بهترین بازی هایی که تولیدشان لغو شد
همه ما میدانیم که ساخت بازیهای ویدیویی کار سادهای نیست. تقریبا تمامی بازیهایی که ساخته میشوند با مشکلاتی مواجه میشوند که ما اصلا از آنها خبر نداریم و به خاطر این مشکلات ممکن است که ...
همه ما میدانیم که ساخت بازیهای ویدیویی کار سادهای نیست. تقریبا تمامی بازیهایی که ساخته میشوند با مشکلاتی مواجه میشوند که ما اصلا از آنها خبر نداریم و به خاطر این مشکلات ممکن است که هرگز هم منتشر نشوند. بازیهای زیادی هستند که ساختشان متوقف میشود و هرگز روشنایی روز را نمیبینند؛ اما هدف ما این است که از میان این بازیها بهترین بازی هایی که تولیدشان لغو شد را پیدا کنیم. درست است که ساخت بازیهای ویدیویی یک هنر محسوب میشود (یا حداقل باید بشود)، اما در کنار آن یک منبع درآمد و صنعتی اقتصادی هم هست. به همین دلیل، جدا از هر صفتی، استودیوهای ساخت بازی باید سوددهی هم داشته باشند. گاهی اوقات منتشر کنندههای بازیهای ویدیویی تصمیم میگیرند که به جای تزریق پول بیشتر به یک بازیای که قرار نیست سود خاصی داشته باشد، ساخت آن را متوقف کنند.
البته این تمامی ماجرا نیست. گاهی اوقات پیش میآید که استودیو توسعهدهنده و منتشر کننده با هم در ساخت بازی هماهنگ نیستند و نظرات متفاوتی دارند. اختلافات ایجاد شده بین این دو شرکت ممکن است که در نهایت منجر به قطع همکاری و لغو شدن ساخت بازی شود. منظورم از این حرفها این است که انتشار یک بازی خودش یک امر خیلی بزرگ است، چه برسد به بازیهای غولآسا و بزرگی مثل بازیهای AAA. با ویجیاتو همراه شوید تا با هم قدمی در تاریخ غمانگیز برخی از بهترین بازی هایی که تولیدشان لغو شد بزنیم.
Project Ragtag
قبل از هر چیزی باید به این مسئله اشاره کنم که Project Ragtag اسم اصلی بازی نبود. این نام یک اسم رمز بود که استودیو EA به یکی از عناوین Star Wars خودش داده بود. پروسه ساخت این بازی در سال ۲۰۱۳ شروع شد و امیدها برای این بازی بسیار بالا بود؛ تا اینکه در سال ۲۰۱۷ ساخت بازی به طور کامل متوقف شد. اصلیترین دلیل کنسل شدن این بازی این بود که استودیو Visceral، که مسئول ساخت این بازی بود، تجهیزات و کارمند کافی برای ساخت بازیای به این بزرگی را نداشت.
استودیو EA تعداد بسیار زیادی از کارمندان استودیو Visceral را در سال ۲۰۱۶ به تیمهای دیگری مثل EA Motive و EA Vancouver منتقل کرد تا رو بازیای با نام Star Wars: Battlefront کار کنند. چنین کاری توسط EA باعث شد که استودیو Visceral نتواند به ساخت بازی ادامه دهد و در سال ۲۰۱۷ ساخت این بازی متوقف شد و در همان سال هم این استودیو به طور کامل تعطیل شد. واقعا حیف شد که قرار نیست این بازی را ببینیم چون قرار بود که این بازی یک بازی اکشن و ماجراجویی باشد و کارگردان بازی هم سازنده مجموعه Uncharted، یعنی امی هنیگ (Amy Hennig) بود.
Gotham by Gaslight
ما شخصیت بتمن را در بسیاری از فیلمها، سریالها، انیمیشنها و حتی بازیها دیدهایم. این شوالیه تاریکی یکی از محبوبترین شخصیتهای دیجیتالی امروزی است، پس تعجبی هم ندارد که ساخت بازی با الهام گرفتن از او چیزی عادی است. استودیو Rocksteady با سهگانهای که ساخت توانست به نحو احسن شخصیت بتمن را به تصویر بکشد. سهگانه Arkham با اختلاف بهترین بازیهایی هستند که در مورد بتمن، تا به امروز ساخته شدهاند. در کنار این بازیها یک بازی دیگر هم هست که ممکن بود به خوبی این سهگانه افسانهای باشد. متاسفانه سرنوشت این بازی مرگی آرام بود و ما نتوانستیم که چنین بازی مهیجی را تجربه کنیم.
استودیویی با نام Day 1 تصمیم گرفت که یک بازی بتمن بسازد و نام این بازی را Gotham by Gaslight گذاشت. شاید برایتان سوال باشد که این نام را کجا شنیدهاید و کمی برایتان آشنا باشد. Gotham by Gaslight نام یکی از کتابهای کامیک DC است که در آن بتمن به جهانی موازی و به زمین Earth-19 سفر میکند که در آن زمان هنوز هم در دوران ویکتوریایی و در سال ۱۸۸۹ به سر میبرد. ایده بازی هم قرار بود مشابه کامیک باشد و دقیقا مثل آن داستان بتمن و شکار قاتل مخوفی به نام Jack the Ripper را دنبال کند.
این بازی از مرحله ایده به مرحله ساخت هم رسید و حتی استودیو Day 1 یک نسخه سبک و اولیه از بازی را هم منتشر کرد. با توجه به چیزی که از این بازی دیدیم به سادگی به این نتیجه میتوان رسید که Gotham by Gaslight توانایی رقابت با سهگانه آرکهام را داشت. به دلایل نامعلومی انتشار این بازی بر روی کنسولهای Xbox 360 و PS3 کنسل شد و هرگز هم اعلام نشد که چرا. دلیل اصلی حضور این بازی در لیست بهترین بازی هایی که تولیدشان لغو شد دقیقا همین ایده بسیار عالی بازی بود؛ ایدهای که ممکن است مشابهاش را دیگر نبینیم.
Agent
از نظر فنی، پروژه Agent استودیو راکستار هیچوقت لغو نشد؛ البته همه شواهد نشان میدهند که دیگر قرار نیست که این بازی ساخته شود. این بازی توسط تیم Rockstar North در دست ساخت بود، همان تیمی که GTA V را برایمان ساختند. در مراسم E3 سال ۲۰۰۷ بازی Agent به عنوان یک بازی انحصاری PS3 معرفی شد. از آن موقع تا سال ۲۰۰۹ دیگر هیچ حرفی در مورد Agent زده نشد. این بازی عنوانی بود که استودیو راکستار سالیان سال بود که میخواست بسازد و بالاخره با ایجاد یک شراکت با استودیو سونی میتوانست این رویا را به واقعیت تبدیل کند.
تا همین امروز هم هیچ خبری از Agent نیست. در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۳، یک شرکت ناشر به نام Take-Two نام تجاری Agent را خرید و حفظ کرد ولی باز هم خبری نشد. بالاخره در سال ۲۰۱۹ نام تجاری Agent به عنوان یک پروژه رها شده منتشر شد. به طور رسمی این بازی لغو نشد، ما میدانیم که دیگر قرار نیست این بازی را ببینیم.
The Avengers
در سال ۲۰۱۲، ناشری تحت عنوان THQ برنامه انتشار یک بازی به نام Avengers را ریخت. پس از آن کارهای حقوقی و تجاری یک شراکت با مارول را انجام داد و تصمیم گرفت که این بازی را بسازد. در ابتدا قرار بود که این بازی یک بازی اول شخص و تیمی باشد و تمرکز زیادی روی همکاری داشته باشد. یکی دیگر از نقاط قوت بازی این بود که بر روی تمامی کنسولها و پی سی منتشر میشد و همه میتوانستند از آن استفاده کنند. داستان بازی قرار بود که بر اساس کتاب Secret Invasion باشد و نه خود فیلم اونجرز که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد.
متاسفانه در سال ۲۰۱۳ استودیو THQ ورشکست شد. به دلیل شکستهای متعدد در بازیهای Homefront و uDraw Srudio این استودیو با مشکلات مالی زیادی مواجه شد و در نهایت مجبور شد که کل شرکت را تعطیل کند. یکی از پیامدهای این اتفاق لغو تولید بازی Avengers بود. با توجه به محبوبیتی که این بازی در میان طرفداران سبک ابرقهرمانی دارد، این بازی را به یکی از بهترین بازی هایی که تولیدشان لغو شد میکند. البته بسیاری از پیشرفتهایی که در این پروژه داشتند فروخته شد و استودیوهای زیادی قسمتهای مختلفی از آن را خریدند. یکی از این استودیوها یوبیسافت بود که در نهایت بازی Marvel Avengers: Battle for Earth را برای Xbox 360 و کنسول Wii U منتشر کرد.
Doom 4
درست است که بازی DOOM 4 هرگز منتشر نشد، اما پروژه آن به یکی از موفقترین عناوین این سری در سال ۲۰۱۶ تبدیل شد. داستان ما به سال ۲۰۱۱ برمیگردد که بازی DOOM 4 قرار بود که به سیاره زمین بیاید. این بازی در طول توسعه به مشکلات بسیار زیادی برخورد ولی طبق صحبتهای یکی از توسعهدهندهها قرار بود که بازی بسیار به مجموعه Call of Duty شبیه شود. شاید در نگاه اول خوب باشد ولی برای طرفداران این مجموعه، چنین تغییری واقعا قابل باور نبود و هرگز چنین چیزی را قبول نمیکردند.
افرادی که توانستند نسخه اولیه بازی را تجربه کنند گفتند که بازی DOOM 4 خیلی ساده و خالی بود. محتوای زیادی در بازی وجود نداشت و به همین خاطر طرفداران بازی احتمالا آن رو دوست نمیداشتند. برای همین موضوع، تصمیم بر این شد که بازی را دوباره از نو بسازند و این بار تحت عنوان DOOM Eternal آن را منتشر کنند.
Fable Legends
در زمان اوج Xbox One، استودیو مایکروسافت عادت داشت که استودیوهای دیگر را بخرد و آنها ره همراه تمامی پروژههایشان تعطیل کند. این کارهای مایکروسافت منجر به لغو تولید بازیهای نسبتا محبوبی مثل Fable Legends شد. این بازی قرار بود که یک عنوان نقش آفرینی چند نفره باشد و توسط استودیو Lionhead در حال توسعه بود. بازی Fable Legends قرار بود که داستان ۱۰۰ سال قبل از سهگانه Fable را عنوان کند و بازیکنان را بین دو دسته قهرمان و شخصیت منفی تقسیم کند. این سیستم باعث میشد که یک بازیکن سعی کند که کارهای پلیدش را انجام دهد و بازیکن دیگر سعی کند که او را متوقف کند.
در سال ۲۰۱۶ استودیو مایکروسافت در Lionhead را برای همیشه بست و داستان Fable Legends هم به پایان رسید. مایکروسافت میتوانست خودش بازی را ادامه دهد ولی خرج حدودی بازی ۷۵ میلیون دلار برآورد شده بود و به همین خاطر مایکروسافت به این نتیجه رسید که دیگر پول اضافهای برای آن خرج نکند. از آنجایی که قرار بود این بازی یک عنوان مجانی و free-to-play باشد احتمالا مایکروسافت سودی هم از این بازی نمیکرد. با این حال توقف تولید چنین بازیای به شدت ناراحت کننده است. این بازی میتوانست یکی از خلاقانهترین و بهترین بازی هایی باشد که تولیدش لغو شد.
Prey 2
وقتی که در مورد Prey صحبت میکنیم، خیلی از افراد به نسخه موفق سال ۲۰۱۷ آن فکر میکنند. چیزی که اکثر افراد نمیدانند این است که استودیو Human Head میخواست یک بازی جدید Prey را برای ادامه عنوان اولیه این مجموعه که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، بسازد. ساخت این بازی در سال ۲۰۰۹ شروع شد و قرار بود که یک بازی جهان باز باشد و ناشر آن هم استودیو مشهور بتسدا بود.
در سال ۲۰۱۴، بتسدا اعلام کرد که Prey 2 کنسل شد و کار روی آن به طور کلی متوقف شده است. طبق صحبتهای بتسدا، دلیل لغو تولید این بازی این بود که فکر نمیکردند طرفدارانش از این بازی راضی باشند و این استودیو را منفورتر میکند.
Batman: The Dark Knight
بله درست میبینید، دقیقا بازی همان بتمن با همان عنوان. در سال ۲۰۰۸ استودیو EA میخواست که یک بازی بر اساس همان فیلم کریستوفر نولان بسازد. استودیویی که روی این پروژه کار میکرد Pandemic Studios بود و میخواست که یک بازی جهان باز بتمن بسازد. این بازی در نهایت میتوانست یک چیزی مشابه مجموعه آرکهام امروزی شود.
بزرگترین مشکلی که ساخت این بازی را تهدید میکرد موتورش بود. موتور این بازی Odin Engine بود و توانایی تحلیل تمامی ویژگیهای بازی را نداشت. قبل از انتخاب موتور بازی، این استودیو قسمت قابل توجهی از بازی را ساخت؛ ولی وقتی میخواستند بازی را بر روی این موتور انتقال دهند با مشکل مواجه شدند. بازی اصلی پایداری و ثبات نداشت و سرعت آن بسیار پایین بود. به همین دلایل استودیو EA در همان سال ۲۰۰۸ تصمیم گرفت که به ساخت این بازی پایان دهد. با توجه به هزینهها، این لغو تولید بازی برای EA نزدیک به 100 میلیون دلار ضرر به همراه داشت.
Tom Clancy’s Rainbow Six: Patriots
قبل از انتشار بازی Rainbow Six Siege که الان بیش از 70 میلیون بازیکن دارد، استودیو Ubisoft روی عنوانی به نام Tom Clancy's Rainbow Six Patriots کار میکرد. این بازی قرار بود که بر روی کنسولهای Xbox و PlayStation نسلهای هفتم و هشتم منتشر شود. متاسفانه این بازی با مشکلات بسیار زیادی مواجه شد؛ بزرگترین مشکلش هم تعویض موتور گرافیکی بازی در جریان ساخت آن بود.
با نزدیک شدن زمان انتشار کنسولهای PS4 و Xbox One، تیم توسعهدهنده بازی تصمیم گرفتند که از این شرایط استفاده کنند و بازی Patriots را به این کنسولها انتقال دهند. در نهایت استودیو یوبیسافت تصمیم گرفت که به جای این انتقال، کلا یک بازی جدید بسازند. همین تصمیم اجرا هم شد و در نهایت یک بازی با نام Rainbow Six Siege وارد بازار شد. این کار یوبیسافت، با توجه به محبوبیت بازی Siege، شاید یکی از بهترین تصمیمات تاریخ این صنعت باشد.
Scalebound
بازی Saclebound یکی از معروفترین بازیهایی است که تولیدش لغو شد. دلیلش هم زیبایی بازی و پروسه تولیدش بود که تا مراحل خیلی خوبی هم پیش رفته بود. این بازی قرار بود که توسط مایکروسافت منتشر شود و توسعهدهنده آن هم استودیو معروف ژاپنی، یعنی PlatinumGames بود. این بازی، که انحصاری Xbox One هم بود، برای اولین بار در مراسم E3 سال ۲۰۱۴ به دنیا معرفی شد. در آن زمان قرار بود که این بازی جهان باز باشد و تمرکز زیادی هم روی دوستی با گروهی اژدها داشته باشد. حتی قسمت چند نفره هم در این بازی وجود داشت که بتوانید با دوستانتان همراه شوید و دشمنانتان را شکست دهید.
متاسفانه در سال ۲۰۱۷ مایکروسافت تولید بازی را لغو کرد و دلیلش را هم اعلام نکرد. خیلی از افراد معتقدند که دلیل کنسل شدن بازی این بود که نه مایکروسافت و نه PlatinumGames از بازی نهایی راضی نبودند. در سال ۲۰۱۹، رئیس PlatinumGames، یعنی آتوشی اینبا (Atushi Inba) اعلام کرد که به نظرش هر دو طرف این قرارداد از پایان کار راضی نبودند. در سال ۲۰۲۰ مشخصی شد که هنوز هم حقوق تجاری Scalebound برای مایکروسافت است و آتوشی اینبا اعلام کرد که خودش و تیمش دوست دارند که روی این بازی دوباره کار کنند.
Star Wars 1313
در لیست بهترین بازی هایی که تولیدشان لغو شد هم قطعا یک عنوان پیدا میشود که از همه غمانگیزتر باشد، و متاسفانه به این عنوان رسیدیم. بازی Star Wars 1313 یکی از مورد انتظارترین بازیهای دورانش بود ولی قربانی خرید امتیاز حقوقی جنگ ستارگان توسط دیزنی شد. این بازی بازیکنان را به جای مزدور معروف، یعنی بوبا فت میگذاشت که در شهر زیرزمینی Coruscant در حال کاوش است. وقتی که استودیو LucasArts توسط دیزنی خریداری شد بیش از نصف کارکنانش اخراج شدند؛ به همین دلیل تقریبا تمامی پروژههای آنها یه به طور کلی لغو شد و یا تا مدت نامعلومی متوقف شد.
از نظر فنی یا رسمی، بازی Star Wars 1313 هرگز کنسل نشد. بسیاری از افراد معتقدند که توسعه این بازی ممکن است دوباره شروع شود. خیلی از افراد کهنهکار Lucasfilm و LucasArts هنوز هم به این بازی امید دارند و به آن فکر میکنند. معلوم نیست به چه شکلی و یا چه زمانی، ولی شاید در آیندهای نزدیک اخباری از ساخت دوباره Star Wars 1313 به گوشمان برسد.
Silent Hills
در سال ۲۰۱۴ استودیو کونامی تیزری از یک بازی انحصاری PS4 منتشر کرد که بعدا مشخص شد این بازی نامش Silent Hills بود. این بازی که توسط هیدئو کوجیما معروف قرار بود ساخته شود یک ریبوت برای این مجموعه بود و با همکاری فیلمسازی به نام گیلیرمو دل تورو (Guillermo del Toro) ساخته میشد. این تیزر که از دیدگاه اول شخص بود یک بازی ترسناک و معمایی را نشان میداد که طرفدارانش را شدیدا به وجد آورد. در نتیجه اینترنت پر شد از اخبار مربوط به آن و شهرت زیاد و مجانیای را برای این بازی به ارمغان آورد. در انتهای این تیزر، ستاره سریال وامینگ دد، یعنی نورمن ریداس (Norman Reedus) را نشان دادند که قرار بود نقش شخصیت اصلی را بازی کند.
متاسفانه به خاطر درگیری کوجیما و کونامی در سال ۲۰۱۵ سر بازی Metal Gear Solid: Phantom Pain، تولید این بازی متوقف شد. هنوز دلیل اصلیاش مشخص نیست، ولی حدس میزنیم که دلیلش این بود که کونامی به کوجیما فشار میآورد که Phantom Pain را زودتر منتشر کند، در حالی که بازی هنوز به طور کامل آماده نبود. این بازی هنوز هم به عنوان یک بازی ناقص شناخته میشود، در حالی که یکی از بهترین بازیهای نسلش بود.
پس از کنسل شدن Silent Hills، کونامی تیزر بازی را هم از فروشگاه پلی استیشن جمع کرد. پس از آن کوجیما از کونامی جدا شد و استودیو خودش را زد و مشغول به کار بر روی بازی جدیدش، یعنی Death Stranding شد که در نهایت در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. کونامی هنوز هم به کار روی مجموعه سایلنت هیل علاقه دارد، ولی از سال ۲۰۱۲ تا الان هیچ عنوان جدیدی از آن را منتشر نکرده است.
Legacy of Kain: Dead Sun
دو دلیل بزرگ وجود دارد که این بازی را به یکی از ناراحت کنندهترین عناوین این لیست میکند. دلیل اول این است که طرفداران مجموعه Legacy of Kain برای سالیان سال بود که برای یک بازی جدید التماس میکردند و با خبر تولید این بازی سر از پا نمیشناختند. دلیل دوم هم این بود که این بازی برای سه سال کامل در حال توسعه بود و سپس تولیدش لغو شد. سال ۲۰۱۲ در کل سال خوبی برای هوادارن Legacy of kain نبود.
توسعهدهنده بازی Climax Studios و ناشر آن هم Square Enix بود و این دو استودیو امیدهای زیادی برای این بازی داشتند. یکی از خلاقانهترین کارهایی که میخواستند برای آن انجام دهند این بود که بازی دو شخصیت اصلی داشته باشد. یکی Gein که خونآشام بود و دیگری هم Asher که انسان بود. به جز یک گیمپلی کوتاه که سالها پس از کنسل شدن بازی منتشر شد، دیگر چیز خاصی از این بازی نمیدانیم. از داستان این بازی فقط میدانیم که در مورد انتقام بود و سرنوشت دنیا هم در دست یک خونآشام قرار گرفته بود. در آخر هم اعلام نشد که به چه علتی و در سکوت کامل تولید این بازی لغو شد.
Daredevil: The Man Without Fear
صنعت ابرقهرمانهای در سالهای گذشته به اندازه الان قدرتمند نبود. البته همین الان هم تاثیر این ابرقهرمانها روی دنیای بازی به اندازهای که در دنیای فیلمها و انیمیشنها بزرگ است، تاثیرگذار نیست. درست است که بازیهای خوبی مثل سهگانه بتمن وجود دارند که پرچم این سبک بازیها را بالا میبرند، ولی به جز آن دیگر بازی موفقی به چشم نمیخورد. سالها پیش مارول تصمیم گرفت که یک بازی بر اساس کتاب Daredevil: The Man Without Fear بسازد. روند ساخت بازی به خوبی پیش میرفت تا اینکه در سال ۲۰۰۳ به طور کلی متوقف شد. دلیل توقف تولید بازی هم نبرد دادگاهی سونی و مارول بود.
کمی بعد یک نسخه سبک آن روی کنسول Game Boy منتشر شد ولی خب طرفداران همگی انتظار نسخه پی سی یا نسخه کنسولهای دیگر بازی را داشتند. بالاخره در سال ۲۰۲۰، یک گیمءلی از این بازی در یوتوب پخش شد که نشان میداد این بازی چه پتانسیل بالایی داشت. اگر مشکلات حقوقی بین مارول و سونی وجود نداشت؛ احتمالا ما الان در کنار بتمن، یک ابرقهرمان دیگر هم در دنیای بازی داشتیم.
Battle Of The Sith Lords
امروزه وقتی صحبت از بازیهای استاروارز میشود همه به استودیو EA فکر میکنند. اکثر افراد فراموش کردهاند که LucasArts هم در گذشته بازیهای جنگ ستارگان بسیار خوبی میساخت. از بازیهای موفق این استودیو میتوان به دو بازی Star Wars Battlefront که در سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ منتشر شدند اشاره کرد. این شرکت استودیویی به نام Red Fly را استخدام کرد که در سال ۲۰۱۱ بازیای به نام Battle Of The Sith Lords را منتشر کنند. برنامهها خوب پیش میرفت تا اینکه LucasArts توسط شرکت دیزنی خریداری شد و پرونده ساخت این بازی هم در همان موقع بسته شد.
قرار بود که داستان Battle Of The Sith Lords حول شخصیت Darth Maul که یکی از شخصیتهای منفی اپیزود اول فیلمهای جنگ ستارگان بود بچرخد. در این داستان میخواستند نشان دهند که کودکی او چگونه بود و چه اتفاقاتی منجر شد که او به سمت تاریک بپیوندد. یک توسعهدهنده که درخواست داد نامش فاش نشود اطلاع داد در این داستان پالپاتین (Palpatine) او را در کودکی میدزد و مجبور میکند که سمت تاریک بپیوندد. بدون شک داستان این بازی میتوانست که یکی از زیباترین داستانهای دنیای بازی باشد، مخصوصا برای طرفداران جنگ ستارگان.
بازیهایی مثل Star Wars 1313، Scalebound و Silent Hills جزو مهمترین بازیهای کنسلشده یک دهه اخیر هستند.
با این که در حال حاضر یک بازی به اسم Marvel's Avengers توسط کریستال داینامیکس تولید شده، یک بازی اونجرز در سال ۲۰۱۲ توسط THQ ساخته میشد که متاسفانه لغو شد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
افسانه هایی که وجود ندارن:
۱-پری دریایی
۲-پا گنده
۳-اسب تک شاخ
۴-gta vi
اپیزود سوم Sonic the Hedgehog 4 رو هم کسی اصلا یادش هست !؟ ( باز هم ۲۰۱۲ )
اون و کلا خاکش کن در گورشم ببند چون قرار نیست منتشر بشه
یه جمله خفن هست که میگه:
بازی های بزرگ از دل جنازه بازی های کنسل شده بیرون میان
Agent.
در متن Doom یک اشتباه است باید می نوشتید " برای همین موضوع، تصمیم بر این شد که بازی را دوباره از نو بسازند و این بار تحت عنوان DOOM آن را منتشر کنند." که همان Doom 2016 شد (چون Doom Eternal یک بازی دیگر است که در سال 2020 منتشر شد و ربطی به Doom 4 ندارد)
حیف استاروارز ۱۳۱۳ تریلر EA ببینید خداست انگار مال اواسط نسل هشت خدا میدونم عجب بازی میشد
بیا اینا فقط استار. واریز و پی تی پری ۲
Hotline Miami 3
وای مرد ، این یکی واقعا حیف شد ...
سازندهها گفتن هات لاین ۳ ساخته نمیشه.... ولی حرف از hotline Miami 2.5 : right number یا hotline Miami 3 : device user morede nazar khamosh ast نگفتن