۵ دلیل که باعث شده تا الدن رینگ سادهترین بازی سولزلایک باشد
دیگر همگی میدانیم که اصول بازیهای فرام سافتور به چه شکلی است. سری دارک سولز و زیرژانری که از دل این بازی شکل گرفت، معروف است به گیمپلیهای چالش برانگیز و باسفایتهای بیرحم که میتوانند ...
دیگر همگی میدانیم که اصول بازیهای فرام سافتور به چه شکلی است. سری دارک سولز و زیرژانری که از دل این بازی شکل گرفت، معروف است به گیمپلیهای چالش برانگیز و باسفایتهای بیرحم که میتوانند یک مانع اصلی برای پیشروی بازیکنان باشند. گاهی اوقات در این بازی معماها و پازلهایی وجود دارد که به طور کامل با فضای بازی هماهنگ است. مسئلهای که در الدن رینگ بسیار پررنگ شده است اما بعضی از عاشقان سولز اعتقاد دارند که این بازی به نسبت دیگر بازیهای سولز، بازی آسانتری شده است.
بازیهای سولزلایک این روزها طرفداران بسیار زیادی دارد. سالیان پیش تعداد طرفداران بازیهای سولز بسیار کمتر از امروز بود. در آن سالها میتوان فقط به دیمن سولز و دارک سولز اشاره کرد که سعی داشتند تا تجربهای متفاوت را ارائه بدهند. همانطور که گفتیم این سری بازی یک زیرژانری به نام سولزلایک را نشکیل داد. بازیهای Nioh یا Mortal Shell از عناوینی هستند که از سری بازیهای سولز الهام گرفتند و سعی کردند تا دیدگاه خاص خودشان را ارائه بدهند. اصول بازیهای سولزلایک در بازی الدن رینگ تغییراتی را به همراه داشته است. تغییراتی که باعث شده تا الدن رینگ شروع مناسبی برای کسانی باشد که میخواهند برای اولین بار یک بازی سولزلایک را تجربه بکنند.
این تحولات در بازیهای سولزلایک از بازی Sekiro: Shadows Die Twice شروع شد. فرام سافتور در این بازی، اصولی متفاوت از بازیهای سولز را امتحان کرد و میتوان گفت که یک آزمون و خطا را انجام داد. آزمونی که بسیار برای آنها خوشیمن بود چرا که در پایان سال ۲۰۱۹ توانستند عنوان بازی سال را از رسانهها دریافت بکند. از آن موقع شایعه شده بود که میازاکی، خالق سری بازیهای سولز با جرج آر.آر مارتین، خالق Game of Thrones در حال همکاری است. عنوانی که سرانجامش الدن رینگ شد که بسیاری حدس میزدند که این بازی، یک تکامل برای ژانر سولزلایک باشد. اما حالا الدن رینگ، عنوانی است که طیف وسیعی از بازیکنان را مجذوب خود کرده است.
البته که الدن رینگ همچنان یک بازی دشوار است و برای نیمی از بازیکنان، شکست دادن باسها کار راحتی نخواهد بود. اما ویژگیهایی در این بازی وجود دارد که میتواند کاری کند تا کسانی که سولزباز هم نیستند نیمنگاهی به تجربه الدن رینگ داشته باشند. در ادامه این مقاله به 5 ویژگی که باعث شده تا الدن رینگ بازی آسانتری شده باشد اشاره میکنیم و آنها را بررسی میکنیم:
محیطهای گسترده و متنوع
در بیشتر بازیهای سولز، بازیکنان معمولا باید از مسیرهای خطی و محدود عبور میکردند. به طور مثال در بازیهای دارک سولز 3 و سکیرو، بازیکنان باید از مناطقی چالش برانگیز با دشمنانی مخصوص به آن محیط عبور میکردند. اما ساختار الدن رینگ با دیگر بازیهای سولز، متفاوت است. الدن رینگ اولین تجربه جهان باز فرام سافتور است. در همان ساعات ابتدایی، بازیکنان متوجه میشوند که میتوانند آزادانه در محیط بازی جستجو کنند. آزادی عمل بازیکنان بسیار بالاست و این نکته، تجربه الدن رینگ را لذتبخش میکند.
در دارک سولز، هدف اصلی بازی شکست دادن دشمنان و باسها بود. گاهی اوقات چگونگی رسیدن به این هدف نیز اهمیت بالایی داشت. اما الدن رینگ بازیکنان را تشویق به کاری متفاوت میکند. الدن رینگ از بازیکن میخواهد که کاوش کنند، کشف کنند و متوجه بشوند که چه اتفاقی در دنیای الدن رینگ افتاده است.
اگر بازیکن با یک چالش سخت روبرو شود میتواند برای مدتی آن را رها کند و به گشت و گذار در جهان بازی ادامه دهد. دنیای الدن رینگ بسیار بزرگ است. بازیکن به هر جهتی حرکت بکند با چالشهای جدیدی روبرو میشود. چالشهایی که ممکن است آسان یا دشوار باشند. چالشهایی که باعث میشود تا سطح بازیکن در بازی نیز پیشرفت بکند. میتوان گفت که جهان الدن رینگ الهامات زیادی از بازی The Legend of Zelda: Breath of The Wild گرفته است.
کاوش در محیط، پاداش خواهد داشت
الدن رینگ هیچ محدودیتی برای بازیکنان درست نمیکند. کاوش در نقشه بازی، هیچ مشکلی برای بازیکنان درست نمیکنند و بازی به راحتی اجازه این کار را میدهد. مهم نیست که در چه سطحی قرار دارید یا چند باسفایت را شکست دادید، شما در هر لحظهای میتوانید به سمتی دلخواه حرکت کنید و منطقهای را جستجو کنید.
بازیکنان در نقشه بازی میتوانند گیاهان و تجهیزات زیادی را پیدا کنند. در بازی قلمروهایی وجود دارد که در آن بازیکنان میتوانند در قبال آیتمهایی که پیدا کردند، تجهیزات مناسب مبارزه دریافت بکنند. همچنین بازیکنان میتوانند بعضی از قابلیتها را نیز ارتقا بدهند.
همچنین در ابتدای بازی، به بازیکن اسبی به نام تورنت داده میشود. اسبی که بسیار سریعتر از دشمنان بازی است و بازیکنان در هر نقطهای میتوانند او را فرا بخوانند و در نقشه بازی گشت و گذار بکنند. همچنین از روی همین اسب نیز بازیکنان میتوانند آیتمها را از روی زمین بردارند و ریسک مبارزه با دشمنان را قبول نکنند.
در بازی پناهگاههایی به نام Sites of Grass نیز وجود دارد که یک منطقه امن و آرامشبخش در الدن رینگ است. در این پناهگاه بازیکنان میتوانند مهارتهایشان را ارتقا دهند یا برخی از ویژگیهای مبارزه را تغییر بدهند. همچنین بازیکنان در این محیط میتوانند پیشرفتهایشان در بازی را ذخیرهسازی کنند. این پناهگاهها در نقشه بازی حکم Fast Travel را هم دارند.
دیگر خبری از Boss Rush نیست!
معمولا در سری بازی دارک سولز اگر مقابل یک باسفایت شکست میخوردید، بهای بزرگی را پرداخت میکردید. در صورت شکست مقابل باسفایتها، بازیکنان دوباره باید مسیر رسیدن به باسها را طی میکردند. مسیری که پر بود از دشمنان سرسخت و دشوار که باعث میشد تا ذهن بازیکن خسته بشود. همچنین ممکن بود بازیکن بسیاری از تجهیزات خودش را از دست بدهد و دیگر توانایی سابق را نداشته باشد. این مسئله حتی خیلی از سولزبازها را هم خسته میکرد.
اما الدن رینگ، رویکرد متفاوتی را پیش گرفته است. در این بازی، اکثر چکپوینتها درست قبل از برخورد با باسفایتها رخ میدهد. اگر در مقابل یک باسفایت تنومند شکست بخورید، میتوانید باری دیگر و بدون وقفه مبارزه با او را آغاز کنید. اگر دشمن مقابل شما بسیار سرسخت باشد یا بازیکن آمادگی ذهنی مبارزه با یک باسفایت را نداشته باشد میتواند در محیط بازی گشت و گذار بکند و تا آمادگی ذهنی خودش، مبارزه را آغاز نکند.
پس از گشت و گذار هم بازیکن میتواند به راحتی Fast Travel را انجام دهد و دوباره با باسفایت موردنظرش مبارزه بکند. اگرچه که به مانند همه بازیهای سولز، بازیکنان اگر در نقطهای شکست بخورند تمامی امتیازات خود را از دست میدهند و برای به دست آوردن آن باید به همان نقطه برگردند. اما در الدن رینگ بر خلاف دیگر سولزلایکها بازیکنان میتوانند خیلی سریع به آن نقطه برگردند.
کلاسهای متنوع و متفاوت
در بازیهای بلادبورن و سکیرو، بازیکنان نقش زیادی در شکل دادن کاراکتر موردنظرشان نداشتند. همین مسئله هم باعث شده بود تا این بازیها، سختترین بازیهای استودیوی فرام سافتور باشند. اما در دارک سولز بازیکنان میتوانند کلاسهای متفاوتی را انتخاب بکنند. در این بازی بازیکنان میتوانند یک جادوگر، یک تیرانداز یا یک مبارز قهار باشند. نکتهای که در سکیرو و بلادبورن وجود نداشت. در بلادبورن بازیکنان باید هجومی بازی میکردند تا پاداش بگیرند. در سکیرو، بازیکن در نقش یک نینجا قرار میگرفت و سرعت عمل یکی از مهمترین نکتههای این بازی بود.
الدن رینگ از اصول دارک سولز پیروی میکند. حتی الدن رینگ کلاسهای متنوعتر و گستردهتری را ارائه میدهد. در این بازی، بازیکنان میتوانند هر نوع جنگجویی را انتخاب بکنند. در الدن رینگ ۱۰ کلاس مختلف وجود دارد که هرکدام از آنها تجربه متفاوتی خواهند بود. این تنوع کلاسها باعث میشود تا بازیکنان با توجه به سبکی که دوست دارند، الدن رینگ را تجربه بکنند.
در سکیرو بازیکنان علاوه بر مبارزه میتوانستند تا از روشهای مخفیکاری نیز استفاده بکنند. ویژگی که در الدن رینگ هم وجود دارد. نکتهای که باعث میشود تا عاشقان بازیهای مخفیکاری نیز شیفته این بازی باشند. البته که روشهای مخفیکاری ریسک کمتری به نسبت مبارزات دارد و پیشروی در بازی را آسان میکند.
قابلیت Spirit Summons
در بازیهای سولزبورن همیشه به بازیکن این امکان داده میشد که بازیکن دیگری را احضار کنند تا در بازی به او کمک بکند. البته که این قابلیت یک راهحل تضمینی نیست اما کمک بزرگی به بازیکن میکند.
حال در الدن رینگ این قابلیت تغییراتی به همراه داشته است. این قابلیت Spirit Summon یا احضار روح نام دارد که به بازیکنان اجازه میدهد تا از موجوداتی که بر پایه هوش مصنوعی هستند، کمک بگیرند. این ویژگی در شکست دادن باسها بسیار به بازیکن کمک میکند. این موجودات توجه باسفایتها را به خودشان جلب میکنند و این مسئله باعث میشود تا بازیکن به راحتی بتواند به باسفایت ضربه بزند. شکست دادن باسها با استفاده از این قابلیت بسیار آسان شده است.
روحها میتوانند شکلهای مختلف و قدرتهای متفاوتی نیز داشته باشند. یکی دیگر از نکاتی که در الدن رینگ وجود دارد، آن است که اگر کمک انسانی داشته باشید، باسها تعادل بیشتری در مقابل شما خواهند داشت. شکست دادن باسها با یار انسانی بسیار سختتر خواهد بود. همین مسئله باعث میشود تا بازیکن بیشتر از Spirit Summon ها استفاده بکند.
سیستم مبارزات الدن رینگ، مکانیکهایی دارد که میتواند مبارزه را آسانتر هم بکند. دفع کردن ضربات دشمنان در بازیهای سولز از سختترین کارها بود اما در الدن رینگ این سختی بسیار کمرنگ شده است. اگر بازیکنان بتوانند به موقع ضربات را دفع کنند، بلافاصله میتوانند ضربهای قدرتمند به دشمن وارد بکنند و او را از پای در بیاورند.
نظرات درباره میزان سختی الدن رینگ متفاوت است. هنوز هم نمیتوان این بازی را یک بازی آسان و قابل بازی برای همه دانست. ویژگیهایی که به آن اشاره کردیم تاثیرات زیادی در گیمپلی گذاشته است. این ویژگیها سبب شده تا تجربه الدن رینگ نسبت به سری بازی دارک سولز راحتتر شده باشد. عدهای باور دارند که الدن رینگ میتواند یک شروع مناسب برای ورود به دنیای سولز باشد. البته که برخی از سولزبازها هم اعتقاد دارند که برخی از باسفایتهای الدن رینگ از تمامی باسهای سری سولز سختتر هستند.
الدن رینگ یک تجربه طولانی مدت است. برآوردها نشان میدهد که این بازی میانگین 60 ساعت به طول میانجامد. برای یک بازی که به این اندازه وقت میگیرد، نمیتوان یک نظر قطعی مبنی بر سخت بودن یا آسان بودن بازی داد. همچنان ممکن است که الدن رینگ برای کسانی که به ژانر سولزلایک علاقهای ندارند بازی سختی به نظر برسد. برای سولزبازها شاید الدن رینگ، یک تجربه طولانی، لذتبخش و آسان باشد. بازی برای سلیقههای مختلف، نتیجههای متفاوتی خواهد داشت. اما شکی در آن نیست که الدن رینگ، نه تنها بهترین بازی سولزلایک بلکه یکی از بهترین بازیهای تمام دوران است.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
ویجیاتو : ۵ دلیل که الدن رینگ آسون ترین نسخه ی سری است.
من : با وجود تمامی این دلایل بازی هنوز سخت است !
فعلا که ویچر ۳ و اسکایریم رو گرفتم انشالله تابستون الدم رینگ روهم بتونم تجربه کنم چونکه واقعا از سبک جهان باز خیلی خوشم میاد
اگه بعد تجربه این دوتا بازی این حرفو زدی از نقش آفرینی جهان باز خوشت اومده
به نظر من که بازی آسون نشده فقط با بهبود سیستم مبارزه استفاده از مکانیک ها نسبت به عناوین قبلی راحت تر شده که این هم به معنی آسون شدن بازی نیست چون من با شناختی که از میازاکی دارم اگه یک چیزی رو برای بازیکن ها راحت کن قطعا یه جا دیگه از خجالتشون در میاد
بالاخره سادهست یا دشوار؟
مهم ترین دلیل: بقیه سخت ترن
با الهام از استاد خیابانی
اونایی که میخواستن دارک سولز رو شروع کنن و الدن رینگ رو دیدن :
دنیا خوبه . ولی میتونه بهتر هم باشه
بعد رسیدن به ماگرید و از دنیا بسیار لذت بردن
سلام من سوال داشتم ممنون میشم راهنمایی کنید اونایی که میدونن
من بلادبورن و الدن رینگ رو باهم میخوام بگیرم و بنظرتون بهتره اول برم سراغ بلادبورن یا الدن رینگ؟
و اینکه کدوم سخت تر هست کلا؟
اول برو سراغ الدن تا با سبک سولزلایک اشنا بشی و ۲ بلادبورن سخت تره
الدن رو ایشالله اردیبهشت بگیرم ولی بلاد زیاد سخت نیست قلقش دستت بیاد واسه با خفناش یه بارم نمیمیرری
من همین سوال شما رو از امید لنون پرسیدم گفت:بهتره قبل از شروع الدن رینگ سولز لایک های دیگرو تجربه کنی.
همین که پرش توش اضافه شده خیلی خوبه ( طبق چیزایی که البته شنیدم تو دارک سولز و اینا هم هست اما سخته یکم )
مورد سوم هم برام عجیبه
یعنی من بخوام دارک سولز 2 بازی کنم اگه از باس شکست بخورم دوباره باید سعی کنم به باس برسم؟
این خیلی سخته?
تو هالو نایتم اینطوریه
البته اون انی های تو مسیرش سخت نیستن اون باس فایتاش خیلی سختن
این که چیزی نیست
تو dead cells اگه هر جایی بمیری باید دوباره از اولین مرحله بازی شروع کنی
چون سبک بازی روگ لایکه اما دارک سولز روگ لایک نیست(تا جایی که من می دونم)
بله من فقط خواستم سختیشون رو مقایسه بکنم
دد سلز وققتی بمیری بازی از اول شروع میشه??????
دد سولز حالت داستانی خاصی نداره
بازیش کردم ؛ واقعا رو مخه .?
اتفاقا داستان داره ولی خودت باید متوجه بشی
اگه دوست داری سرچ کن
خب ددسلز سبکش که روگ لایک هست این طوریه تازه هروقت بمیری مراحل متفاوت میشن مثل هِیدِس
اگه بن فایر مخفی ایرن گالم رو تو 1 پیدا نکنی باید هزار بار یه لند کامل خیلی سخت رو بری که پر از تله هم هست
الدن رینگ منطقی سخته نه اینکه از هر موقعیتی برای سختی استفاده کنه (امیدوارم منظورم رو متوجه بشید)
دقیقا ( منظورتو نفهمیدم ? )
و اینکه حین راه رفتن از stun کمنمیشه??
بهتره می گفتی هنگام دویدن از stun کم نمیشه