تاریخچه سری Tekken – نبردهای پدران و پسران
بازیهای مبارزهای مدتهاست ساخته میشوند. اما از این خیل عظیم، تنها تعداد محدودی هستند که همواره در یاد و خاطر ما ماندهاند و عضو همیشگی خانه و خانوادههای ما بودند. این عناوین که تعدادشان هم ...
بازیهای مبارزهای مدتهاست ساخته میشوند. اما از این خیل عظیم، تنها تعداد محدودی هستند که همواره در یاد و خاطر ما ماندهاند و عضو همیشگی خانه و خانوادههای ما بودند. این عناوین که تعدادشان هم خیلی زیاد نیست تاریخچهای پر فراز و نشیب داشتند که به مرور بررسی همگی آنها خواهیم پرداخت. زمزمههایی از تکمیل فرآیند ساخت و انتشار نسخه جدید خانواده Tekken به گوش میرسد. به همین مناسبت در این قسمت از سری مقالات تاریخچه قصد داریم به تاریخچه فرانچایز قدیمی و محبوب تیکن بپردازیم. در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.
پیش از هرچیز باید بگوییم، فرانچایز Tekken سه بازه و دوره زمانی مختلف دارد که نسخههای مربوط به هر دوره را در این سه بازه قرار دادهام. بهعلاوه باید گفت که این مقاله هم مثل تاریخچه کنسولها که احتمالا به زودی به دستتان میرسد، خیلی طولانیتر از آن چیزیست که فکرش را میکنید.
سه گانه پلی استیشن
- 1 Tekken
- 2 Tekken 2
- 3 Tekken 3
- 4 Tekken Card Challenge
- 5 Tekken Tag Tournament
- 6 Tekken 4
- 7 Tekken Advance
- 8 Tekken 5
- 9 Tekken 5: Dark Resurrection
- 10 Tekken 6
- 11 Tekken Hybrid
- 12 Tekken Tag Tournament 2
- 13 Tekken 3D: Prime Edition
- 14 Street Fighter X Tekken
- 15 Tekken Revolution
- 16 Tekken 7
- 17 Pokkén Tournament
- 18 Tekken Mobile
Tekken
حوالی دهه ۹۰ میلادی نامکو سخت مشغول ارتقاء سطح کیفی انیمیشنهایش برای ورود به دنیا سه بعدی بود. پس از آزمایشهای فرآیندهای مربوط به مدلینگ، انیمیشن سازی سه بعدی شخصیتها آغاز شد و درنهایت با بررسی نهایی تست کیسهای مربوط به تکسچرها بهنظر میرسید که تحقیقات به پایان رسیدند. تمامی این اتفاقات برای طراحی حرفهای بازی دیگر نامکو، Ridge Racer صورت میگرفت. تیکن در حقیقت همان تست کیس انیمیشنی بود که تیم توسعه نامکو برای ساخت بازی جدید مشغول بررسی آن بودند. به عبارت بهتر هیچگاه قرار نبود عنوانی فایتینگ ساخته شود و اصلا چیزی به نام تیکن وجود نداشت. در آن زمان نامکو و سگا رقابت تنگاتنگی با یکدگیر داشتند. نکته جالبتر اینکه در همان سال سگا عنوانی سه بعدی با نام Virtua Fighter را منتشر کرد.
نامکو زمانی که این بازی را دید به سرعت تصمیم گرفت تا آزمایشها و تحقیقات خودش را روی یک بازی جدید فایتینگ آغاز کند. شیگیچی ناکامورا به عنوان مدیر تحقیقات این پروژه وارد عمل شد. اولین قدم او برای این مطالعات در صحبت با سونی کامپیوتر اینترتیمنت و کن کوتاراگی در سال ۱۹۹۳ آغاز شد. اگر بخواهیم به نوعی دیگر این عبارت را بازنویسی کنیم بهتر است بگوییم، درواقع شیگیچی ناکامورا به سراغ پدر پلی استیشن رفت. نتیجه صحبتهای این دو شخص منجر به توسعه برد مشترکی به نام Namco System 11 شد.
این برد آرکید جدید که بر اساس سخت افزار پلی استیشن طراحی و ساخته شده بود به خوبی میتوانست پاسخگوی نیاز نامکو در رقابت با سگا و Virtua Fighter باشد. علاوهبر این برد پروژه آزمایشی نامکو برای تست حالتهای سه بعدی هم در دسترس بود که قرار شد درنهایت راهی با نام جهانی تیکن راهی برد جدید بشود. در همین زمان خبری جدید از سگا منتشر شد. آنها قصد داشتند بازی Virtua Fighter 2 را روی آرکید برد جدیدی به نام Sega Model 2 منتشر نمایند. این خبر برنامهریزی اولیه تیم توسعه تیکن را تغییر داد. تصمیم جدید این شد که نامکو هم تیکن را روی آرکید برد جدیدی به نام Namco System 22 منتشر کند. بعدتر که بازی در دسترس قرار گرفت سوالات زیادی درمورد بازی مطرح شد. یکی از این سوالات درخصوص نامگذاری بازی بود.
شاید بد نباشد که بدانید این بازی در ابتدا قرار بود با نام Rave Wars منتشر شود. اما در آخرین مرحله تولید، نام این بازی به Tekken تغییر پیدا کرد. تغییر نام بازی به تیکن آنقدری دیر اتفاق افتاد که حتی نمونه اولیه بازی در نمایشگاه AMOA سال ۱۹۹۴ با نام Rave Wars معرفی شد. تغییر نام بازی را تقریبا میتوانیم صرفا پش از انتشار بازی بدانیم. از سوی دیگر شباهت بسیار زیاد این بازی به نماینده سگا در این سبک سبب شد تا سوالاتی نیز از سهایچی ایشی، استاد ساخت بازیهای فایتینگ، که صرفا دیگر کارگردان بازی سگا نبود را پرسیدند. او در این خصوص گفت تیکن از نظر فنی و پایهای عنوان مشابهی با Virtua Fighter است اما با این تفاوت که نرخ پخش، بافتها و جزئیات آن تقریبا دو برابر بهتر هستند.
اما چرا دیگر نمیتوانیم ایشی را صرفا طراح Virtua Fighter بدانیم؟ در جواب باید گفت او در آن زمان به تیم سازنده تیکن پیوسته بود تا در مقام کارگردان به توسعه بازی کمک نماید. در نهایت پس از پایان فرآیند توسعه Tekken در سال ۱۹۹۴ روی دستگاه آرکید نامکو منتشر شد. پس از آن باتوجه به شباهت سخت افزار آرکید نامکو و کنسول پلی استیشن، یک سال بعد بازی یاد شده روی کنسول خانگی پلی استیشن هم در دسترس قرار گرفت. تیکن در ابتدا در ژاپن و سپس سایر مناطق تعریف شده منتشر گردید. این بازی در ژاپن مشت آهنین یا Iron Fist نام گرفت و صرفا نسخههای غربی آن تیکن خوانده شدند.
جدای از سهایچی ایشی، که سکاندار کارگردانی و طراحی بازی بود، تیم موسیقی نیز پرتعداد و با کیفیت در فرآیند توسعه بازی نقش داشتند. تیکن موفق شد تا جوایز و نقدهای مثبت زیادی را دریافت نماید. در بین این نقدها اشارات زیادی به موسیقی بازی هم به چشم میخورد. امتیاز منتقدین به Tekken بهطور میانگین ۹۷ شد و در مقام نامزدی نوآورانهترین تکنولوژی تازه حاضر قرار گرفت. علاوهبر موفقیت در نظر منتقدین و کاربران، تیکن توانست موفقیت مالی خوبی هم بدست آورد و در زمان انتشار تا مدتی در لیست پرفروشترینهای آمریکا بود. محبوبیت تیکن در قیاس با رقیبان دیگری چون Street Fighter Zero یا Virtua Fighter بالاتر ارزیابی شد و همه این موارد نشان میداد که نامکو توانسته به درستی همه چیز را به سرانجام برساند.
داستانی که سازندگان در تیکن برای ما روایت میکنند در اولین قاب با پدر و پسری درحال تمرین شروع میشود. کازویا میشیما 5 ساله در کنار پدرش، هیهاچی میشیما، مشغول تمرین است. پس از ادامه این صحنه و اتفاقات آن شروع درگیری کازویا و پدرش را میبینیم. چند سال بعد کازویا که مهارت زیادی در هنرهای رزمی بدست آورده سری مسابقاتی را شکل میدهد. به مرور در این مسابقات و حواشی مربوط به آن پای شخصیتهای دیگر بازی هم به داستان باز میشود. در مجموع ۱۷ شخصیت مختلف که تقریبا هرکدام داستان خودشان را دارند در این عنوان به چشم میخورند. برخی از این شخصیتها یا بهتر بگوییم، مبارزان، صرفا روی پلی استیشن در دسترس بودند و روی دستگاه آرکید امکان تجربه نداشتند. در زیر لیست این شخصیتها قابل مشاهده هستند.
*Anna Williams
*Armor King I
Devil
*Ganryu
*Heihachi Mishima
Jack
Kazuya Mishima
King I
*Kuma I
*Kunimitsu
*Lee Chaolan
Marshall Law
Michelle Chang
Nina Williams
Paul Phoenix
*Prototype Jack
*Wang Jinrei
Yoshimitsu
موارد * دار صرفا روی نسخه خانگی قابل بازکردن بودند.
تقریبا هر شخصیتی برای نبرد لوکیشن مخصوص به خودش را نیاز داشت. بنابراین سازندگان شروع به طراحی مناطقی کردند تا بتوانند باتوجه به ویژگیهای هر کارکتر آن منطقه را به آن نسبت دهند. برای واقعگرایانهتر شدن همه چیز و انتقال بهتر مفاهیم به مخاطب، نامکو از لوکیشنهای واقعی برای مناطق مختلف هر مرحله استفاده کرد. البته باید بگوییم این مناطق صرفا از یک کشور نبودند از کشورهای جنوب شرق آسیا گرفته تا آمریکا مواردی را میبینیم. به هر ترتیب نامکو توانست از رقابتی که مدتها برای آن برنامهریزی میکرد سر بلند بیرون بیاید و موفقیتهای بسیاری را کسب نماید. این موفقیت به وضوح نشان میداد باید منتظر نسخههای بعدی این بازی تازه متولد شده باشیم. مسلما وقتی رقبا نسخههای بعدی بازی فایتینگ خودشان را میساختند، نامکو نباید از آنها جا میماند. به خصوص که دلیل محکمی به نام موفقیت هم برای خودش داشت.
Tekken 2
همانطور که گفتیم نسخه اول بازی تیکن خوش درخشید و موفقیتهایش سبب شد تا ساخت نسخه بعدی بدون وقفه کلید بخورد. باز هم مانند قبل این بازی روی برد Namco System 11 برای سیستم آرکید طراحی شد. و دقیقا همانند نسخه قبل با گذشت یک سال برای پلی استیشن در دسترس قرار گرفت. کارگردانی و طراحی تیکن 2 همچنان با سهایچی ایشی بود و بهطور کلی این بازی توانست تا جدای از نظر منتقدین موفقیتهای بسیار بیشتری را نسبت به نسخه قبلیش بدست آورد. ایشی از ویژگی و برتریهای تیکن 1 صحبت کرده بود. اما مسئله مهمتری در جریان بود. علیرغم با کیفیت بودن تکسچرها و نرخ پخش بازی، اما کارکترهای آن از نظر بصری باید بهتر میشدند. محدودیت سخت افزاری و تکنولوژی در آن زمان اجازه استفاده از تعداد پولیگانهای بالا را نمیداد. همین مسئله سبب شده بود تا کیفیت ظاهری شخصیتها آنطور که باید انقلابی نباشد.
در این نسخه باتوجه به بهتر شدن وضعیت محدودیتهایی که کمی بالاتر به آنها اشاره داشتیم تعداد پولیگانها افزایش پیدا کردند و درنهایت این مسئله منجر به بهتر شدن کیفیت شخصیتها و بالاتر رفتن جزئیات بدن آنها شد. شخصیتهای نسخه اول که از پیش آماده بودند صرفا تحت این تبدیل پولیگانی قرار گرفتند تا برای نسخه جدید آماده شوند.
مدت زمان این تبدیل برای هر شخصیت باتوجه به نوع بدن و جزئیات مربوطه چیزی بین سه روز تا یک هفته طول کشید. علاوهبراین موسیقیهای بازی نیز برای تبدیل و به عبارت بهتر پورت شدن توسط یوشی آراکاوا و شینجی هوسوی، استاد موسیقی که به میگاتن معروف است، به همراه چند تن دیگر بازتنظیم شد. همچنین تیم سازنده به این نتیجه رسیدند که برای بروز ماندن بازی باید کارکترهای جدیدی به تیکن 2 اضافه کنند. درنهایت 8 کارکتر جدید به بازی اضافه شدند که از این بین معروفترین آنها کارکتر Lei Wulong بود. شخصیتی که در دوران کودکی ما بارها نامش به اشتباه خوانده میشد و هرکس هر برداشتی از وزن اسمش داشت او را صدا میزد. از سوی دیگر هم اضافه شدن این شخصیتهای جدید بهانهای به سازندگان میداد تا بتوانند بیشتر داستان بنویسند و همچنین دستشان برای ساختن عناوین بعدی این سری بازتر بود. گیمپلی بازی تقریبا همان چیزی بود که نسخه اول درخودش جای داده بود. زمینه میدان مبارزه همچنان یک تصویر دو بعدی بود. چند حرکت جدید، مانند پرتاب به عقب، به مبارزان اضافه شدند. که البته برخی از این ضربات جدید در اختیار تمام کارکترها نبودند.
اما تقریبا تمام این حرکات جدید برای کازویا و هیهاچی در دسترس بودند. قدم دیگری که تیم توسعهدهنده این نسخه برداشتند، اضافه کردن حالات دیگر برای تجربه بازی بود. تیکن 2 میزبان حالت جدیدی به نام Survival شد. در این حالت کاربر بدون وقفه در مقابل تعداد بینهایتی از کارکترهای مختلف قرار میگیرد. سیستم مبارزه در این حالت دقیقا مانند حالت عادی است با این تفاوت که میزان سلامتی شما به جز اضافه شدن مقدار کمی به آن، با عبور از مرحلهای به مرحله بعد کاملا پر نمیشود. حالت تیم بتل که درواقع برای تجربه دو نفره طراحی شد و تایم اتک مود هم از دیگر حالتهایی بودند که در تیکن 2 شاهد اضافه شدن آنها بودیم. در زیر میتوانید لیست شخصیتهای جدید این فرانچایز را ببینید:
Alex
Angel
Baek Doo San
Bruce Irvin
Jack-2
Jun Kazama
Lei Wulong
Roger
درنهایت Tekken 2 هم با حضور روی دو پلتفرم، پلی استیشن و زیبو و همچنین دستگاه آرکید نامکو به کار خودش پایان داد. در این بین افتخارات و جوایز مختلف و متعددی را کسب کرد و همچنین از نظر آمار فروش نیز عملکرد خوبی داشت. اما منتقدین امتیاز کمتری را برخلاف نسخه قبلی به این نسخه دادند. عنوان یاد شده توانست تا از منتقدین امتیاز متا ۸۹ را دریافت کند. درکنار این مسئله، Tekken 2 جوایز متعددی هم درخصوص گرافیک و جلوههای بصری دریافت کرد و در سال ۱۹۹۶ در گیمپرو به عنوان بهترین بازی فایتینگ و بهترین بازی آرکید شناخته شد. بازی مورد بحث توانست بیشتر از ۴۰ هزار واحد آرکید و بیشتر از ۵.۷ میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش رساند.
Tekken 3
شهرت و فروش فرانچایز Tekken رو به پیشرفت بود. این یعنی شانسی ویژه برای رقابت نامکو با بزرگان دنیا ویدئوگیم که این کمپانی به هیچ وجه نمیخواست آن را از دست بدهد. نامکو تصمیم گرفت تا ساخت نسخه بعدی را کلید بزند. همچنان نامکو بازی را ساخت تا در سال ۱۹۹۷ روی آرکید منتشر نماید. روند توسعه Tekken 3 کمی طولانیتر از دومین نسخه آن شد. دلیلش هم کاملا مشخص است. کاهش امتیاز منتقدین برای نامکو مهم بود و سعی کرد تا با این وقفه کمی دقت عمل به خرج دهد تا نسخه جدید با کیفیتتر ساخته شود. باید همه گزینههای بعدی برای انتخاب بدون ریسک یا با ریسکی ناچیز در نظر گرفته میشدند. از موارد منتخب میتوانیم به اضافه کردن چندین شخصیت جدید که داستانهایی ویژه داشتند اشاره کنیم. جدای از این کارکترها جلوههای بصری بازی هم باید ارتقاء پیدا میکرد که خود چالشی دیگر بود.
نیاز به یک حالت جدید هم باتوجه به موارد اضافه شده در Tekken 2 احساس میشد. مورد مهم دیگر اینکه دیگر سهایچی ایشی در تیم توسعه نبود. برای طراحی شخصیت جدید یک پاسخ مشخص وجود داشت. آنها باید با یکدیگر ارتباط پیدا میکردند و همچنین نباید جدای از کارکترهای قبلی میبودند. خروجی نهایی به اضافه کردن ۱۸ شخصیت جدید منجر شد. کارکترهایی که تعدادی از آنها به صورت مستقیم در بازی حضور داشتند و برخی دیگر به عنوان کارکتر مخفی در بازی بودند. باید بگوییم نامکو در اضافه کردن و خلق این شخصیتها سنگ تمام گذاشت و موفق شد تا بیشتر این شخصیتها را به نحوی طراحی نماید که به خوبی مورد استقبال قرار گیرند. شخصیتهای محبوبی چون جین کازاما و هورانگ اولین بار در این قسمت از فرانچایز تیکن دیده شدند.
این مجموعه جدید و بزرگ از شخصیتها این اجازه را به نامکو داد تا شخصیتهای قدیمی که دیگر خیلی تازگی نداشتند را کنار بگذارد و صرفا مواردی که میتواند روی آنها حساب کند را به عنوان جدید بیاورد. Tekken 3 هم مانند پدرانش در ابتدا روی آرکید منتشر شد و سپس به وارد دنیا پلی استیشن شد. کارکترهای دومین قسمت خانواده تیکن گیمرها را به یاد بازیهای بیتمآپ میانداختند. زمزمههایی به گوش میرسیدند که «ای کاش میشد این شخصیتها را در بازیهای بیتم آپ هم ببینیم.» همین مسئله ایده خوبی به نامکو داد تا حالت جدیدش را بدون سردرگمی بسازد.
بله؛ حالت جدیدی که در این نسخه قرار گرفت، حالت بیتم آپ بود. شما با انتخاب مبارزی از بین گزینههای موجود، که با اضافه شدن شخصیتهای جدید طی دو نسخه گذشته کم تعداد هم نبودند، باید مراحل بخصوصی را به حالت بیتم آپ طی میکردید. و البته که همانند دیگر بازهای بیتم آپ امکان تجربه چند نفره بازی نیز وجود داشت. یکی دیگر از موارد چشمگیر در Tekken 3، تاثیر انتخاب شخصیتها در مبارزات، دشمنان و تعداد مراحلی که باید طی میکردید بود. این مسئله در حالتهای مختلف بازی هم کماکان صدق میکرد. حالا تقریبا همه مواردی که با ریسک کم و یا بدون ریسک میشد اتفاق افتاده بودند. اما بخش بهبود جزئیات گرافیکی و بالا بردن تنوع حرکات و فنهای کارکترها باقی مانده بود.
خوشبختانه به دلیل قدرت سخت افزاری بالا که پتانسیل زیادی را در اختیار سازندگان قرار میداد و همچنین پیشرفت تکنولوژی و بالاتر رفتن دسترسیهای نامکو بوسیله تحقیق و توسعههایی که داشت این مشکل نیز حل شد. هر شخصیتی متناسب با سبک مبارزاتی خودش یک نمایش کامل از فنونش به صورت انیمیشن شده آماده داشت. برخلاف نسخههای پیشین کیفیت و جزئیات کارکترها نیز به مراتب بالاتر رفته بودند و همه چیز واقعیتر از هر زمان شده بودند. ارتباط بازیکن با بازی بالاتر رفته بود و این یعنی ماموریت با موفقیت انجام شد. این ماجرا زمانی خودش را با چهرهای ایدهآل نشان میداد که شخصیتهای جدید که کنجکاوی زیادی درمورد آنها وجود داشت هم از این انیمیشنها برخوردار بودند. از طرفی وجود این انیمیشنها کار را برای سازندگان برای پیاده سازی مبارزات سادهتر میکرد. در زیر میتوانید لیست شخصیتهای جدید Tekken 3 را مشاهده نمایید:
Bryan Fury
Crow
Dr. Bosconovitch
Eddy Gordo
Forest Law
Gon
Gun Jack
Hwoarang
Jin Kazama
Julia Chang
King 2
Kuma 2
Ling Xiaoyu
Mokujin
Panda
Ogre
Tiger Jackson
True Ogre
شخصیتهای بازگشته از نسخه قبل:
Anna Williams
Heihachi Mishima
Lei Wulong
Nina Williams
Paul Phoenix
Yoshimitsu
بالاخره Tekken 3 نیز به کار خودش پایان داد و البته توانست موفقیتهای بسیاری هم کسب کند. پیش از هرچیز دیگری باید بگوییم نامکو موفق شد تا نظر منتقدین را به خودش جلب کند. نسخه جدید موفق شد تا امتیاز متا ۹۶ را به دست آورد. علاوه بر این نسخه پلی استیشن آن به آمار فروش بیشتر از ۸ میلیون واحدی رسید و در جایگاه پرفروشترین بازیهای این کنسول قرار گرفت. جوایز و افتخارات مختلفی برای این بازی درنظر گرفته شد که از جمله مهمترین آنها میتوانیم به بهترین بازی ژانر فایتینگ و انتخاب آن به عنوان بازی سال فایتینگ توسط EGM و Game Informer اشاره داشته باشیم. همچنین نام Tekken 3 در لیست بازیهایی که حتما باید تجربه کنید قرار گرفت. نسخه آرکید نیز موفقیتهایی، نه به اندازه نسخه پلی استیشن، کسب نمود و با فروش بیشتر از ۳۶ هزار واحدی به کار خودش پایان داد.
تگ تیمها و چند پلتفرمه شدن
Tekken Card Challenge
تیکن با Tekken 3 به اوج شهرت خودش رسید. این بازی موفق شد تا نام این فرانچایز را به گوش هر گیمری برساند. با اینکه این ماجرا اتفاقی درخشان برای نامکو بود اما باعث شد تا آنها وسواس بیشتری برای برداشتن قدم بعدی به خرج دهند. حالا دیگر تنها پلی استیشن نبود که میخواست این بازی را روی کنسولش داشته باشد و به علاوه برد آرکید نامکو هم قدیمی شده بود و از سوی دیگر هم تب و تاب استفاده از این دستگاهها کم شده بود. بنابراین زمان به اولین و اساسیترین نیاز نامکو مبدل شد. اما نباید بازیکنها اسم تیکن را از یاد میبردند. به همین دلیل هم شاهد ساخت و انتشار عنوانی فرعی از این خانواده به نام Tekken Card Challenge بودیم.
Tekken Card Challenge در سال ۱۹۹۹ برای کنسول دستی واندرسوآن (WonderSwan)، کمپانی بندای، منتشر شد. این بازی صرفا در ژاپن در دسترس قرار گرفت و ترکیبی از دو ژانر مبارزهای و کارت بازی بود که امکان تجربه آن به صورت تک نفره و چند نفره وجود داشت. بازی شباهت بسیاری به پوکمون دارد. تمامی شخصیتهای Tekken 3 در این بازی حضور داشتند. باتوجه به اینکه بازی صرفا در ژاپن منتشر شد اطلاعات و آمار و ارقام دقیقی از میزان فروش آن نیست. Tekken Card Challenge بوسیله کارتریج به دست مخاطبان این کنسول دستی میرسید. بازی یاد شده اولین عنوان فرعی فرانچایز تیکن است.
Tekken Tag Tournament
از مبارزات چند نفره در نسخههای قبلی روی حالت تیم و یا بخشهای دیگر بازی استقبال شده بود. اما اینکه این جذابیت و استقبال چه پتانسیلی دارد، مسئلهای بود که نامکو هم خیلی آمار دقیقی از آن نداشت. تیم توسعهدهنده تیکن میدانستند که این علاقه به اندازهای هست که اگر آنها یک نسخه آزمایشی از تیکن که برپایه مبارزات تیمی بسازند دچار خسارتی عجیب و غریب نمیشوند. بنابراین آنها این ریسک را کردند و عنوان فرعی دیگری با نام Tekken Tag Tournament ساختند. بازیی که برخلاف بازی فرعی قبلی انتشارش صرفا محدود به ژاپن نمیشد و به صورت جهانی در دسترس قرار گرفت. Tekken Tag Tournament را میتوانیم اولین نسخه فرعی خانواده تیکن بدانیم که برای مخاطبان در سراسر جهان در دسترس بود.
Tekken Tag Tournament هم از اصل نسخههای قبلی پیروی کرد و در ابتدا برای آرکید در سال 1999 در دسترس قرار گرفت. یک سال بعد و در سال ۲۰۰۰ هم شاهد انتشار آن برای نماینده سونی که این بار پلی استیشن نبود بودیم. برای ارتقاء کیفیت بازی همانطور که کمی قبلتر هم گفتیم نامکو تصمیم گرفت تا سخت افزارهای قدرتمندتری را برای ساخت هدف قرار دهد. به همین دلیل هم برد آرکید این بار با نوع جدیدتر آن یعنی Namco System 12 که مدتها بود این کمپانی آن را آماده کرده بود مورد استفاده قرار گرفت. به همین دلیل هم بازی به جای پلی استیشن، برای پلی استیشن 2 منتشر شد.کنسولی جدیدتر و قدرتمندتر که حضور این بازی روی آن میتوانست بقا فرانچایز را تاحدودی تضمین کند. المانهای بازی همان مواردی بودند که در Tekken 2 و Tekken 3 دیدیم، اما با این تفاوت که همه چیز تیمی شده بود.
درمورد شخصیتها باید بگوییم نامکو یک منو کاملا باز داشت که میتوانست انتخاب کند که کدامین شخصیتها به عنوان مبارز شانس حضور در این بازی را داشته باشند. در ابتدا انتظار میرفت که تمامی مبارزان به عنوان یاد شده اضافه شوند. اما چنین نشد. نامکو باز هم دست به کار شد تا کارکترهای جدیدی خلق کند. اما این فرآیند خیلی با اهداف آنها همخوانی نداشت و به همین دلیل هم خیلی زود کنار گذاشته شد و به تغییر در ظاهر و کمی بروزرسانی ختم شد. در پایان تصمیم نهایی تیم سازنده این شد که تمامی کارکترهای قابل بازی این خانواده را به جز Jack 1، King 1، Kuma 1، Marshall Law، Dr. Bosconovitch و Gon به این نسخه بیاورند. همچنین Mokujin با بدنه فلزی جدیدش که Tetsujin بود به لیست شخصیتها اضافه شد. علاوهبر این کارکتر، Jun Kazama هم با حضوری مرموز در لیست کارکترهای Tekken Tag Tournament دیده شد.
بالاخره Tekken Tag Tournament درمقام یک عنوان فرعی منتشر شد. واکنشهای منتقدین به اندازه Tekken 3 نسبت به این عنوان مثبت نبود. اما به هر صورت امتیاز دریافتی آن برای یک بازی فرعی قابل قبول بود. بازی یاد شده موفق شد تا از منتقدین امتیاز متا ۸۵ را دریافت نماید. تجربه مبارزه تیمی جدای از حالت چند نفره، حتی به صورت یک نفره نیز بسیار تازه و جذاب بود. به همین دلیل هم افتخارات زیادی برای آن کسب شد. از نظر آمار فروش هم نسخه آرکید توانست تا ۹ هزار واحد در ژاپن و ۱۰ هزار واحد در سایر کشورها و روی هم رفته بیشتر از ۱۹ هزار واحد به فروش برساند
نسخه کنسولی هم صرفا در چهار روز اول انتشار روی پلی استیشن 2 موفق شد تا بیشتر از ۴۰۰ هزار واحد بفروشد. در سال ۲۰۰۲ نام این بازی در میان بزرگترین آمارهای فروش در زمان انتشار سونی ثبت شد. آمارهای فروش منطقهای این بازی هم توانست چندین رکورد را برای آن ثبت کند و در سال ۲۰۰۶ طبق آمار رسمی، Tekken Tag Tournament موفق شده بود تا بیشتر از ۴۸ میلیون دلار صرفا از فروش این بازی در آمریکا بدست آورد. و این شد پایانی درخشان برای یک نسخه فرعی که سازندگان آن کمی برای ساخت آن دو دل بودند.
Tekken 4
دیگر زمانش رسیده بود تا نسخه اصلی دیگری از راه برسد. هدف نامکو صرفا کسب موفقیت مالی نبود و میخواست تا همواره تحسین منتقدین نیز در پرونده کاریش داشته باشد. کاتسوهیرو هارادا کارگردانی که در نسخههای پیشین نیز در این جایگاه دیده میشد. تجربه نامکو در Tekken Tag Tournament، سبب شد تا آنها به مراتب ریسک پذیری بالاتری پیدا کنند. آنها فکر میکردند فرمول موفقیت را بدست آوردند. یکی از ترکیبات اصلی این فرمول هم به نظر آنها خلق کارکترهایی جدید بود. بنابراین در Tekken 4 نیز آنها مستقیما به سراغ خلق مبارزانی جدید رفتند. اما آنها یک مسئله را فراموش کرده بودند. بازی پتانسیل مشخصی برای مبارزان دارد. در بخش پایینی شخصیتهای جدید اضافه شده را میتوانید مطالعه کنید:
Christie Monteiro
Combot
Craig Marduk
Miharu Hirano
Steve Fox
Violet
برای ارتباط بهتر مخاطبین با این شخصیتهای جدید، همگی آنها به نحوی با شخصیتهای قدیمیتر و به نسبت شناخته شدهتر سری تیکن پیوند زده شدند. مثلا Christie Monteiro به دنبال استاد و دوستش Eddy Gordo در روایت بازی گنجانده شده بود. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در لیست شخصیتهای جدید دیده میشد شباهت سبک مبارزاتی آنها با یکدیگر بود. سومین قسمت اصلی با اینکه شخصیتهای جدید زیادی دریافت کرد اما تقریبا تمام آنها مدل مبارزهای خودشان را داشتند. این مورد سبب میشد تا هویت آن مبارزان مختص خودشان باشد. همچنین حس تکرار به بازیکن القا نمیگردید. اما برویم به سراغ روایت جدید بازی که با تغییراتی همراه بود.
این داستان جدید به دنبال همان اتفاقات نسخههای پیشین روایت میشد. داستان بازی Tekken 4 از نظر زمانی دو سال پس از اتفاقات Tekken 3 رخ میدهد. هیهاچی و دانشمندانش به نبال راهی برای نامیرا کردن هیهاچی هستند. آنها تحقیقات خود را روی نمونه خون موجود از Ogre آغاز کردند. در ادامه این تحقیقات و اتفاقات بازی هیهاچی متوجه میشود ژنی که او برای جاودانگی به دنبالش هست، در بدن نوهش جین وجود دارد. داستان با همین روند ادامه پیدا میکند تا پای کازویا هم به ماجرا باز شده و مبارزهای را بین پدر، پسر و نوه شاهد هستیم. در آخرین فریم از داستان جین با استفاده از قدرت و بالهایی که دارد پرواز کرده و کازویا و هیهاچی را کنار یکدیگر تنها میگذارد.
Tekken 4 با همان قاعده همیشگی انتشار اولیه روی آرکید و سپس کنسول توسعه پیدا کرد. باتوجه به رشد گرافیکی بسیار چشم گیر این بازی برد آرکید به مدل Namco System 246 ارتقاء پیدا کرد. همچنین یک سال پس از انتشار روی آرکید و در سال 2002 راهی کنسول پلی استیشن 2 شد. همانطور که بالاتر هم گفتیم تجربه نامکو در ساخت Tekken Tag Tournament باعث شد تا آنها در ساخت چهارمین قسمت اصلی تیکن بسیار ریسک پذیر باشند. یکی دیگر از نتایج این مسئله تحولات بسیار زیاد در گیمپلی این بازی بود. همواره محیط در این خانواده کانون تمرکز نبود و پیش از Tekken 4 صرفا از یک تصویر زمینه ساده برای منظره پشت و بهطور کلی محیط مبارزه درنظر گرفته میشد.
این در حالی است که در Tekken 4 محیط بخشی حقیقی از بازی شد. بهطور خلاصهتر مبارزه شما در محیط اثر گذار است. بهعلاوه بازیکن میتوانست با استفاده درست از ابزارهای موجود در محیط و یا چرخشهایی سریع در زمان مبارزه فرصتهای ویژهای را برای خودش خلق کند. ایده به کارگیری محیط مسئلهای بود که به مرور در دیگر بازیهای فایتینگ هم به مرور دیده میشد و نمونه نسبتا سادهتر آن را میتوانستیم در عنوانی چون Mortal Kombat 4 هم ببینیم. حتی فرانچایز فایتینگ دیگر نامکو، Soulcalibur، نیز از چنین محیط بهره میبرد. آخرین قسمت از فرانچایز تیکن نیز همانند پدرانش موفق شد تا جوایز و افتخارات متعدد و مختلفی را بدست آورد.
اما امتیاز متا آن برخلاف Tekken 3 آنقدرها بالا و درخشان نشد. درواقع اصلا انتظار کسب چنین امتیازی از منتقدین نمیرفت. با کمی تجربه بازی میشد دلیل این امتیاز را تاحدودی درک کرد. درنهایت باید گفت Tekken 4 از منتقدین امتیاز متا ۷۹ را گرفت. اما جدای از این امتیاز، که مشخصا نمیتوانیم آن را خوب یا قابل قبول بدانیم، جوایز بهترین بازی فایتینگ در E3 سال 2002 و بازی فایتینگ کنسولی سال از نظر آکادمی هنر و علوم از مهمترین جوایز عنوان یاد شده بودند. عملکرد آمار فروش نیز همانند امتیاز منتقدین در این نسخه کاهشی بود با فروش بیشتر از 2 میلیون واحدی در سراسر جهان به کار خودش پایان داد. نقدهای وارده به بازی قالبا به تکراری شدن مراجع داستانی بازی اشاره داشتند و این تنها یکی از گزینههای مورد نقد منتقدین بود.
Tekken Advance
نامکو نمیخواست تیکن صرفا انحصاری بماند. آنها این تصمیم را پس از انتشار موفق Tekken 3 گرفتند. اما بالاخره نتیجه این تصمیم و تلاشهایی که برای آن صورت گرفت خودش را در بازی فرعی جدیدی به نام Tekken Advance نشان داد. این بازی صرفا با هدف انتشار روی کنسول نینتندو، گیم بوی ادونس ساخته شده بود. با اینکه سه عنوان پس از Tekken 3 در دسترس قرار گرفته بودند و شخصیتهای جدیدی هم معرفی اما Tekken Advance صرفا براساس Tekken 3 ساخته شده بود و مبارزان این نسخه با تنوعی به مراتب کمتر از نسخه مربوط به پلی استیشن در این عنوان دیده شدند.
کاهش تعداد مبارزین دو دلیل اصلی داشت اولین آن قدرت کنسول نینتندو بود. دلیل دیگر هم محدودیت کنترلر کنسول نینتندو بود. به دلیل کمتر بودن دکمههای موجود تمامی حرکات Tekken Advance از نو ساخته شدند و تا جای ممکن سعی شد تا خلاء دکمهها با تعداد ضربه زدن روی یک دکمه بخصوص جبران شود. فرض کنید به جای استفاده از دکمه ضربدر، روی کنترلر نینتندو باید دو بار A را میزدید. درمجموع Tekken Advance توانست تا امتیاز متا ۸۲ را دریافت کند. همچنین بازی یاد شده جایزه بهترین گرافیک را روی گیم بوی ادونس بدست آورد. درپایان هم باید بگوییم میتوانید در بخش پایینی اسم شخصیتهای موجود در این عنوان را مطالعه کنید:
Ling Xiaoyu
Yoshimitsu
Nina Williams
Forest Law
Gun Jack
Hwoarang
(قابل باز کردن) Heihachi Mishima
Paul Phoenix
King
Jin Kazama
Tekken 5
در ادامه حوادث Tekken 4، فرآیند ساخت عنوان بعدی فرانچایز تیکن با نام Tekken 5 کلید خورد. درکنار ماساهیرو کیموتو، کاتسوهیرو هارادا نیز در جایگاه کارگردانی این عنوان حاضر شد. نکته مهم در ساخت این عنوان نزدیکی فرآیند ساخت آن به تولد ۱۰ سالگی کل خانواده بود. به همین دلیل هم سازندگان به هیچ وجه نمیخواستند چنین زمانبندی خوبی را از دست بدهند. به دنبال آن هم سعی کردند تا یک بازی درخشان و شایسته بسازند تا همه هواداران و گیمرها را تحت تاثیر قرار دهند. فرآیند توسعه پنجمین نسخه اصلی خانواده تیکن با حذف تغییرات گیمپلی نسخه چهارم آغاز شد. البته که جای این موارد حذف شده خالی نماند و ایدههای جدیدی قرار بود به Tekken 5 اضافه شوند که بیشتر مخاطب پسند باشد.
یکی از این ایدهها امکان شخصیسازی کارکترهای بازی بود. ایدهای که برای اولین بار به این فرانچایز اضافه شد و حسابی مورد استقبال واقع شد. باتوجه به حضور ۳۲ شخصیت در بازی که 7 کارکتر آن جدید بودند این قابلیت جدید به خوبی خودنمایی مینمود. نامکو دقیقا به سراغ Tekken 3، موفقترین عضو فرانچایز تا آن زمان، رفته بود تا ترکیب جدیدش را برپایه فرمول موفقش به درستی خلق نماید. مورد دیگر اینکه ظاهرا نامکو علاقهای به رها کردن آرکیدها نداشت. Tekken 5 هم دقیقا مشابه با دیگر نسخههای اصلی در ابتدا روی آرکید Namco System 256 ساخته و سپس راهی کنسول پلی استیشن 2 شد. البته همانطور که کمی قبلتر هم گفتیم، نامکو تمایل داشت تا فرانچایز محبوبش که وقتی روی آن وقت میگذاشت سود خوبی به آنها میداد روی پلتفرمهای بیشتری باشد.
بنابراین مدتی پس از انتشار بازی یاد شده یک نسخه ویژهتر از این بازی با نام Tekken 5: Dark Resurrection برای PSP، پلی استیشن 3 و همچنان آرکیدها در دسترس قرار داد. آنها در زمان ساخت به دنبال ایدههایی بودند که نه خیلی خاص اما تاثیر گذار باشد. ایدههای خام اولیه از سه نسخه اول اصلی این فرانچایز و دیگر بازی نامکو StarBlade، گرفته شدند. مینی گیمها به مراتب پررنگتر از قبل در این بازی دیده میشدند و از مهمترین آنها میتوانیم به مینی گیم بیتم آپ مربوط به جین کازاما که Devil Within نام داشت اشاره داشته باشیم.
این مینی گیم چهارمین قسمت از داستان بیتمآپ که در Tekken 3 شروع شد را روایت میکند. سه داستان قبلی به ترتیب در نسخههای Tekken 3، Tekken 4 و عنوان فرعی Death by Degrees روایت شدند. درمورد دیگر مینی گیم بازی باید بگویم، اگر به خاطر داشته باشید در صفحه ابتدایی لودینگ بازی، بازی دیگری اجرا میشد که بازیکن میتوانست با کنترل یک کشتی فضایی مدتی خودش را سرگرم کند. این بازی درواقع همان StarBlade بود که کمی بالاتر به آن اشاره داشتیم. StarBlade از اولین بازیهای سه بعدی نامکو به حساب میآمد.
همانطور که قرار نبود حضور تیکن روی آرکیدها به پایان برسد، قرار هم نبود که که این پدران و پسران با یکدیگر کنار بیایند و بیخیال جن و دعواهایشان بشوند. تازه این بار پدر هیهاچی، جینپاچی میشیما نیز به میدان نبرد سه نفره آمده بود تا غیبتش را جبران کند. داستان بازی دقیقا در ادامه رخدادهای Tekken 4 روایت میشود. پس از پرواز جین کازویا و هیهاچی همچنان مشغول جنگ هستند که هلیکوپترهای سازمان G با استفاده از Jack 4 به آنها حمله میکنند. کازویا موفق به فرار میشود اما هیهاچی همانجا به دام میافتد و با دستور سازمان G هون مارو دوجو منفجر میشود. پس از این به مرور و طی روایتهای مختلف با شخصیتها و تکههای دیگر داستان بازی آشنا میشویم.
درپایان تلاشهای نامکو به نتیجه نشست. Tekken 5 موفق شد تا با شخصیتهای جدیدش، که در زیر لیست آنها قرار گرفته، و کارکترهایی که از نسخههای پیشین بازگشته بودند به هدف توسعهدهندگان برسد. منتقدین نمره درخشانی که به Tekken 3 دادند را این بار به پنجمین عضو اصلی ندادند. اما از نظر آمار و ارقام موفقیت بزرگتری نسبت به نسخه سوم کسب نمود. بازی متا ۸۸ را گرفت که نسبت به Tekken 4 افزایش قابل قبولی داشت. از نظر آمار فروش بازی مورد بحث موفق شد تا بیشتر از ۸.۲ میلیون واحد همراه با اکسپنشنهایش فروش داشته باشد.
این دقیقا همان موفقیتی بود که نامکو به دنبال کسب آن بود. برای ثبت این موفقیت روی پلتفرمهای بیشتر و استفاده از امتیازهای بیشتر این بازی ویدئویی مدتی بعد، نسخه Dark Resurrection نیز به عنوان یک بازی فرعی منتشر شد که به اختصار در کنار Tekken 5 به آن اشاراتی داشتیم. همچنین باید گوییم Dark Resurrection جز سری بازیهای دوران سوم فرانچایز تیکن که مولتی پلتفرم بودند قرار دارد. شخصیتهای جدید این نسخه شامل:
Asuka Kazama
Devil Jin
Feng Wei
Jack 5
Jinpachi Mishima
Raven
Roger Jr
نسل جدید برای همه پلتفرمها
Tekken 5: Dark Resurrection
حال که دیگر تیکن در دوران اوج خودش بود و مشخص شد که ترکیب بندی شخصیتها و داستان آنها چقدر میتواند در امتیاز، آمار فروش و بهطور کلی موفقیت بازی اثرگذار باشد نامکو دوران جدیدی را برای فرانچایز محبوبش، تیکن، آغاز کرد. اولین قدم آنها هم با Dark Resurrection در سال 2006 شروع شد. نسخهای فرعی از Tekken 5 که مشکلاتش برطرف شده بود. و همراه با کلی جزئیات جدید به پلتفرمهایی چون PSP و پلی استیشن 3 آمد. درمورد تفاوتهای این نسخه با نسخه اصلی میتوان مقالهای جدا نوشت و صرفا در این قسمت به آن اشاره داشتیم.
به هرترتیب برای جمعبندی باید بگویم، برای آنکه این بازی صرفا یک کپی پورت شده نباشد، سه داستان جدید به بازی اضافه شد و سه شخصیت جدید هم به آن اضافه گردیدند. ناگفته نماند که همانند دیگر شخصیتهای اضافه شده در نسخههای پیشین برخی از این مبارزان همان کارکترهای قدیمی بودند اما با لباسی جدید. لیست شخصیتهای جدید این نسخه در پایین قابل مطالعه هستند:
Armor King 2
Lili
Sergel Dragunov
Tekken 6
دلیلی برای صبر وجود نداشت. درنگ به چه دلیل؟ همه چیز مهیا بود تا قدم بعدی محکمتر از هر زمان دیگری برداشته شود. نامکو یک فرانچایز کاملا شناخته شده داشت که حالا میتوانست آن را به همه گیمرها ارائه دهد. نه صرفا گروه به خصوصی که از یک کنسول استفاده میکردند. همانند دیگر نسخهها باز هم Tekken 6 اولین بار روی آرکید دیده شد. اما پیش از این اولین باری که خبر معرفی ششمین نسخه اصلی تیکن را شنیدیم به سال ۲۰۰۶ و مجله ژاپنی فامیتسو باز میگشت. در این مجله گفته شد تیکن جدیدی با نام Tekken 6 برای پلی استیشن 3 در دست ساخت است. مدتی بعد هم در رویداد E3 همان سال اولین تریلر از آن به نمایش درآمد. پس از همین نمایش اولین مشکل در فرآیند ساخت Tekken 6 بوجود آمد. مشکلی که میتوانست تمام اتفاقات خوب قبل را به سوی نابودی بکشاند.
بازیکنان و هواداران بازخوردهای منفی شدیدی نسبت به تریلر به نمایش درآمده نشان دادند. تریلر به نمایش درآمده صرفا جین کازاما را با گرافیکی چشم نواز در ویدئویی بسیار کوتاه با نمایشی فوقالعاده ساده نشان میداد. انتظار میرفت که تریلر این عنوان کمی پرجزئیاتتر باشد. کاتسوهیرو هارادا کارگردان پروژه دلیل این واکنشهای منفی و بهطور کلی تریلر نسبتا ضعیف را درگیری تیم برای ساخت Tekken 5: Dark Resurrection اعلام داشت. طبق گفته هارادا تیم به صورت تمام وقت روی این پروژه کار نمیکردند و به همین دلیل هم نتیجهای آنطور آرمانی که انتظار میرفت به نمایش گذاشته نشد.
هارادا و تیم توسعه تصمیم داشتند تا Tekken 6 تجربهای جذاب برای بازیکنان و مخاطبان جدید و همچنین دلنشین برای مخاطبان قدیمی باشد. بیشتر از ۱۴ سال از زمان انتشار اولین نسخه بازی گذشته بود و به همین دلیل هم نامکو و تیکن دیگر قرار نبود صرفا به گیمرهایی که اولین نسخه را تجربه کردند ارائه شود. آنها باید مخاطبان جدیدی را جذب مینمودند. هارادا در زمان توسعه Tekken 6 در این مورد گفت:
این بزرگترین نگرانیم بود. اینکه بخواهیم چیزی بسازیم که هم برای قدیمیها جذاب باشد و هم نسل جدید پذیرایش باشند برای ما یک چالش بود.
مسئولیت طراحی تیکن جدید تقریبا بهطور کامل بر دوش هارادا بود. او برای خلاقانهتر کردن بازی سعی کرد تا المانهای جدیدی به آن اضافه نماید. او این المانها را سعی کرد از دیگر بازیهای بزرگ این ژانر مانند Mortal Kombat الهام بگیرد. یکی از مواردی که او اتفاقا از همین سری هم آن را برداشت کرد، مسئله سرگرم کننده بودن بود. تنوع حرکات مبارزین، تنوع استیجهای مبارزه، موسیقی، مدلهای آسیب خوردن، شوخیهایی که گاها در مقام پارودی خودنمایی میکردند، همه و همه از گزینههای مورد بررسی هارادا در برداشت از مفهوم سرگرم کنندهتر بودن از فرانچایز Mortal Kombat بود. یکی دیگر از ایدههایی که مورد توجه هارادا قرار گرفت، چیزی بود که نامکو قبلا هم در Tekken Tag Tournament آن را مورد استفاده قرار داده بود.
مبارزات چهار نفره. اما قرار نبود او این ایدهها را به همان شمایلی که در بازی یاد شده دیدیم به کار بگیرد. ایده اصلی قرار براین داشت که آن را در ابتدا اضافه و سپس وع آنلاین آن را در دسترس گیمرها قرار دهد. در زمان مطرح کردن ایده مبارزه چهار نفره دیگر کارگردان بازی، یوچی یونِموری، گفت باید مکانیکهای جدیدتری به این المان اضافه شوند. این مکانیکها هم به هرترتیبی که شده باید مبارزات را به سمت نبردهای سریعتر هدایت کنند. همچنین بعد از توافق دو کارگردان و بهطور کلی تیم سازنده، سایر ایدهها نیز روی میز آمدند. یکی از مواردی که به نوعی موافقت بیشتر افراد تیم توسعه را به همراه داشت، تنوع افکتهای صوتی مربوط به برخورد مبارزان با زمین یا بهتر بگوییم سطح هر استیج و همچنین ساخت موسیقی تخصصی و تا حدودی انحصاری برای هر مرحله بود.
پس از به پایان رسیدن این موارد آنها به سراغ بهبود سیستم شخصی سازی مبارزان رفتند. یکی از موارد بهبود یافته لایه لایه چیده شدن لباسها و طراحی متناسب با هر شخصیت بود. اضافه کردن شخصیت جدید هم که بخش ثابتی از هر تیکن جدید بود مجددا اتفاق افتاد. اما علیرغم تکراری بودنش مفهوم آن هم دچار تغییراتی شد. لیست شخصیتهای جدید Tekken 6 را در زیر میتوانید ببینید. قالب کارکترهای جدید تنها به دلیل فنها خلق و اضافه شده بودند. اما Lars و Alisa از شخصیتهایی بودند که صرفا برای روایت داستان بازی در Tekken 6 حضور داشتند.
هرکدام از این کارکترها با داستان و زمینهای جدید در این خانواده حاضر شدند که مسلما بررسی روایات همه آنها خودش یک مطلب جدا نیاز دارد. برای طراحی لباس این شخصیتها تعدادی از هنرمندان ژاپنی که آنها را قالبا با آثار مانگایشان میشناسیم هم دخالت داشتند. این هنرمندان ماساشی کیشیموتو، تاکایوکی یاماگوچی، موتسومی ایوماتا و مامورو ناگانو که مسئولیت طراحی ظاهر Anna Williams و Asuka Kazama را برعهده داشت، نام داشتند:
Alisa Bosconovitch
Azazel
Bob Richards
Jack-6
Lars Alexandersson
Leo Kilesen
Miguel CaballeroRojo
Nanxy-M1847J
Zafina
درنهایت همه این اتفاقات و کلی ایدهپردازی دیگر عنوانی جدید از فرانچایز تیکن منتشر گردید. اما این بار نه فقط روی کنسول سونی. دو سال پس از انتشار نسخه آرکید و در سال 2009 بالاخره Tekken 6 با پشت سر گذاشتن یک فرآیند توسعه متفاوت و شاید پیچیده علاوهبر مقداری حاشیه منتشر شد. بازی به صوت همزمان روی ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 در دسترس قرار گرفت و کمی بعد هم راهی پلتفرم دیگر سونی، PSP، شد. همانطور که انتظار میرفت تفاوتهایی بین نسخهی PSP و دو نسخه دیگر وجود داشت. انتشار بازی صرفا به ایکس باکس 360 محدود نشد و در سال ۲۰۱۹ به وسیله امکان بکوارد کامپتابلیتی روی ایکس باکس وان نیز امکان تجربه پیدا کرد. علیرغم همه تلاشها، چالشها و حواشی که نامکو و تیم سازنده برای ساخت این عنوان پشت سر گذاشتند، اما بازی نتوانست امتیاز متا درخشانی را از منتقدین دریافت کند.
منتقدین به عنوان یاد شده امتیاز متا ۸۰ را دریافت کرد. از افتخارات این بازی میتوانیم به انتخاب آن به عنوان بهترین بازی فایتینگ PSP از نگاه رسانه IGN هم از نگاه رسانه و هم نگاه مخاطبین اشاره داشته باشیم. تقریبا تمام مخاطبان و هواداران از تجربه مکانیکها و المانهای جدید بازی لذت بردند. برپایه آمار اعلام شده در سال ۲۰۱۱ بازی Tekken 6 با فروش جهانی بیشتر از ۳.۵ میلیون نسخه در سراسر جهان به کار خودش پایان داد.
در زمینه موسیقی Tekken 6 موفق شد تا موفقیت خوبی بدست آورد. موسیقیها و تمهای جدید ترکیبی از تمهای قبلی و معروف بازی بودند که به صورت حرفهای باز تنظیم شدند. از نمونههای مهم و معروف میتوانیم به تم کارکتر آلیسا اشاره نماییم. همچنین باید بگوییم یکسال پس از Tekken 6 بروزرسانی جدیدی از آن با نام Bloodline Rebellion در دسترس گیمرها قرار گرفت.
Tekken Hybrid
بازخوردها از Tekken 6 نشان میداد که بخش مربوط به مبارزات چهار نفره و به عبارت بهتر مبارزات تیمی مورد استقبال واقع شده. درواقع همین بازخوردها هم نشان دادند که زمانش رسیده تا ادامه Tekken Tag Tournament ساخته شود. فرآیند ساخت نسخه دوم این سری آغاز شد و در بخشی از پروژه نیاز بود تا تیم سازنده آن را در دسترس بازیکنان قرار دهند تا کم و کیف کار را ارزیابی نمایند. علاوهبراین تقریبا دو سال میشد که هیچ خبری از تیکن به جز بستههای الحاقی و یا چند بروزرسانی نبود. در دنیا سینما هم انیمیشن جدیدی از این فرانچایز با نام Tekken: Blood Vengeance به نمایش درآمد که مورد استقبال واقع شد. بالاخره با تمامی این تفاسیر، نامکو تصمیم گرفت تا عنوانی انحصاری و فرعی را که ترکیبی از هرآنچه که در دسترسش هست بسازد و منتشر کند.
آنها Tekken Hybrid را ساختند و به صورت انحصاری در سال ۲۰۱۱ برای پلی استیشن 3 در دسترس قرار دادند. Tekken Hybrid شامل نسخه ریسمتر Tekken Tag Tournament، نسخه سه بلوری و سهبعدی انیمیشن ساخته شده و یک دمو از Tag Tournament 2 تحت عنوان پرولوگ آن، به دست هواداران و مخاطبان رسید. برای اولینبار و پس از گذشت مدت زمانی طولانی، دیگر شاهد اضافه شدن شخصیتی جدید به این عنوان نبودیم. دلیل این امر کاملا مشخص بود.
این بازی تنها یک تست بود و نامکو سعی کرده بود با ارائه گزینههای مختلف مخاطبش را راضی کند بابت آن پول بدهد. درنهایت هم Tekken Hybrid با کسب امتیاز متا ۶۵ از منتقدین به کار خودش پایان داد. گیمپلی بازی هیچ تغییری نداشت. از نظر داستانی هم صرفا پس از به پایان رساندن هر سری از مبارزات با یک کاراکتر، ویدئویی به صورت FMV، یا بهتر بگوییم تصاویر متحرک همراه با نریشن، به نمایش گذاشته میشد. و بازی به همین شیوه به پایان میرسید.
Tekken Tag Tournament 2
پس از بررسیهای نامکو در ادامه Tekken Hybrid بالاخره آنها به سراغ تکمیل فرآیند توسعه Tekken Tag Tournament 2 براساس بازخوردهای دریافت شده رفتند. همچنان بازی در ابتدا برای آرکیدی با برد Namco System 369 ساخته شد. اما زمان انتشار بازی روی این دستگاه مصادف شد با زلزلهای که در ژاپن رخ داد و همین مسئله از درخشش و سرعت موفقیت آن کاست. Tekken Tag Tournament 2 بزرگترین مجموعه از بازیکنان و مبارزان را در تمام تاریخ فرانچایز تیکن داراست. اولین خبر مربوط به ساخت این بازی در توییتر هارادا منتشر شد. او تیزری در توییترش نوشت:
در ایونت توکیو گیم شو چیزی را معرفی خواهم کرد.
این توییت باعث شد تا شایعات بسیاری شکل بگیرند. برخی از این شایعات به پروژه دیگری که حرف آن مدتها بود گوش به گوش منتقل میشد اشاره داشتند. شایعهای که میگفت قرار است عنوانی به نام Tekken X Street Fighter ساخته شود. برخی دیگر از شایعات هم میگفتند زمان معرفی Tekken 7 رسیده است. اما برخلاف نظر همگان در رویداد یاد شده بازی Tekken Tag Tournament 2 معرفی گردید. همانطور که انتظار هم میرفت پای این بازی پس از توکیو گیم شو یا همان TGS به پای دیگر رویدادهای بزرگ دنیا گیم همچون E3 هم باز شد. تبلیغات مختلفی برای این بازی طراحی شدند. قالب این تبلیغات هم برپایه مفهوم دو نفره و کار تیمی ساخته شده بودند.
Tekken Tag Tournament 2 در نسخههای مختلفی به دست گیمرها رسید. این نسخهها با یکدیگر تفاوتهایی داشتند. این تفاوتها هم صرفا به تنوع لباسها و غیبت برخی کارکترها محدود میشد. نسخههای کنسولی بازی براساس نسخه نامحدود آرکید این عنوان بود. به هر ترتیب Tekken Tag Tournament 2 این بار علاوه بر آرکید برای سه پلتفرم منتشر شد. همانطور که گفتیم نامکو نمیخواست تنها یک پلتفرم را در اختیار داشته باشد و به دنبال گسترش پلتفرمهایش بود. این بار در کنار ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3، نمایندهای از نینتندو هم حضور داشت. بهطور خلاصه باید بگوییم نامکو بازی Tekken Tag Tournament 2 را برای کنسول سونی و مایکروسافت و همچنین نینتندو Wii U منتشر نمود.
همانند روال همیشگی، البته به جز نسخه Hybrid، در این نسخه هم شاهد اضافه شدن 4 شخصیت جدید بودیم. شخصیتهایی که لیست بلند بالای مبارزان تیکن را بلندتر میکردند. لیست شخصیتهای جدید را میتوانید در زیر مطالعه کنید. صادقانه باید گفت، این شخصیتها خیلی هم جدید نبودند. آنها تقریبا همان شخصیتهای قدیمی بودند که قبلا هم در بازی دیده بودیم اما با لباس و ترکیبی جدید. برخی از مبارزان این نسخه صرفا در بخشهای داستانی یا بخصوصی در دسترس بازیکنان بودند.
Jaycee
Sebastian
Slim Bob
Super Combat DX
از سال ۲۰۱۲ محتواهای اضافی و بستههای الحاقی به مرور برای این بازی در دسترس قرار گرفتند. حتی یکی از محتویات بازی که در سال رویداد E3 سال ۲۰۱۲ معرفی شد مربوط به همکاری نامکو و اسنوپ داگ بود. اسنوپ داگ چندین آهنگ برای این بازی ضبط کرده بود و حتی کمی بعدتر هم استیجی تحت عنوان همین بستههای الحاقی با نام اسنوپ داگ به Tekken Tag Tournament 2 اضافه شد. جدای از هرچیز و حاشیه دیگری درنهایت این عنوان توانست تا امتیاز متا ۸۳ را روی ایکس باکس 360 و Wii U بدست آورد.
نسخه پلی استیشن 3 نیز امتیاز متا ۸۲ را کسب کرد. بسیاری از نشریات و رسانههای معتبر گیمینگ تیکن تگ تورنمنت 2 را بهترین بازی فایتینگ سال ۲۰۱۲ شناختند و این افتخارات هم درکنار دیگر جوایز بازی قرار داده شدند. تگ تورنمنت 2 توانست در ماه نخست بیشتر از ۸۴۰ هزار نسخه در اروپا و ژاپن بفروشد و طبق آمارهای اعلام شده در سال ۲۰۱۳ آمار فروش این بازی در جهان به بیشتر از ۱.۵ میلیون نسخه رسید.
Tekken 3D: Prime Edition
تنها کمی بعد از Tag Tournament 2، بندای نامکو با همکاری آریکا (Arika) عنوان دیگری را به صورت انحصاری فقط برای کنسول Nintendo 3DS ساخت و منتشر کرد. Tekken 3D: Prime Edition ابتدا در نمایشگاه E3 معرفی شد. پس از معرفی کوتاه که توسط یک دمو انجام شد، هارادا اعلام کرد که این بازی میتواند با نرخ پخش ۶۰ فریم برثانیه و زمانی که حالت 3D آن روشن است اجرا شود. در سال ۲۰۱۱ تریلر جدید و دیگری از Tekken 3D: Prime Edition به نمایش درآمد. این تریلر جزئیات مختلفی را از جمله تعداد مبارزان این نسخه اعلام کرد. تمام ۴۱ کارکتر Tekken 6 با کمی اصلاح رنگ در Tekken 3D: Prime Edition حضور دارند. در نهایت باید گفت، بازی مورد بحث توانست تا امتیاز متا ۶۴ را از منتقدین دریافت کند. وجود حالت سه بعدی در این عنوان مانند یک تیغ دو لبه عمل کرد و هم از نقاط قوت و هم از نقاط ضعف این بازی بود. Tekken 3D: Prime Edition دومین نسخه فرعی و انحصاری خانواده تیکن برای نینتندو است.
Street Fighter X Tekken
طی رویدادهای مختلفی که برای بازیهای ژانر فایتینگ برگزار میشدند، هارادا و یوشینوری اونو، کارگردان و طراح استریت فایتر، چندین استیج مشترک داشتند. این رفت و آمدها و به عبارتی دیده شدن این دو فرد درکنار یکدیگر نشان میداد که احتمالا قرار است اتفاقی بین این دو فرانچایز رخ دهد. شایعات درحال قدرت گرفتن بودند که درنهایت پس از انتشار Tekken Tag Tournament 2 بالاخره این بازی هم رسما در دسترس گیمرها قرار گرفت. گیمپلی بازی همان مفهوم اصلی سبک فایتینگ را به همراه داشت که حد واسطی بین این دو خانواده بود. مبارزان آن هم ترکیبی از هردو فرانچایز بودند.
البته نه صرفا هردو فرانچایز، بلکه برخی از شخصیتهای کپکام نیز در میان شخصیتهای بازی دیده شدند. امتیاز متا منتقدین به این بازی ۸۳ بود. مدتی و در همان سال ۲۰۱۲ بعد نسخه iOS بازی هم در دسترس قرار گرفت که آن نسخه هم امتیاز ۷۸ را از منتقدین دریافت کرد.
Tekken Revolution
نامکو سال شلوغی را در ۲۰۱۲ پشت سرگذاشت. آنها چندین اثر مختلف را منتشر کردند که مسلما هرکدام چالشهایی داشتند. به هر ترتیب آنها سال ۲۰۱۳ را با یک بازی رایگان، انحصاری و فرعی به نام Tekken Revolution آغاز کردند. این بازی اولین عضو خانواده تیکن است که به صورت رایگان در دسترس قرار گرفت. عنوان یاد شده در ابتدا صرفا به صورت دیجیتالی در دسترس بود. در سال ۲۰۱۷ هم پروند بازی به صورت کامل بسته شد و دیگر برای بازیکنان در دسترس نبود. بازی یاد شده در بخش گیمپلی شباهت زیادی به Tekken Tag Tournament 2 دارد و ۲۹ مبارز هم برای انتخاب بازیکنان در آن دیده میشوند. بازی Tekken Revolution، عنوان رایگان و انحصاری پلی استیشن 3، امتیاز متا ۷۰ را گرفت. براساس اعلام کاتسوهیرو هارادا، بازی یاد شده بیشتر از ۲ میلیون بار دانلود شده است.
Tekken 7
و اما بالاخره پس از کلی شایعه، مدت زمان نسبتا زیادی سکوت و کلی عنوان فرعی Tekken 7 معرفی و به مرحله انتشار رسید. نسخه کنسولی در سال ۲۰۱۷ و نسخه آرکید در سال ۲۰۱۵. موتور آنریل انجین که مدتها بود به وسیله آن نسخههای قدیمیتر این فرانچایز و البته دیگر بازیهای فایتینگ ساخته میشدند برای هفتمین عضو اصلی خانواده تیکن مورد استفاده قرار گرفت. تیم کارگردانی هم با رهبری هارادا بزرگتر از همیشه حضور داشتند تا خودشان را برای حضوری قدرتمند در نسل هشتم آماده کنند. مثل همیشه اول بازی روی آرکید ساخته و منتشر شد. این بار برد آرکید مورد استفاده Namco System ES3 بود. کمی بعدتر هم بازی با ظاهر فوقالعاده جذاب و بروزش به کنسولها و رایانههای شخصی آمد. Tekken 7 دومین نسخه از فرانچایز تیکن بود که برای رایانههای شخصی هم منتشر گردید.
لیست بزرگ شخصیتها در این نسخه هم همچنان بزرگتر شد تا دوباره این سری بتواند به دوران اوج خودش بازگردد. ۱۸ کارکتر جدید در لیست مبارزان این بازی بودند. مثل تمامی قسمتها در این بخش هم، در قسمت پایین میتوانید لیست مبارزان جدید را ببینید و همچنان هم ناگفته نماند که مثل همیشه برخی از این شخصیتها کاملا جدید نیستند و به عبارت بهتر با ظاهری جدید به بازی اضافه شدند. نکته قابل تامل دیگردرمورد این شخصیتها این است که تعدادی از آنها کارکترهایی هستند که ما آنها را در دیگر بازیها و مجموعههای محبوب دیدیم. شخصیتهایی چون ناکتیس، آکوما و یا نیگان که به ترتیب از بازیهای Streer Fighter، Final Fantasy XV و سری واکینگ دد هستند. برخلاف انتظار که بسیاری فکر میکردند این شخصیتها نباید خیلی در روند داستان و روایت بازی موثر باشند، باید بگوییم اینطور نیست و حتی آکوما به نوعی یکی از عناصر اصلی Tekken 7 به حساب میآید. کارکترهایی هم چون Lidia Sobieska طی بروزرسانی به مبارزان بازی اضافه شدند:
Akuma
Claudio Serafino
Fahkumram
Muay Thai
Geese Howard
Gigas
Jack-7
Josie Rizal
Katarina Alves
Kazumi Mishima و Devil Kazumi
(دوران کودکی) Kazuya
Kunimitsu 2
Leroy Smith
Lidia Sobieska
Lucky Chloe
Master Raven
Negan
Noctis Lucis Caelum
Shaheen
باتوجه به اینکه Tekken 7 آخرین نسخه منتشر شده از بازی است و قطعا اطلاعات زیادی درمورد داستان و دیگر جزئیات آن دارید، این بخش را با نظر منتقدین، جوایز و آمار فروش بازی به پایان میرسانیم. نسخه رایانههای شخصی و پلی استیشن 4 امتیاز متا ۸۲ را گرفت و نسخه ایکس باکس وان نیز امتیاز متا ۸۱ را بدست آورد. رسانههای معتبر و مختلفی چون IGN از Tekken 7 به عنوان بهترین بازی فایتینگ و بهترین بازی چند نفره یاد کردند. همچنین در رویداد گیم اواردز ۲۰۱۷ بازی مورد بحث نامزد جایگاه بهترین بازی فایتینگ سال شد. از نظر آمار فروش هم Tekken 7 خارقالعاده عمل کرد.
با گذشت ۱۹ سال از اولین انتشار این بازی و پس از Tekken 3، نسخه هفتم اصلی خانواده توانست تا رکوردها را حسابی جابهجا کند. جدای از قرار گرفتن در جایگاه نخست پرفروشترینهای بریتانیا درهمان یک ماه اول انتشار، Tekken 7 توانست تا بیشتر از ۹ میلیون نسخه فروش داشته باشد. فروش این بازی همچنان ادامه دارد و انتظار میرود این رقم کمی بزرگتر هم بشود. این آخرین ایستگاه فرانچایز تیکن در نسخههای اصلی بود. بستههای الحاقی و بروزرسانیهای مختلفی برای این عنوان منتشر شدند. از معروفترین و مهمترین آنها میتوانیم به Galaga: TEKKEN Edition و Tekken 7: Fated Retribution اشاره داشته باشیم.
Pokkén Tournament
در همان سال انتشار Tekken 7 عنوان انحصاری دیگری برای نینتندو توسط نامکو ساخته و منتشر شد با نام Pokkén Tournament. درواقع این بازی قرار بود ترکیبی از دو بازی Tekken و Pokemon باشد. به همین دلیل هم نام Pokkén برای انتخاب شد. اولین بار این بازی در رویدادی به نام Pokémon Game Show و در ژاپن معرفی گردید. بازی برای دو پلتفرم نینتندو، یعنی Wii U و نینتندو سوئیچ در دسترس قرار گرفت. نسخه سوئیچ این بازی با نام Pokkén Tournament DX در دسترس قرار گرفت.
Tekken Mobile
و درنهایت به عنوان آخرین بازی این فرانچایز باید بازی Tekken Mobile را به شما معرفی کنیم. این عنوان در سال ۲۰۱۸ برای پلتفرمهای اندروید و IOS در دسترس قرار گرفت. شخصیتهای موجود در بازی همان همیشگیها و قالبا از هفتمین نسخه اصلی فرانچایز تیکن بودند. البته با لباسهایی گاها محدود. در سال ۲۰۱۹ سرورهای مربوط به این بازی توسط نامکو برای همیشه خاموش شد. دلیل خاموش شدن سرورها و توقف انتشار بازی، واکنشهای منفی مخاطبان به دلیل بدقولی و قیمت بالا بازی اعلام شد. پیش از انتشار قرار بود کارکتر دختری با سبک تکواندو به بازی اضافه شود. اما این اتفاق نیفتاد. با اینکه این شخصیت اسمی ندارد هواداران آن را Shuwawei نامیدند و در لیست شخصیتهای تیکن هم با نام Taekwondo Girl قرار گرفت.
در پایان این مقاله بلند بالا و طولانی باید بگویم بازی جدید تیکن تحت عنوان Tekken 8 چند روزی است که معرفی شده و در سالهای آینده عرضه میشود. امیدواریم که عنوانی شایسته تقدیر و درخشان را تجربه کنیم.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
جون هرکی دوست دارین بیاین بگین تیکن اشتباهه تکن درسته
من که تقریبا اکثر نسخه ها رو بازی کردم بنظرم تنها مشکل تیکن نبود یک خط داستانی خوب برای کارکتر ها هست و اکثرا دوخط داستان دارند
در این بین جین کازاما از همه قوی تره تو داستان ولی تو خود بازی انصافا زیاد قوی نیست کسی که اوگر و ازازل رو کشته باید خیلی قوی تر میبود
من که همه سری هاش رو انجام دادم میتوانم بگم که ۳ بهترینه زیرا نسخه ۳ اولین نسخه رود که رو پلی استیشن ۱ بازی کردم و حالا هم بازی میکنم
دم ویجیاتو گرم! خیلی وقت بود منتظر یه مقاله کامل برای تیکن بودم.
اما خوب چیزی که مهمه، اینه که هنوز کاراکتر Jun Kazama حضور پررنگی در ادامه داستان تیکن نداشته و سرنوشتش هم کلا مجهوله.(اوگر اون رو کشت یا تسخیر کرد) و خوب عجیب بود که علی رغم شخصیت اخلاقی ای که داشته، در تکن تگ ۱و ۲ بعنوان باس فایت با ظاهر منفی حضور داشت.
???
تيكن سه خدا بود نميشد كه روزي بازيش نكنم راستي سريال تيكن هم اومده بود چرا نقدش نكردين ؟
مطلب کامل و جالبی بود خسته نباشید
درود. مخلصم.
تیکن ۳ عشقه???