پاندای قرمز Turning Red به برداشتن موانع پیش روی زنان کمک میکند
پیکسار یک شهرت قابل توجه به لطف "مردان" دارد! ۲۰ تا از ۲۴ انیمیشن پیکسار بر روی مردان تمرکز دارد، ۲۳ تا از ۲۴ انیمیشن پیکسار توسط مردان کارگردانی شده است و از ۵۹ فیلمنامه ...
پیکسار یک شهرت قابل توجه به لطف "مردان" دارد! ۲۰ تا از ۲۴ انیمیشن پیکسار بر روی مردان تمرکز دارد، ۲۳ تا از ۲۴ انیمیشن پیکسار توسط مردان کارگردانی شده است و از ۵۹ فیلمنامه نویس پیکسار، ۵۰ تا از آنان مرد هستند. اما این استودیو که متعلق به شرکت دیزنی است، سعی کرده است خودش را ارتقا دهد و بسیاری از هنرمندان دنیای انیمیشن در این استودیو معرفی شدهاند. "از زنان هم برای کارها استفاده کنید!"جملهای از دومی شی، کارگردان Turning Red. "از انواع و اقسام منبعها و ذهنهای خلاق استفاده کنید!"
شی، خودش را به عنوان یک گربه که بین "تنبل و غرغرو بودن" نوسان دارد توصیف میکند. او در سال ۲۰۱۱ در سن ۲۲ سالگی به عنوان یک اینترن در بخش استوری برد وارد پیکسار شد. او برای مدتی به عنوان یک هنرمند کارمند در پیکسار فعالیت کرد و در ساخت Inside Out و Incredibles 2 مشارکت داشت. در سال ۲۰۱۸، او تبدیل به اولین کارگردان پیکسار شد که یک اثر کوتاه را کارگردانی میکند. یک انیمیشن هشت دقیقهای به نام Bao که درمورد دامپلینگی است که زنده میشود و یک پیرزن را از تنهایی و سندرم آشیانه خالی نجات میدهد. شی توانست برای این انیمیشن اسکار ببرد و این اتفاق، باعث شد او در مسیری قرار بگیرد که بتواند دیگر موانع را از سر راه، در استودیوی پیکسار بردارد.
انیمیشن Turning Red، بیست و پنجمین انیمیشن پیکسار است که توسط شی کارگردانی شده است. دومی شی در طول مدت ۳۶ سال فعالیت استودیوی پیکسار، به اولین کارگردان زنی تبدیل شد که یک اثر را کارگردانی میکند. (لازم به ذکر است که انیمیشن Brave، ابتدا قرار بود توسط برندا چپمن کارگردانی شود که بعدها به خاطر "اختلاف خلاقیتی" از پروژه کنار گذاشته شد و یک مرد به جای او جایگزین شد). علاوه بر این، Turning Red یک داستان بدون سانسور زنانه را روایت میکند. بنابراین، ما شاهد انیمیشن و شخصیتهایی هستیم که قرار است حرف جدیدی را در میان روابط دوستانه وودی، بازلایتر، فلیک، سالی، مایک، ماتر، لایتینگ و لوکا بزند.
اثر شی درمورد دختری چینی-کاندایی به نام میلین لی است که خودش را گرفتار در شروع دوران بلوغ خودش میبیند: شهوت، احساسات و هیجانها و دوران قاعدگی. وقتی که او حس میکند در زیر فشار شدیدی قرار دارد، به یک پاندای قرمز غول پیکر تبدیل میشود. شی میگوید که این فیلمنامه را با جولیا چو نوشته است. او اشاره میکند که برای نوشتن این فیلمنامه از آثار معروفی از جمله Teen Wolf و Lizzie McGuire الهام گرفته است. حتی میتوان گفت که این کارگردان تحت تاثیر روح مارشمالویی فیلم Ghostbusters، گروه کمدی زنان سالخورده فیلم Crazy Rich Asian و کتاب Are You There God? It’s Me, Margaret جودی بلوم نیز بوده است.
مادر میلین، مینگ، در اوایل فیلم این سوال را میپرسد: "آیا اون گل صد تومانی قرمز (Peony) شکفته شد؟". می، که خودش را در دستشویی حبس کرده است و اولین پاندا شدنش را تجربه میکند و تنها یک واکنش دست و پا شکسته میتواند به این موضوع نشان بدهد. او به شدت درگیر یک استرس و هیجان درباره ظاهر پشمالو ناگهانی خودش است. شی میگوید: من میخواستم می یک دوران بلوغ و تبدیل شدن هیجان انگیز را تجربه کند و به ذهنم رسید که از یک پاندای قرمز استفاده کنم و آن آنقدر بامزه بود که نتوانستم از ذهنم بیرونش کنم. مخصوصاً وقتی که سعی کنی آن را بزرگ نشان بدهی، مثلاً، اندازه هشت فوت. او ادامه میدهد: همچنین درمورد رنگ هم نکتهای وجود دارد. دلیل استفاده از رنگ قرمز، این است که دوران قاعدگی را نشان بدهم. همچنین این رنگ درمورد عصبانی شدن، خجالت زده شدن و یا شیفته کسی شدن هم هست.
می، که توسط رزالی چیانگ تازه کار صداپیشگی شده است، به همراه سه دوستش به یک سری از پسرها علاقه دارند. شیفتگی آنها نسبت به یک بوی بند، سبب شده ما شاهد نقطه اوج ابرقهرمانی طور پاندا در پاندای فیلم و سکانس کشتی سوموی فیلم بشویم. بیلی آیلیش و برادرش، فینیس، برای این انیمیشن آهنگسازی کردهاند. یکی از دوستان نرد می میگوید: ما به عنوان دختر وارد این کنسرت میشویم و به صورت زن از آن خارج میشویم.
حتی در سال ۲۰۲۲، این یک اثر متفاوت و ساختار شکن برای صنعت انیمیشن محسوب میشود، با اینکه دیزنی این انیمیشن را عرضه میکند. شی میگوید: این یک وجه از دختران است که هیچوقت نشان داده نشده است. ما اندازه هر پسری، دست و پا چلفتی، استرسی، شیفته زده و هیجان زده هستیم.
در یک دهه گذشته، پیکسار و دیزنی سعی کردهاند از انواع و اقسام فرهنگها، نژادها و قومیتها الهام بگیرند و آثار مختلفی را خلق کنند. موفقیت ناشی از 6 Big Hero و Moana سبب شد که این استودیوها به سمت خلق آثاری همچون Coco، Raya and the Last Dragon، Soul و Encanto بروند. بعضی از این آثار تم یکسانی دارند و با محوریت قرار دادن یک زن باهوش که میگوید من به عشق یک مرد برای پیشرفت خودم نباید متکی باشم و در نقطه دید قرار دادن او، سعی دارند کلیشههای جنسیتی را بشکنند. (Brave این ایده را توانست پرورش بدهد.) همچنین پیکسار شروع کرده است که در داستانگویی هم ساختار شکنانه و رو به جلو عمل کند و در آثار کوتاهی از این استودیو همانند Out، این قضیه مشهود است.
اما قضیه بلوغ جنسی و تغییراتی که به دنبال دارد، یکی از موضوعاتی محسوب میشود که مردم نسبت به آن گارد دارند. یک سری اشاره کوچک؟ شاید. اما وقتی که آن را صریحاً نشان بدهید، باید این انتظار را داشته باشید که یک سری والدین عصبانی و سختگیر، به استودیوی دیزنی حملهور شوند. شی قبل از اینکه دیداری با تهیه کنندگان اجرایی دیزنی داشته باشد، با خودش فکر کرده است که "چگونه بتواند از این موضوع زنده بیرون بیاید؟" شی ادامه میدهد: من چگونه این را نشان بدهم و بفروشم و نظر یک مرد سفید پوست پیر را جلب کنم تا او را هیجان زده کنم و یا شاید، بخواهد بیشتر ببیند؟
دیزنی همانند دیگر استودیوهای هالیوودی، در قضیه #metoo و توانمندسازی زنان، حامی آنان بوده است و پول را در جایی درست خرج کنند. در بهار ۲۰۱۸، کمپانی به شی بودجهای ۱۷۵ میلیون دلاری داد تا داستانش را بسازد و در کنارش، بتواند در بخش بازاریابیاش سود ببرد. شی میگوید: من همیشه حس میکردم آنان طرف من هستند، حتی وقتهایی که به نظرشان عجیب غریب به نظر میرسیدم!
در آن زمان، اوضاع پیکسار آشفته بود. جان لستر، رئیس بخش خلاقیت استودیوی پیکسار، به بدرفتاری در محل کار از او شکایت شد و بعد او را با شخص دیگری عوض کردند. همچنین مردم درمورد کنار گذاشته شدن زنان و رنگین پوستان در پروژههای پیکسار حرف میزدند و اخبار مانند یک بمب منفجر شده بود. لستر بعدها بابت اشتباهات خودش عذرخواهی کرد و در ژون ۲۰۱۸ از پیکسار استعفا داد.
این بخش پیکسار، توسط پیت داکتر مدیریت شد و این یک فرصت خوب برای شی بود؛ زیرا داکتر در ساخت انیمیشن Bao به او کمک کرد. این انیمیشن کوتاه یک پایان عجیب داشت و قرار بود عشق والدین را به نحوه خاص خودش به تصویر بکشد. پیرزن، ناگهان آن دامپلینگ را با پاهای کوچکش و تمام اعضای بدنش میخورد. شی قرار بود این پایان را به تصویر بکشد اما بعد از قرار کاری اول با روسا، از آن صرف نظر کرد. شی گفت: من نگران بودم خوردن آن دامپلینگ کمی تاریک، عجیب و گیج کننده به نظر برسد که پیکسار بخواهد تا آن حد پیش برود. بنابراین او یک پایان دیگر را در نظر گرفت.
شی در ادامه گفت: داکتر در آن قرار کاری بود. بلند شد و گفت: صبر کن، این آن پایانی نیست که تو دو هفته پیش به من گفتیش. سپس رو به بقیه اعضای گروه کرد و گفت: اون پایان اصلی، خیلی باحال و عجیب و شوکه کنندهس. شی دوباره پایان را، این بار با ایده خودش تغییر داد. شی میگوید: به نظرم آن اتفاق سبب شد اعتماد به نفس داشته باشم و از امتحان کردن چیزهای عجیب و شوکهکننده ترس نداشته باشم و از خودسانسوری دوری کنم. (داکتر در یک ایمیل گفت: دومی میدانست آن سورپرایز همان چیزی هست که از یک داستان میخواهیم. ما نمیخواهیم چیزها را پیشبینی کنیم. و با دیدن دومی، فهمیدم او مورد مناسبی برای این کار است. هم در کار و هم به عنوان یک شخص!)
Bao برنده بهترین انیمیشن کوتاه اسکار در سال ۲۰۱۹ شد. دومی شی در سخنرانیاش گفت: به تمامی دختران نرد که پشت دفترچههایشان قایم شدهاند میگویم: داستانتان را بگویید. شما قرار است مردم را شگفت زده کنید اما شاید مجبور شوید با آنها ارتباط هم برقرار کنید. Turning Red توانسته تا به کنون نظرات مثبت و منفی را دریافت کند. بعضی از کاربران در توییتر داستان می را به عنوان چیزی که مدتها انتظارش را میکشیدند از آن تجلیل کردند. یکی از کاربران گفته است: بالاخره، دختر آسیایی مضطرب من اینجاس! همچنین این اثر پیکسار بحث گستردهای را راه انداخته است که موضوع قاعدگی چگونه توسط هالیوود (به عنوان یک چیز خجالت آور و چندش) نشان داده شده است.
اما همانطور که انتظار دارید، بازخوردهای منفی هم در کار هستند. بیشتر مردان احتمال میدهند که این حملهها به خاطر طراحی خاص شخصیتها است که از انیمه الهام گرفته شدهاند؛ اما بیشتر این نظرها یک زن ستیزی ریز و پنهان دارند. یکی از کاربران در جواب گفت: شما فقط با این موضوع راحت نیستید که دختران نوجوان دارند چیزی را میگیرند که لیاقتش را دارند.
تصمیم دیزنی برای اکران سینمایی نشدن Turning Red و عرضه آن بر روی دیزنی پلاس، سبب شد یک موج اعتراض دیگر راه بیافتد. این اثر به صورت رایگان در اختیار مشترکان دیزنی پلاس قرار میگیرد و بسیاری از هواداران معتقدند که دیزنی نمیتواند از اکران سینمایی Turning Red سودی ببرد. (Luca و Soul هم چنین اتفاقی بر سرشان افتاد.) دیزنی بعدها اعلام کرد دلیل گرفتن این تصمیم، به خاطر بیماری کرونا و جلوگیری از ادامه اپیدمی بوده است.
شی گفت: مشخص است که این اثر برای سینما ساخته شده است. از طرفی دیگر، فیلمهایی که من آنها را دوست دارم و باهاشان بزرگ شدم بر روی VHS آنها را دیدهام. من قسمت موردعلاقهام را از اول میزدم و بارها و بارها آن را تماشا میکردم. شی تک فرزند است. پدر مادرش هنگامی که او یک نوزاد بود از چین به تورنتو مهاجرت کردند. پدر او یک معلم هنر بود که سبب شد یک عشق به انیمیشن در شی شکل بگیرد. شی در کلاب انیمه دبیرستانش معاون بود. مادر او خانهدار بود. هنگامی که شی سیزده ساله شد، او و مادرش بحثها و درگیریهایی را شروع کردند. شی میگوید: من به آرامی داشتم وارد فرهنگ و دنیای غربی میشدم و این موضوع برای مادرم غریبه بود. متوجه شدم یک شکاف بین من و او در حال رخ دادن است. نمیخواستم این اتفاق بیافتد اما از طرفی دیگر، میخواستم این شکاف رخ دهد.
آن جذب و دفع در قلب Turning Red خوابیده است. این فیلم همانقدر که درمورد بلوغ است، درمورد چیزهایی هم است که یک دختر از مادرش به ارث میبرد. لیندزی کالینز، تهیه کننده فیلم، اشاره میکند که مینگ سعی دارد از داشتن کنترل احساسی بر روی دخترش بگذرد. اما می باید تصمیم بگیرد که آیا میتواند مادرش را نادیده بگیرد و هیولای درونش را نشانش بدهد یا خیر.
کالینز گفت: دختران و زنان به این محکوم میشوند که هیچ کنترلی بر روی احساساتشان ندارند، آه او خیلی احساسی است! من عاشق این موضوع هستم که ما یک شخصیت اصلی داریم که یاد میگیرد مجبور نیست برای اینکه از او به عنوان یک دختر یا زن خوب یاد شود، احساساتش را دور بیاندازد یا از شر آنها خلاص شود. به طور کلی، این فیلم درمورد این است که یاد بگیریم توانایی در اختیار داشتن احساساتمان را داشته باشیم.
به رابطه شی با پدرش در Turning Red اشارهای نشده است، اما او میگوید که پدرش کسی بود که او را تشویق میکرد دست از این کار نکشد؛ حتی بعد از اینکه برای اولین بار درخواستش توسط پیکسار رد شد. وقتی که او یک دانشجو در دانشگاه شریدان بود، "بدون رنج گنج میسر نمیشود" شعارش بود. اما وارد شدن به صنعت انیمیشن که فضایی مردانه داشت، برای او کمی دلهره آور بود. شی گفت: این حس را داشت که انگار باید یک مرد را میشناختی که او هم یک مرد دیگر را میشناخت. شاید هم هنوز چنین حسی وجود داشته باشد، اما امیدوارم کمتر باشد.
Turning Red پیامش را به خوبی میرساند. خانواده می یک معبد را میچرخانند. وقتی که می یک تور برگذار کرده است توضیح میدهد که این معبد برای "احترام گذاشتن به نیاکانمان" ساخته شده است. می چندبار نیز اشاره میکند: و فقط هم برای مردها نیست!
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
دیزنی به خاطر بی رقیب بودن افت داره میکنه یواش یواش
آثارش از 5 تا یکیش داره درست و خوب درمیاد واقعا بیشتر وقتایی خواسته برای زنان محتوا بسازه بیشتر یه چیز شعار زده فمنیستی ساخته
الان این چیش به فمینیسم ربط داره!!! فقط چون در مورد زناست؟؟!!
این نه درکل گفتم من آثاری مثل الکانتو و رایا
کلا علاقه ای به زناداره
میخوای ازشون متنفر باشه و تبعیض قائل بشه؟! به اندازه کافی فیلم با شخصیت مرد وجود داره ولی فیلم از خانم ها بسازن یعنی... ??
مخالف این نیستم که نسازن مخالف اینم که تو نشون دادن حق خانما زیاده روی میکنن و کلا از اونور بوم میافتن که میشه فمنیست افراطی !
من تا حالا اینا رو دیدم هیچ ربطی به فمینیسمی نداره، مشکل شما اینه که هر چیزی میبینید به چیزای نامربوط ربطش میدید
خودت فمنیسم رو چی تعریف میکنی ؟
ظاهرا شما هیچی ازش نمیدونید، توی فیلم های فمینیستی مرد ها بیشتر نقش منفی دارند یا بهشون توهین میشه یا برده زن ها نشون میدند، ولی توی فیلم های دیزنی که شخصیت زن داره، مرد نقش مکمل و مثبتی داره
موج سواره و بی مفهوم
فیلم توی با سانسور و بدون سانسور فرق چندانی نمیکنه (البته اگه سانسور صدا و سیمایی نباشه)
هشدار کمی اسپویل
دهن سرویس خیلی بلوغ دخترا رو خوب نشون داد کاملا درست بود
ولی در عین حال فیلم میتونست خیلی بهتر باشه (البته از نظر من باز نیاین پارم کنین)
ولی خیلی خوب بود فیلمش جا داره پیکسار یک سری دیگه ازش بسازه
من دو بار دیدمش
یه بار بدون سانسور یه بار تو فیلیمو
تو فیلیمو هر قسمتی که درباره بلوغ بود سانسور شده بود متاسفانه
مثل زمانی که مادر می بهش میگه گل قرمز شکوفه داده؟ جای تاسف داره که تو ایران این چیزای عادی سانسور میشن
آره متاسفانه یه جوری فیلمارو سانسور میکنن که موصوعشون عوض میشه، الان هدف این فیلم رو کلا تغییر دادند
تایتانیک رو من تو فیلیمو دیدم دهن سرویس نمی گفت رز میگفت خانم رز?????
واقعا حیف پول که بدی اشتراک فیلیمو، میان فیلمای خارجی که لایسنس دارن و پولی هستن رو میارن و بابتش پول هم میگیرن!!! خود فیلمو هم کلا نابود میکنن از سانسور های بیخود
من خودم از بی تی اس نفرت خاصی دارم ولی تا جایی که میتونم سعی میکنم هیت ندم و به سلیقه همه احترام بزارم بلاخره ارمی ها هم یه سلیقه دارن?
کل داستان این انیمیشن حول محور دخترایی میگذشت که تمام تایم فیلم داشتن تلاش میکردن به کنسرت بی تی اس برن??
نه داداش این فیلم مربوط به دوران بلوغ دخترا بود.اینجا جاش نیست ولی برات اگه میتونستم یک طومار دلیل مینوشتم
اون کنسرت فقط بخشه کوچکی از فیلم بود لابه لای فیلم کلی اشاره ظریف به دوران بلوغ دخترا داشت
یا حسین ?????
عجب?
پ.ن:هشدار اسپویل هم میزدی
اونا bts نبودن ولی خب شبیهش بودن
دقیقا سخصیتا هم شبیه آرمی ها بودن
نه
اینطوری نیست
فیلم درباره بلوغ دختراست که فقط بخشیش درباره اینه ک اونا دوست دارن که برن کنسرت فلان آرتیست بی تی اس نبود
حالا دیگه چرا بالا میاری دا??
??
بیا یک عده ارمی بچه سال بهت دیس دادن درک نمیکنم اینا چیه اونا رو دوس دارن
من آرمی نیستم و البته از بی تی اس بدم میاد و خیلی هم با شرقی ها اوکی نیستم ولی دیس دادم، چونکه اصلا موضوع فیلم یه چیز دیگه بود، بعد منم قبلا خیلی بی تی اس رو هیت میکردم ولی خب اونا هم یه گروه موسیقی خوب هستن و قابل احترامند
منم فنشون نیستم ولی دمت گرم ک اینجوری احترام میزاری?