ماینکرفت ارث، تلاش مایکروسافت در ساخت رقیبی برای بازی موفق پوکمون گو
شرکت مایکروسافت اخیراً از نسخه جدید ماینکرفت که قبلا آن را تا حدودی معرفی کرده بود، رونمایی کرد. این یک بازی واقعیت افزوده است که برای گوشیهای هوشمند اندروید و iOS طراحی شده و تجربه ...
شرکت مایکروسافت اخیراً از نسخه جدید ماینکرفت که قبلا آن را تا حدودی معرفی کرده بود، رونمایی کرد. این یک بازی واقعیت افزوده است که برای گوشیهای هوشمند اندروید و iOS طراحی شده و تجربه آن برای عموم رایگان خواهد بود. یک نسخه بتای محدودب رای انتشار در تابستان برنامهریزی شده که از نظر مکان جغرافیایی محدود است و به صورت تدریجی در دسترس تمام دنیا قرار خواهد گرفت. بازی به کاربران قابلیت جمعآوری بلوکهای ماینکرفتی از گوشهوکنار محلههایشان میدهد تا با آنها در مینیگیمهای واقعیت افزوده در مکانهای عمومی شرکت کنند یا ساختمانهای مجازی خودشان را بسازند که قابلیت به اشتراک گذاشتهشدن هم دارند و بازیکنان میتوانند در آنها به گشتوگذار بپردازند. ادامه این مطلب را به قلم کالین کمپبل از وبسایت پالیگان میخوانیم.
مدت کمی را صرف انجام بازی کردم و این بهترین شکلی است که میتوانم آن را توصیف کنم: خیلی شبیه به Pokemon Go اما عمیقتر، غنیتر، بلند پروازانهتر و از نظر تکنولوژی پیشرفتهتر است. موبایلم را تبدیل به دریچهای میکند که از طریق آن ماینکرفت را همه جا میتوان دید. قسمتهای بنیادی ماینکرفت را گرفته و آنان را به دنیای واقعی انتقال میدهد.
ماینکرفت ارث بر روی گوشیهای اندروید و iOS که دارای جهتیابی ۶ زاویهای هستند و از نرم افزارهای ARCore گوگل یا ARKit اپل استفاده میکنند، قابل اجراست.
بگذارید ۵ بخش تشکیل دهنده بازی را به تفکیک بررسی کنیم. به یاد داشته باشید که ماینکرفت ارث همچنان در دست توسعه است. در یکی از رویدادهای رسانهای اخیر توانستم همه این ۵ بخش را تجربه کنم؛ بله آنها به خوبی کار میکنند و من تجربه خوشایندی داشتم. اما بازی در حالت تمکیل شدهاش نیست و من آن را در بهترین شرایط ممکن در یک معرفی عمومی تجربه کردم.
ضربهزدنیها
موبایلم را برداشتم و به بیرون رفتم. در خیابان طوری با موبایلم قدم میزدم که به نظر میآمد در حال استفاده از نوعی برنامه مکانیابی هستم. نقشه ماینکرفت ارث موقعیتهای نزدیک را با علامتهای مختلف به من نشان میداد. این علامتها همان ضربهزدنیها هستند. آنها به طور کلی منابعی هستند که از فاصله پنج متری رویشان کلیک میکنم. این منابع همان مواد ساخت و سازی هستند که بازیکنان ماینکرفت با آنها آشنایی دارند. وقتی رویشان کلیک کردم، آنها را به دست میآورم و از آن جایی که قبلا ماینکرفت بازی کردهام، با روال ساختن ابزار و سلاحهای بازی تا حدودی آشنا هستم. یک مکانیزم ساده ساخت و ساز به من اجازه ساختن ابزارم را میدهد.
ماجراجوییها
به سفرم ادامه میدهم و سر از یک پارک محلی در میآورم. همان جایی است که حدس میزدم محل بازی بچهها باشد. ماینکرفت ارث به من نشان میدهد که یک مکان بازی مجازی نزدیک است. به اینها «ماجراجویی» گفته میشود. این ماجراجوییها تکههایی کوچک از دنیای ماینکرفت هستند که بازیکنان میتوانند با آنها تعامل برقرار کنند. به سمت علامت ماجراجویی میروم. مشخصا این بخش از ضربهزدنیها مهمتر است.
از همین الان افراد دیگر اینجا هستند. آنها دستهایشان را به این سمت و آن سمت تاب میدهند که اگر راستش را بخواهید، کمی عجیب است. موبایلم را بالا میگیرم و یک قلعه بزرگ ماینکرفتی را به جای زمین پارک میبینم که بین دو درخت واقعی قرار دارد.
حالا میبینم که دشمنانی در حال محافظت از قلعه هستند. از روی صفحه موبایلم یک اسلحه انتخاب میکنم و مشغول حمله کردن به دشمنان میشوم. در کنار بغلدستیهایم، درون بازی هستم. ما دشمنان را نابود میکنیم و به عنوان پاداش، بلوکهای ساختمانی بیشتر میگیریم.
با دوستان جدیدم خوشوبش میکنم. آنها به من میگویند که اینجا یک مکان رایج برای ماجراجوییهای ماینکرفت ارث است. دیروز یک معدن بود، روز قبل از آن یک آبشار، فردا شاید یک باغ وحش باشد.
خلاصه که پارک محلی من الان تبدیل به یک زمین بازی مجازی شده که مدام در حال تغییر است. فرض میکنم تمام بچههای محله میدانند اینجا کجاست، همانطور که میدانند کجا وسایل اشتراکی بازی کردن وجود دارد. به خانه میروم تا بخش سوم بازی را انجام دهم.
صفحات ساخت و ساز
در آشپزخانهام، با استفاده از موبایلم یک هولوگرام سهبعدی هموار را روی میز به وجود میآورم. به من ابزار ساخت و سازی ارائه میشود که با آنها میتوانم هرچه میخواهم بسازم، با فرض این که مواد کافی برای ساخت آن را داشته باشم.
تصمیم گرفتم که یک بازسازی از کاخ ورسای (Palace of Versailles) را خلق کنم. بیایید وانمود کنیم که به خاطر این تمرین، مقدار بسیار زیادی مواد ساخت و ساز جمعآوری کردهام و به شدت خلاق هستم. کاخ ورسای من وقت زیادی میطلبد اما بسیار لذت بخش خواهد بود. اعضای دیگر خانواده با موبایلهای خود، به من ملحق میشوند تا در ساخت شاهکارم کمک کرده باشند. بین خودمان منابع را به اشتراک میگذاریم و بلوکهای خاص را مبادله میکنیم. ساختن، خوشایند است و بالاخره کاخ من کامل میشود.
اکتشاف
من و خانوادهام به حیاط میرویم. کاخ ورسایم را انتخاب میکنم و روی چمن قرار میدهم. حالا خانوادهام و من، درون کاخ هستیم. میتوانیم در سالنهای بستهاش قدم بزنیم و آثار هنری آن را تحسین کنیم. تالار آینهها را جوری قرار دادهام که پنجرههایش رو به زمین گلهای رز در کف باغ باشند. شکوفههایمان را از میان پنجرههای مجازی، تحسین میکنیم.
اما صبر کنید! بدون اینکه خانوادهام خبر داشته باشند، کاخ ورسای را با دشمنان ماینکرفتی پر میکنم. به محض ورود به کلیسای سلطنتی، آنها به ما حمله میکنند. جنگ تا حد مرگ است، اما ما برنده میشویم. با هم به توافق میرسیم که باید این کاخ را به بیرون ببریم و بگذاریم بقیه هم آن را تجربه کنند.
به اشتراک گذاشتن
و این چنین بود که کاخم را به دنیای بیرون بردم و در یک مکان مناسب آن را قرار دادم. مردم رسیدند. بعضی از آنان از تجربه کردن کارم خوشحال و دیگران عاشق نبرد با زامبیها هستند. بعضیها هم تلاش میکنند که ساختمانم را نابود کنند که البته مشکلی ندارد، چون هرکاری که بکنند، کاخ ورسای من ذخیره شده و میتوانم هر وقت که بخواهم آن را دوباره به وجود بیاورم. بازیکنان نمیتوانند به یکدیگر آسیبی بزنند. این فقط بین ما و دشمنان است.
همچنین میتوانم ساختمانم را با یک لینک به اشتراک بگذارم. این فقط یک کپی از ساختمان من است تا افراد بتوانند با آن هرطور که مایل هستند بازی کنند. گرچه نمیتوانند آن را برای به دستآوری منابع تخریب کنند.
ازدحام تکنولوژی
معرفی ماینکرفت ارث مصادف با دهمین سالگرد انتشار بازی اصلی، یعنی ماینکرفت است. درون شرکت، این پروژه با نام جنوا (Genoa) شناخته میشود که در پی زادگاه مکتشف معروف، مارکو پولو نامگذاری شده است. در سال ۲۰۱۴ مایکروسافت سازنده ماینکرفت، موجانگ (Mojang) را خریداری کرد و این سالهای میانی را صرف افزایش تعداد بازیکنان ماینکرفت کرده است که حالا تعدادشان به ۹۱ میلیون نفر میرسد. طبق گفته مایکروسافت، نصف بچههای ایالات متحده آمریکا ماینکرفت بازی میکنند.
جاذبه اصلی ماینکرفت، محیط باز آن است که بازیکنان در آن میتوانند به اکتشاف بپردازند، بسازند، بجنگند و داستانهای خودشان را خلق کنند. این نقطه شروع برای ماینکرفت ارث است. (توجه داشته باشید که رویداد زنده ماینکرفت ارث، دچار تغییر نام خواهد شد.)
چهار سال پیش، مایکروسافت یک نسخه هولوگرافیکی از بازی را توسط تکنولوژی جدیدش، هولولنز (HoloLens) نمایش داد. معلوم شد که این ایده عملی نیست، اما ماینکرفت ارث برادر قویتر و قابل دسترستر آن است.
بازی از چندین تکنولوژی جدید بهره میبرد تا زمینههای بازی مجازی را در سراسر دنیا خلق کند. بخشی از این موضوع، مدیون حضور گسترده تلفنهای هوشمند و تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت آنان است. گوشیهای هوشمند جدید اندروید و iOS برای واقعیت افزوده آماده هستند، به این معنا که میتوانند تصاویر مجازی را در دنیای واقعی قرار دهند.
بخش دیگر، جیپیاسها و نقشههای مجازی پر از جزئیات از تمام دنیا است که امکان ردیابی دقیق مکان را فراهم میسازد. ماینکرفت ارث از تکنولوژی آژور (Azure) مایکروسافت استفاده میکند تا فضاهای سهبعدی در دنیای واقعی را تشخیص دهد.
هر بار که شخصی یک ماجراجویی را بازی میکند، دوربین موبایل آنها در حال نقشهبرداری از محل است که باعث به وجود آمدن نوعی نقشه قیاسی از اجسام ثابت، مانند درختان و ساختمانها میشود. این باعث میشود تا یک ماجراجویی خاص برای همه یکسان نمایان شود. همچنین بازی را قادر میسازد تا به خوبی در فصول مختلف سال عمل کند؛ یعنی هنگامی که عوامل دیگر مانند علف، برگ درختان یا برف ممکن است الگوریتمهای آن را دچار سردرگمی کنند.
من از این ایده که آژور هر چیزی را که من از طریق موبایلم میبینم، جمعآوری و ضبط میکند خوشم نمیآید. اما به من گفته شده تصاویری که آژور آنها را درک میکند فقط مجموعهای انتزاعی از نقطهها، به جای عکسهای واقعی هستند. روشن است که بخشی از ارزش ماینکرفت ارث برای مایکروسافت، این است که پلتفرم آژور را -که خود مایکروسافت مجوز آن را صادر میکند- گستردهتر خواهد کرد. همین چند وقت پیش، مایکروسافت همکاری جدید با رقیبش سونی را اعلام کرد که طبق آن سونی در آینده از آژور برای سرویس پلی استیشن ناو استفاده خواهد کرد.
پس با استفاده از آژور، مایکروسافت از دنیا نقشهبرداری میکند و با استفاده از الگوریتمهای مختلف، مکانهای مناسب برای قرار دادن ماجراجوییها را مییابد و در این میان از مواردی مانند اقیانوسها، خطوط عابر پیاده و مراکز شهرهای شلوغ صرف نظر میکند، درحالی که به دنبال پارکهای عمومی و مکانهای باز امن میگردد. طبق گفته یکی از سازندگان، هدف کلی پیدا کردن حداقل چند مکان مناسب در هر محله است.
سپس هر مکان توسط یک شخص واقعی بررسی میشود تا مطمئن شوند که برای مثال، موقعیت وسط یک منطقه ساخت و ساز نیست.
یک سخنگو به من گفت که بازی با ویژگیهای کنترلی والدین و حریم خصوصی منتشر خواهد شد، مانند قفلهای زمانی و این که موقعیتها با درایت و در نظر گرفتن امن بودن آنها انتخاب خواهند شد. به طور کلی ماجراجوییها در اماکنی قرار داده خواهند شد که افراد از قبل هم برای تفریح به آن جا میرفتند. این سخنگو گفت: «با این فرض که کل دنیا خطرناک است شروع میکنیم، سپس به دنبال اماکنی که امن هستند میگردیم.»
ابزاری در اختیار بازیکنندگان قرار خواهد داشت که به آنها اجازه میدهد یک مکان را پیشنهاد دهند یا درباره موقعیت یک ماجراجویی شکایت کنند. پس اگر یک مغازهدار محلی از این که جمعیت کوچکی بیرون مغازهاش جمع شدهاند ناراحت است، میتواند شکایت کند و آن ماجراجویی به مکانی دیگر انتقال داده خواهد شد. محاسبات ابری، پردازش اطلاعات بصری، نقشههای پر جزئیات جیپیاس و استفاده گسترده از موبایلهای دارای قابلیت واقعیت افزوده موارد اصلی تکنولوژیهای ماینکرفت ارث هستند. اما این پروژه همچنان در خیلی از سطوح یک چالش عظیم است که شامل مواردی چون امنیت، کسب درآمد، پیام دادن و اقتصاد داخل بازی میشود. سوال بزرگ این است که، آیا عملی خواهد بود؟
آیا کار میکند؟
در رویداد رسانهای، سازندگان ماینکرفت و مجریها من را برای پیادهروی در مسیری نزدیک محوطه مایکروسافت در ردموند واشنگتن (Redmond, Washington)، همراهی میکنند. روزی آفتابی است، از یک منطقه خرید خوشایند عبور میکنم، روی ضربهزدنیها کلیک و با اشتیاق آنها را جمعآوری میکنم. هر بار که آنها را برمیدارم با یک انیمیشن کوتاه و آگاهی از این که دارم چیزی به دست میآورم روبهرو میشوم که میتوانم از آنها برای ساختن ابزار و اسلحه استفاده کنم.
در حال حاضر، این آیکنها عمومی هستند. اما وقتی بازی منتشر شود، هر آیکن نمایانگر یک منبع خاص، مانند چوب یا آهن خواهد بود.
مقدار منابع موجود دنیا در هر زمان مشخص، یک مشکل ریاضیاتی است که میزان استفاده افراد از هر منبع را به وجود میآورد. منابع نامحدود نیستند. هر چیزی که میخواهم یا نیاز دارم را باید به دست آورم. خوشبختانه، در محلهام مقادیر زیادی منابع پیدا میکنم؛ حداقل ۲ یا ۳ تادر هر کوچه. همچنین میتوانم از فاصله مناسبی آنها را جمعآوری کنم، پس نیازی نیست برای جمعآوری از خیابان عبور کنم.
مایکروسافت هیچ توضیحی دربارهی سیاست کسب درآمدش از بازی ارائه نکرده، پس مطمئن نیستم که آیا میتوانم بستههای منابع بخرم یا نه. توضیح رسمی در این باره این است که این مسائل در دست توسعه هستند. سخنگویی گفت: «سوددهی معیار خوبی از موفقیت نیست، ما از نظر مالی مشکلی نداریم پس نیازی نیست زیاد روی درآمد تمرکز کنیم.»
به نقطهای متشکل از درختان و بوتهها وارد میشویم که دارای محل عبور دوچرخه است. بعضی از مواقع، گروه باید برای عبور دوچرخهسواران جا باز کند. زیرا بیشتر روی موبایلهایمان تمرکز داریم تا محیط اطرافمان، این یک خطر کلی استفاده از تلفن همراه است.
به یک ماجراجویی میرسیم. سوراخی بزرگ در زمین است، یک معدن که دشمنان در آن قرار دارند. از فهرست موجودیهایم که روی یک نوار ساده در پایین صفحه قرار دارد، شمشیرم را انتخاب میکنم. در هر زمان میتوانم یکی از ۸ ابزار یا سلاح موجود را انتخاب کرده و بنا بر نیازم آنها را جابهجا کنم.
دشمنان را میکشم و جایزهها را جمعآوری میکنم. با وجود همه ما که به یک زامبی ضربه میزنیم، کمی هرجومرج به وجود میآید. به عقب ماجرا میروم تا کمی فضا پیدا کنم. بازی حرکت من را دریافت کرده و همه چیز به خوبی کار میکند.
از کشتن دشمنان کمی خسته میشوم پس شروع به انجام کارهای دیگر میکنم. چند دسته یونجه به درون سوراخ میاندازم و آنها را آتش میزنم. تنها کاری که نمیتوانم انجام دهم، ورود به سوراخ است، زیرا سوراخی وجود ندارد و فقط یک خیال است.
ماجراجویی را تمام میکنم و به جلو میروم. به من گفته میشود که این ماجراجویی حالا از دسترس خارج شده اما در ساعت آینده به شکل دیگری ظاهر خواهد شد. اگر خواستم، میتوانم برگردم و بیشتر بازی کنم. هیچ راهی برای تشخیص اینکه ماجراجویی بعدی چه خواهد بود وجود ندارد. ممکن است به چیدن گل بروم یا معماهای فیزیکی حل کنم یا مشغول به پرورش حیوانات شوم. تعداد ثابتی از ماجراجوییها در دنیا وجود دارند که مانند سراب در بیابان نمایان شده و سپس محو میشوند.
پس از ماجراجویی متوجه میشوم که مقداری یاقوت سرخ که همان پول درون بازی است به دست آوردهام. با آنها میتوانم آیتمهای درون بازی را خریداری کنم. همچنین لول آپ شدهام که منابع سطح بالاتر را آزاد میکند. همه اینها آیتمهایی هستند که بازیکنان ماینکرفت آنها را میشناسند.
همچنین پیشروی در بازی به من اجازه میدهد تا تعداد صفحات ساختوسازی که دارم را افزایش دهم. هرچه تعداد صفحات ساختوسازم بیشتر باشد، سازههای بیشتری میتوانم به وجود آورم، ذخیره کنم و با بقیه به اشتراک بگذارم. به نظر میرسد ماینکرفت ارث برای صفحات ساختوساز بیشتر و بزرگتر، از بازیکنان هزینه دریافت کند؛ اگر که مایل به زحمت کشیدن برای به دست آوردن آنها نباشند.
در دفتر کار مایکروسافت، با نسخه اولیه صفحات ساختوساز کار میکنم. از موبایلم برای هدایت یک پارک آبی استفاده میکنم. در کنار بقیه بازیکنان، بلوکهای ساختمانی را جابهجا میکنم. تقریبا شبیه به ماینکرفت از دید ایزومتریک است. بعضی از بلوکها صیقلیتر به نظر میرسند، با سایههای دینامیک و نورپردازی که شایسته تکنولوژی واقعیت افزوده است.
همگی در حال بازی کردن هستیم، سعی میکنیم که محدودیتهای این بازی را پیدا کنیم، اما به خوبی کار میکند. من از بلوکهای سنگی برای منحرف کردن یک آبشار استفاده میکنم و کسی دیگر در جایی که آب جمع میشود، آبگیر میسازد.
مایکروسافت میگوید تستهایی روی صفحههای ساختوساز تا حدود ۲۰ نفر هم انجام داده، اما طبق گفته یکی از سازندگان کمی شلوغ میشود. بزرگترین صفحه ساختوسازی که تا کنون تست شده ۶۴ متر مربع است.
بنابراین، کار میکند. بعضی وقتها کمی هرجومرج میشود و من احساس میکنم ماجراجویی بیش از حد ساده است. اما به درستی، یک ماینکرفت واقعیت افزوده است. پس از تجربه بازی، مشتاقم ببینم مردم چه چیزهایی خواهند ساخت. فکر میکنم جالب خواهد بود که هنرمندان سازههای زیبا خلق کنند و آنها را در مکانهای شلوغ برای افراد قرار دهند، تا تقریبا شبیه به مقصدهای توریستی شوند. همچنین مایکروسافت در گذشته به کاربرانش اجازه داده تا محتوای تولیدی خود را به فروش برسانند که میتواند تبدیل به نوعی بازار برای مینیگیمها و سازههایی که پا را از حد معمول فراتر میگذارند شود. یک سخنگو گفت که این مورد شاید در آینده به بازی اضافه شود.
با اتکا بر چشماندازی که مایکروسافت مشخص کرده و اعتماد به نفس شرکت نسبت به تکنولوژی خود، من برای این بازی هیجانزده هستم و مشتاقم با خانواده آن را بازی کنم. اگرچه فقط در سطح اولیه بازیاش کردم، احساس میکنم یک مرحله از هر چیز واقعیت افزوده دیگری که تا به حال دیدهام، جلوتر است. این موضوع در تابستان امسال که بتای محدود ماینکرفت ارث آغاز میشود، ثابت خواهد شد. شاید دهها هزار نفر در این بتا شرکت کنند. انتظار دارم تقاضا برای ورود، بسیار بالا باشد.
مایکروسافت یک صفحه ثبت نام برای بتای بسته ماینکرفت ارث باز کرده است که یک لباس درون بازی رایگان هم ارائه میدهد. بهتر است بدانید که این ثبت نام اطلاعات زیادی از شما میخواهد. با منتشر شدن اطلاعات بیشتر، ماینکرفت ارث را دقیقتر بررسی خواهیم کرد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
ااااااااووووو