انتظار ما از بازیهای بتمن در آینده چیست؟
سال ۲۰۰۹ اولین بازی از مجموعه بتمن، یعنی Batman :Arkham Asylum منتشر شد. این بازی که به یک شاهکار در بین بازیهای بتمن تبدیل شد، باعث شد که نظر ما در مورد بازیهای سبک ابرقهرمانی ...
سال ۲۰۰۹ اولین بازی از مجموعه بتمن، یعنی Batman :Arkham Asylum منتشر شد. این بازی که به یک شاهکار در بین بازیهای بتمن تبدیل شد، باعث شد که نظر ما در مورد بازیهای سبک ابرقهرمانی برای همیشه عوض شود. از آن موقع به بعد، سه عنوان بسیار موفق و زیبا دیگر از مجموعه بتمن به نامهای Arkham City ، Arkham Origins و Arkham Asylum منتشر شد که یکی از این عناوین یعنی Arkham Origins همچنان هم به عنوان یکی از بهترین بازیهایی که تا به امروز ساخته شده، شناخته میشود.
در حال حاضر سری بازیهای بتمن دیگر همانند مدتی قبل نیست که فقط یک منبع درآمد ساده و موقت برای استودیو سازنده باشد. الان بتمن تبدیل به یک قدرت قابل توجه در صنعت گیم شده است و حرفی برای گفتن دارد.
اما اکنون نزدیک به هفت سال از انتشار آخرین عنوان بزرگ بتمن میگذرد. با توجه به حجم محبوبیت این بازیها، هیچ شکی درباره موفقیت دوباره بازیهای بتمن، پس از انتشار در آینده وجود ندارد. اما به علت انتشار بازی گاتهام نایتس (Gotham Knights) توسط کمپانی وارنر بروز گیمز مونترال (WB Games Montreal) در همین سال و همچنین بازی مورد انتظار (Suicide Squad: Kill the Justice League) در سال ۲۰۲۳، متاسفانه هیچ بازی جدید بتمنی در آینده نزدیک دیده نمیشود.
ولی سوال این است، وقتی که بالاخره یک عنوان جدید بتمن منتشر شد، این بازی به چه شکل خواهد بود؟
بازی چه زمانی منتشر میشود؟
قبل از جواب دادن به این سوال، باید یک سوال مهمتر بپرسیم: چقدر طول میکشد تا یک بتمن دیگر منتشر شود؟ حتی اگر فرض کنیم که کمپانیهای راکاستدی و وارنر مونترال پس از تمام شدن پروژه فعلی، مستقیم و به سرعت شروع به ساخت یک بتمن جدید کنند، باز هم در بهترین حالت چند سال طول خواهد کشید. البته این یک فرض بسیار بسیار خوشبینانه میباشد. اگر Gotham Knights و Suicide Squad: Kill the Justice League تبدیل به عناوین موفقی بشوند، که با توجه به چیزهایی که از آنها دیدیم همینطور هم خواهد شد، یک بازی جدید بتمن باز هم تاخیر خواهد خورد.
دلیل تاخیر بیشتر این است که این استودیوها موظف خواهند شد که برای بازیهایشان Expansion و یا حتی یک بازی برای ادامه آن بسازند. این مسئله باعث میشود که برای مدت طولانیتری شاهد یک نسخه جدید از بتمن نباشیم و باید همچنان صبر کنیم. البته به این موضوع هم باید اشاره شود که استودیو وارنر گیمز مونترال در چند سال اخیر سعی کرده بود که مجموعه بازیهای بتمن را با انتشار بازی دیمین وین (Damian Wayne) دوباره زنده کند. با کنسل شدن بازی دیمین وین، که به علت لو رفتن دائمی توسعه بازی، آن را به یک بازی بدنام تبدیل کرده بود، وارنر گیمز تمرکزش را بر روی عنوان جدیدی به نام گاتهام نایتس تغییر داد.
باز هم تاخیر بیشتر
اگر به شایعات و اخباری که در مورد وارنر بروز منتشر شده است توجه کنیم، موضوع پیچیده تر هم میشود. اخیرا اخباری به گوش میرسد که وارنر بروز قصد دارد که استودیوهایش را به همراه لایسنسهایش بفروشد. از یک طرف، اگر فروش لاسنسهای مربوط به بازی بتمن انجام شود میتوانیم خیلی سریع و زودتر شاهد یک عنوان جدید از بتمن و یا حتی یک مجموعه جدید از آن باشیم. از طرف دیگر، اگر این پروسه فروش طولانی باشد (که برای کمپانیهای بزرگ و در این حجم معمولا هست) ممکن است که برای یک مدت خیلی طولانیتر خبری از یک بتمن جدید به بیرون منتشر نشود.
اما فقط برای یک لحظه و فقط یک لحظه، بیاید و مثل یک انسان امیدوار و ساده فکر کنیم که به کمک یک معجزه بزرگ و کمک الهی همه چیز به بهترین شکل ممکن برای یک بازی جدید بتمن پیش رفت و در همین یکی دو سال آینده یک نسخه از جدیدترین بازی بتمن به دست ما رسید. ما فرض میکنیم که کمپانی دوستداشتنی وارنر بروز همچنان با قدرت و موفقیت پیش میرود و یکی از استودیوهای قوی این کمپانی ساخت بازی جدید بتمن را بر عهده دارد. البته در این مثال این بازی به طور کامل یک بازی بتمنی میباشد و نه مثل بازی گاتهام نایتس که تنها در دنیا آن و مرتبط به شخصیت بتمن است.
حالا که یک بازی بتمن را متصور شدیم وقت آن رسیده که بپرسیم این بازی به چه شکل خواهد بود؟
بازی جدید بتمن چه ویژگیهایی خواهد داشت؟
قسمت آسان ساخت این بازی برای استودیو سازنده، هر استودیویی که باشد، این است که فرمول ساختش کاملا مشخص است. استودیو راکاستدی این فرمول طلایی را که در بازی آرکهام اسایلم پیدا کرد، به خوبی در بازی بعدی خود یعنی آرکهام سیتی گسترش داد و به تکامل رساند. این فرمول شامل یک دنیا جهانباز (Open World) میباشد که ساخته شده از یک ترکیب بسیار عالی از نبرد تنبهتن و همچنین حالت مخفیانه (Stealth) است. شاید این فرمول جدیدترین و یا متفاوتترین سبک بازی نباشد ولی هنوز هم تعداد زیادی از پلیرها از این سبک لذت میبرند و با دیدن آن هیجانزده میشوند.
البته باید گفت که هیچ شکی در ذهن کسی وجود ندارد که این فرمول همچنان جای پیشرفت دارد و هنوز هم میشود به ارتقا و تفاوت آن در آینده امیدوار بود. یکی از نکات مثبت این فرمول و گیمپلی این است که بیش از حد استفاده نشده و تبدیل به یک سیستم تکراری و خسته کننده نشده است.
یک بازی جدید بتمن، حتی اگر در یک دنیا و جهان کاملا متفاوت با بازیهای قبلی هم باشد، میتواند از همان روش و فرمول سری آرکهام استفاده کند و کسی هم پیدا نمیشود که با این موضوع مشکلی داشته باشد. منتقدان و پلیرها قطعا عاشقش خواهند شد و از نظر فروش هم با اطمینان میتوان گفت که این بازی به مشکلی بر نخواهد خورد.
اما با وجود کیفیت بالا نسخههای قبلی، من خودم معتقدم که تعدادی ایده جدید به همراه یک گیمپلی متفاوت میتواند جذابیت بازی را بیشتر کند. یک گاتهام متفاوت و زندهتر با یک دیدگاه متفاوت از شخصیتهای داستان که قبلا آنها را دیدیم و حتی ایجاد یک داستان جدید فقط چند نمونه از این ایدهها هستند.
یک بتمن متفاوت ولی آشنا
سازندههای بتمن در تمامی رسانههای مختلف، از انیمیشن و سریال گرفته تا بازی و فیلم، هیچوقت نگران ریسک کردن نبودند و واقعا ناراحت کننده خواهد بود اگر ببینیم در بتمن جدید برای احتیاط همچین ریسکی نکنند.
ولی وقتی میگوییم ریسک منظورمان دقیقا چیست؟ نگاهی به رمان تصویری موفق گاتهام بای گسلایت (Gotham by Gaslight) بیاندازید. این کتاب که در قرن ۱۹ میلادی شهر گاتهام روایت میشود، تمامی کارکترها و مکانها و شخصیتهای مشهور و نامآشنایی که همه ما میشناسیم را با یک لنز متفاومت نشان میدهد. کی خوشش نمیآید که یک بازی ساخته شده بر اساس این کتاب را بازی کند؟
برای یک مثال دیگر میتوان به بتمن : سال ۱۰۰ (Batman : Year 100) اشاره کرد. این عنوان هم که یک مجموعه رمان تصویری موفق میباشد، داستان یک بتمن در آینده را روایت میکند. این کتابها تبدیل شدن گاتهام به یک شهر نظامی و ظهور بتمن از میان سایه ها و مبارزه با جرم و فساد در شهر روایت میکند. حتی تصور کردن این بازی هم آدم را از دیوانه میکند.
نظریات ما اینجا تمام نمیشود. هر استودیویی که ساخت بازی جدید بتمن را بر عهده بگیرد کارهای دیگری هم میتواند انجام دهد. به طور مثال بازی دیمین وین که قبلتر به آن اشاره کردیم، یک ایده جدید در زمینه بازیهای بتمن بود. چیزی که این بازی به ما نشان داد این بود که میتوان هویت بازی را حفظ کرد اما داستان، گیمپلی و تعدادی از شخصیتها را عوض کرد. این مسئله به تنهایی میتواند نشان دهد که جای پیشرفت و ساخت مجموعههای کاملا جدید همواره وجود دارد.
یکی دیگر از احتمالات جالب این است که بتمن جدید توسط یکی از کمپانیهای نامآشنا و معروف منتشر شده و بازی تبدیل به یک AAA بشود. من مطمئنم تعداد زیادی از طرفداران بازیهای بتمن، حتی در خوابشان هم همچین رویایی نمیبینند.
ایدهای جدید یا فرمول قدیمی؟
هرگز شکی در مورد منتشر شدن یک نسخه جدید بتمن وجود نداشته و نخواهد داشت. حتی اگر از این تفکر شدیدا مثبتگرایانه که همه چیز در آن به بهترین شکل ممکن پیش رفت دور شویم. حتی اگر دو، سه یا حتی چهار سال هم طول بکشد، بالاخره یک نسخه جدید بتمن بیرون خواهد آمد. هیچ سناریو و حالتی وجود ندارد که این اتفاق در آن نیافتد.
فقط میتوان امیدوار بود که وقتی که بالاخره این بازی منتشر شد، یک بازی متفاوت و جدید باشد. این بازی اگر از فرمول بازیهای آرکهام هم استفاده کند قطعا جذابیت و هیجانانگیزی خودش را خواهد داشت، چراکه در قبل هم اشاره شد، این سبک بازی همچنان حرفی برای گفتن دارد.
اما اگر مقداری به گذشته فکر کنیم که چگونه آرکهام اسایلم یک زیرساخت بزرگ و با کیفیت را نه تنها برای یک بازی بتمن فوقالعاده بلکه برای یک بازی عالی در سبک ابرقهرمانی بنا کرد. به همان صورت ما دوست داریم که این بتمن جدید هم به همان شکل، با یک ایده تازه و قدرتمند این سبک بازی را دوباره متحول کند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
بسیار عالی، کاملا موافقم
چیزی که از بتمن بعدی انتظار دارم اینکه توی بازریابی و مارکتینگش بهتر عمل کنن تا اون شاهکار زیر کمبود تبلیغات کمرنگ نشه .
الان بایوشاک سه سال 2013 رو نگاه کنید و بتمن آرخام سیتی مال همون سال ، گرافیکی که اینقدر ازش تو بایوشاک تعریف و تمجید میشد نصف آرخام سیتیم نیست مخصوصا چهره ها
البته بین مارکتینگ زیاد که باعث افزایش غیر منطقی انتظارات میشه و مارکتینگ کم که باعث کم دیده شدن میشه باید یه حد وسط رو انتخواب کرد
محض اطلاع آرکهام سیتی برا ۲۰۱۱
اشتباه کردم .
اما همونم گرافیکش از بایوشاک 3 بیشتره :/
ممنون بابت مقاله.
خب مطمعنا اگه قرار باشه بازی از بتمن ساخته بشه همون اول خیلی ها میان و اون رو با سه گانه افسانه ای آرکهام مقایسه میکنن.به نظرم این کار اشتباهه،حداقل اینکه بگیم سه گانه دیگه ای مثل آرکهام دیگه تکرار نخواهد شد درسته ولی این نباید باعث بشه که به بازی جدید ضربه بخوره.
اما راجب انتظارات،خب انتظارات که همیشه زیاد هستن اما من به شخصه دوست دارم ویلن هایی از بتمن رو ببینیم که تا حالا در بازیاش ندیدیم.مثل محفل جغد ها که بشدت پتانسیل بالایی دارن.دیدنشون در بازی گاتهام نایتس خیلی خوشحالم کرد ولی رویارویی با بتمن قطعا یه چیز دیگه خواهد بود.دیدن جوکر خیلی برام خسته کننده میشه وقتی میبینم بتمن همچین ویلن های عالی داره اما همشون زیر سایه محبوبیت جوکر گیر افتادند.یکی دیگه از انتظاراتم اینه که بت فمیلی رو هم داشته باشیم.در آرکهام نایت ما نایتوینگ و رد هود رو دیدیم اما این که نشد بت فمیلی!
بت فمیلی باید دقیقا عین دنیای کامیک مثل یک خانواده در کنار هم باشن و حتی مقابله کردنشون با محفل جغد ها هم میتونه دیدنی باشه.
با تشکر
مقاله خوبی بود.خدا قوت جناب وفاراد عزیز
له و گم شدن یک بازی با این اسم بزرگ در بین دگر بازی ها رو به معنی واقعی کلمه باید در بتمن آرکام اوریجینز جستجو کرد . آندرریتِ آندرریت . جالب اینه که آخر نسل ۷ اومد حتی ریمستر هم نشد !
خداوکیلی گیم خفنی هم بود