نگاهی به Batman Arkham City – بهترین بازی ابرقهرمانی!
این روزها، بازیهای ابرقهرمانی در وضعیت مطلوبی به سر میبرند. به لطف پلیاستیشن و اینسامنیاک و به واسطه بازی Marvel's Spiderman ژانر بازیهای ابرقهرمانی باری دیگر روزهای خوشی را سپری میکند. آخرین عنوان ابرقهرمانی هم ...
این روزها، بازیهای ابرقهرمانی در وضعیت مطلوبی به سر میبرند. به لطف پلیاستیشن و اینسامنیاک و به واسطه بازی Marvel's Spiderman ژانر بازیهای ابرقهرمانی باری دیگر روزهای خوشی را سپری میکند. آخرین عنوان ابرقهرمانی هم که مننشر شد بازی Marvel's Guardians of The Galaxy بود که بسیاری این بازی را شگفتی سال ۲۰۲۱ میدانستند. اما پیش از اینها اثری منتشر شد که به نوعی تعریفکننده بازیهای ابرقهرمانی بود. بازی Batman Arkham City ساخته استودیوی RockSteady این ژانر را وارد عصر جدیدی کرد. آرکام سیتی نه تنها بهترین عنوان ابرقهرمانی در بازیها است بلکه یکی از بهترین اقتباسها از دنیای بتمن است.
بیایید تا به دوران قبل از Batman Arkham Asylum برگردیم. در دهه ۲۰۰۰ میتوان به بازی Spiderman 2 ساخته استودیوی Teryarch اشاره کنیم که یکی از بهترین تجربههای ابرقهرمانی در آن دوره بود. در آن زمان بسیاری بازیهای ابرقهرمانی را عناوینی سرگرمکننده میدانستند و اعتقاد داشتند که پس از مدتی این بازیها تکراری و فراموش میشوند. تا این که در سال ۲۰۰۹ استودیوی گمنام راکاستدی نشان داد که بازیهای ابرقهرمانی بیش از اینها حرف برای گفتن دارند. عنوان Arkham Asylum فرمولی جدید برای این ژانر ارائه داد.
به طور کلی سری Arkham از معدود سری بازیهایی است که عنوان بدی را در گروه خودش ندارد. حتی عنوان فرعی Arkham Origins هم با گذر زمان میان طرفداران محبوب شد. البته که بسیاری انتظارات زیادی از Arkham Knight داشتند؛ اگرچه که این بازی هم از کیفیت بالایی برخوردار بود اما ویژگیهای مثبت Arkham City کاری کرد تا انتظارات از راکاستدی بسیار بالا باشد. اما چرا آرکام سیتی توانسته تا به این حد موفق باشد. در این مقاله قصد داریم تا ویژگیهای این نسخه از سری بازیهای بتمن را بیان کنیم و ببینیم چرا آرکام سیتی میتواند ادعای بهترین بازی ابرقهرمانی تمام دوران را داشته باشد:
فرمول موفق راکاستدی
راکاستدی فرمولی نو برای بازیهای ابرقهرمانی خلق کرد. آنها با Arkham Asylum ثابت کردند که عناوین ابرقهرمانی قرار نیست تا صرفا تجربه یک رویداد از دید ابرقهرمانها باشد. آنها داستانی پرمفهوم را تعریف و تجربهای شگفتانگیز از شوالیه تاریکی را به بازیکنان ارائه دادند. بسیاری در همان زمان هم راکاستدی را بابت توسعهی ژانر ابرقهرمانی ستایش کردند اما این استودیو نشان داد که تواناییاش بیش از اینها است.
راکاستدی فرمول ارائه شده را توسعه داد و توانست دنبالهای فوقالعاده را بسازد. این تفکر در همه شکلهای سرگرمی وجود دارد که ساخت دنباله یک اثر موفق، یکی از سختترین کارهای سرگرمی است. چه در سینما یا چه در بازیهای ویدیویی، عناوین بسیاری وجود داشتند که آثاری بسیار خوب بودند اما دنباله ضعیفی را دریافت کردند. اما راکاستدی با Arkham City نه تنها دنباله خوبی ساخت بلکه شاید اثری بهتر و فراتر از Arkham Asylum را به بازیکنان تحویل داد.
راکاستدی قصد نداشت تا فقط یک بازی بینقص از دنیای بتمن بسازد. هدف آنها بیشتر از اینها بود. راکاستدی با این بازی قصد داشت تا داستانی خاص را تعریف بکند. آنها میخواستند تا یک داستان کمنظیر از بتمن را روایت بکنند. کاری که به بهترین شکل ممکن انجام شد. خلق یک جهان عمیق با المانهای روانشناسانه و روایتهایی تاثیرگذار و برداشتی خاص از کاراکترهای دنیای بتمن، از نکاتی است که آرکام سیتی را از دیگر عناوین ابرقهرمانی متمایز میکند. حتی میتوانیم بگوییم که این عنوان از دیگر بازیهای بتمن نیز فاصله میگیرد.
به یادماندنیترین و بهترین داستانهای بتمن چه در قالب کمیک، چه در قالب سینما، داستانیهایی بودند که محتوا را به سمت و سویی منحصر به فرد با روایتی خاص میبردند. آثاری که سعی داشتند تا شبیه به یک اقتباس عمل نکنند و اثری مشابه با آثار قبلی را خلق نکنند. نکتهای که در داستان آرکام سیتی نیز رعایت شده است. سهگانه ساخته شده توسط کریستوفر نولان به این مسئله میپردازد که «اگر واقعا شهر گاتهام وجود داشت، چه شکلی بود؟» اما راکاستدی با آرکام سیتی به این فکر میکند که «اگر گاتهام، بدترین کابوس بشریت بود، چه شکلی میشد؟»
گاتهام کابوسوار با اتمسفری خارقالعاده
راکاستدی با آرکام سیتی، همانطور که از نام بازی هم پیداست، تمرکز زیادی روی شهر گاتهام دارد. آرکام سیتی اولین تجربه جهان باز بتمن در دنیای بازیهای ویدیویی بود. اگرچه که جهان بازی چندان دنیای پرباری نیست اما اتمسفر خلق شده توسط راکاستدی از ویژگیهای مثبت بازی به شمار میرود. گاتهامِ راکاستدی، دقیقا همان شهری است که از کمیکها یا فیلمهای تیم برتون و انیمیشنها به خاطر داریم.
البته که فقط جهان بازی نیست که به اتمسفر بازی کمک میکند. داستان آرکام سیتی ماهرانه نوشته شده است. آنها با جوکر، فضایی سنگین و خاص را برای بتمن و بروس وین خلق میکنند. راکاستدی شاید یکی از بهترین تعریفها بین دوگانگی بروس وین و بتمن را انجام داده باشد. در کنار آنها، راکاستدی به صورت درست و به اندازهای از کاراکترهای دنیای بتمن استفاده میکند. همه آنها به خوبی پرداخت میشوند و نقش مناسبی در داستان بازی ایفا میکنند.
البته که صداپیشگی کاراکترها هم تاثیرگذاری زیادی در داستان دارد. صداپیشه بتمن در بازی Kevin Conroy است که صداپیشگی بتمن در بسیاری از انیمیشنها را هم برعهده داشته است. ستاره تیم صداپیشگی آرکام سیتی بدون شک مارک همیل (Mark Hamill) در نقش جوکر است. این دو، سابقه طولانی در صداپیشگی این دو کاراکتر داشتند و بدون شک به روایت بازی کمک بزرگی کردند. داستان آرکام سیتی قبل از همه چیز، درباره بتمن و جوکر است. البته که تقریبا تمامی داستانهای مهم گاتهام به نبرد این دو ختم میشود اما تاثیرگذاری کانروی و همیل، غیرقابل انکار است.
به طور کلی برداشت راکاستدی از بتمن و گاتهام، بسیار هیجانانگیز و از طرفی وحشتناک است. آنها اتمسفری شگفتانگیز را خلق کردند. کاراکتر جوکر تاثیر مستقیم در شهر گاتهام دارد و بتمن باید با تاثیرگذاری او مقابله بکند. این ارتباط بین کاراکترها و گاتهام، از نکاتی است که آرکام سیتی را از دیگر بازیهای ابرقهرمانی متمایز میکند.
راکاستدی به نبرد جوکر و بتمن اتکا نمیکند. آنها مجموعهای از کاراکترهای دنیای بتمن را وارد داستان آرکام سیتی میکنند تا به داستان بازی ارزش بدهند. از یاران بتمن مثل کتوومن گرفته تا ویلنهایی مثل هارلی کویین. کاراکترهایی به یادماندنی که در داستان نقش دارند و عنوان آرکام سیتی را ارزشمند میکنند.
آرکام سیتی – آغازی نو برای عناوین ابرقهرمانی
آرکام سیتی، تاثیرات بزرگی در ژانر ابرقهرمانی داشته است. سیستم مبارزات بازی Spiderman ساخته اینسامنیاک را به خاطر بیاورید. بسیاری از اصول مبارزه این بازی از سری آرکام الهام گرفته شده است. مبارزات بازی Arkham Asylum یک حرکت نو در بازیهای ابرقهرمانی به شمار میرفت. این سیستم در آرکام سیتی تکامل پیدا کرد و در عنوان آرکام نایت هم نیاز خاصی به پیشرفت نداشت. بسیاری اعتقاد دارند اگر تغییری در آرکام نایت صورت میگرفت به فرمول بینقص آرکام سیتی آسیب میزد.
اضافه شدن المانهای مخفیکاری نیز یکی دیگر از اتفاقاتی بود که با آرکام سیتی وارد سری بازیهای بتمن شد. البته که این بازی همچنان هم در مقابل اسپلینتر سل و اساسینز کرید ضعفهایی داشت اما باز هم برای بازیهای ابرقهرمانی یک حرکت مثبت بود. بازیکنان میتوانستند با استفاده از ترس و هیبت بتمن دشمنان را از پای دربیاورند. نکتهای که باز هم ارتباط مستقیمی با بتمن داشت و باعث میشد تجربه بازی در نقش شوالیه تاریکی جذاب شود.
همچنین بخش کاوش و پیدا کردن سرنخها هم از نکات جذاب سری آرکام است. یکی از معروفترین کمیکهای بتمن Detective نام دارد که در آن شوالیه تاریکی یک کارآگاه تمام عیار است. بسیاری اعتقاد داشتند که در فیلمهای سینمایی آن طور که باید به وجهه کارآگاهی بتمن پرداخته نشده است. بسیاری اعتقاد دارند که ساختار ویدیوگیم، بهترین مکان برای اجرا کردن سیستم کاوش برای کاراکتر بتمن است. سری آرکام، رمز و رازهای زیادی دارد که باعث میشود تا بتمن با گجتها و تیزهوشیهای بازیکن، راهحلی برای سرنخها پیدا بکند.
همانطور که گفتیم عنوان آرکام سیتی اولین بازی جهان باز بتمن بود. همین اقدام برای راکاستدی قدمی بزرگ بود. ساختار جهان باز بازی هم به مانند آن است که بازیکن تصور میکند که با یک بازی داستانی خطی طرف است. در بازی ۹ مرحله فرعی هم گذاشته شده که در این مراحل با اشخاص آشنایی روبرو میشوید. ساختار این مراحل هم طوری عمل میکند که انگار بخشی از داستان اصلی هستند. همچنین این حس به بازیکن القا میشود که وظیفه بتمن در شهر گاتهام چیست و با چه چالشهای سختی روبرو است.
تجربه بتمن آرکام سیتی را از دست ندهید
پس از انتشار سهگانه سینمایی اسپایدرمن ساخته سم ریمی، فیلمهای ابرقهرمانی زیادی منتشر شدند اما آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفتند. آثار ابرقهرمانی زیادی پس از نسخه دوم فیلم اسپایدرمن منتشر شد که چندان موفق نبودند اما فیلم Batman Begins ساخته کریستوفر نولان، روزنهای از یک سهگانه باشکوه را به هواداران نشان داد. بدون شک سهگانه بتمن ساخته نولان، تاثیر به سزایی در پیشرفت فیلمهای ابرقهرمانی داشته است. هنوز که هنوز است بسیاری فیلم The Dark Knight را بهترین فیلم ابرقهرمانی تمام دوران میدانند.
میتوان گفت که Batman Arkham City نیز چنین نقشی را برای بازیهای ابرقهرمانی ایفا میکند. این بازی اصولی را شکل داد که باعث شد عناوین موفقی مثل Marvel's Spiderman خلق شوند. اگر سری آرکام نبود، شاید امروز ما شاهد بازیهایی اقتباسی با کیفیتی نه چندان خوب روبرو بودیم به مانند آن چه که در دهه ۲۰۰۰ اتفاق میافتاد. نزدیک به یازده سال از انتشار آرکام سیتی گذشته و این بازی همچنان یکی از بهترین بازیهای تمام دوران است.
این روزها انتظارات برای فیلم The Batman ساخته مت ریوز با نقشآفرینی رابرت پتینسون بسیار بالاست. شاید این انتظارات کاری بکند تا بخواهید هر چیزی که درباره بتمن است را تجربه بکنید. شک نکنید که سری آرکام و به خصوص عنوان آرکام سیتی یکی از بهترین آثار پیرامون شوالیه تاریکی است که باید تجربه و دیده شود. همچنین لازم به ذکر است که استودیوی راکاستدی در حال حاضر مشغول توسعهی عنوان Suicide Squad: Kill The Justice League است و شایعاتی وجود دارد حاکی از آن که این بازی، ادامهای بر داستان بتمن آرکام نایت است. البته که باید منتظر اطلاعات رسمی از سوی وارنر و راکاستدی باشیم.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
روی گیم پس یه نسخه اش بود !
Arkham Knight
دوس دارم برم سراغش ???
ولی من پول گیم پس را هم ندارم :(
سایت اسپایدی: نه اینطور نیست ?
به نظر اونا اونچرز بهتره که کلا از نظر گیم پلی مشکل داره فک کنم ???
ولی جدیده گاردینس آف د گلگسی خیلی بهتر شده و ارزش تجربه اگه ایکس باکس داری روی گیم پس رو داره ?
این از اون بازی خوبا بود
بهترین بازی ابرقهرمانی که هیچ یکی از بهترین بازی های تاریخ
ولی من Arkham Knight رو بیشتر دوست داشتم. از لحاظ گیم پلی خیلی بهتر و کامل تر بود. Arkham city خیلی داستانش قشنگ بود ولی ماموریت های فرعیش یکم حوصله سر بر بود به خصوص تروفی های ریدلر!! اگر مراحل با بتموبیل تو Arkham Knight کمتر بود و داستان یکمی بهتر بود واقعا میشد اون رو به عنوان بهترین بازی ابر قهرمانی در نظر گرفت
توجه داشته باش که اولا آرخام نایت بشدت بد بود بعد خوب شد ثانیاً اگه ارکام سیتی در زمان ارکان نایت ساخته میشد عالی بود
ولی آرکام اسایلم یه حس دیگهای داشت مخصوصا صدای دندونهای جوکر که توی راهروها بودن یا لونتیکها که حمله میکردن
من خیلی سال پیش بازی رو برای ایکس باکس ۳۶۰ ام خریدم و شروع به بازی کردم ولی واقعا لذت نبردم و بعد یکم بازی دیگه کلا گذاشتم کنار
این بازی بعد از این همه سال هنوز هم بهترین بازی ابرقهرمانی هست!
هیچ عیب و ایرادی نداره همه چیش بی نقصه.داستان،باس فایت ها،مراحل فرعی و.......
این بازی رو تجربه نکرده باشید نصف عمرتون که هیچ،کل عمرتون بر فناست!
فقط این ریدلر یکم تو این سه گانه ادم رو اذیت میکرد چون خیلی رو مخ بود//:
خداییش توی اون سال سیستم کامبتش خیلی پیشرفته بود. ارکام اسایلم یکم کانترش مشکل داشت ولی ارکام سیتی خییلی روون بود و هیچ مشکلی نداشت. پرداتورش هم که نگم خیلی حال میداد
سیستم مبارزه آرکام سیتی عالی بود،به شخصه ده ها ساعت تو بخش چلنجش مبارزه کردم اینقدر که خوب بود
اره فقط 12 تا مپ داشت ولی من حدود 20 بار همشونو رفتم
من که هیچ کاری بهش نداشتم ، هیچ معمایی شو حل نکردم و هیچ کدوم از تروفی هاش رو هم نگرفتم ?
بد بخت انقد فشار خورد رفت خودشو تحویل داد
?
یادش بخیر
هنوزم بازی خیلی خوبیه حتما تجربشو از دست ندید
بازی معرکه ای بود خیلی با داستانش حال کردم جهان بازی خوب بود کلا بازی عالی بود از هر نظر لباس هاشم متنوع و خوب بودن و بعضی از مرحله هاش هم خیلی چالشی بودن
نویسنده:این بازی به شدت لذت بخشه
ریدلر:جدی?
پ.ن:فکر کنم جزو معدود آدمایی بودم که این ریدلر بی همه چیزو تونستم شکست بدم،خودمم نمیدونم چطوری حوصله کردم ۴۰۰ تا ریدلر تروفی پیدا کنم??
منم :| پدرم در اومد تا همشونو بدست بیارم. خداییش نابود میکرد ادمو با اون معما هاش دیگه اخرش مجبور شدم گزینه ی تیپز رو فعال کنم
خیلی عالی بود واقعا دوست داشتم ویجیاتو یه بخش برای بازی های قدیمی داشته باشه که این مقاله واقعا جذاب بود دمتون گرم آقای طالقانی
ارکام سیتی یه شاهکار به تمام معنا هست
ولی الان مارول خیلی خوب پیشرفت کرده به لطف سونی و اینسامینیاک تونسته بهترین بازی های ابرقهرمانی رو بسازه
البته ایدوز مونتریال هم با گاردین آف گلکسی تونسته بازی خیلی خوبی بسازه
و امیدوارم بازی های ابرقهرمانی زیادی ساخته باشه و البته از همه مهم با کیفیت باشند
در کل رقابت سنگینی بین دی سی و مارول تو صنعت گیم هست
??سویسد اسکواد و گاتام نایت در برابر اسپایدرمن ۲ و ولورین ??
همین نیم ساعت پیش درموردش توی استیج با پدرام حرف زدم :|||