ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقالات

یادداشت دبیر: یک بازی در حال ساخت مثل GTA 6 باید چه شکلی باشد؟

روز گذشته بود که یک هکر در فروم‌های GTA نزدیک به یک ساعت از کلیپ‌های پری آلفای بازی GTA 6 را منتشر کرد و کامیونیتی گیم را به یک تکاپوی جدی انداخت. حالا سوال اصلی ...

مسعود تیموری
نوشته شده توسط مسعود تیموری | ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۹

روز گذشته بود که یک هکر در فروم‌های GTA نزدیک به یک ساعت از کلیپ‌های پری آلفای بازی GTA 6 را منتشر کرد و کامیونیتی گیم را به یک تکاپوی جدی انداخت. حالا سوال اصلی به جای این که جی‌تی‌ای ۶ در چه مرحله‌ای از ساخت قرار دارد، این است که بازی چرا این‌قدر با محصول نهایی و پولیش‌شده فاصله دارد؟ اصلا یک بازی در حال ساخت باید چه شکلی باشد؟

لیک‌های شب گذشته به دو دلیل اهمیت بالایی دارند. اول از همه این که قبح شرکت بزرگ و مخفی‌کاری مثل راکستار که NDAهای به شدت سنگین و طولانی‌مدتی را با کارمندهایش امضا می‌کند را ریخت و نشان داد که عصر ارتباطات، نه فقط گیمزکام، سامر گیم فست و اساسینز کرید، بلکه هکرها را به رگ گردن یکی از غول‌های بازی‌سازی دنیا هم نزدیک‌تر از همیشه کرده است. نفوذ رسانه‌ای اینسایدرها و البته ارتباط آن‌ها با ژورنالیست‌ها آن‌قدر زیاد شده که کمتر از ۲ ماه پس از لیک شدن حجم زیادی از اطلاعات توسط منبع جیسن شرایر از رسانه بلومبرگ، حالا این کلیپ‌ها بخش مهمی از اطلاعات لورفته را غیرمستقیم تایید می‌کنند.

اما دلیل دوم به نظر من چیزی جز غیرعادی بودن این کلیپ‌ها برای عموم مردم نیست. راستش را بخواهید، منظورم از عموم مردم شامل خودم هم می‌شود. مگر چند بار پیش می‌آید که یک نفر که کاری به جز برنامه‌نویسی و سیستم دیزاین دارد، حالا بخواهد کلیپ‌های in-engine یکی از بزرگترین و مخفی‌ترین بازی‌های مورد انتظار دنیا را ببیند؟ حجم اطلاعاتی که این ۹۰ کلیپ لو می‌دهند شاید خیلی زیاد نباشد، اما ما شاهد حدودا ۵۰ دقیقه فوتیج خام از بازی ناقص و در حال ساختی هستیم که خیلی از بخش‌های آن به خوبی کار می‌کنند. با این حال حتی نمی‌توانیم ثابت کنیم که این کلیپ‌ها برای چه سالی هستند یا این که GTA 6 با انتشار چقدر فاصله دارد.

نظر غیرمحبوب من درباره چنین فرمی از درز اطلاعات، این است که خیلی از مخاطب‌ها حالا می‌توانند واقعیت پشت بازی‌های محبوبشان را ببینند. از آن جایی که لیک GTA 6 به جز تعدادی از شایعات چند ماه اخیر، چیز زیادی را از داستان لو نمی‌دهد، حالا فرصت خوبی است تا همه ساز و کار بازی‌سازی را از نزدیک تماشا کنند. فرقی ندارد که بازی لورفته GTA 6 است، یک لیک بزرگ از لست آو آس 2 است یا حتی مشخصات یک کنسول ۳۰۰ دلاری که مایکروسافت ماه‌ها برای آن برنامه‌ریزی کرده بود. لیک شدن بازی‌ها با فیلم‌ها و سریال‌ها خیلی فرق می‌کند و عواقب آن می‌تواند غیرقابل جبران باشد. در تصویر پایین روند معمولی که اکثر بازی‌های بزرگ طی می‌کنند تا به مرحله انتشار برسند را با هم می‌بینیم:

تقریبا هر شغلی که در ساخت مستقیم یک بازی تاثیر دارد، یکی از زیرمجموعه‌های دیزاین، برنامه‌نویسی و آرت است - منبع: Video Game Production

بخشی که ما با آن کار داریم، دقیقا باکس‌های سبز و تعدادی از باکس‌های آبی مثل Gameplay Designer و System Designer و ... است. کلیپ‌های لورفته با بخش‌های دیگر عموما کاری ندارند. تقریبا هر شغلی که در ساخت مستقیم یک بازی تاثیر دارد، یکی از زیرمجموعه‌های دیزاین، برنامه‌نویسی و آرت است که در تصویر می‌بینیم.

باکس‌های قرمز، همان قسمت‌هایی هستند که کلیپ‌های لورفته از GTA 6 هیچ چیزی از آن را به نمایش نمی‌گذارند. کیفیت مدل‌های شخصیت‌ها، بافت‌های محیطی، نورپردازی، صداپیشگی، موسیقی و حتی صداگذاری، همگی جزو بخش‌هایی هستند که بیشترین خلاقیت هر بازی مربوط به آن‌هاست و GTA 6 در این کلیپ‌ها، هیچ نشان خاصی از کارگردانی هنری یا بحث خلاقیت ندارد. تنها چیزی که از این کلیپ‌ها می‌توان برداشت کرد، بخشی از طراحی سیستم‌های بازی و البته برنامه‌نویسی آن است. بدنه‌ی اصلی هر بازی‌ای که تا امروز بازی کرده‌اید را هم همین قسمت تشکیل داده و عملا روی چیز دیگری سوار نیست.

بنابراین آیا می‌توان گفت که GTA 6 در بحث دیزاین و برنامه‌نویسی پخته شده؟ هم بله و هم نه. چیزی که از بازی‌سازی راکستار می‌شناسیم، نشان می‌دهد که هیچوقت برای دقت به کوچکترین جزئیات تردد نمی‌کند و بازی حتی اگر خیلی جلوتر از چیزی که دیده‌ایم هم باشد، احتمالا با استانداردهای GTA و شرکتی مثل راکستار فاصله دارد. در ادامه، این کلیپ‌ها هیچ کارگردانی خاصی ندارند و در خیلی از آن‌ها حتی نکته‌ی خاصی دیده نمی‌شود که به جزئیات کوچک داخل بازی دامن بزند.

«ساخت ۹۰ درصد اول یه بازی سخت‌تر از ساخت ۹۰ درصد دومشه»

تیم سویینی

واقعیت اینجاست که این کلیپ‌ها زیبا نیستند؛ نه فقط برای GTA 6، بلکه هر بازی دیگری در این مرحله از ساخت قرار نیست زیبایی بصری خاصی داشته باشد و همواره در مراحل آزمون و خطاست. با این که مردم خیلی اوقات دوست دارند پشت صحنه فیلم و سریال‌ها را ببینند، اما چنین علاقه‌ای به دیدن پشت صحنه بازی‌ها مخصوصا در چنین مراحلی از ساخت وجود ندارد. علاوه بر این که خیلی از این فوتیج‌ها و اصولا مفهومی به اسم «پری-آلفا» برای جلسات داخلی و خصوصی شرکت‌هاست و عمومی کردن آن‌ها حتی می‌تواند به ضرر شرکت باشد، تمام بازی‌ها در مراحل اولیه ساخت، بیشتر شبیه به فیلم‌های استودیویی هستند. درست مثل بلاک‌باسترهای مارول مثل فیلم آخر اسپایدرمن یا دکتر استرنج، بازی‌هایی مثل GTA 6 در این مرحله از ساخت هنوز یک شکل خام دارند و طبیعی است که هیچ اثری از خلاقیت یا زیبایی در آن دیده نمی‌شود. هر چیزی که باعث می‌شود تا این سیستم‌ها درست در کنار هم کار کنند و یک بازی آن هم با کیفیت راکستار و پولیش‌شده منتشر شود، متکی به بخش آرت و تمام بخش‌های خارجی مثل کار VFX آرتیست‌ها، بخش نورپردازی و … است.

درست مثل بلاک‌باسترهای مارول مثل فیلم آخر اسپایدرمن یا دکتر استرنج، بازی‌هایی مثل GTA 6 در این مرحله از ساخت هنوز یک شکل خام دارند

این رویه به نظر من هیچوقت عادی‌سازی نمی‌شود چرا که لیک شدن بازی‌ای در ابعاد GTA 6 آن هم به این شکل، ضررها و خسارت‌های بزرگی را به همراه دارد که حتی از دید خود بازی‌سازهای دخیل در پروژه قابل اندازه‌گیری نیست و عملا در هیچ مقیاسی نمی‌توان آن را با لیک‌های دیگر مقایسه کرد. لیک شدن بازی‌های در دست ساخت، مخصوصا وقتی که هیچ چیزی از آن منتشر نشده، هیچوقت اتفاق جذابی نیست و نمی‌توان آن را یک اتفاق مثبت دانست یا حتی آن را برجسته نشان داد. با این وجود، شاید لیک GTA 6 بتواند کمی مخاطبان را با پروسه‌ی سخت، طولانی و طاقت‌فرسایی که پروژه‌های میلیارد دلاری مثل GTA 6 با خود به همراه دارند و روی زندگی هزاران نفر تاثیر می‌گذراند را به عرصه نمایش بگذارد.


جی تی ای ۶ و هر چی ازش لو رفته

تماشا از یوتیوب ویجیاتو پلاس

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • roosevelt
    roosevelt | ۲۹ شهریور ۱۴۰۱

    یادمه میگفتن که gta جدید قراره سال 2019 یا 20 عرضه بشه ولی الان گفتن که احتمالا باید تا چهار سال دیگه صبر کنیم ، و به عنوان کسی که سال ها صبر کرده واقعاً دلم خنک شد
    پن: اگر راستای به جای اینکه اینقدر از gta v شیر دوشی میکر و مستقیم میرفت سراغ gta 6 الان داشتیم gta 6 بازی میکردیم .

  • 3D Club
    3D Club | ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

    مقاله بسیار خوبی بود . در کل بازی ها در مراحل اولیه بسیار خام اند و هنوز آماده نشون دادن نیستند ، gta بعدی هم همین طوره و این هکر کارش اصلا درست نبوده چون نباید زحمت چندین ساله یه استودیو رو به باد برد

  • casinooo.blogfa.com
    casinooo.blogfa.com | ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

    یا کار خودشونه یا دیگه مجبورن یه گیم پلی نشون بدن

مطالب پیشنهادی