کمپین یوبیسافت در رابطه با جمعآوری موسیقی برای بازی Watch Dogs Legion
یوبیسافت بار دیگر با شرکت HitRecord، کمپانی تولیدی «جوزف گوردن-لویت» قرارداد بسته تا اعضای این شرکت، برای بازی Watch Dogs Legion موارد مختلفی را تولید کنند. این موارد شامل محتوای درون بازی از موسیقی گرفته ...
یوبیسافت بار دیگر با شرکت HitRecord، کمپانی تولیدی «جوزف گوردن-لویت» قرارداد بسته تا اعضای این شرکت، برای بازی Watch Dogs Legion موارد مختلفی را تولید کنند. این موارد شامل محتوای درون بازی از موسیقی گرفته تا تصاویر گرافیکی و غیره میشوند. قبلا هم چنین قراردادی برای بازی Beyond Good & Evil 2 بسته شده بود و این همکاری مجدد، موجب اعتراض بسیاری از توسعهدهندگان شده. به طوری که آنها این عمل را سوءاستفادهگرانه و قمار میدانند.
به گزارش IGN، یوبیسافت و هیترکورد به طور اختصاصی برای بازی Watch Dogs Legion ده موزیک میسازند. «کلینت هاکینگ»، کارگردان تولیدی، «ریچی نیِتو»، کارگردان صدا و گوردن-لویت به عنوان مؤسس و مدیر اجرایی شرکت هیترکورد در یک ویدیو این همکاری را فرصتی موسیقایی برای بازتاب جنبهای از بازی که روی کار گروهی شخصیتها تأکید دارد، دانستند. هاکینگ در این باره گفت:
خلاقیت اصلی بازی Watch Dogs Legion این است که شما میتوانید هر کسی را استخدام و در نقش او بازی کنید و آنها میتوانند به قهرمانان بازی شما تبدیل شوند. هنگامی که آغاز به پردازش این ایده کردیم، به این نتیجه رسیدیم که شاید بهتر باشد از طرفداران، جوامع مختلف و دیگر بازیکنان در راستای اضافه کردن ارزش (به اثرمان) بهره ببریم و این ماهیت بازی را با موسیقی متن نیز بازتاب کنیم. به همین دلیل سراغ هیترکورد رفتیم.
هیترکورد اینگونه عمل میکند که در ابتدا، صفحه اختصاصی پروژه (در این مورد برای بازی واچ داگز لیجن) ساخته شده و سپس اعضای آن (در حقیقت همه کسانی که از فعالیتهای این شرکت اطلاع دارند) همکاری میکنند. این همکاران ممکن است یک ترک موسیقی کامل را ارائه بدهند یا فقط چندین لایه صوتی، صدای خودشان یا ریمیکس یک موسیقی دیگر را به این شرکت معرفی کنند. هیترکورد آثار مدنظرش را انتخاب کرده و به تولیدکنندگان آنها، با توجه به ارزشگذاری خود هزینهای پرداخت میکند.
برای هر ترکی که هیترکورد انتخاب کند و به یوبیسافت بدهد، ۲۰۰۰ دلار به سازندگان پرداخت میشود. همانند دیگر پروژههای هیترکورد، مقدار مبلغی که بین سازندگان پخش میشود، در وبسایت آنها قابل مشاهده خواهد بود و با اینکه تصمیم نهایی توسط هیترکورد گرفته میشود، هنرمندان تا دو هفته میتوانند مشکلات خود را به این شرکت ارجاع دهند. کسانی که اثر آنها انتخاب نشود نیز مبلغی دریافت نمیکنند.
این همکاری مجدد یوبیسافت با هیترکورد، در شبکههای اجتماعی سروصدای زیادی به پا کرده و هشتگ nospec# در اعتراض به آن شکل گرفته. این هشتگ به معنی «نه به کار قمارآمیز» است. مؤسسه هنرهای گرافیکی آمریکا کارهای قمارآمیز را به عنوان «کارهایی که به رایگان و با امید به گرفتن دستمزد انجام میشوند» یا «کار انجام شده در امید به بردن جایزهای به هر نوع» خوانده. این مؤسسه همچنین اذعان کرده فعالیتهای بدون دستمزد، در نهایت تصمیمی بین کارفرما و کارمندی است که باید از ریسکها و خطرات این نوع کار آگاه باشد.
«مایک بیتل»، توسعهدهنده بازی جان ویک هکس از شرکت Subsurface Circular نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده. او در توییتر گفت:
این ماجرا افتضاح است. برای کارهای افراد دستمزد پرداخت کنید. سوءاستفاده از طرفداران را به اتمام برسانید. آن هم در صورتی که کار افراد شاغل و در انتظار پرداخت منظم را کمارزش میکنید. بهتر کار کن یوبی(سافت). ما روی تو حساب میکنیم.
روش پیشنهادی: فراخوانی برای کارهای کمتر شنیده شده یا فرعی موسیقیدانهای الهامبخش بدهید و پروسه بازبینی کاملی را راهاندازی کنید. کسانی که سبک کاریشان متناسب است را انتخاب و برای اثرهای بیشتر، دستمزدی به آنها بدهید؛ درست همانند کاری که با دیگر کارمندانتان میکنید.
بیتل همچنین اشاره کرد به صورت قانونی نمیتوان از یک بازیگر حرفهای مانند گوردن-لویت خواست با این شرط به ایفای نقش بپردازد که اگر در میان صدها بازیگر دیگر از کار او رضایت حاصل شد، دستمزدش پرداخت شود.
«اسکات بنسون»، یکی از سازندگان بازی Night in the Woods نیز در توییتر اظهار داشت از عمل یوبیسافت برای همکاری دوباره با هیترکورد غافلگیر نشده.
«رمی اسمائیل»، یکی از مؤسسان استودیوی مستقل Vlambeer نیز در توییتر نسبت به این موضوع گفت:
من همچنان طرفدار کارهای قمارآمیز نیستم که مالکیت اختصاصی دارند و ترجیح میدهم به کسی پول دهم تا در ساوندکلاود برای پیداکردن موسیقی خوب جستجو کند تا سپس با صاحب اثر صحبت کرده و دستمزدی به وی پرداخت کنم.
گوردن-لویت سال گذشته نسبت به اعتراضات طرفداران برای همکاری با یوبیسافت در زمینه ساخت محتوای بازی BG&E2 اینگونه واکنش نشان داده بود:
شنیدن این موارد دردناک است. این همه چیزی نیست که من درباره پروسه خلاقانه جامعهمان فکر میکنم. معتقدم این بخش عدم برقراری ارتباط به اطلاعات غلط بستگی دارد.
برای تولیدکنندگان آثار بازی Beyond Good & Evil 2 حدود ۵۰ هزار دلار کنار گذاشته شده، اما وبسایت هیترکورد همچنان آنها را در انتظار تصمیمگیری اعلام میکند.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.