نقد فیلم Dont Look Up – افسرده ترین کمدی تاریخ
فیلم «به بالا نگاه نکن» یکی از بزرگترین علامت سوالهای سال برای من بود، زیرا راستش نمیدانستم چه انتظاری باید از این فیلم داشته باشم. تنها چیزی که واقعاً میدانستیم این بود که فیلم چند ...
فیلم «به بالا نگاه نکن» یکی از بزرگترین علامت سوالهای سال برای من بود، زیرا راستش نمیدانستم چه انتظاری باید از این فیلم داشته باشم. تنها چیزی که واقعاً میدانستیم این بود که فیلم چند بازیگر درجه یک، بودجهای هنگفت از نتفلیکس، یک طرح آخرالزمانی بسیار ابتدایی و آدام مککی را به عنوان کارگردان دارد. اما اکنون که فیلم را تماشا کردم، تعریف فیلم در چارچوب ژانر کار راحتی است. «به بالا نگاه نکن» یک نمایشنامه اخلاقی در سبک کمدی سیاه است؛ فیلمی که یادآور فساد حاکمان و البته تهاجم تکنولوژی در بافت اجتماعی بشر است. در اصل، به بالا نگاه نکن یک طنز گزنده از سیستم سیاسی و رسانهای است که علم را به نفع آنچه محبوب است نادیده میگیرد. در ادامه با نقد فیلم Don’t Look Up همراه ویجیاتو باشید.
«به بالا نگاه نکن» دو دانشمند به نامهای کیت دیبیاسکی (جنیفر لارنس) و استادش دکتر راندال میندی (لئوناردو دی کاپریو) را دنبال میکند که متوجه میشوند یک شهابسنگ 8 تا 10 کیلومتری به سمت زمین میآید و احتمالاً باعث یک رویداد فاجعهبار و انقراض جهان میشود. از اینجا به بعد با پیروی از فرمول اکثر فیلمهای فاجعهآمیز، آنها باید تلاش کنند و نخبگان سیاسی را متقاعد کنند که این چیزی است که باید فوراً با آن مقابله شود وگرنه تمام زندگی روی زمین بدون تشریفات در کمتر از شش ماه آینده پایان خواهد یافت. این سناریو بستر مناسبی برای شوخیهای سیاسی و اجتماعی فیلم آماده میکند.
به زبان ساده فیلم «به بالا نگاه نکن» ساخته آدام مککی، حوزههای علمی و سیاسی را با نتایج متفاوتی هدف قرار میدهد و فیلمی درهم اما در نهایت سرگرمکننده به جا میگذارد. این اثر سینمایی تا حد زیادی قویترین و جذابترین کاری است که آدام مککی، به عنوان یک نویسنده/کارگردان سینما (The Big Short; Vice) پیش روی ما گذاشته است. بر خلاف دو فیلم آخر او که وقایع دنیای واقعی را از دریچه کمدی ارائه میکردند، به بالا نگاه نکن دنیایی دیگر است، شیشهای به واقعیتی که تقریباً از هر نظر شبیه واقعیت ماست، اما به اندازه کافی متفاوت است.
فیلم Don’t Look Up با شباهتهایی به «دکتر استرنجلاو» و «Network»، اما بدون چابکی کمدی آنها، اشاراتی غیرقابل انکار به بحرانهای سیاسی اجتماعی همهگیر کنونی در جهان دارد. این سبکِ نگاه آدام مککی به سیاست و اجتماع، لحظاتی خندهدار و گاهی لطیف است. اما افق نگاه او هنگام ترجمه پیامهای روایت برای خنده، اغلب طنین احساسی این فیلم را خفه میکند.
به طور کلی، فیلم بسیار قوی شروع میشود و ما را در یک موقعیت پر از اضطراب با دکتر میندی لئوناردو دی کاپریو و کیت دیبیاسکی جنیفر لارنس قرار میدهد. آنها شهابسنگی را کشف کردهاند که به سمت زمین میرود و با برخورد آن، کل سیاره را نابود میکند. تلاشهای آنها برای سوق دادن رئیسجمهور (مریل استریپ خندهدار، که کاملاً به سبک تیپ بازی میکند) برای اقدام و یافتن راهحل، بیهوده است. بنابراین، این دو تصمیم میگیرند به سراغ رسانهها بروند، رسانهها نیز سعی میکنند یافتههای آنها را کماهمیت جلوه دهند، زیرا «برای مردم جدی نیست». تمام این اولین اکت یا پرده اول «به بالا نگاه نکن» بسیار قوی است، زیرا تمرکز بیشتری روی داستان دارد و کمدی مانند یک چاقوی تیز در شکم شما فرو میرود.
اما متأسفانه، من معتقدم که این فیلم در حدود یک ساعت بعد از شروع فیلم، کاملاً از ریل خارج میشود. اما چرا؟ چون اساسا شخصیتها پس از پرده اول فیلم، کاملا ساکن میشوند. در واقع پیشفرض درست است اما، برای من، مشکل در این است که کل ایده فیلم در همان اکت اول اتفاق میافتد و سپس مککی فقط به اضافه کردن موارد تکراری بیشتر و بیشتر به آن ادامه میدهد. مانند هنرمندی که تابلوی زیبایی دارد، اما سپس به استفاده از قلممو روی آن ادامه میدهد تا زمانی که از ابتدای سادهتر و بهترش کاملاً قابل تشخیص نیست.
علت این مشکل خود نتفلیکس است؛ نتفلیکس به فیلمسازان خود آزادی کامل و بودجه هنگفتی برای این فیلمهای اورجینال میدهد؛ نتیجه این زیاده روی نیز چیزی شبیه به ارتش مردگان زک اسنایدر است. البته Don’t Look Up به علت موارد مثبتش قابل مقایسه با آثار معمولی چون فیلم اسنایدر نیست، چرا که اساسا چندین سر و گردن از آن بالاتر است؛ اما به هر حال این اثر نیز در دام دست همیشه باز نتفلیکس افتاده است. با پیشرفت فیلم بزرگترین مشکل Don't Look Up، این است که این طنز اجتماعی سیاسی گزنده، تمرکز را کاملاً از دست میدهد.
این فیلم تقریباً معادل یک حیوان خانگی گم شده است که نمیتواند راه خود را پیدا کند و در هر لحظه حواسش پرت میشود. این یعنی طنز در همه جا وجود دارد، گاهی اوقات گسترده و بداهه مانند است، گاهی اوقات کاملاً عجیب و غریب است و سپس به کمدی بدل میشود که کاملاً دم دستی و گاهی منشوری است، و همین باعث میشود تمام حس ریشههای طنز سیاه و جدی خود را از دست بدهد. بنابراین، داستان بهجای قصهای که هدف و مقصد نهایی دارد، از یک مکان به مکان دیگر میپرد، چیزی که تقریباً تصادفی به نظر میرسد. و هیچ یک از این مشکلات با یک زمان اجرا طولانی نیز قابل حل نیستند.
البته طنز فیلم با نمایش شخصیتهای سادهاش قصد دارد این پیام را به مخاطب ارائه کند که همه ما مانند مرغهای مقلد در جنگل هستیم، حرکات و صدای یکدیگر را تقلید میکنیم و بر اساس آنچه که برایمان سود دارد، دست به پذیرش یا عدم پذیرش آن میزنیم. جدای از این، شوخیهای سیاسی کار نیز بسیار واضح است. اما چرا هیچ چیز غیر مستقیمی در مورد شوخیهای سیاسی وجود ندارد؟! زیرا اکنون زمان آن نیست. بلکه وقت آن است که مستقیم صحبت کنید و تا جایی که ممکن است افراد گناهکار را صدا بزنید. که دقیقا همان کاری است که مککی در فیلم انجام میدهد.
برای مثال: شباهت بین مریل استریپ و تک تک رئیسجمهوران ایالات متحده (یا هر مدیر ارشد، در این مورد) که بر اساس واقعیتهای علمی تصمیم نمیگیرند و در عوض کارزار انتخاباتی خود را اولویتبندی میکنند، آشکار است. شباهتهای بین ایشرول (مارک رایلنس) و هر مدیر عامل فناوری که زیر لباس تکامل/نجات بشریت زندگی را از درون زمین میمکد، بهطور باورنکردنی آشکار است. علاوه بر آن، مککی از نشان دادن اینکه دولتها چقدر بیشرمانه از احزاب خصوصی حمایت میکنند خجالت نمیکشد، فقط به این دلیل که یا از آرمانهای سیاسی آنها حمایت مالی میکنند یا آزمایشهای کوچکشان به روشهای مختلف به نفع مأموریتهای دولت است.
با همهی اینها که گفته شد، «به بالا نگاه نکن» یک چیز دارد که میتواند به آن کمک کند. و آن چیز… ارزش سرگرمی آن است. این فیلم، علیرغم اینکه یک آشفتگی درهم ریخته شده است، اما میتواند کمی سرگرمکننده باشد که کاملاً غیرقابل پیش بینی و کاملاً تحریک کننده است. حتی اگر بازیگران درجه یک آن اکثراً یکسری کاریکاتور با محتوای کم شخصیتی هستند، ولی میتوان گفت که همه آنها در ساخت این فیلم تاثیر بسیار خوبی داشتهاند. به نظر میرسد که همه آنها میدانند که بخشی از این دیدگاه پوچگرایانه و گاهی بیهودهای هستند که مککی دارد… بنابراین، خوشبختانه، ما را نیز به این شوخی درونی راه میدهند.
اما، مطمئناً چند نکته برجسته در اینجا پیرامون تیم بازیگری وجود دارد. همانطور که گفتم، تیم بازیگران در حال گذراندن اوقات خوبی هستند. حتی اگر شخصیتهای آنها هدف زیادی برای داستان کلی نداشته باشند. با این حال جنیفر لارنس با هوش تیزش در اینجا کاملاً من را شگفت زده کرد و بیشترین خنده را از من برانگیخت. جنیفر لارنس بالاخره چیزی بیش از یک چهره زیباست. او باهوش، فاجعه آمیز و در پایان، مملو از پذیرش است. با این حال، لئوناردو دی کاپریو است که نمایش را میدزدد. اجرای لحن کمدی در بازی او بسیار شیرین است.
همچنین، دیوانگیهای دی کاپریو و لارنس واقعا خودشان به صورت جدا یک اثر هنری هستند. این دو بازیگر به این دلیل مشهور هستند که تقریباً در هر فیلمی این کار را انجام میدهند، اما به هر حال این فریادها نکتهای شیرین در اجرای این دو ستاره است. با این اوصاف، افرادی مانند مریل استریپ انرژی گاهی کارتونی خود را از بازی در «The Devil Wears Prada» به کار میآورد و جونا هیل همچنان و مانند همیشه به طنز احمقانه خود ادامه میدهد. کیت بلانشت، تیموتی شالامی، مارک رایلنس و راب مورگان نیز به وضوح در قامت اجرای خودشان خوب هستند.
فیلم آدام مککی جدا از تیم بازیگری موفق، در امور فنی نیز نکات شاخصی برای خود دارد؛ یکی از آن نکات شاخص فیلمبرداری لینوس ساندگرن است. این فیلمبردار پس از انجام یک کار درخشان در No Time To Die، از سبک معمول و آرام خود برای مطابقت با دید آشفته مککی خارج میشود. در واقع ساندگرن از دوربین برای حمله به فضای خصوصی میندی و دیبیاسکی از طریق کلوزآپ شدید استفاده میکند تا ناراحتی و درماندگی این دو شخصیت را که در طول فیلم تجربه میکنند به تصویر بکشد. او نماهای عریض را برای نمایش دکورهای ساخته شده با ریزه کاری محفوظ نگه میدارد که منعکس کننده چیزی است که بشریت خود را به آن تقلیل داده است. جدا از این او همراه با تیم جلوههای بصری، از تصاویری بسیار گسترده استفاده میکند تا ماهیت آسیبپذیر سیاره زمین را به نمایش بگذارد.
درکنار قابهای جالب، تدوین کار نیز جای دقت و بحث دارد. چرا که تدوینگر این کار یعنی هنک کروین کار خوبی را انجام میدهد تا تمام این تصاویر را به هم پیوند دهد. برخی از صحنههای مکالمه به صورت درشت بریده شدهاند. اما اختلاط مکرر و سریع فیلمهای موجود از گیاهان، حشرات و حیوانات با صحنههای فیلم تأثیر عمیقی دارد زیرا میتواند خطرات ناشی از عدم پذیرش اشتباه از جانب بشر را به نمایش بگذارد. موسیقی نیکلاس بریتل نیز به اندازه فیلمبرداری و تدوین کار آشفته و البته جالب است و به طرز عجیبی یادآور کار دیوید هلمز در سه گانه «Ocean's» است.
در نتیجه باید گفت: Don't Look Up بازیگران جذاب و اجراهای چشمگیری دارد، کارگردانی با استعداد دارد، و از اساس فیلمی است که کارشناسان ماههاست که آن را به عنوان خوراک اسکار پیشبینی میکنند. اما به طور کلی این اثر در بهترین حالت خود یک فیلم مشکلدار به نظر میرسد که البته از منظر سینمایی محترم است؛ بدون شک فیلم مشکلات و ناهماهنگیهای لحنی خود را دارد، اما «به بالا نگاه نکن» یک طنز تاریک و پر از کنایه است که برای هر مخاطبی سرگرمکننده به نظر میرسد. در نتیجه فیلم پر ستاره آدام مککی در سمت راست حقیقت قرار دارد، اما آیا دروغگوها به آن گوش میدهند؟!
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
آقا داریم نظر میدیم
نقد نیست داگ کی باشیم نقد کنیم
پس لطفا مورد تجاوزمون قرار ندید ..خیخیخی
بد نبود یعنی پشیمون نیستم ازدیدنش ولی خوبم نبود که بگم واو
دیدی دیدی ندیدی هم بهتر
شروعشو دوست داشتم ولی نیم ساعت اولشو بعدش دیگه مجذوب نشدم تیکه تیکه دیدم
آخرشم که گفتن یک چیزی بزنیم بشه بهش بگیم ژانر کمدی
موضوع جذابه ها ولی کار در نمیاد
فیلمبی محتوایی هم نیست پیام داره نقد داره حرف داره برا گفتن ولی لا پولا گم میشه
احساس میکنم از اون فیلمای خوبی که تحت تاثیر حامی مالی خراب میشه ..
انتخاب این همه از بازیگران معروف فقط ضامنکننده فروششه و نه این اون فیلم خوبیه
تو این که دیکاپریو بازیگر خفنیه شکی نیس ولی من فقط تا ۲۰ ..۳۰ دقیقه اول تونستم حس کنم اون یک دانشمندیه که هوش iqش از Eq بیشتره بقیش یکم رها شد یعنی میتونم بگم ۲۰ دقیقه اولو سفت گرفت بقیشو عادی بازی کرد ..همینطور تیموتی اونم زیاد به چشم نیومد البته بهش بها داده نشد و توی شخصیت فوق مسخره چپوندش که فقط باشه یا از اونور چه نیازی بود آریانا و بی افشو آوردن موزیک بخونه مگه فیلم موزیکاله واقعا قاطی پاتی بود
یعنی واقعا بازیگرارو فقط یک جوری میخواست بعضیاشونو جا بده ولی از اونر مثلا بازی مریل قشنگ بود بازی جونا هیل رو دوست داشتم و جنیفر لارنسم که فوق العاده بود. همسر اندی همخیلی خوب بازی کرد بقدری که من فک کردم نکنه واقعا زن دیکاپریوعه طنزم داشت ولی نه اونقدر که بشه بهش گف کمدی اوج کمدی هاش که من حال کردم اون سکانس جونا و جنیفر که جونا میخواد ببسوتش بود یعنی من جز عوامل نت فیلکس بودم یع سریال کمدی از اسپین آف این دوتا میزدم خیلی خفن میشد
فیلمبرداری ضعیف (از نظر من ) مخصوصا اون سکانس که دکتر اندی تو ماشین شهاب سنگو میبینه پیاده میشه حتی یک سوراخ هم در مورد گوشیش داره اگه فهمیده باشین
تدوین ضعیف ) یعنی چی هی وسط سکانس هی بپر اونور بپر اینور ) پایان بندی هم حال نکردم هیچ احساسی هم آخرش بهم دست نداد که حالمو تغیر بده تنها چیزی که بهش دست یافتم این بود که لخت مریل رو دیدم خیخیخی
ولی جدی فیلمو ببینیم نقد هم داشت هم به اینکه رساناها جای اتفاقات مهم چرت و پرت رو بیشتر اهمیت میدن تنها بدلیل بازدید ولی اگه کسی یادش باشه با سال ۲۰۱۲ مقایسه کنه که سر نابودی دنیا از پیشگویی یع آدمی دهن مارو سرویس میکردن هم به محوریت ثروت کثیف بودن سیاست ولی واقعا بهتر نبود برای دیده شدن بهتر ساخته میشد تا اینکه از چپوندن بازیگر و خواننده واسه اینکار بهره ببرن
و نکته آخرم که بخوام بگم کارگردانی نمیخوام بگم بد بود نه ولی خوبم نبود
در کل اگه برای فیلم محتوای و به عنوان فیلم میبینید شاید حال نکنید اگه برای سرگرمی میخواید ببینید اصلا حال نمیکنید اگه برای بازیگراش میبینید که تو تله افتادید فقط تنها صرفا برای این میصرفه که هنر بازیگری برخی بازیگرانشو ببینی و صرفا به کارگردانی توجه نکنی
مرسی از اینکه خوندید
اگر با جمله " بچه بیا پایین " نسبت باهام موافقید عدد" 1"
و اگه با جمله " ای مرد بزرگ برو بالا بازم برایمان حق بگو " موافقید عدد "2" رو ریپلای کنید خیخیخی
فیلم خیلی قشنگ بعضی واقعیتا رو نشون داد که کار کمدی سیاه هم همینه، فقط فک کنم بعضیا توقع داشتن اینتر استلاری چیزی ببینن بخاطر بازیگراش، ولی اگه همین بازیگرا نبودن هیچکی نگاش نمیکرد البته نه که فیلم بدیه، فقط چون چیزی که مردم توقعش رو داشتن نبود. مردم همینن دیگه، مثلا هزار تا فیلم تو ژانر پلیسی میاد میگن چرته بعد همونو میسازن با آلپاچینو و دنیرو میگن وااااای? شاهکاره!
فیلم بینهایت حوصله سر بر ( من دو ساعت و نیم فیلم رو تو 18 ساعت تیکه تیکه دیدم اینقدر این فیلم بیخوده و پیش نمیره ) برخلاف چیزی که نویسنده گفت اصلا و ابدا انتظار کمدی نداشته باشید اصلااا هیچی نداره . درسته میگن طنز تلخ ولی طنز تلخ بلاخره 4 تا چیز خنده دار باید داشته باشه یا نه ؟ این فیلم اگه بفروشه فقط وفقط رو اسم بازیگراشه و مطمئنم ملت مثل چی پشیمون از سینما میان بیرون. همین الانش هم امتیاز راتن تومیتو و متا کریتیک و imdb تایید کننده حرفای منه نشون میده چقدر فیلم مسخره ایه . موضوعش بدک نبود اگه کارگردان خوب بهش میپرداخت
اون مرده تو عکس پست دیکاپریوعه؟
آره دیگه ، یکی از مهمترین بازیگرا فیلمه
اونی که چرخ دستی دستشه دیکاپریو هست
اگه منظورت پشت سریش هست اون تیموتی شالامی هست
منظورم همون چرخ دستیس
ممنون
خیلی انتظارم بالا بود
فیلم قشنگی بود منکرش نیستم
اما با توجه به عوامل و بازیگران خیلی خیلی انتظارات بالا بود .
ولی این نتونست خوب هندل کنه فیلم رو.
مثلا فیلم میتونست تو یک ساعت و نیم تموم کنه
خیلی فیلم منو یاد فیلم پیشگویی با بازی نیکولاس کیج انداخت
کسایی که دیدن بگن، فیلمش رو ببینم یانه?؟
کمدی سیاه سوزش از تراژدیهم بیشتره
لبخند تلخ من از گریه غم انگیز تر است
Not Bad
به نظرم کاملا ارزش دیدن داره فقط چیزی که مهمه اینه که با نگاه درستی ببینی چون بعضیا انتظار یه فیلم علمی تخیلی در حالی این فیلم پیام هاشو در محور داستان اصلی میده که باعث میشه سرگرم کننده بشه
پ.ن : احتمالا خیلیا صح.نه پس از تیتراژ اول رو ندیدن :)))))
یه نکته ای حتما باید یادتون باشه اینه این فیلم کمدی سیاهه و کاملا طنزش با کمدی فرق داره و صرفا برای خندیدن نیست
چرا همه دیس گرفتن به جز تو?
چیز مهمی نیس
شاید کسی با ایشون مخالف نبوده
کمدی میخوای از نظر من بهترین کمدی ایرانی برای پاروچینه???
ولی از حق نگذریم خیلی جالب بود
س. گش شرف داره به بعضی طنز های الان ایرانی???
*پاورچین
چه ربطی به پست داره؟
اصلا سبکی برای ابداع مونده؟؟؟ ???
اونقدر هم افتضاح نبود که میگفتن ولی میتونست خیلی بهتر باشه با این بازیگر های خوب
کسی نگاه کرده نظر بده
می خوام نگاه کنم.
ازنظر بنده خیلی معمولی
اگه میخوای فیلم جدید ببینی خب انتخاب خوبیه تو امسال جز فیلمای نسبتا خوب بود هر چند که امسال وضعش فاجعه بود تقریبا
در کل اگه از اونایی نیستی که فیلمای بروز رو باید حتما ببینی اگه خوب باشه نبین بنظرم
اگه از طرفداری دی کاپریو هستی بنظرم نه
در کل نظرم بیشتر رو نه هست