به مناسبت ۳۵ سالگی استریت فایتر و تاثیری که بر ژانر مبارزهای گذاشت
در این مقاله از ویجیاتو به مناسبت ۳۵ سالگی استریت فایتر به بررسی تاریخچه و ویژگیهای نسخه ششم آن پرداختهایم که در سال ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد.
۸ شهریور سی و پنجمین سالگرد ورود یکی از تاثیرگذارترین بازیهای مبارزهای به صنعت ویدئوگیم بود. استریت فایتر که زمانی به عنوان یک مبارزه مبتنی بر کونگ فو و با تمرکز بر باسفایتها طراحی شده بود، رفته رفته به یکی از عناوین تاثیرگذار ژانر مبارزهای بدل گشت تا جایی که امروز به جرات میتوان هر بازی دو بعدی مبارزهای را به نوعی متاثر از استریت فایتر دانست. جالب است بدانید افرادی از تیم توسعه استریت فایتر، بعدها نقش پررنگی در تولید بازیهای مبارزهای آتی ایفا نمودند.
Street Fighter 6 که قرار است سال ۲۰۲۳ برای PS5 و Xbox Series منتشر شود، به نوعی پاسخی به انتقادات طرفداران از نسخه پنجم این فرنچایز است. نسخه ششم قصد دارد اشتباهات استریت فایتر ۵ را تکرار نکند و عناصر موفق نسخههای پیشین را در دستور کار خود قرار دهد. بیشک تجربه 35 ساله استریت فایتر ما را به موفقیت نسخه ششم آن امیدوار کرده است. در این مقاله از ویجیاتو قصد داریم به بررسی تاثیراتی که فرنچایز استریت فایتر بر ژانر مبارزهای گذاشته است بپردازیم؛ با ما همراه باشید.
ژانر مبارزهای اساسا با استریت فایتر آغاز شد
همه چیز با Street Fighter 1 شروع شد؛ دو مبارز عضلانی که با مشت و لگد و هر آنچه از دستشان برمیآمد به جان هم میافتادند. البته استریت فایتر ۱ ایده مبارزه تن به تن را چنان بد و پر از ایراد انجام داد که سازندگان مجبور شدند در سال ۱۹۹۱ نسخه دوم را روانه بازار کنند. عرضه نسخه دوم، شروع طوفان ژانر مبارزهای بود و متاثر از آن، بازیهایی چون Mortal Kombat و The King of Fighters پا به عرصه گذاشتند.
استریت فایتر ۲ آنقدر خوب بود که همه مطمئن بودند کپکام در صدد تولید نسخههای بعدی است. Ultra Street Fighter 2: The Final Challengers پس از مدت کوتاهی برای نینتندو سوییچ عرضه شد که بعدا به همراه Super Smash Bros. Ultimate، هر دو به فروش هرچه بیشتر بازیهای مبارزهای کمک کردند.
کپکام همزمان سعی داشت فرنچایز استریت فایتر را چه در گیمپلی و چه به لحاظ بصری بهبود دهد. حاصل تلاشهای کپکام در Street Fighter Alpha یا Street Fighter Zero بروز یافت که صرفا برای بازار ژاپن طراحی شده بود؛ این نسخه روایتی پس از استریت فایتر ۱ بود و داستان نسخه دوم را نیز تکمیل میکرد. استریت فایتر آلفا از هر لحاظ سنگ تمام گذاشت و زمینهساز عرضه نسخههای متعدد بعدی شد. ویژگیهای اختصاصی هر مبارز، حرکات ترکیبی و سبک بصری انیمهای از نسخه آلفا آغاز شدند و نهایتا به عناوین .Capcom Vs رسیدند.
استریت فایتر ژانر مبارزهای را از ورطه نابودی نجات داد
Street Fighter 3 انبوهی از مشکلات مربوط به گیمپلی را یدک میکشید و به علاوه کاراکترهای نسبتا کمی را در خود جای داده بود. متعاقبا استقبال خوبی نیز از آن به عمل نیامد و محبوبیت بازیهای مبارزهای بین سالیان ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ به شدت افت نمود. کپکام با عرضه Street Fighter 4 در سال ۲۰۰۸ ژانر مبارزهای را از ورطه شکست مطلق و نابودی نجات داد؛ تصاویر اصطلاحا ۲.۵ بعدی، انیمیشنهای روان، حرکات ترکیبی و البته تعداد کاراکترهای بیشتر، ژانر مبارزهای را احیا نمود. مطابق انتظار، بازیهای مشابهی چون Mortal Kombat 9 و Tekken Tag Tournament 2 و The King of Fighters 13 سعی کردند موقتا ایدههای اختصاصی خود را کنار بگذارند و از تک تک المانهای استریت فایتر ۴ تقلید کنند.
نسخه پنجم اما مشکلات متعددی داشت که حتی عرضه DLCها نیز برای رفع همه آنها افاقه نکرد؛ بخش آنلاین آن ایراد داشت و برخی از قابلیتهای کاراکترها را هرگز نمیشد بدست آورد. کپکام البته با معرفی Street Fighter 5: Champion Edition مرهمی بر دل هواداران ناامید گذاشت اما طولی نکشید که بازیکنان به مرور به سمت بازیهای جایگزین نظیر Tekken 7 و Guilty Gear Xrd رفتند. میتوان گفت بازیهای مشابه استریت فایتر، شروع موفقیت خود را مدیون نسخه پنجم آن هستند!
اکنون منتظریم ببینیم نسخه ششم چه در چنته دارد؛ تاکنون میدانیم پیشرفتهایی در گیمپلی آن رخ داده و یک بخش ماجراجویی تکنفره نیز به آن اضافه شده است. نسخه ششم نقاط مثبت نسخههای پیشین را به ارث برده: مبارزات کلاسیک را از نسخه سوم، ضربات موسوم به Focus Attacks را از نسخه چهارم و قابلیت V-system را از نسخه پنجم گرفته است. به نظر میرسد همهچیز بر وفق مراد طرفداران خواهد بود!
نظر شما در خصوص Street Fighter 6 چیست؟ آیا قادر است رقبای سرسخت خود را پشت سر بگذارد؟ نسخه محبوب شما از سری استریت فایتر کدام است؟ طرفدار کدام بازی مبارزهای هستید؟ لطفا نظرات خود را با ما و کاربران ویجیاتو به اشتراک بگذارید.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
به نظرم میتونه بترکونه . ایده جهان باز بودنش هم باحاله
استریت فایترم استریت فایترای قدیم ???
کیا بعد دیدن سر تیتر این جمله تو ذهنشون اومد :
"ولی پرچمتونو ما فرو کردیم ...."
نوشتم که:)
مورتال ختاب به استریت فایتر : شما این کارو شروع کردید ولی پرچمتونو ماها فرو کردیم ، مثل آفتاب طلوع کردیم آره حقیقتمون اینه سابزیرو و اسکورپین
کپکام واقعا یکی از تاثیر گذار ترین کمپانی های ویدئو گیمه
ابداع ژانر هک اند اسلش با سری DMC
تاثیر گذاری شدید در ژانر وحشت بقا با سری RE
ابداع ژآنر مبارزه با سری SF
اشاره به سوتیتر: مورتال کامبت : ولی پرچمتونو ماها فرو کردیم:)
تیکن : ت تیکن خالبکوبی شده رو دست تقدیر
با این که خودم از تیکن شروع کردم ولی خیلی وقته جدا ضعیف شده فرانچایزش
بستگی داره
تیکن هیچوقت مثل مورتال خشن و خونین نمیشه ،اگه سلیقه طرف نباشه فکر میکنه بده وگرنه تیکن مسابقات جهانیم داره