «تو جزو سه نفر اول نشدی پس نمی‌توانی در مسابقه بعدی شرکت کنی.»

اگر شما هم مثل من کمال‌گرا هستید و می‌خواهید همه مسابقات را با اول شدن به پایان برسانید، می‌توانید این کار را بکنید. در این صورت با اچیومنت‌ها تشویق می‌شوید. اما برای بخش Career می‌توانید حدود ۶۰ درصد آن را تمام کنید و برنده شوید. در بازی Autosport قبلی مجبور بودید ۱۰۰ درصد آن را تمام کنید. ما همه این سبک‌های رانندگی را داریم. ما همیشه ترجیحات و علایق خاصی داریم. نمی‌خواهیم مجبورتان کنیم تا همه سبک‌ها را تمام کنید. قطعا اگر می‌خواهید آن را کاملا تمام کنید، اچیومنت‌ها و جوایزی برایش وجود دارد.

چند عدد خودرو و مسیر در بازی وجود دارد؟

بین ۶۹ خودرو، ۱۲ مسیر، ۸ محیط در ۴ شهر با مجموع ۹۲ جاده انتخاب داریم. همچنین زمان صبح، طی روز، غروب و شب را داریم. علاوه بر آن آب و هوای بارانی، مرطوب و خشک را داریم. در نتیجه با ترکیب این‌ها تنوع زیادی بوجود می‌آید.

درباره پیشنهادات آنلاین توضیح می‌دهید؟

وقتی وارد می‌شوید یک حالت مسابقه سریع دارید. پس اگر نمی‌خواهید مسابقه‌ای تنظیم کنید، می‌توانید به مسابقه سریع بروید. چرخش نقشه‌ای وجود دارد که به صورت دوره‌ای براساس محتوای جدیدی که از راه می‌رسد به‌روزرسانی می‌شود و می‌بینیم مردم چه مسابقه‌ای را دوست دارند و شاید بخواهند مسابقات دیگری را در این چرخش ببینند.

براساس بازخورد جامعه خواهد بود. پس اگر می‌خواهید فقط داخل بازی شوید، فشار یک دکمه کافی است و به مسابقه بعدی می‌روید. راه دیگر، تنظیم هر مسابقه‌ای است که می‌خواهید. پس می‌توانید رویداد چندنفره‌ای با هر تعداد مسابقه‌ای که می‌خواهید به راه بیندازید و از هرکدام از آن دوره‌ها، در هر زمانی از روز و هر کلاسی از وسایل نقلیه تنظیم کنید و آن را به روی هر کسی شامل دوستانتان باز کنید.

صحبت از بازی سریع با یک دکمه شد، آیا بر اساس رتبه یا مسابقاتی که در دسترس است شما را در صف قرار می‌دهد؟

فیلترهایی وجود دارد. شما نمی‌خواهید با مسابقه‌دهندگان زبده و بااعتبار مسابقه دهید. ما Matchmaking را طوری انجام می‌دهیم که مطمئن شویم همه مردم مسابقاتی رقابتی دارند.

بازی گرید

بازی سیستم پرداخت درون برنامه‌ای خواهد داشت؟ 

نه. من از پرداخت درون برنامه‌ای متنفرم. یک چیزی می‌توانم بگویم، قرار نیست برای مسیرها هم پولی دریافت کنیم. هر مسیر جدیدی که بیاید همه آن را دریافت می‌کنند. دلیل بزرگی که بخواهید محتوای قابل دانلود را بخرید این است: خودروهای جدید و Careerهای جدید. Career جدید، جوایز جدید و بازکردنی‌های جدید دارد. پس محتوای باحال زیادی هست که بگیرید و بازی کنید.

اما اگر من و شما مشغول بازی باشیم و با هم دوست باشیم و شما محتوای قابل دانلود را نداشته باشید، می‌توانید وارد هر حالت مسابقه‌ای جدید و هر کلاس جدیدی بشوید. اگر خودرو را نداشته باشید مجبورید آن را اجاره کنید. اجاره کردن از میزان پولی که از مسابقه بدست می‌آورید کم می‌کند. همیشه نسبت به میزان اجاره‌ای که پرداخت می‌کنید، از مسابقه پول بیشتری درمی‌آورید. پس هیچوقت حسابتان منفی نمی‌شود. البته نمی‌توانید ظاهر خودرو را عوض کنید.

اگر می‌خواهید حق انتخاب بین همه خودروها، همه تغییرات ظاهری و همه جوایز داشته باشید و Career جدید را برای آن حالت مسابقه انجام دهید، به محتوای قابل دانلود نیاز دارید. اما اگر می‌خواهید با دوستانتان بازی کنید، ما هیچوقت شما را از مسیرها محروم نمی‌کنیم. بعلاوه ویژگی‌های جدیدی به حالت مسابقه‌ای در بازی اضافه می‌کنیم.

حالت قدیمی‌تری که قرار است بعد از انتشار برای همه عرضه شود، حالت اسپلیت اسکرین است. باز هم مجبورید محتوای قابل دانلود را بخرید. من یک دختر سه‌ساله دارم و می‌خواهم کنار هم بازی کنیم. برای ما خیلی مهم است که اگر شما آن را بخرید، ما حمایتتان می‌کنیم. اما سیستم پرداخت درون برنامه‌ای. نه، نه، نه، نه، نه، نه، نه.

قبل‌تر درباره تنظیم آب و هوا صحبت کردید، اما آیا گرید سیستم آب‌و‌هوای پویا دارد؟

ما فعال و غیرفعال کردن باران و خشک بودن را داریم. نه پویا نیست. باز هم همه چیز همیشه همانی است که شما تصمیم می‌گیرید.

چه پیشرفت‌هایی برای سیستم صدمات ایجاد کرده‌اید؟

خراش‌ها، از دست دادن قطعات، تکان خوردن و قسمت‌های خرد شده را داریم. در حال تنظیمش هستیم. مردم می‌دانند که گرید برای صدمات خوب در چند سطح مشهور است. واقعا امیدواریم زمانی که بازی عرضه شد همه از چیزی که ساختیم لذت ببرند.

گرید Autosport برای نینتندو سوویچ عرضه شد. چرا گرید جدید برنامه‌ای برای آن ندارد؟

گرید Autosport بازی قدیمی‌تری است. در این لحظه کاری که نیاز است انجام دهیم این است که بازی روی کنسول‌های حاضر عالی اجرا شود. بعد نیاز است که بررسی کنیم چه چیزی را به عقب برگردانیم چون همانطور که می‌دانید نینتندو سوییچ قدرت دیگر کنسول‌های حاضر را ندارد.

همانطور که از عرضه Autosport روی سوییچ می‌توانید بفهمید، ما عاشق سوییچ هستیم. من طرفدار بزرگ نینتندو هستم. صدها بازی نینتندو سوییچ دارم. باز هم این موضوع مربوط به آینده است. چیزی است که بعد از عرضه بازی برای کنسول‌های فعلی باید در مورد آن صحبت کنیم.

پلی استیشن 5 و ایکس باکس اسکارلت هر دو پردازنده ذن 2 دارند که جهش بزرگی از پردازنده‌های پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان است. این چطور به توسعه بازی‌ها در آینده کمک می‌کند؟

باید منتظر اطلاعیه‌های آتی باشیم. ما خیلی درباره نسل بعد کنسول‌ها هیجان‌زده‌ایم. چه کسی که توسعه‌دهنده است و می‌تواند بازی‌های بهتری بسازد، هیجان‌زده نیست؟ هر ویژگی جدیدی که که از پردازنده بگیریم تا زمان بارگذاری را سریع‌تر یا حتی آن را حذف کنیم برای ما عالی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی