۱۲ اتفاق غیر منتظره در تاریخ بازیهای ویدیویی!
در این مقاله از ویجیاتو به بازخوانی ۱۲ اتفاق غیر منتظره و کمسابقه در تاریخ صنعت بازیهای کامپیوتری پرداختهایم.
صنعت بازیهای ویدیویی طی سالیان اخیر شاهد اتفاقاتی عجیب بوده است که باور به وقوع بسیاری از آنها به هیچ عنوان آسان نیست. شماری از این اتفاقات حتی شرکتهایی را تا مرز انحلال به پیش بردهاند و اکنون با یادآوری آنها، لیستی از "کارهایی که نباید انجام دهیم" را در اختیار داریم. در این مقاله از ویجیاتو ۱۲ اتفاق غیر منتظره در تاریخ بازیهای ویدیویی را بازخوانی نمودهایم؛ با ما همراه باشید.
- 1 انتشار پیش از موعد Cookstar
- 2 Silicon Knights و ماجرای یک تخلف
- 3 سن آندریاس و ماجرای هات کافی
- 4 پولشویی به کمک کانتر استرایک
- 5 ماجرای کنسول Intellivision Amico
- 6 خطای کدنویسی در Aliens: Colonial Marines
- 7 Game of War و ماجرای دستگیری در پکن
- 8 دیدگاههای افراطی مدیر تولید Hatred
- 9 Devotion و رئیس جمهور چین
- 10 Cyberpunk 2077، افتضاح غیرمنتظره!
- 11 پلیاستیشن و ماجرای آن ۲۳ روز شوم!
- 12 شیرینکاری خطرناک یوبیسافت
انتشار پیش از موعد Cookstar
Cooking Mana فرنچایز پرآوازهای بود که احتمالا آن را از دوران DS یا Wii به خاطر دارید و در دورانی که کودکان سرگرم بازیهایی پر از جنگ و گلوله و کشتار بودند، فارغ از کوچکترین خشونت بود. اینها همه سبب میشوند شکست Cooking Mama: Cookstar دور از انتظار باشد.
Publisher Planet Entertainment به عنوان ناشر Cooking Mama، این بازی را در حالی منتشر کرد که بدلیل شماری از نقصهای فنی و کیفی، Office Create (مالک آیپی Cooking Mama) مجوزی برای انتشار صادر نکرده بود. ناشر با وجود تهدیدات قانونی، Cooking Mama را در دو نسخه Switch و PS4 روی وبسایت خود برای فروش گذاشت اما نسخه PS4 آن توسط Office Create تایید نشد و اینگونه شروع شکست مفتضحانه Cooking Mama به عنوان یک اتفاق غیر منتظره و مشهور در تاریخ ویدیوگیم رقم خورد.
Silicon Knights و ماجرای یک تخلف
اتفاقی که برای Silicon Knights رخ داد، از توسعهدهنده Eternal Darkness: Sanity's Requiem و ریمیک Metal Gear Solid: The Twin Snakes بعید بود. ماجرا با شکایت Silicon Knights از اپیک شروع شد. سیلیکون نایتز مدعی شد اپیک در موتور گرافیکی آنریل انجین ۳ دست برده است و در مقابل، اپیک از سیلیکون نایتز بدلیل استفاده از نسخه غیر مجاز آنریل که از آن در ساخت Too Human و X-Men: Destiny استفاده شده بود، شکایت نمود.
دادگاه به نفع اپیک رای داد و با صدور حکمی اعلام نمود سیلیکون نایتز نه تنها از نسخه مجاز آنریل استفاده نکرده، بلکه کدهایی را که اپیک به آن اضافه کرده بود بدون اخذ اجازه از اپیک به نفع خود مورد استفاده قرار داده است. بعدها این اتفاق غیر منتظره و افتضاح تاریخی با شکست Too Human و X-Men: Destiny تکمیل شد!
سن آندریاس و ماجرای هات کافی
برنامهنویسی بازیهای کامپیوتری عمدتا پیچیده و حاوی هزاران خط کد است لذا ممکن است هیچگاه کسی متوجه نکات نهفته در دل آن نشود اما در مورد Grand Theft Auto: San Andreas اتفاق دیگری رقم خورد. کاربران مدت کوتاهی پس از عرضه بازی متوجه یک دسته کد نهفته در برنامهنویسی بازی شدند که البته قفل بود اما پس از رمزگشایی، مینیگیم عجیبی را به نام هات کافی به بازی اضافه میکرد. در Hot Coffee به کاربر اجازه داده میشد با یکی از کاراکترهای بازی رابطه جنسی برقرار نماید. اگرچه راکستار در ابتدا هات کافی را به مادسازها نسبت داد اما شواهد حاکی از آن بود که راکستار، خود در گنجاندن آن در بازی نقش داشته است. نهایتا تولید سان آندریاس برای مدتی متوقف شد و پس از آن، درجه سنی بازی به Adults Only تغییر یافت که این اتفاق غیر منتظره اصلا خبر خوشی برای راکستار نبود.
پولشویی به کمک کانتر استرایک
پدیده پولشویی به عنوان یکی از جرایم اقتصادی، سالهاست حضور قدرتمند خود را در نیمه تاریک اقتصاد حفظ نموده است. با این حال پولشویی از طریق یک بازی کامپیوتری را کمتر کسی تصور میکرد. داستان از این قرار بود که در وبسایتی موسوم به CSGO Lotto، خرید و فروش اسکینهای کانتر استرایک انجام و هرازگاهی جوایز نقدی در قالب قرعهکشی به کاربران خوششانس اعطا میشد. مشکل اینجاست که چندین نفر از کاربران وبسایت، بصورت پنهانی جزء مالکین آن بودند و بعدها مشخص شد با صحنهسازی و دستکاری در کدنویسی، برندههای از پیش تعیین شده را در وبسایت اعلام میکنند. این کار که بستر مناسبی برای پولشویی آنلاین بود، متاسفانه با تعقیب قضایی مواجه نشد و پس از افشای حقیقت، CSGO Lotto به کار خود پایان داد.
ماجرای کنسول Intellivision Amico
در دهه ۸۰ میلادی، Mattel کنسولی را تحت عنوان Intellivision برای رقابت با Atari 2600 روانه بازار کرد که اگرچه شکست سختی از آتاری خورد، ولی Intellivision هنوز هم به عنوان کنسول نوستالژیک محبوب کاربران بود. Tommy Tallarico به عنوان یکی از چهرههای سرشناس در آهنگسازی بازیهای کامپیوتری، در سال ۲۰۱۸ تصمیم به احیای برند Intellivision نمود و مدعی شد قصد دارد با مجموعهای بهبودهای فنی و بازیهای جدید، نسل جدید این کنسول را تحت عنوان Intellivision Amico عرضه کند. این اتفاق، اما سالها به طول انجامید و نه تنها منجر به ناامیدی کاربران، بلکه سبب از بین رفتن سرمایههای عظیمی شد که کمپینهای مالی روی این کنسول سرمایهگذاری کرده بودند. در سال ۲۰۲۲ تالاریکو از مدیریت این پروژه کنار کشید تا قصه احیای Intellivision با شرمساری خاتمه یابد.
خطای کدنویسی در Aliens: Colonial Marines
Aliens: Colonial Marines را بسیاری از کاربران به عنوان بدترین شوتر اول شخص تاریخ میدانند. این بازی که پس از عرضه Borderlands 2 توسط Gearbox Software منتشر شد، کلکسیونی از مشکلات عجیب و مسخره را به دوش میکشید که گل سرسبد آنها، هوش مصنوعی خندهدار دشمنان بود. نکته عجیب اما راه حلی بود که مشکل هوش مصنوعی را به راحتی حل میکرد: اصلاح یک اشتباه تایپی در کدنویسی!
اصلاح اشتباه مذکور سبب بروز معجزهای شد؛ دشمنان ناگهان با هوشمندی مثالزدنی، رفتاری شدیدا تهاجمی را از خود بروز میدادند. این افتضاح تاریخی را کسی به گردن نگرفت؛ اگرچه همگان معتقد به نقش مستقیم استودیو TimeGate بودند. تایم گیت نقش خود را تکذیب نمود اما در نتیجه این اتفاق غیر منتظره، سه ماه بعد به کارش خاتمه داد.
Game of War و ماجرای دستگیری در پکن
Game of War به عنوان یک بازی استراتژی موبایلی، بیش از آن که به خاطر ویژگیهای فنی و یا گرافیکی خود شناخته شود، با تبلیغات ماریا کری به شهرت رسیده بود. ماجرای Game of War اما بعدها جنبهای دیگر به خود گرفت. جینگ زنگ به عنوان یکی از مدیران تیم توسعه این بازی، در سفر خود به پکن به جرم سرقت اطلاعات بازداشت شد. او متهم بود قصد داشته اسنادی را از چین خارج کند که مربوط به اطلاعات کاربران بازی در این کشور بود. البته جینگ زنگ نهایتا در دادگاه محکوم نشد و در دادگاه فدرال نیز حکم تبرئه گرفت.
دیدگاههای افراطی مدیر تولید Hatred
Hatred را احتمالا میشناسید؛ بازی افتضاحی که بدلیل خشونت بی حد و حصر و البته بیمنطق خود، به عنوان یکی از خشنترین بازیهای تاریخ ویدیوگیم شناخته میشود. حاشیههای این بازی اما به خود آن ختم نمیشوند و مدتی پس از انتشار بازی مشخص شد یاروسلاو زیلنسکی مدیر تیم تولید Hatred عضو یک گروه افراطی بود که اسلامهراسی را در فیسبوک تبلیغ میکرد و با گشتزنی در کلوپهای شبانه در لهستان، زنان را از معاشرت با مردان مسلمان بر حذر میداشت.
Devotion و رئیس جمهور چین
نکات ریز هیچگاه از چشم ریزبین کاربران به دور نمیماند؛ این اتفاقی بود که برای Devotion افتاد که یک بازی ترسناک ساخته استودیو تایوانی Red Candle بود. کاربران پس از آن که متوجه شدند تصویری در بازی با قیافه شی جینگ پینگ رئیس جمهور چین مو نمیزند، استیم را با بازخوردهای خود بمباران کردند. نهایتا استیم بازی را حذف نمود و Red Candle که پس از این اتفاق غیر منتظره موفق به یافتن ناشری برای بازی خود نشد، به ناچار فروشگاه اینترنتی خود را تاسیس نمود که در آن Devotion و نسخه قبلیاش Detention به فروش میرسند.
Cyberpunk 2077، افتضاح غیرمنتظره!
سایبرپانک ۲۰۷۷ قرار بود به یکی از بزرگترین بازیهای تاریخ ویدیوگیم تبدیل شود؛ شهری آیندهنگر را نوید میداد که بزرگ، جذاب و پر از کاراکترهای قابل تعامل بود و البته CD Projekt Red به عنوان تیم تولید آن، به سبب بازی موفق و محبوب The Witcher 3 نام و اعتباری داشت. اما سایبرپانک ۲۰۷۷ پس از انتشار، دنیا را در ناامیدی فرو برد. بازی به طور واضحی هنوز برای عرضه آماده نبود و مشکلات فنی، گرافیکی و هوش مصنوعی پرشماری را یدک میکشید که سبب شد روی پلیاستیشن ۴ و اکسباکس وان بدترین عملکرد ممکن را داشته باشد.
فروشندگان سایبرپانک عمدتا شروع به بازپرداخت هزینه خرید بازی به خریداران کردند، فروشگاه پلیاستیشن بازی را به کلی حذف نمود و ۶ ماه بعد که آن را مجددا عرضه کرد، به خریداران اخطار میداد که سایبرپانک ۲۰۷۷ همچنان دارای مشکلات فنی است. متعاقبا تمرکز تیم توسعه به جای کار روی نسخه نسل نهمی بازی، معطوف به بروزرسانیهای متعدد برای حل مشکلات بیشمار بازی شد که اگرچه نهایتا اکثر باگها با موفقیت از بین رفتند اما پس از این سلسله اتفاق غیر منتظره، اعتماد عمومی به سیدیپراجکت آسیب ترمیمناپذیری دید.
پلیاستیشن و ماجرای آن ۲۳ روز شوم!
تصورش هم دشوار است اما شاید به خاطر داشته باشید که در سال ۲۰۱۱ در پی حمله سایبری از جانب گروهی موسوم به LulzSec (که سابقا به CIA نیز حمله کرده بود) شبکه پلیاستیشن از کار افتاد و سونی مجبور شد سرورهای آن را برای دفع حملات بعدی به مدت ۲۳ روز خاموش کند. سونی بعدا با ارائه بازیهای رایگان تلاش کرد از کاربرانش دلجویی کند، اما به هر حال این اتفاقی بیسابقه در صنعت گیم بود.
شیرینکاری خطرناک یوبیسافت
گل سرسبد این لیست، شیرینکاری یوبیسافت در کمپین تبلیغاتی Splinter Cell Conviction در نیوزلند بود. قرار بود بازیگری وسط میخانه دست به سلاح جعلی خود ببرد و حضار را تهدید کند و در اوج ترس و هیجان، ناگهان همه متوجه شوند وسط یک کمپین تبلیغاتی هستند. اوضاع اما آنطور که یوبیسافت میخواست به پیش نرفت. حضار از همه جا بیخبر با پلیس تماس گرفتند و نکته اینجاست که پلیس نیوزلند از سلاح خود استفاده نمیکند، جز در مواقع ضروری نظیر اسلحهکشی وسط میخانه! نهایتا همه چیز به خیر و خوشی به اتمام رسید اما یوبیسافت خوششانس بود که تیری شلیک نشد و کسی آسیب ندید.
آیا اتفاق عجیب دیگری را در تاریخ بازیهای ویدیویی به خاطر دارید؟ لطفا نظرات خود را با ما و کاربران ویجیاتو به اشتراک بگذارید.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
یکی یوبیسافت رو بگیره
می ترسم برای تبلیغ واچ داگز بعدی سعی کنه سرور fbi رو هک کنه
اتفاقا برای واچ داگز بمب گزاری جعلی کرده بود
۳۱ اکتبر ۲۰۱۲
یه یوتیوبر به اسم OnlyAfro یه ویدئوی یک دقیقه و سی و یک ثانیه ای در مورد دارک سولز ساخت و یه بیلد جدید به اسم GiantDad معرفی کرد
این ویدئو مثل بمب در همه جا پخش شد و خیلی از پلیرهای دارک سولز امتحانش کردن و به طرز باورنکردنی ای عملکرد بسیار خوبی داشت و بخاطر همین پراستفاده ترین بیلد PvP شد
و همین ویدئو باعث ایجاد تبعیض بین بیلد ها و تمسخر بقیه ی پلیرا شد و باعث شد کامیونیتی سولز تاکسیک ترین کامیونیتی بین بازی ها رو داشته باشه
فرام سافتور هم تلاش کرد که اوضاع رو بهتر کنه و با نرف کردن این بیلد کمی آرامش به بخش آنلاین بازی برگشت
۹ سال گذشته ولی هنوزم بهترین بیلد بازیه با اینکه نرف شده
و خودمم ازش استفاده میکنم
حتی اومدن براش یه آهنگ هم ساختن!
THE LEGEND NEVER DIES
کلا یوبیسافت فقط رو تبلیغاتش تمرکز میکنه که خب نتیجه اش رو هم میشه دید ?
فقط مورد آخر . . .
این یوبی هیچوقت آدم نمیشه!
حق
عرضه کاپهد برای پلی استیشن ۴ به نظر من از همه ی اینا غیر منتظره تر بود .