یوبیسافت چگونه تاریخ را در For Honor به تصویر میکشد؟
امروزه بازیهای کمی وجود دارند که طول عمرشان به پنج سال برسد و همچنان محتواهای جدید دریافت کنند. اشتیاق سازندگان به ساختن بازیهای جدید و دنبالهها برای درآمدزایی بیشتر باعث شده تا تعداد این عناوین ...
امروزه بازیهای کمی وجود دارند که طول عمرشان به پنج سال برسد و همچنان محتواهای جدید دریافت کنند. اشتیاق سازندگان به ساختن بازیهای جدید و دنبالهها برای درآمدزایی بیشتر باعث شده تا تعداد این عناوین کم شود و ساختار خیلی از بازیها سرویس محور باشد. بازی For Honor یکی از این عناوین است. با وجود آن که یوبیسافت عناوین آنلاین بسیاری را عرضه کرده و عمر آنها را به پایان رسانده، فور آنر همچنان جزو عناوینی محسوب میشود که هنوز نزد استودیوهای یوبیسافت محبوب است.
محتواهای عرضه شده برای For Honor هم نشان میدهد که سازندگان رویکرد درستی را در قبال این بازی پیش گرفتند و پشتیبانی خوبی داشتند. آخرین محتوایی که برای این بازی عرضه شد مربوط به ورود دزدان دریایی به دنیای بازی بود. یوبیسافت با For Honor سعی دارد تا یک فانتزی جذاب تاریخی را برای بازیکنانش به وجود بیاورد. محتواها به گونهای است که بعد از ماهها یا حتی سالها، بازیکنان را ترغیب میکند تا فکر بازتجربه For Honor در ذهنشان ایجاد شود.
یکی از دلایل موفقیت بازی نیز همین ایده جذاب آوردن گروههای تاریخی مختلف به بازی است. شاید فقط در دنیای For Honor بتوانید ببینید که یک وایکینگ با یک سامورایی مبارزه میکند. این مبارزه هرجایی قابل مشاهده نیست. اگرچه که سازندگان، تلاش زیادی دارند تا تصویر درستی از گروههای جنگجوی تاریخی را ثبت کنند و به سنتهای آنها وفادار است.
به طور مثال کلن Warborn یک بخشی از گروههای وایکینگی است و سلاحات آنها کاملا شبیه به این جنگجویان تاریخی است. گروه Iron Legion از شوالیههای لاتین از اروپای دوران قرون وسطی الهام گرفته شده است. امپراطوری Dawn شباهت واضحی به ساموراییهای ژاپن باستان دارد. گروه نوظهور Wu Lin نیز به مانند یک استعارهای از نیروهای چین قدیم است. حضور همه این گروهها در یک دنیای تاریخی خاص، یک پیشفرض فوقالعاده را برای بازیکن میسازد و اشتیاق زیادی را به وجود میآورد. تصور کنید مبارزه یک شوالیه حرفهای با یک سامورایی عالی رتبه به چه شکل خواهد بود. این تصور در For Honor ممکن است.
صحبتهای زیادی وجود دارد که یوبیسافت با سری بازی Assassins Creed و Prince of Persia آنطور که باید تاریخ حقیقی را به تصویر نمیکشد و تحریفهایی در آن صورت میگیرد. تا حدودی این صحبتها درست است اما یوبیسافت همواره به دنبال تعریف داستان خاص خودش بوده است. این قاعده در For Honor نیز برقرار است. با وجود آن که دنیای ساخته شده یوبیسافت یک دنیای تاریخی فانتزی است اما همچنان به روایتهای تاریخی وفادار است و تعریف آنها را به درستی اجرا میکند.
حال کارگردان هنری بازی یعنی Andrew Jangwoon و Stefan Jewinski یکی از کارگردانان بازی در مصاحبهای با وبسایت TheSixthAxis توضیح میدهند که چگونه چنین سیستمی را در For Honor اجرا کردهاند.
«المانهای زیادی وجود دارد که به For Honor یک شخصیت خاص میدهد. ارتباط بین سلاح و جنگجو، فرهنگ گروههای مختلف و نوع جنگیدن آنها.»
Stefan Jewinskiسازندگان به زرههای مبارزان شخصیت میدهند و آنها را به طور کامل برای بازیکن تعریف میکنند. هر کدام از زرهها نقش مستقیم در مبارزات دارند و بازیکن با گذر زمان متوجه میشود که چگونه از هر کدام از زرهها به نفع خودش استفاده کند. سازندگان مطالعات زیادی درباره لباسهای جنگجویان تاریخی مختلف داشتند و تاثیرات زیادی از آنها در طراحی کاراکترها گرفتند.
«هر کدام از قهرمانها براساس جنگجویان تاریخ واقعی، طراحی شدهاند؛ اما هدف آن نیست تا یک تصویر کامل از آنها باشند. هدف ما آن است که ما فانتزی خودمان را اجرا کنیم و این خیالات را تا مرزی که مشخص کردیم، پیش ببریم. به طوری که در دنیای For Honor باورپذیر باشد.»
Andrew Jongwoon Imاین صحبت سازندگان کاملا درست است. به طور مثال اگر شخصیت Gladiator را مدنظر قرار دهیم، متوجه میشویم که سلاحات این قهرمان کاملا با فرمولهای For Honor ساخته شده است اما هنوز شباهتهای خودش را به گلادیاتورهای رومی دارد. این قهرمان درست به مانند یک مانیکا محافظ عمل میکند و حملههای همه جانبه کشندهای را انجام میدهد. سازندگان، تفسیر جالبی برای این قهرمان دارند. آنها با الهامگیری از افسانههای اسطورهشناسی و تصویرهای واقعی ثبت شده از این گلادیاتورها، کاراکتری متمایز و منحصر به فرد را خلق کردند.
اما این که چگونه تعادل میان این الهامگیریها صورت گرفته نیز مسئله دیگری است که مورد نظر قرار گرفته است و سازندگان در این باره میگویند:
«تعادل بین فانتزی و اصالت واقعا به شخصیت موردنظرمان بستگی دارد. ما برای برخی از آنها میخواهیم برداشتی معتبر داشته باشیم و فرهنگ آنها را نمایندگی کنیم؛ اما برای برخی دیگر ما میخواهیم تا جنبه فانتزی آنها را بررسی کنیم. مثلا Warden قهرمانی است که شباهت زیادی به شوالیهها دارد. حتی سلاح او نیز کاملا مشابه سلاح شوالیهها است اما شخصیت او کاملا متفاوت است. ما شخصیت او را بر اساس هنرهای رزمی تاریخی اروپایی (HEMA) ساختیم و او نماینده شایستهای از آن گروه است.»
Andrew Jongwoon Imسازندگان به سراغ منابعی رفتند که شاید کمتر مورد توجه بازیکنان قرار میگیرد؛ در نهایت کاراکتری ساخته شده که بسیار منحصر به فرد است و در دنیای For Honor جزو شخصیتهای محبوب است. سازندگان در رابطه با قهرمانان ژاپنی خود میگویند:
«ما قهرمانانی مانند Hitokiri را داریم که تصویری کاملا فانتزی دارد. میدانیم در وقایع تاریخی پوششهایی وجود دارد که ما به آنها ادای احترام میکنیم مانند ماسکهای سنتی ژاپن. اما به هرحال ممکن است هیچکس از این ماسک استفاده نکند و در مبارزه از آن بهره نبرد. قهرمانانی وجود دارند که بین اصالت و داستانهای خیالی قرار دارند. مثلا ماسک Kyoshin براساس افسانههای ژاپنی و فولکور (Folkore) ساخته شده که در فرهنگ ژاپن نقش بسیار پررنگی دارد و در تئاترهای ژاپن نیز بسیار مورداستفاده قرار میگیرد. اما در نهایت سعی کردیم تا برداشتی منحصر به فرد صورت گیرد.»
Stefan Jewinskiبا این حال، سازندگان همچنان تاکید میکنند که سلاح مهمترین بخش برای آنها است و ساخت کاراکتر، تاریخ و فرهنگ در ردههای بعدی قرار میگیرد. از طرفی سازندگان میگویند که سلاحات آنطور که باید تغییر نمیکنند و نمیتوانند تا آنها را به نسبت دیگر بخشها، منحصر به فرد کنند. با این حال تمرکز بالایی برای طراحی و انیمیشنهای آنها صورت گرفته تا مناسب قهرمانهای بازی باشد. به طور کلی، این سلاحات هستند که قهرمانهای بازی را میسازد و پایه و اساس طراحی سازندگان، سلاح است.
دیگر هدف سازندگان، تشویق بازیکنان به مطالعات تاریخ است. Jangwoon در این باره میگوید:
«این بازی از نظر تاریخی دقیق نیست؛ با این حال ما دوست داریم تا عناصر فرهنگی موجود در بازی، بازیکنان را تشویق کند تا درباره تاریخ مطالعات بیشتری داشته باشند. بعضی از بازیکنان به ما گفتند که به خاطر For Honor علاقه زیادی به تاریخ اروپایی مثل HEMA پیدا کردند و شروع به مطالعه این وقایع تاریخی کردند.»
ویژگی HEMA شامل شرکتکنندگانی است که زرههای سنگین دارند و برای رقابت در مسابقات شمشیربازی، شمشیرهای پهنی را در دست میگیرند. در دنیای سینما و بازی، برداشتهای محدودی از این گروه رزمی اروپایی داشتند اما For Honor نماینده شایستهای برای معرفی این گروه در دنیای بازیها است.
به طور کلی ویژگی و سرمایه اصلی For Honor دنیای غنی و منحصر به فردش است. بازی هنوز محتواهای جذابی دریافت میکند و هنوز هم فرصتهای مناسبی برای قهرمانان و جنگجویان تاریخی دیگر نیز دارد. یوبیسافت در باب فور آنر، پشتیبانی فوقالعادهای را انجام داد و یک تجربه جذاب و فانتزی تاریخی را به بازیکنان ارائه کرده است.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
کلا یوبیسافت توی اساسین کرید ها خیلی ادعا داشت که تاریخ رو درست نشون میده ولی هیچوقت موفق نبود. الان فرقه اساسین هیچ نشونه نزدیکی به فرقه حشاشیون نداره نه لباسشون نه سلاحشون. حتی توی اساسین کرید اودیسی خشایار شاه رو نشون میده که یه اساسین می کشتش. بابا لعنتی جای این کارا یه اساسین کرید تو ایران بساز حداقل از این لحاظ تاریخ رو درست نشون بدید
این بازی نسبتا نوآورانه مورد کم لطفی قرار گرفت
البته سیستم فایتینگش زیاد باحال نبود