ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

چرا Battlefield 2042 به اندازه Battlefield 1 موفق نشد؟

در حال حاضر نزدیک به دو سال از انتشار Battlefield 2042 می‌گذرد. بازی‌ای که به عقیده خیلی از افراد بی‌کیفیت‌ترین عنوان تاریخ استودیو دایس (DICE) است. اما اگر کمی به قبل از انتشار این بازی ...

امیرحسین وفاراد
نوشته شده توسط امیرحسین وفاراد | ۴ مهر ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۵

در حال حاضر نزدیک به دو سال از انتشار Battlefield 2042 می‌گذرد. بازی‌ای که به عقیده خیلی از افراد بی‌کیفیت‌ترین عنوان تاریخ استودیو دایس (DICE) است. اما اگر کمی به قبل از انتشار این بازی نگاه کنیم، می‌بینیم که همین دایس با بازی Battlefield 1 در دنیای بازی‌های شوتر یک انقلاب به پا کرد. اما Battlefield 1 حدودا ۵ سال قبل از 2042 منتشر شد. معمولا توسعه‌دهنده‌ها و ناشرها از تجربه انتشار یک بازی درس می‌گیرند و اشتباهاتشان را کمتر و بازی را بهتر می‌کنند. پس چرا دایس در طول این پنج سال نه تنها درسی نگرفت بلکه حتی پسرفت هم کرد؟

الان شکست بازی Battlefield 2042 به قدری سنگین است که بازیکنان آن از بازی‌های قدیمی‌تر همین استودیو مثل Battlefield 4، که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، هم کمتر است. حدودا یک سال پس از انتشار این بازی، شایعاتی وجود داشت که EA در نظر دارد بازی را مجانی کند. ولی از همان موقع مشخص بود که همچین اتفاقی نخواهد افتاد چون وقتی شما یک بازی به این گرانی را به تعداد زیادی از مردم می‌فروشید، دیگر نمی‌توانید موقع ناراضی بودنشان آن را مجانی کنید. پس آن همه پول چه می‌‌شود؟ همچین تصمیمی هم استودیو دایس و هم EA را با خاک یکسان می‌کرد، اگر همین الان هم نشده باشد البته.

دلیل نابودی Battlefield 2042 فقط یکی دوتا نیست. چندین و چند اتفاق دست به دست هم دادند تا این بازی هرگز به پتانسیلی که برخی افراد در آن می‌دیدند، نرسد. با ویجیاتو همراه باشید تا با هم ببینیم که چرا Battlefield 2042 هرگز به خوبی Battlefield 1 نشد.

عامل تازگی


یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت زیاد بتلفیلد 1 جدید بودنش بود. این عامل را در فیلم‌ها، سریال‌ها، کتاب‌ها و خیلی چیزهای دیگر وجود دارد. وقتی که یک تفکر جدیدی خلق می‌شود که هم هیجان‌انگیز است و هم جلوه زیبایی دارد، مخاطب را به خوبی جذب خودش می‌کند. همچین موضوعی در بتلفیلد 1 هم بود.

دایس برای این بازی سنگ تمام گذاشت. سیستم نبرد در این نسخه به شدت تغییر کرد و دیگر طبیعی بودن بتلفیلدها فقط در اسم نبود. بازی دارک بود و در حین بازی کردن دائم صدای انفجار خمپاره‌ها و توپ‌ها گوش را کر می‌کرد. شما مثل یک سرباز واقعی از صدای نزدیک شدن یک هواپیما واقعا احساس وحشت می‌کردید چون می‌دانستید که این هواپیما‌های جنگی چقدر مرگ‌بار هستند. دقیقا مثل یک سرباز در دوران جنگ جهانی اول مجبور بودید که در یک سنگر برای مدت‌ها مخفی شوید تا شاید گلوله‌ای بهتان برخورد نکند. نقشه بازی بزرگ بود، ولی نه به قدری که تعادل قدرت بازی را بهم بزند. انگار که همه چیز مثل یک سیستم اتوماتیک به درستی کار می‌کرد. ولی در بتلفیلد 2042 همه چیز خراب شد.

اما نکته اینجاست. بتلفیلد 2042 هم همچین ویژگی‌هایی را در خودش جای کرده بود. اما دلیل خسته کننده بودنش این است که هر چقدر هم نوآوری‌های بتلفیلد 1 جذاب بودند ما خود آن نوآوری‌ها را دوست داشتیم، نه نتیجه‌ای که داشتند را. درست است که از انتشار اولین بتلفیلد در سال ۲۰۰۲ تا بتلفیلد ۴ در سال ۲۰۱۳ بازی خیلی ثبات داشت و دچار تغییر زیادی نمی‌شد، اما این داستان پس از سال ۲۰۱۶ و با انشتار بتلفیلد ۱ کاملا تغییر کرد. بازیکن‌ها دیگر تشنه نوآوری‌های دایس و EA شدند. این استودیوها با کپی کردن گیم‌پلی Battlefield 1 برای دو بازی بعدیشان فکر کردند که دارند از یک فرمول طلایی استفاده می‌کنند. اما در حقیقت ما عاشق نوآوری Battlefield 1 بودیم. این اولین اشتباه دایس بود.

مطلب پیشنهادی
آخرالزمان هسته‌ای با خشونت خونین
معرفی و نقد و بررسی سریال Fallout (فال‌آوت)

قربانی کردن گیم‌پلی به خاطر آمار


یک بازی شوتر تیمی باید چند ویژگی داشته باشد. ویژگی‌هایی که من و شما به عنوان بازیگن و همینطور توسعه‌دهنده‌ها از آن اطلاع دارند. بازی‌های این سبکی همیشه یک مود به نام Deathmatch را داشته‌اند. همیشه. ولی در Battlefield 2042 این مود بازی وجود نداشت. چرا؟ چون از بازی زیادی جلو بودند. دقیقا همین‌قدر خنده‌دار.

با توجه به حرف‌های استودیو دایس، به دلیل اینکه از محدودیت زمانی‌ای که EA برایشان تعیین کرده بود خیلی جلو بودند توانستد بازی را از خیلی جهات دیگر بهتر کنند. این روند به قدری موفقیت‌آمیز بود (یا حداقل خودشان فکر می‌کردند که هست)، که دیگر هیچ نیاز به وجود یک مود Deathmatch در بازی وجود نداشت.

در بازی‌های بتلفیلد، حداقل از بتلفیلد 1 به بعد، مجبوب‌ترین قسمت‌های بازی Conquest و Operation بود. با پرطرفدار شدن سبک بتل رویال یک قسمت جدید دیگر هم به نام Hazard Zone به بازی اضافه شد که خیلی هم موفق نبود ولی خب دایس دوست داشت که شانسش را در این موج بتل رویال امتحان کند. با حذف کردن یکی دو قسمت جالب از بازی، دایس خیال کرد که کسی دلش برای آن‌ها تنگ نخواهد شد. به هر حال اکثریت، بقیه قسمت‌های بازی را دوست داشتند. ولی با همین کار، یک گلوله دیگر بر پیکر بی‌جان آینده بتلفیلد 2042 زد.

از طرف دیگر در Battlefield 1 تمامی چیزهایی که ما از یک بازی شوتر انتظار داشتیم، وجود داشت. تمامی مودهای بازی در این نسخه از بتلفیلد به نحو احسن اجرا می‌شدند و همیشه هم پر از بازیکن بودند. اینکه چرا به خاطر محبوبیت یک قسمت از بازی، قسمت دیگری را از بازی حذف کرد را واقعا نمی‌دانم. شاید واقعا فکر می‌کردند که به آن نیازی نیست.

زیبایی در عین سادگی


اضافه کردن جزئیات کوچک به یک بازی همیشه برای مخاطب یک امر جذاب بوده. ولی زیاده‌روی در این زمینه بیشتر از هیچ کاری نکردن مخرب است. به طور مثال به بازی DayZ نگاه کنید. این بازی واقعا یک بازی فوق‌العاده است و طرفدارهای ثابت بسیار زیادی دارد، اما خیلی جزئیات دارد. این جزئیات در نگاه اول شاید به نظر جالب برسند ولی در طولانی مدت خسته کننده می‌شود.

داستان Battlefield 2042 هم همین است. دایس در این بازی سعی کرد که تا جایی که می‌تواند به بازی جزئیات اضافه کند. جزئیاتی که مشابه آن را در Battlefield 1 به شکل ماسک گاز می‌دیدیم. خیلی جالب بود و واقعا یک نوآوری بی‌همتا از سمت دایس بود. این مورد در گیم‌پلی بازی به شدت دیده می‌شد ولی به اندازه‌ای نبود که بازی را حول خودش بچرخاند. بازی Battlefield 1 جزئیات ریز و درشت زیادی داشت ولی نه به اندازه‌ای که باعث شوند خود بازی کمتر دیده شود. اما در Battlefield 2042 به قدری حجم این جزئیات را زیاد کردند که بازیکن دیگر یادش می‌رفت که لذت ببرد.

بله درست است، عوض کردن قسمت‌های مختلف اسلحه در دستتان و در حین بازی خیلی جالب است. وجود گردباد به صورت رندوم در بازی هم همینطور. این‌ها همه ویژگی‌های مثبتی برای بازی هستند ولی وقتی همین ویژگی‌های کوچک تبدیل به کل بازی می‌شوند، بازی دیگر برای کسی جذاب نخواهد بود.

تمامی مسائلی که در این قسمت گفته شد تماما نسبی و سلیقه‌ای هستند. شاید شخص یا اشخاصی وجود داشته باشند که از همچین چیزی لذت ببرند. اما توجه کنید که بازی‌های پرطرفدار، مثل مجموعه بتلفیلد، که توسط مخاطبان بسیار زیادی خریداری می‌شوند همیشه طبق میل و سلیقه اکثریت ساخته می‌شوند، نه اقلیت.

توازن یا عدم توازن در بازی


منظور از توازن در اینجا یک لفظ است که در بازی‌ها از آن استفاده می‌شود به نام بالانس (Balance) که به معنا مساوی بودن دو تیم است. یعنی چی؟ یعنی اگر یک تیم تفنگ بهتری دارد، تیم دیگر تعداد بیشتری دارد. اگر یک تیم سرعت بیشتری دارد، تیم دیگر موقعیت تدافعی بهتری دارد. مشابه آن در بازی‌های بتلفیلد هم وجود دارد. به طور مثال در Battlefield V در یکی از بازی‌ها یک تیم به تانک دسترسی داشت ولی تیم دیگر تانک نداشت و به جای آن توپ‌های ضد تانک داشت.

اگر Battlefield 1 را بازی کنید قطعا می‌بینید که به عنوان یک اسنایپر بازی کردن چقدر سخت است. باید یک گوشه‌ای را پیدا کنید که بقیه به سادگی نتوانند شما را بزنند. حتما باید حواستان باشد که اطرافتان پر از سربازهای خودی است و کسی از دشمنان دستش بهتان نمی‌رسد. حتی تعدادی وسیله هم خواهید داشت تا به کمک آن‌ها اسنایپرهای حریف را گول بزنید. واقعی، جالب و شدیدا سخت است. همین چند مرحله کاری کرد که بازی کردن به عنوان یک تک‌تیرانداز در Battlefield 1، برخلاف خیلی از بازی‌های شوتر دیگر، صرفا قوی بودن و با یک تیر کشتن نباشد. دایس در این بازی کاری کرد که یکی از قوی‌ترین سربازها در تمامی بازی‌های شوتر نیاز به مهارت داشته باشد، نه فقط یک تفنگ قوی. و بعد Battlefield 2042 منتشر شد.

وقتی که توسعه‌دهنده‌ها در دایس این بازی را می‌ساختند، انگار که اصلا توجهی به سیستم توازن و بالانس آن نداشتند. نقشه بازی بسیار بزرگ‌تر و وسیع‌تر شد که در نتیجه آن میزان فضای بازی که در بازی وجود داشت هم بیشتر شد. محصولی که از جمع کردن تمامی این‌ها برداشت شد این بود که اسنایپرها در یک گوشه‌ای از نقشه قایم می‌شدند که هیچکسی به آن‌ها دید نداشت و از آن جا همه را می‌زدند. افرادی در بازی پیدا شدند که سرعت تعمیر کردن تانک آن‌ها از سرعت آسیب رسیدن به خود تانک بیشتر بود. از این مثال‌ها واقعا زیاد است. هیچ بخشی از بازی توازن و بالانسی ندارد. همچین چیزی در بازی، بازیکن‌ را خسته نمی‌کند، عصبانی می‌کند.

کورسوی امید یا تاریکی مطلق؟


تا به اینجای کار چند مورد از دلایل شکست سنگین Battlefield 2042 را گفتیم ولی یک سوال بدون پاسخ باقی ماند. آیا هنوز امیدی به این بازی هست؟ در جواب باید گفت که هم آره و هم نه. حدودا یک سال پیش یک سری شایعات به وجود آمد که EA به طور کامل Battlefield 2042 را رها کرده و روی یک پروژه دیگر کار می‌کند. اما خود EA به صورت رسمی این شایعات را رد کرد. درست است که EA در حال کار روی یک نسخه بتلفیلد دیگر است اما این به معنا رها شدن 2042 نیست. هنوز هم برای این بازی آپدیت می‌آید و حتی EA تعداد قابل توجی از کارکنان دایس را اخراج و جایگزین کرد.

این اقدام EA به طور واضح نشان می‌دهد که این استودیو هنوز هم به طور کامل تسلیم نشده و برای Battlefield 2042 برنامه دارد. حتی فصل جدید این بازی هم اخیرا منتشر شده و تا حدودی موفقیت‌‌آمیز عمل کرده، البته نسبت به استاندارد‌های خود بازی Battlefield 2042 و نه کل مجموعه بتلفیلد. اما با توجه به این مسئله که EA در حال کار روی یک بتلفیلد جدید است خودش یک سری سوال ایجاد می‌کند که آیا واقعا تغییر بزرگی را در Battlefield 2042 خواهیم دید یا نه؟

هیچ بازی‌ای از همان ابتدا خوب نیست. البته چند مورد استثنا وجود دارد. خب پس اکثر بازی‌ها از همان ابتدا خوب نیستند و صرفا پس از چندین آپدیت، مشکلاتشان برطرف می‌شود. حتی خود Battlefield 1 که یکی از بهترین عناوین تاریخ EA بود هم در اوایل مثل الان خوب نبود. با نوآوری بزرگ، دردسر بزرگ هم می‌آید. دایس برای Battlefield 1 خیلی زحمت کشید و واقعا یک شاهکار منتشر کرد. تمامی طرفداران EA و مجموعه بتلفیلد دوست دارند که هم این بازی درست شود و به مسیر بقیه بتلفیلدها برگردد و هم این استودیو دوباره راهش را به دوران اوجش پیدا کند.

شروعی جدید با فصلی تازه


هم EA و هم استودیو دایس به دنبال شروعی تازه هستند. شهرت EA به خاطر جریانات حول Battlefront 2 تقریبا نابود شد و با وقایع سال اول Battlefield 2042 دیگر چیزی ازش باقی نماند. شاید EA به همچین چیزی نیاز داشت. شاید زیادی به خودش و کارهایش مغرور شده بود و نیاز داشت که حداقل یک بار آتش بگیرد. اما سوال این است که آیا پس از همچین آتش‌سوزی‌ای، خاکستر EA روی زمین باقی می‌ماند و یا از میان این حجم خاکستر مثل یک ققنوس برمی‌خیزد؟

در فصل جدید Battlefield 2042، بازی دچار تغییرات بسیاری شده است. مثل اینکه توسعه‌دهنده‌ها در دایس بالاخره حرف طرفداران ناراضی را شنیدند. در این آپدیت هم نقشه‌های جدید اضافه شده و هم نقشه‌های قدیمی‌تر را بازسازی کردند تا بتوان با اسنایپرهای بازی بهتر مقابله کرد. ماشین‌های نظامی جدیدی هم در بازی اضافه کردند تا یک مقدار تجربه خوب را جایگزین تجربه‌های بد قبلی کنند. سلاح‌های جدید و همینطور یک شخصیت جدید هم در فصل دوم وارد بازی شدند.

تمامی این موارد به اضافه یک سری مورد کوچک دیگر قرار است که کاری کنند تا بازیکن‌ها دیگر احساس نکنند نقشه و محیط بازی بزرگ و خالی است. با شلوغ‌تر شدن بازی دیگر اسنایپرها از یک طرف نقشه، طرف دیگر را نمی‌توانند بزنند. مشکل ماشین‌ها حل شده و بسیاری از باگ‌ها را رفع کردند.

اشتباه نکنید، این بازی هنوز هم با یک بازی خوب فاصله زیادی دارد. شاید هیچ‌وقت به خوبی Battlefield 1 که ۶ سال پیرتر است هم نشود. اما چیزی که مشخص است این است که EA دارد تلاشش را می‌کند تا این فاجعه را جبران کند. اولین قدم بزرگشان در فصل دوم که خوب بود، پس شاید واقعا کورسوی امیدی هنوز وجود دارد. باید صبر کنیم و ببینیم که آیا در ادامه EA می‌تواند این بازی را احیا کند یا که نه.

مطلب پیشنهادی
به کمک نیاز دارید؟ این مقاله چاره‌کارتان است
جواب بازی سماور | نگاهی به پاسخ مراحل ۱ تا ۹۹۹ + آپدیت ۱۴۰۳
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • MOHAMMAD12456
    MOHAMMAD12456 | ۶ مهر ۱۴۰۱

    بنظرم یکی از دلایل به موفقیت نرسیدن Battlefield 2042 اینه که EA یه مقدار زیاد فشار اورد رو شرکت سازنده بازی و بنظرم اگه یه مقدار بازی دیرتر منتشر میشد میتونست مثه Battlefield 1 بترکونه و فروش بسیار زیادی داشته باشه

  • emperorpalpatin
    emperorpalpatin | ۶ مهر ۱۴۰۱

    وات هپند عی ای هپند

  • Amin1216
    Amin1216 | ۵ مهر ۱۴۰۱

    بهترین کار این بود که با اپیک همکاری میکرد و یک هفته 2042 رو تو اپیک رایگان میکردن
    تا پلیراش زیادشه

  • avrwashere
    avrwashere | ۵ مهر ۱۴۰۱

    بتل فیلد یک واقعا گیم جالبی بود لذت بردم ۲۰۴۴ رو بازی نکردم ولی همینطوری هم ازش خوشم نمیاد البته بدون بازی کردن نمیتونم قضاوت کنم چون مافیا تو یوتیوب نگاه میکردم خوشم نمیومد ولی الان فن نسخه ۱ و ۲ شدم

  • SOAD2282
    SOAD2282 | ۵ مهر ۱۴۰۱

    از مشکلات باگ و فنی بازی که بگذریم. یکی دیگه از بزرگترین مشکلات این بازی رو میشه به 128 کردن بازی و از بین بردن سیستم کلاس بندی اشاره کرد. وقتی که 128 نفره شد. علاوه بر باگ های گرافیکی و فنی زیادی که به همراه داشت. مپ های بازی رو بیشتر شبیه به مناطق اشوب زده تبدیل کرد تا اینکه بخواد هیجان رو بیشتر کنه. غیر مپ بسیار بزرگ قطبش که عملا صحراست. بقیه مپ ها اینقدر تراکم پلیر توی برخی از قسمت هاش زیادن که عملا تا اسپاون میشی میمیری. که خب این بیشتر آدم رو خسته میکنه تا اینکه بخواد هیجانیش کنه. الان ممکنه بگین که خب تو بازیت خوب نیست. اینو قبول دارم که بازیم خیلی خفن نیست. ولی دیگه مثلا توی همون بتل 4 و 1 و v که انجام میدادم همچین چیزی رو با این شدت نمیبینی. و اینکه به دلیل پلیر زیاد دیگه اون کل کلی که مثلا با یه پلیر حریف میندازی که کی بیشتر اون یکی رو میکشه هم نمیتونی ببینی..... درباره مورد دوم هم این کار باعث شد که عملا هویت کاراکتر ها از بین بره. مثلا فرض کنین کاراکتر casper که ذاتا یه کاراکتر اسنایپره و ظاهر و قابلیتش به اسنایپر میخوره. یهو میاد آر پی جی بر میداره و میفته به جون تانک حریف. همین امر باعث میشه که شما عملا وقتی که یه پلیر حریف رو میبینید. نتونید هیچ تاکتیکی از قبل براش بچینید. چون عملا نمیتونید بفهمید که طرف چه اسلحه و گجت هایی داره. همین آشوب رو بیشتر میکنه.

  • iliya007
    iliya007 | ۵ مهر ۱۴۰۱

    تقریباً همش تقصیر هاورکرافت هاست انقد بخاطر باگاش مسخره‌ش کردن دیگه از چشم افتاد?
    ولی بدون شوخی واقعا کیفیت پایینی داشت

  • aaaa
    aaaa | ۵ مهر ۱۴۰۱

    چون توقع ها بالا رفته و البته بازی ای که فقط مولتیه باید فری باشه.

  • ipoi
    ipoi | ۵ مهر ۱۴۰۱

    طمع،عجله،فشار بیش از حد برای زودتر تحویل دادن اثر
    بلایی که ea هم سر این گیم آورد هم سر استودیو دایس درست مثل ویسرال مرحوم و استودیو های مرحوم ea

    • Bucher
      Bucher | ۵ مهر ۱۴۰۱

      هر ایپی دست عی ای بیوفته نابود میشه
      مثال: دد اسپیس.نید فور اسپید.استار وارز تا حدودی. بتلفیلد.پلنت وی اس زامبی و....
      گیم های دیگه

      • avrwashere
        avrwashere | ۵ مهر ۱۴۰۱

        حق تو ویجیاتو هم گفتن what happend?EA happend ?

        • Bucher
          Bucher | ۵ مهر ۱۴۰۱

          آره دیدمش

      • ipoi
        ipoi | ۵ مهر ۱۴۰۱

        ???

  • Bucher
    Bucher | ۵ مهر ۱۴۰۱

    قیمت بالا، کیفیت پایین"
    کوچیک ترین حرفی که میشه نسبتش زد....

مطالب پیشنهادی