هر آنچه که باید از بازی Mario + Rabbids: Sparks of Hope بدانید
شاید یکی از عجیبترین کراساوورهای دنیای بازیها مربوط به ترکیب سری بازی Rabbids از طرف یوبیسافت و سوپرماریو محبوب نینتندو باشد. دو عنوانی که کاملا با یکدیگر متفاوت هستند اما از لحاظ اتمسفر و طراحیهای ...
شاید یکی از عجیبترین کراساوورهای دنیای بازیها مربوط به ترکیب سری بازی Rabbids از طرف یوبیسافت و سوپرماریو محبوب نینتندو باشد. دو عنوانی که کاملا با یکدیگر متفاوت هستند اما از لحاظ اتمسفر و طراحیهای رنگارنگ، نقاط اشتراکی بین آنها دیده میشود. اولین بازی با محوریت این دنیاها در سال ۲۰۱۷ با نام Kingdom Battle عرضه شد و واکنشهای متفاوتی به آن وجود داشت. حال پنج سال از عرضه آن بازی گذشته و نینتندو و یوبیسافت قصد دارند تا دنباله آن بازی را بسازند. حال پیشنمایشی از این بازی برای منتقدان فرستاده شده که در این مقاله قصد داریم واکنشها نسبت به این پیشنمایش را بررسی کنیم و ببینیم Mario + Rabbids: Sparks of Hope چه در چنته خودش دارد. با ویجیاتو همراه باشید!
چه شد که دنباله Mario + Rabbids ساخته شد؟
همانطور که گفتیم، این دو بازی از نظر فضاسازی نقاط اشتراک زیادی با یکدیگر دارند. از طرفی عنوان Rabbids در دوران گذشته، نهتنها بازی مهمی برای یوبیسافت محسوب میشد؛ بلکه در زمینه انیمیشن و سینما نیز از این عنوان بهره زیادی میبرد و در برخی نقاط موفقتر هم بوده است. ماریو هم که دیگر یک نماد برای دنیای بازیها محسوب میشود. نینتندو حساسیت زیادی پیرامون نام سوپرماریو دارد. در E3 2017 زمانی که ایو گیلموت (مدیرعامل Ubisoft) و شیگرو میاموتو (خالق بازی ماریو) بر صحنه حاضر شدند، همگی متعجب بودند که چطور قرار است دنیای خرگوشهای یوبیسافت با داستان ماریو ترکیب شود.
به هر حال بازی Mario + Rabbids: Kingdom Battle در همان سال عرضه شد و سبک بازی بیشتر مخاطبان را متعجب کرد. بازی یک اثر استراتژی نوبتی مشابه با سری بازی XCOM بود. واکنشها نسبت به بازی تقریبا مثبت بود اما همچنان این سوال برجا بود که دقیقا چرا این کراساوور اتفاق افتاده است. تا به الان هم سازندگان دلیل مشخصی برای آن اعلام نکردند و صرفا گفتند که این دو دنیا، برای یکدیگر ساخته شدهاند. به دنبال موفقیتهای تجاری نسخه اول، این دو استودیو تصمیم گرفتند تا پروژه دنباله آن را آغاز کنند.
به طور کلی شاید فکر کنید که Mario + Rabbids به واسطه جو کارتونی و استایل متفاوتش، بازی آسانی باشد. اما این بازی، سختتر از چیزیست که تصور میکنید. این بازی حتی برای بازیکنانی که سابقه طولانی در تجربه بازیهای استراتژی داشتند هم سخت بود. بسیاری اعتقاد داشتند که سازندگان شاید نتوانستند که خودشان را در ساختار سبک Strategy Turn Based پیدا کنند اما در نسخه Sparks of Hope به نظر میرسد که سازندگان به نقطه بهینهای رسیدهاند و میتواند بازیکنان را امیدوار کند.
کریستینا ناوا (Cristina Nava) تهیهکننده بازی، درباره علت ساخت دنباله بازی میگوید:
«بعد از یکسال که بازی منتشر شد، ما بسته الحاقی Donkey Kong را در سال ۲۰۱۸ عرضه کردیم. ما متوجه شدیم که بازیکنان از این تجربه لذت میبرند. بعد به خودمان گفتیم که آیا باید همین جا متوقف بشویم. و جوابمان منفی بود؛ ما بیشتر میخواستیم.»
یک استراتژی نوبتی متعادل!
در اولین نگاه، Mario + Rabbids Sparks of Hope کاملا یک بازی نینتندویی است. بازی رنگارنگ، پر جنب و جوش، همراه با کاراکترهایی با چشمانی بزرگ و با لبخند و استایل کارتونی است. یک دنیای سهبعدی جذاب، که برای سالهای ابتدایی کنسول نینتندو سوییچ، یک اثر مهم به حساب میآمد. عنوانی که به نظر یک نسخه فرعی و یک نسخه متفاوت از بازی Super Mario Odyssey است.
نسخه اول بازی، بسیاری از بازیکنان را از تجربه بازی منع کرد. سخت بودن بازی و پررنگ بودن المانهای استراتژی نوبتی کاری کرده بود تا بازیکنان جدید و ناآشنا با این سیستم، نتوانند با بازی ارتباط برقرار کنند. اما پیشنمایش Mario + Rabbids Sparks of Hope این نکته را نشان میدهد که حالا تعادل بیشتری میان المانهای بازی وجود دارد. حالا هم بازیکنان حرفهای سبک استراتژی میتوانند آن را تجربه کنند، هم بازیکنان مبتدی. ناوا در این باره میگوید:
«به نظرم Sparks of Hope درواقع یک استراتژی تاکتیکال همراه با مبارزات است. ما میدانیم که با انتخاب این سبک، مخاطبان خودمان را محدود میکنیم اما قصد داریم تا تا تجربه آن را تا حد امکان آزاد کنیم.»
سازندگان تلاش کردهاند تا بخش تاکتیکی آن را آسانتر کنند. هنوز هم گیمرهای هاردکور، میتوانند چالشهایی برای خودشان را اجرا کنند. مبارزات همچنان در بازی وجود دارد و گاهی اوقات عمیقتر و لایهبندی شده است. اما برخی از حرکات بازی نیز بسیار آزادتر شده است. همین نکته کار بازیکنان مبتدی را آسانتر میکند و این کار در راستای جذب مخاطبان جدید صورت گرفته است.
با حذف Grid از سبک بازی، حالا زمینههای جدیدی برای Mario + Rabbids Sparks of Hope ایجاد شده است. حرکات هنوز هم محدود هستند چرا که بازی باید عادلانه باشد. اما توانایی حرکت آزادانه در برخی نقاط فراهم شده و نبردها حتی روانتر و سرگرمکنندهتر هم شده است.
در کنار مبارزات، ماجراجویی نیز دیگر المانی است که در Mario + Rabbids Sparks of Hope اضافه شده است. دنیای Sparks of Hope حالا بزرگتر از قبل شده است؛ در نسخه Kingdom Battle بازیکنان میتوانستند مکانهایی را که اکتشاف کردند را ببینند. این ویژگی در دنیای بزرگ Sparks of Hope بسیار بیشتر به چشم میآید. ناوا در این باره میگوید:
«Sparks of Hope یک بازی مبارزهای است با این حال یک تجربه تاکتیال هم ارائه میدهد. حال بخش ماجراجویی آن، نقش تازهای ایجاد میکند. گیمپلی بازی را گسترش میدهد. Kingdom Battle یک دنیای خطی داشت. حتی داستان و گیمپلی هم پیرو خطی بودن بازی بودند. ما به دنبال کارهای جاهطلبانهای بودیم. واقعا یک دنیای باز و آزاد به وجود آمده است.»
حال Bowser از دنیای ماریو نیز به این دنیا وارد شده است. سازندگان ادعا کردهاند که تمرکز بیشتری بر داستان بازی داشتند و کاراکترهای بیشتری در داستان دیده میشوند. داستان نیز به گونهای طراحی شده که مخاطبان جدید نیز از داستان بازی لذت ببرند و احتیاج خاصی به پیشزمینه داستانی ندارند. ناوا درباره کاراکترها میگوید:
«بازیکنان میتوانند قهرمان خودشان و قدرتهای خاص را انتخاب کنند. بازیکنان توانایی تعیین نقاط قوت خودشان را خواهند داشت پس به همین ترتیب میتوانند نقاط ضعف دشمنان را نیز متعادل کنند. بازیکنان میتوانند از ویژگیهایی که پیدا کردند به خوبی استفاده کنند. همین نکته بازی را آسان میکند.»
ورود کاراکترهای بیشتر از دنیای ماریو!
در حقیقت Kingdom Battle ساختار این کراساوور را در استراتژی نوبتی نشان داد. اما بسته الحاقی Donkey Kong کاملا دیدگاه سازندگان را نسبت به ساختار بازیشان تغییر داد. از طرفی سازندگان به وضوح از Super Mario Odyssey الهام گرفتند و تاثیرات زیادی از عنوان موفق نینتندو گرفتند. با این حال Mario + Rabbids Sparks of Hope قرار است یک تجربه متفاوت را ارائه دهد.
«شما فکر میکنید Mario + Rabbids را میشناسید. شما فکر میکنید که آن را میشناسید؛ ولی ما کاملا چیزهای جدیدی خلق کردیم. المانهای گیمپلی و ویژگیهای بیشتر. چیزهایی که کاملا ماجرا را متفاوت میکند. در داستان هم همینگونه است. حالا Sparks وارد بازی شدهاند. آنها نقش پررنگی دارند چرا که قرار است دنیا را از نفرینهایی که بر دنیا حاکم شده نجات دهند.»
اسپارکها قدرتهای خارقالعادهای دارند. آنها میتوانند به قهرمانان بازی قدرتهای خاصی بدهند. آنها متعلق به یک قهرمان نیستند و به هر کاراکتری در بازی کمک میکنند. به طور مثال سوپرماریو، میتواند Fireballs شلیک کند. یا Princess Peach میتواند محوطه بزرگی از بازی را پوشش دهد و نقش Healing را برعهده بگیرد. Bowser هم میتواند نقش بزرگی در مبارزات تن به تن داشته باشد. این که Sparks چگونه به روند مبارزات کمک کند هم کاملا به بازیکنان وابستگی دارد. ناوا در این باره میگوید:
«فرض کنید که قهرمانی را در اختیار دارید و او در بخش دفاعی، قوی نیست. با استفاده از یک Black Spark که در تریلر بازی هم دیدید، میتوانید زرههای دفاعی را در قهرمان شما ایجاد کند. حتی با کاراکترهایی که هیچ ویژگی خاصی نداشته باشد میتوانید از اسپارکها استفاده کنید. بازیکنان میتوانند آزمایشات مختلفی داشته باشند تا متوجه شوند که با چه سیستمی، مبارزات را بگذرانند.»
واکنش منتقدان نسبت به پیشنمایش Mario + Rabbids Sparks of Hope مثبت بوده است. آنها اعتقاد دارند که تغییرات اعمال شده لازم بوده و برخی از تغیییرات در راستای بهبود ایرادات نسخه قبل صورت گرفته است. این که سازندگان، جاهطلبی بیشتری نشان دادند و المانهای جدیدی به بازی اضافه کردند، توجه زیادی را جلب کرده است. بازی دیگر فقط برای گیمرهای هاردکور علاقهمند به استراتژی نوبتی ساخته نشده و بازیکنان کژوال نیز میتوانند به راحتی بازی را تجربه کنند و از دنیای رنگارنگ نینتندو و یوبیسافت لذت ببرند.
بازی Mario + Rabbids: Sparks of Hope در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۲۲ (۲۸ مهر ۱۴۰۱) برای کنسول نینتندو سوییچ منتشر خواهد شد.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.