چه انتظاراتی از بازی Alan Wake 2 داریم؟
نزدیک به دوازده سال از انتشار بازی Alan Wake میگذرد. بازی که یک داستان عمیق و پر از اسرار را در یک اتمسفر سنگین و تاریک تعریف میکرد. داستان آلن ویک پس از گذشت دوازده ...
نزدیک به دوازده سال از انتشار بازی Alan Wake میگذرد. بازی که یک داستان عمیق و پر از اسرار را در یک اتمسفر سنگین و تاریک تعریف میکرد. داستان آلن ویک پس از گذشت دوازده سال همچنان جذاب و دلیل اصلی ماندگاری این بازی در ذهن مخاطبان است. سم لیک نویسنده و کارگردان بازی Alan Wake داستان بازی را با الهامگیری از کتابهای استفن کینگ نوشته است. حتی نقل قولهایی از این نویسنده مشهور در بازی وجود دارد.
پایان داستان آلن ویک با یک دیالوگ ماندگار به تصویر کشیده میشود. دیالوگ «اون یک دریاچه نبود، یک اقیانوس بود» نشاندهنده عمیق بودن داستان آلن است. با اینکه بازی حفرههای داستانی خودش را پر میکند اما این دیالوگ به ما نشان میدهد که رازهای دنیای آلن قرار نیست که به این زودیها به پایان برسد.
در بازی اول، رمدی به بهترین شکل، داستان را با گیمپلی ترکیب کرده بود. تمامی مکانیکهای گیمپلی بر اساس داستان اصلی کار میکردند و این یکی از ویژگیهای جذاب بازی بود. استفاده از نور و تاریکی در بازی همگی ارجاعی به داستان بازی داشتند. این مسئله به ما نشان میدهد که رمدی و به خصوص سم لیک، درک خوبی از فضای بازی داشتند و به شکل بسیار خوبی این داستان را در قالب یک بازی اجرا کردند.
داستانی که در شهر Bright Fall واقع در واشینگتن روایت میشد. آلن ویک که نویسنده داستانهای ترسناک است، درگیر یکی از داستانهای خودش میشود. داستانی که به یاد ندارد که چه زمانی نوشته شده است. در کنار این درگیریها، همسر آلن که آلیس نام دارد ناپدید شده است. در حالی که آلن به دنبال همسرش است، افرادی تسخیر شده توسط تاریکی قصد حمله به او را دارند. آلن با استفاده از یک اسلحه و چراغقوه باید با این افراد مقابله کند و از این وضعیت بیرون بیاید.
پیچشهای داستانی که در داستان آلن ویک رخ میدهد بسیار جذاب و شخصیتپردازی کاراکترها هم بسیار خوب است. آلن ویک یکی از مرموزترین پروتاگونیستهایی است که تا به حال دیدهایم. کاراکتری که به شدت بدبین و به همه چیز مشکوک است. همانطور هم که گفتیم، آلن راه رهایی از کابوسی که گرفتارش شده را پیدا میکند اما متوجه میشود که رهایی از خودش چندان آسان نیست. از آن پایان بندی مشخص بود که ما دیر یا زود دنباله داستان آلن را خواهیم دید.
ریمستر بازی در همین چند ماه گذشته منتشر شد که در آن، گرافیک بازی کمی پیشرفت کرده است. طراحی کاراکترها دچار تغییراتی شده است. بازی اصلی فقط برای کنسول مایکروسافت یعنی Xbox 360 منتشر شده بود و این نسخه ریمستر برای اولین بار تجربه داستان آلن ویک را برای کاربران کنسولهای پلیاستیشن فراهم کرده است. با این ریمستر حالا بازیکنان بیشتری این بازی را تجربه کردند و علاقه زیادی به آن نشان دادند.
شایعاتی از مدتها قبل وجود داشت حاکی از آن که توسعه دنباله بازی آلن ویک آغاز شده است. بسیاری این نسخه ریمستر را هم بهانهای برای معرفی نسخه دوم میدانستند. پس از مدتی و در مراسم گیم اواردز ۲۰۲۱ رسما نسخه دوم بازی معرفی شد. همچنین اعلام شد که این بازی در سال ۲۰۲۳ منتشر میشود. سم لیک خالق بازی هم وعده داد که در تابستان ۲۰۲۲ اطلاعات بیشتری از بازی به اشتراک میگذارد اما او اشاره کرد که نسخه دوم بازی آلن ویک یک تجربه ترسناک خواهد بود.
بازی اول تجربهای عالی بود و مشخص بود که این داستان نیاز به یک دنباله دارد. به طور کلی داستانهای بازیهای رمدی، داستانهایی چند لایه با المانهای روانشناسی را روایت میکنند. کاراکترهای بازیهای این استودیو، از مکس پین گرفته تا جسی فیدن (Jesse Faden) بازی Control، همگی به نوعی درگیر مشکلات روانی هستند. مسئلهای که به گفته سم لیک در Alan Wake 2 بسیار پررنگ خواهد بود.
با توجه به ساختار روانشناسانهای که در بازی کنترل دیدهایم، انتظار داریم که این ساختار در نسخه دوم بازی آلن ویک گستردهتر شود. در بازی اول، مونولوگهایی که آلن بیان میکند بسیار جذاب است. گاهی اوقات این مونولوگها بیانکننده وضعیت روحی و روانی آلن هستند. از طرفی ساختار روایت بازی بسیار جالب است. آلن، خودش یک نویسنده است و درگیر داستانی است که در بازی در حال روایت شدن است. آلن با اعمال تغییراتی در داستان خودش باعت پیچشهای داستانی بازی میشود. این ارتباط مستقیم بین کاراکتر آلن و داستان یکی از نکات جذاب بازی است.
احتمال میرود که در نسخه دوم، تمرکز داستان بر خود آلن بیشتر شود. در بازی کنترل، کاراکتر جسی به حد بسیار خوبی پرداخته میشود اگرچه که کاراکترهای دیگر جای بیشتری برای پرداخت داشتند و ریتم روایت داستان کنترل هم نامنظم است. انتظار میرود تمرکزی که بر کاراکتر جسی فیدن صورت گرفت برای آلن ویک هم رخ دهد. آن چیزی هم که در تریلر معرفی بازی دیدهایم نشان میدهد که قرار است چهرههای متفاوتی از آلن را ببینیم. شاید هم در مراحلی با خود او مقابله کنیم.
پس از انتشار بازی کنترل بود که رمدی اعلام کرد که بازیهای آلن ویک، کنترل و Quantum Break در یک دنیا قرار دارند و این دنیا Remedy Connected Universe نام دارد. همچنین آخرین بسته الحاقی بازی کنترل هم با محوریت آلن ویک بود و برخورد خط داستانی این دو بازی با یکدیگر را شاهد بودیم. در این بسته الحاقی، جسی به دنبال امیل هارتمن است. روانپزشکی که در نسخه اول آلن ویک دیدیم. او در بازی آلن ویک به دنبال یافتن راز قدرت فراطبیعی دریاچه Cauldron و قدرتهای آلن وآلیس است. در این DLC اطلاعاتی از آلن گفته میشود و بعید نیست که در Alan Wake 2 هم اشاراتی به بازیهای کنترل و کوانتوم بریک ببینیم.
گیمپلی بازی اول در بعضی مراحل بسیار سخت بود. زمانی که در جنگل در حال حرکت هستید، ناگهان دشمنان از تاریکی بیرون میآیند و باید سریع عکسالعمل نشان دهید و با این دشمنان مقابله کنید. یکی از نکات جذاب گیمپلی بازی، سیستم Reloading سلاحها و چراغقوه بازی است. این که همزمان حواس بازیکن به باتری چراغقوهها و تیرهای اسلحه باشد یکی از قسمتهای چالش برانگیز بازی بود. استفاده از هر دوی آنها در مقابل دشمنانی که اطراف بازیکن را احاطه کردهاند، باعث میشود تا مبارزات هیجانانگیزی شکل بگیرد.
سرعت بازیکنان در بازی اهمیت زیادی دارد. زمانی که بازیکن در یک کلبه حبس شده و دشمنان از هر طرف او را محاصره کردهاند، لحظات هیجانانگیز و ترسناکی را برای بازیکن به وجود میآورد. به گفته سم لیک، بازی دوم، یک بازی ترسناک و بقا (Survival Horror) است در صورتی که بازی اول یک اکشن ادونچر است. ورود المانهای بقا به دنیای آلن ویک میتواند مبارزات بازی را از قبل هم جذابتر کند. بازیهای رمدی اصولا بازیهای راحتی نیستند و این دنباله، اولین اثر ترسناک استودیو رمدی است. این که استودیو رمدی چطور المانهای بقا را در Alan Wake 2 اجرا میکند از نکاتی است که ما را برای این دنباله هیجانزده میکند.
برخی از المانهای بازی برای نسخه دوم باید با پیشرفتهایی همراه باشد. حتی در نسخه ریمستر هم گاهی اوقات ایراداتی احساس میشود که انتظار میرفت با گذشت یازده سال، یک سری از بخشهای بازی پیشرفتهایی داشته باشد. آلن ویک به عنوان یک بازی که در سال ۲۰۱۰ منتشر شده بود، دستاوردهای فنی زیادی داشت. با تجربه نسخه ریمستر، متوجه خواهید شد که انیمیشنها کمی تاریخ گذشته شدهاند. مثلا طراحی صورت کاراکترها با این که با تغییراتی همراه بوده اما با آثار امروزی قابل مقایسه نیست. نسخه ریمستر بازی، بیشتر حالت یک پولیش و بروزرسانی برای نسخه اول را دارد.
یکی از عناصر گیمپلی که میتواند در نسخه دوم پیشرفت کند، به مهارتهای آلن مربوط میشود. انتظار میرود که در بازی دوم سیستم ارتقای مهارتی برای آلن طراحی شود. یکی از ایراداتی که به نسخه اول وارد بود، تکراری شدن روند گیمپلی در ساعات پایانی بازی است. تواناییهای آلن پیشرفت خاصی نمیکرد و این مسئله تا حدودی، بازی را خستهکننده میکرد. اگر مهارتهای آلن در بازی دوم بیشتر شود و بازیکن بتواند آنها را ارتقا دهد، بازی کمتر گرفتار حلقهی تکرار میشود.
وجود مهارتهای مختلف میتواند تاثیر زیادی بر Alan Wake 2 داشته باشد. همانگونه که این سیستم در بازی کنترل هم جواب داد. در بازی کنترل، جسی مهارتهای فراطبیعی بسیار زیادی دارد و بازیکن میتواند این مهارتها را به روشهای مختلف ارتقا دهد. تنوع سلاحها هم در بازی کنترل بسیار بالا بود البته که فقط یک سلاح در دست بازیکنان وجود دارد اما به خاطر فراطبیعی بودن این سلاح، بازیکن میتواند سلاحش را به اشکال مختلف تبدیل کند. وجود چنین سیستمی در نسخه دوم آلن ویک دور از ذهن نیست.
سم لیک اشاره کرده است که آلن ویک 2 یکی از زیباترین بازیهای استودیو رمدی خواهد بود. انجین بازی همان انجین مورداستفاده در بازی کنترل یعنی Northlight است که یکی از قویترین انجینهای چند سال اخیر بود. قدرت تخریبپذیری در بازی کنترل بسیار بالا بود ولی بازی همواره با افت فریمهایی همراه بود که انتظار میرود با ورود کنسولهای نسل جدید این ایرادات رفع شود. شایعاتی وجود دارند که میگویند احتمالا تغییر فضای مراحل به مانند آن چه که در بازی The Medium دیدهایم، در Alan Wake 2 هم وجود داشته باشد. در تریلر بازی هم این تغییر فضا مشاهده شد.
بازی کنترل شاید یک اثر بینقص نباشد اما نوآوریهایی در این بازی وجود داشت که ما را به آینده Alan Wake 2 امیدوار میکند. یکی از آثاری که به شدت نیازمند یک دنباله بود و این که رمدی پس از دوازده سال به سراغ آن رفته، ما را خوشحال میکند. اگر رمدی قدمهایی که برای ساخت کنترل برداشته است را دنبال بکند و از اشتباهاتش به خوبی درس گرفته باشد، شاید Alan Wake 2 به بهترین بازی این استودیو تبدیل شود.
اطلاعات بیشتر از این دنباله در تابستان ۲۰۲۲ و احتمالا در E3 یا در Summer Game Fest منتشر میشود. آلن ویک، پتانسیلهای زیادی دارد و تجربه این بازی با یک گیم دیزاین مدرن، نسخه دوم این بازی را به یکی از مورد انتظارترین بازیها تبدیل میکند. باید دید که در اعماق این اقیانوس چه خبر است.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
فقط بازی خوبی بشه
انتظار دیگری ازش نداریم?
دازیم???
تنها انتظارم اینه که خراب نکنه ??
ترسناک باش تاخیر نخور وعده وعید علکیم نده تامام???
تأخیر نخوره همین تمام انتظار ما در کرونا ?
والا با توجه به وضعیت امروزی بعید نیست
که این یکی هم تاخیر بخوره