هفته گذشته بود که یک لیک بزرگ توانست حجم زیادی از اطلاعات GTA 6 را در فضای اینترنت پخش کند. واکنشها به این لیکها گسترده و متفاوت بود. با این حال، مهمترین چیزی که گیمرها آن را هدف قرار دادند، گرافیک بازی بود. طوری که انگار اکثر مخاطبها از روند بازیسازی مطلع نیستند و تماشای قسمتهای پشت صحنه از یک بازی برایشان عادی نیست.
پس از این اتفاق، بسیاری از بازیسازها حمایت خود را از شرکت راکستار و تمام بازیسازهایی که روی این بازی مشغول به کار هستند را با پیامهای خود نشان دادند. در ادامه، تعدادی از استودیوها حتی پا را فراتر از اینها گذاشتند و فوتیجهایی از بازیهای قدیمی خود، وقتی که هنوز در مرحله پریآلفا بودند را منتشر کردند تا کاربران متوجه شوند که لیکهای GTA 6 عملا چیزی را از کیفیت بصری بازی نشان نمیدهد.
در ادامه تعدادی از این ویدیوها را با هم میبینیم.
بازی Control از استودیوی رمدی انترنتینمنت
بازی کنترل نه تنها یکی از بهترین بازیهای سال ۲۰۱۹ بود و حتی جایزه بهترین بازی سال را از چند وبسایت معتبر مثل IGN دریافت کرد، بلکه اتفاقا یکی از اولین بازی]هایی بود که فناوری RTX را به خوبی به نمایش گذاشت و البته گرافیک آن تحسین شد. در ادامه اما فوتیجهای ابتدایی بازی احتمالا هیچ کدام از اینها را نباید تایید کند.
بازی Sniper Elite 5 از استودیوی ربلیون
این فوتیج از مرحله Landing Force بازی اسنایپر الیت 5 به خوبی نشان میدهد که گرافیک بازیها یکی از آخرین دغدغههای بازیسازان برای ساخت یک بازی است.
بازی Back 4 Blood از استودیوی ترتل راک
بازی آخر سازندههای Left 4 Dead در مراحل اولیه ساخت، حتی از خود بازیهای Left 4 Dead هم گرافیک قدیمیتری دارد اما بازی نهایی به غایت از این نظر زیباتر بود.
بازی The Last of Us و Uncharted 4 از استودیوی ناتی داگ
در ادامه تصاویری را از بیلد اولیه بازی آنچارتد 4 و لست آو آس میبینیم.
بازی God of War از استودیوی سانتا مانیکا
ریبوت بازی خدای جنگ که سال ۲۰۱۸ منتشر شده بود در مراحل میانی ساخت چیزی شبیه به این ویدیو بوده است.
بازی Halo Infinite از استودیوی 343 اینداستریز
بازی هیلو اینفینیت که یکی از بازیهای به شدت بحثبرانگیز در حال ساخت بود و نقدهای زیادی به گرافیک آن وارد میشد، در مراحل ابتدایی ساخت به این شکل بوده است:
بازی Broken Pieces از استودیوی Elseware Experience
تصویری از یک قسمت ثابت بازی Broken Pieces از سال ۲۰۲۱ تا سال ۲۰۲۲.
بازی Horizon Zero Dawn از استودیوی گوریلا گیمز
بازیهای هورایزن در این سالها جزو پرچمداران استودیوهای پلیاستیشن و از بهترین نمونههای جلوههای بصری در بازیها بودهاند. حالا تصویری از بازی هورایزن زیرو داون را در مراحل ابتدایی ساخت ببینیم:
نظر شما چیه؟
به نظر شما چرا گیمرها با انتشار تصاویر و گیمپلیهای لیکشده از یک بازی در حال ساخت مثل GTA 6، مصحول نهایی را نقد میکنند و به نظرتان یک بازی در حال ساخت، چگونه میتواند خودش را از چنین اتفاقی دور نگه دارد؟
فقط گاد اف وار رو دیده بودم قبلا
شخصا با همون پری الفاشم حال کردم چون اکثرا بقیه گیمارو نگاه کردم پری الفاشون خیلی ضعیف تر بوده کنار همین ویدیو های جی تی ای واقعا جزییات زیادی داشت لباسا خیس میشدن فیزیک لباس سیستم یو ای و اینونتوری دیگه مثل جی تی ای های قدیمی از جیبش صد تا گان در نمیاره مثل رد دد شده ولی خب مدل ها هنوز کامل نشده از جی تی ای ۶ اه ولی واقعا دم راکستار گرم ببین پری الفا این باشه گیم اصلی چی میشه
شایعه هم شده گیم تو ۳d یونیورسه
دمشون گرم . تازه پری آلفای این بازی هم خیلی خفنه
ممنون از مقاله عالی تون ولی استودیو سازنده sniper elite 5 فلیکس اینترکتیو نیست استودیو Rebellion هست
جدا از گرافیک، بازی حتی از لحاظ گیم پلی یا داستان هم خیلی با اون چیزی که منتشر میشه ممکنه تفاوت داشته باشه و ممکنه اصلا ایده هاشون رو عوض کنن، مثلا پشیمون بشن و تصمیم بگیرن از لیبرتی سیتی یا یه شهر دیگه استفاده کنن یا ستینگ یا فیزیک بازی رو عوض کنن.
در کل همیشه نسخه آلفای بازی ها بیشتر است ایده هاست و بخاطر همین هم گرافیک و جزئیات رو میزارن برای آخرین کارها.
خیلی شوکه شدم/:
عجب حرکتی
پس استودیو های بازی سازی در کنار اینکه باهم رقابت میکنن، کرج هم کردن
اول قرار بوده توی هورایزن زیرو داون از سلاح گرم استفاده بشه؟
ممنون مقاله خوبی بود حیف که این چند روز نمیشه بتونم از یوتیوب استفاده کنم بازم ممنون برای اینکه اوقات فراغت مان را با مقاله ها پر میکنید
به نظرم گیمرا بخاطر این ناراحت شدن که گرافیکش شبیه V بود تا یه گرافیک پشت صحنه ایه shader flat شده
فکر کنم این مقاله مسعود به خوبی دغدغه خیلیها بابت گرافیک لیکهای جیتیای رو رفع کنه.