هر آنچه از Dragon Ball Z Kakarot میدانیم
سری انیمه و مانگای دراگون بال یکی از شناخته شدهترین آثار شونن (Shonen) است که از بدو عرضه مورد استقبال قرار گرفت و تا امروز اقتباسهای زیادی از آن ساخته شده که شاید مهمترین آنها ...
سری انیمه و مانگای دراگون بال یکی از شناخته شدهترین آثار شونن (Shonen) است که از بدو عرضه مورد استقبال قرار گرفت و تا امروز اقتباسهای زیادی از آن ساخته شده که شاید مهمترین آنها را بتوان بازیهای ویدیویی شمرد.
طی سالیان گذشته عناوین خوبی همچون FighterZ و Xenoverse را داشتیم که طرفداران را شدیدا راضی نگه داشته بودند ولی همیشه این سوال وجود داشت که آیا دراگون بال میتواند خارج از سبک مبارزهای هم موفق باشد؟ چند ماه پیش شایعاتی در سطح اینترنت پخش شدند که خبر از عنوان جدیدی با سبک اکشن-نقشآفرینی تحت عنوان Project Z میدادند.
زمان گذشت و به کنفرانس مایکروسافت در E3 2019 رسیدیم و تریلر عنوان جدیدی از دراگون بال به نمایش درآمد که گوکو را در حال پرواز با ابر معروف خود، Flying Nimbus، نشان میداد و نشاندهنده وقایع اوایل انیمه که معمولا در بازیها استفاده نمیشود، بود. در ادامه تایید شد که سبک بازی JRPG بوده و بعد از چندین سال دراگون بال در سبک مبارزهای نخواهد بود. در پایان اسم Dragon Ball Z Kakarot و تاریخ عرضه اوایل ۲۰۲۰ به چشم خورد.
مبارزه با سایانها
توسعهدهنده این عنوان CyberConnect2 است که عناوینی مثل سری Naruto Ultimate Ninja Storm را در کارنامه خود دارد و به نحوی استاد گرافیک سلشید است. همچنین موتور گرافیکی به کار رفته برای ساخت کاکاروت، آنریل ۴ و ناشر آن نیز باندای نامکو، ناشر اکثر بازیهای انیمهای، است.
همانطوری که انتظار میرود بازی از آرک سایانها شروع میشود اما کمی متفاوت؛ همیشه اولین چالش بازیکن در عناوین دراگون بال مبارزه با ردیتز (Raditz)، برادر گوکو، است ولی اینطور که به نظر میرسد Kakarot کمی قبلتر رفته و اتفاقات قبلش را که پیش از این که فقط در انیمه و مانگا بود، نیز به تصویر میکشد.
سازندگان در مصاحبهها مطرح کردند که این عنوان طبق مانگا پیش میرود و بر اساس اسم این اثر، شخصیت قابل بازی گوکو است؛ اگرچه در پاسخ به این سوال که آیا گوکو تنها کاراکتر قابل بازی است یا خیر، توسعهدهندگان گفتند فعلا نمیتوانند پاسخ قطعی دهند. پس احتمال میرود با پیش رفتن داستان و رسیدن به قسمتهایی از داستان مثل ارک داستانی Cell شخصیتهای دیگری مثل گوهان نیز قابل بازی باشند اما همچنان تمرکز داستان روی گوکو خواهد بود و وقایع سری را از دید او به تصویر میکشد.
دراگون بال در ساختار نقشآفرینی
مانند هر عنوان نقشآفرینی دیگری بازی از ماموریتهای اصلی، جانبی و سرگرمیهایی که در قالب فعالیتهای جهان باز وجود دارند، تشکیل شده است. ماموریتهای اصلی شامل اتفاقات مانگا و انیمه میشوند. اما ماموریتهای جانبی میتوانند جالبتر باشند؛ طبق گفته آکیرا توریاما (Akira Toriyama)، خالق سری دراگون بال، بازی شامل پیشزمینههایی در داستان است که در انیمه و مانگا دیده نشده و احتمالا در ماموریتهای جانبی بازی گنجانده شوند.
اما بخشی که خیلی سرگرمکننده به نظر میرسد فعالیتهای جهانباز است. فعالیتهای زیادی در جهان کاکاروت برای بازیکن وجود دارند. میتوانید پرواز کنید، تمرین کنید، با دم گوکو ماهیگیری کنید، چالشهای جمع کردن آیتم در زمان محدود انجام دهید، آتش درست کرده و کنار آن استراحت کنید تا انرژی گوکو پر شود یا ماهی را که گرفتهاید، کباب کنید و بخورید تا نوار سلامتی پر شود. همچنین میتوانید با NPCها نیز صحبت کنید که این کار میتواند آیتم خاص یا ماموریتی به شما بدهد.
با انجام کارهای فوق لول گوکو بالا میرود و قطعا میتوان مثل هر عنوان نقشآفرینی دیگر مهارتهای جدید به دست آورد و به عبارتی کار تکراری (Grind) برای کسب تجربه در بازی وجود دارد.
سبک مبارزه بازی شباهت زیادی به Xenoverse و ناروتوهای ساخته CyberConnect2 دارد؛ در حالی که روی حریف خود قفل کردهاید در محیط باز اطراف بچرخید، توپهای انرژی و ضربات را جاخالی دهید. با ضربات معمولی کمبو بزنید یا با مهارتهای ویژه به دشمن صدمه وارد کنید یا حتی از یار کمکی خود استفاده کنید که به نظر نمیرسد در همه مبارزات وجود داشته باشد.
نقشه بازی شامل مکانهای مختلفی است که در دموی بازی شده مکانهایی مانند خانه گوکو، خانه استاد روشی (استاد گوکو)، روستای الیو، روستای لوکا، مخفیگاه یامچا و شهر ارنج وجود داشتند که شامل مکانهای موجود در آرک داستانی اول انیمه، حمله سایانها، میشود و اما در نسخه نهایی با پیشرفت داستان، مکانهای دیگری نیز به نقشه اضافه میشوند.
فعلا اطلاعات بیشتری از کاکاروت در دست نیست و چند ماه تا عرضه این عنوان باقی مانده. دراگون بال زی کاکاروت اوایل سال ۲۰۲۰ (احتمالا بهمن و اسفند ماه) برای کنسولهای پلیاستیشن ۴، اکس باکس وان و پیسی منتشر میشود.
حالا باید منتظر بود و دید که آیا کاکاروت به همان اندازهای که طرفداران دراگون بال را هایپ کرده موفق خواهد بود یا همچون عنوانی مثل One Piece World Seeker تبدیل به تجربهای تکراری و کسلکننده میشود؟ آیا انتشار هر ساله یک دراگون بال در عرصه بازیهای ویدیویی کار درستی است؟ باید فعلا منتظر ماند و دید که باندای نامکو و سایبرکانکت۲ از امتحان سربلند بیرون میآیند یا خیر. تا عرضه کامل این عنوان و نقد و بررسی آن با ویجیاتو همراه باشید.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.