اعضای فرام سافتور: کار در استودیو مثل تجربه Dark Souls است
صحبتهای کارمندان فعلی و سابق استودیو درباره کرانچ
فرام سافتور، توسعهدهنده بازیهای بزرگ و موفقی چون Dark Souls و Elden Ring، در میان گیمرها نام و نشان نیکی دارد؛ با این حال، در پشت پرده گهگاه اتفاقاتی رخ میدهد که آنچنان مطلوب بهنظر نمیرسد.
اخیرا چند تن از کارمندان فعلی و سابق فرام سافتور طی مصاحبهای مفصل با رسانه GamesIndustry.biz از شرایط کاری و فرهنگ حاکم بر استودیو گفتهاند. این افراد که قصد ایجاد دردسر برای خود نداشتند، ترجیح دادهاند نامی از آنها به میان نیاید.
مطلب پیشنهادی:بازی ها باید سخت باشن یا آسون؟ | ویجی کستبازی باید سخت باشه؟تصویری که کارکنان از شرایط استودیو به تصویر کشیدهاند کمی گیجکننده و متناقض بهنظر میرسد؛ اکثر مصاحبهکنندگان زمان کار در استودیو را مثبت قلمداد کردهاند، در حالی که خیلی اوقات مجبور بودهاند ساعات طولانی در ساختمان بمانند و گهگاه حقوق استانداردی هم دریافت نمیکردند. یکی از اعضای فرام سافتور گفت:
کار در استودیو به نوعی پرتنش است. تقلای بسیاری برای انجام درست کارها وجود دارد اما اگر از این مانع و چالش عبور کنید اوضاع بسیار راضیکننده میشود. درست مثل زمانی که یک باس قدرتمند در Dark Souls را شکست دهید.
همچنین، چند منبع دیگر وجود کرانچ نسبی در استودیو را تایید کردهاند. یکی از کارمندان اظهار داشت:
در دوران حیاتی که به عرضه بازیها نزدیک میشویم، من مجبور هستم حدود دو یا سه ماه از ابتدای صبح تا چند ساعت پس از اتمام ساعات کار رسمی کار کنم.
فرام سافتور با انتشار بازی Elden Ring موفقیتی ورای تصور بهدست آورد. تا آگوست ۲۰۲۲، این بازی به فروش فوقالعاده ۱۶.۶ میلیونی در سرتاسر جهان رسید تا با اختلافی فاحش سری Dark Souls، سکیرو و Demon’s Souls را پشت سر بگذارد.
با وجود همه این موارد، یکی از کارمندان استودیو گفت حقوق ماهانه فرام سافتور «کافی نیست». در حالی که پایه حقوق این استودیو چیزی حدود ۲۲۰ هزار ین ژاپن است، بقیه استودیوهای ژاپنی چیزی بین ۲۳۰ و ۷۳۵ هزار ین به کارمندان خود میپردازند. تا امروز هم هیچگونه گزارشی مبنی بر نیت فرام سافتور برای افزایش حقوقها منتشر نشده است.
البته بد نیست اشاره کنیم بحث کم بودن حقوق و شرایط کاری بد در استودیو مسئله جدیدی نیست و اسفند ۱۴۰۰ نیز ویجیاتو گزارشی با همین مضمون منتشر کرده بود.
مطلب پیشنهادی:بررسی بازی Lords of the Fallenاگر دارک سولز ۴ ساخته میشدفرار از زندان توی هیومن فال فلت
برای استدیویی که توی یک نسل ۵ بازی عرضه میکنه قطعا کرانچ هم هست
انتشار این خبر درست زمان گیم آواردز 🙂
حق کارمند های فرام سافتور بیشتر از ایناست مخصوصا با عملکرد امسالشون حتی لایق پاداش هم هستن
تجربه ی دارک سولز که لذت بخشه
اینجور گزارشات از شرایط سخت تولید یک بازی باعث میشه اصلا دلت نخواد اون بازی رو تجربه کنی حتی اگر بازی elden ring باشه
کرانچ تو استودیو ژاپنی اتفاقی نادر و عجیب نیست ؟
می دونی چی مسخرست اینکه از کسی که نون شبتو میده بد بدی
خووب مرد حسابی اگه از شرایط کاریت ناراضی استفا بده فرام سافتور مجبورت نکرده که به زور کار کنی
ظلم پایدار نمی مونه