ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Death Stranding 2 Wallpaper
اخبار و مقالات

چرا Death Stranding 2 عنوانی مهم برای کوجیما و سونی خواهد بود؟

پس از سال‌ها، یک نمایش فوق‌العاده و باکیفیت را از سوی جف کیلی شاهد بودیم و نمایش امسال The Game Awards عملکرد قابل قبولی از خود بر جا گذاشت. در کنار نمایش بازی جدید کن ...

علیرضا طالقانی
نوشته شده توسط علیرضا طالقانی | ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۲۲:۱۰

پس از سال‌ها، یک نمایش فوق‌العاده و باکیفیت را از سوی جف کیلی شاهد بودیم و نمایش امسال The Game Awards عملکرد قابل قبولی از خود بر جا گذاشت. در کنار نمایش بازی جدید کن لوین (خالق بایوشاک) و معرفی دنباله عنوان هیدیس، از Death Stranding 2 هم رونمایی شد و دوست‌داران بازی‌ساز محبوب یعنی هیدئو کوجیما، باری دیگر سرگرم تریلر مرموز بازی او شدند. دنباله بازی دث استرندینگ که فعلا با نام رمز DS2 در دست ساخت قرار دارد، یک همکاری مشترک دیگر بین کوجیما پراداکشنز و پلی‌استیشن خواهد بود و انحصاری کنسول PS5 است. البته که احتمالا این بازی هم پس از مدتی برای پی‌سی عرضه خواهد شد اما در نگاه کلی همکاری دیگری بین کوجیما و سونی رخ داده است.

توسعه Death Stranding 2 اهمیت بسیار بالایی دارد. بازی اول نتوانست اغلب جامعه مخاطبان را همراه خود کند اما در عوض توانست طرفداران خاص خودش را پیدا کند. اصولا بازی‌های کوجیما، بخش خاصی از طرفداران را جذب می‌کند. با این حال طبق آن چیزی که از تریلر منتشرشده دیده‌ایم، به نظر می‌آید کوجیما قرار است کارهای عجیب‌تری انجام دهد. البته در این مقاله قصد نداریم به موشکافی تریلر مرموز DS2 بپردازیم چرا که در این مقوله، حتی نام رمز پروژه هم جای بحث و بررسی دارد.

در این مقاله از ویجیاتو قصد داریم به اهمیت ساخت بازی‌ Death Stranding 2 بپردازیم و ببینیم سونی و کوجیما، چه اهدافی از ساخت این دنباله دارند و به دنبال چه دستاوردی هستند. با ما همراه باشید.

شباهت فضای Death Stranding 2 و متال گیر


Death Stranding 2

هیدئو کوجیما همان‌قدر که فردی مرموز است، شخصیتی شناخته‌شده و محبوب هم است. به طوری که اگر او را در شبکه اجتماعی توییتر دنبال کرده باشید، می‌بینید که بسیاری از الگو‌های زندگی روزمره او در Death Stranding وجود داشتند. او عاشق سینما است و در این بازی، بازیگران و کارگردانان زیادی حضوری پررنگ و گاها افتخاری دارند. او موسیقی را دوست دارد و در DS، موسیقی یکی از بخش‌های اصلی بازی است. تمامی این جزئیات باعث می‌شود تا بسیاری Death Stranding را اثری بدانند که ردپای هیدئو کوجیما در تک تک بخش‌های آن دیده می‌شود. به همین خاطر، قابل تصور بود که کوجیما، جهان از هم گسیخته Death Stranding را تنها با یک بازی رها نمی‌کند و دنباله این بازی را خواهد ساخت.

با این حال، طبق گزارشاتی که منتشر شد، از قبل‌تر کوجیما و سونی برای ساخت دو بازی با یکدیگر توافق کرده بودند. ماهیت مستقل کوجیما پراداکشنز باعث شد تا Death Stranding برای پی‌سی و حتی سرویس Game Pass PC نیز منتشر شود. کوجیما تنها چند ماه پس از رونمایی رسمی از همکاری‌اش با اکس باکس برای ساخت یک بازی کاملا جدید، پوستری مرموز منتشر کرد و در نهایت متوجه شدیم که در این پوستر ال فنینگ (Elle Fanning) بازیگر مشهور آمریکایی حضور دارد. در پوستری دیگر حضور شیولی کاتسونا (Shioli Kutsuna) تایید شد. این روند مرموز همین‌طور ادامه پیدا کرد تا حضور لیا سیدو (Léa Seydoux)، نورمن ریداس (Norman Reedus) و تروی بیکر (Troy Baker) هم در تریلر اعلام شد و رسما از DS2 رونمایی شد.

طبق گفته‌های کوجیما، او داستان بازی را در دوران پاندمی کرونا به طور کامل بازنویسی کرده چرا که نمی‌خواهد اتفاق دیگری را پیش‌بینی کند. اگر به پیشینه کوجیما نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که بسیاری از وقایع Metal Gear Solid 2 و حتی Death Stranding در جهان واقعی قابل‌لمس شد. البته که کوجیما، شخصیت شوخ‌طبعی هم دارد اما براساس تریلر منتشر شده، شباهت‌های زیادی بین دث استرندینگ و متال گیر را شاهد هستیم.

همچنان تئوری‌های زیادی وجود دارد که ساخته‌های کوجیما به نحوی با یکدیگر ارتباط دارند؛ موضوعی که هرگز اثبات نشده است. با این حال شباهت‌های DS2 و MGS بسیار واضح‌تر از قبل شده است. ابر دستگاهی که در تریلر DS2 به نمایش گذاشته شد، شباهت زیادی با جنگ‌افزارهای سری متال گیر دارد. شباهت کاراکتر به نمایش درآمده در لحظات پایانی (با صداپیشگی تروی بیکر) حتی از لحاظ پوششی هم با بازی اول تفاوت فاحشی دارد و طراحی‌ها بیشتر به سمت و سوی متال گیر رفته و اگر دقیق‌تر بگوییم چیزی شبیه به کاراکتر سایبرگ (Cyborg) است. حتی داستان پیر شدن کاراکتر سم پورتر هم برای طرفداران متال گیر موضوع غریبی نیست و لقب Old Sam کاملا یادآور کاراکتر Old Snake خواهد بود. البته که نماد علامت تعجب «!» هم در تریلر دیده می‌شود.

نمی‌توانیم بگوییم که سفید شدن موهای سم بر اثر گذر زمان است یا اثر تایم‌فال؛ اما تمرکز تریلر بر کاراکتر فراجایل احتمال حضور دو پروتاگونیست را افزایش می‌دهد.

این که کوجیما فضای دث استرندینگ را بیشتر متمایل به دنیای متال گیر کرده، نکته قابل‌ توجهی است. نام کوجیما با متال گیر گره خورده و هفت سال است که عنوانی از سری متال گیر منتشر نشده است. متفاوت بودن فضای بازی اول، یکی از دلایلی بود که باعث شد تا استقبال‌ها از بازی به مانند دیگر آثار انحصاری پلی‌استیشن، پرهیاهو نباشد. هنوز چیزی از گیم‌پلی بازی ندیدیم اما در گذشته کوجیما اشاره کرده بود که در صورت ساختن نسخه دوم Death Stranding، برخی از المان‌های بازی باید به طور کامل بازسازی شود.

بعید نیست که Death Stranding 2 به درخواست سونی یا حتی با تفکرات کوجیما، عنوانی جدی‌تر و اکشن‌تر باشد. در مراحل اضافه نسخه Director’s Cut، طراحی مراحل بیشتر به سمت و سوی مخفی‌کاری رفته بود و یادآور روزهای خوش متال گیر شده بود. حتی در تریلر هم می‌بینیم که فراجایل (Fragile) در حال فرار از یک گروه یا شخص مرموز است. البته که به نظر می‌آید که بخشی که در تریلر دیدیم، یک کات‌سین تماما سینمایی باشد اما همین موضوع نکته قابل توجه دیگری هم دارد.

کسانی که Metal Gear Solid 2 را بازی کرده باشند، می‌دانند کوجیما با مسئله تغییر پروتاگونیست بازی اصلا غریبه نیست. تمرکز تریلر DS2 هم به شکل عجیبی بر کاراکتر Fragile (با بازی لیا سیدو) بود. حتی حضور سم پورتر در بخش دوم تریلر تایید شد و در پوستر اصلی بازی هم فراجایل حضور دارد. احتمال می‌رود که در Death Stranding 2 بازیکنان کنترل دو پروتاگونیست را برعهده داشته باشند و کاراکتر Fragile از یک شخصیت فرعی به یک پروتاگونیست مهم تبدیل شده باشد. موضوعی که در حال حاضر برای بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن هم غریبه نیست و ناتی‌داگ و سانتامونیکا پیش‌تر از این فرمول استفاده کردند. DS2 یک سیکوئل مستقیم نسبت به بازی اول است و باید جهش‌ها و اقدامات بیشتری نسبت به بازی اول انجام دهد و اضافه شدن پروتاگونیست جدید، دور از ذهن نیست.

البته با پیرتر شدن سم، توانایی‌های او نیز تحلیل پیدا می‌کند و باز هم اهمیت کاراکتر فراجایل را نشان می‌دهد. همچنین نباید از اهمیت کاراکتر ال فنینگ نیز غافل شویم چرا که عملا بازی با نام او رونمایی شده است.

اهمیت پروژه DS2 برای پلی‌استیشن


Death Stranding 2 Graphics

بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن، برگ برنده سونی در دو نسل گذشته بوده است. توجه ویژه به روایت‌های سینمایی و تجربه‌های تک‌نفره، بازی‌های پلی‌استیشن را در کلاس خاص خود قرار داده است. بازی‌های داستانی سونی هم به موفقیت‌های بزرگی رسیدند و حتی عنوان Death Stranding هم در سال 2019 جوایز زیادی دریافت کرد. به همین خاطر ساخت یک بازی داستانی دیگر آن هم توسط کوجیما، برای سونی اهمیت زیادی خواهد داشت. اعتماد دوباره سونی به کوجیما پس از استقبال نه‌چندان پرشور بازیکنان از Death Stranding، نشان می‌دهد که این عنوان از جهات دیگری برای سونی اهمیت دارد.

یکی از موضوعات می‌تواند مربوط به موتور گرافیکی دسیما (Decima) باشد که در اصل، موتور گرافیکی اختصاصی استودیو گوریلا گیمز است. گوریلا گیمز به عنوان یکی از مهم‌ترین استودیوهای زیرمجموعه پلی‌استیشن، یکی از قوی‌ترین موتورهای گرافیکی را در دست دارد. در ماه‌های گذشته، رقابت بین انجین‌ها نیز به اوج خود رسیده و موتور گرافیکی اپیک گیمز یعنی Unreal Engine 5 توجه‌های زیادی را به خود معطوف کرده است.

به نظر DS2 می‌تواند یک بنچمارک گرافیکی برای کنسول PS5 باشد. همان‌گونه که بسیاری چنین عقیده‌ای را برای نسخه اول هم داشتند. از طرفی عنوان Horizon Forbidden West یک بازی میان‌نسلی بود و بسیاری اعتقاد داشتند که این میان‌نسلی بودن، توانایی‌های استودیوها برای ارائه دادن یک بازی با گرافیکی قدرتمند را محدود کرده است. Death Stranding 2 اولین بازی تماما انحصاری PS5 است که با موتور گرافیکی دسیما ساخته می‌شود. سونی برای نشان دادن قدرت دسیما، سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای Death Stranding 2 خواهد داشت چرا که این برنامه‌ها برای جلوه دادن قدرت پردازشی کنسول PS5 نیز مهم خواهد بود.

استفاده همزمان از فناوری متاهیومن و انجین دسیما می‌تواند اتفاقی هیجان‌انگیز در زمینه گرافیک و طراحی کاراکترها باشد.

همچنین در این تریلر اشاره شد که DS2 از ابزار MetaHuman نیز استفاده خواهد کرد. متاهیومن، یکی از افزونه‌های مستقل آنریل انجین است که امکان ساخت شخصیت‌های دیجیتالی با بالاترین جزئیات ممکن را فراهم می‌کند. پیش‌تر تصور می‌شد که این ابزار تنها از طریق موتور گرافیکی اپیک گیمز در دسترس باشد. با این حال به نظر می‌آید که DS2 نقطه تلاقی دو تکنولوژی MetaHuman و انجین دسیما باشد و این اتفاقی هیجان‌انگیز خواهد بود.

از طرفی کوجیما به محوری برای رقابت بین پلی‌استیشن و اکس باکس تبدیل شده است. کوجیما پراداکشنز در حال حاضر مشغول ساخت دو بازی برای هر دو طرف است که به گفته خودش، تفاوت زیادی با یکدیگر خواهند داشت. پروژه اکس باکس که به نظر با نام رمز Overdose در دست ساخت قرار دارد، براساس تکنولوژی فضای ابری مایکروسافت ساخته خواهد شد و به گفته فیل اسپنسر، مدیر اکس باکس، یک بازی و تجربه کاملا جدید خواهد بود. اما Death Stranding 2 دنباله‌ای بر یک بازی داستانی‌ست که به نظر تلاش دارد تا فضایی متفاوت از نسخه اول را به بازیکنان ارائه دهد. قطعا موفقیت و پشتیبانی از توسعه DS2 و Overdose هم یک رقابت دیگر بین پلی‌استیشن و مایکروسافت ایجاد خواهد کرد.


صحبت کردن درباره DS2 بسیار زود است و باید منتظر نمایش‌های بیشتر بازی بود. البته که می‌دانیم که کوجیما به شکلی تریلرهای بازی‌هایش را می‌سازد تا مدت‌ها ذهن‌تان درگیر آن باشد. این تریلر هم پر است از معماها و المان‌هایی که حس کنجکاوی را در مخاطب زنده می‌کند.

Death Stranding 2 که حتی نمی‌دانیم باید با این نام صدایش بزنیم، عنوان مهمی برای کوجیما خواهد بود و اهمیت آن برای پلی‌استیشن هم کم نخواهد بود. اگر فضای بازی شبیه به فضای متال گیر شود، یک ریسک بزرگ دیگر برای آقای خاص است. چرا که این بازی توانسته طرفداران خاص خودش را جذب کند و تغییر فضا شاید با عدم استقبال این گروه مواجه شود و در مقابل، طرفداران بازی‌های اکشن و مخفی‌کاری به این سری علاقه پیدا کنند.

همچنین اعلام خبر ساخت فیلم سینمایی براساس این بازی نیز بر افزایش توجه‌ها به سمت DS2 تاثیر خواهد گذاشت. البته که جای سوال است که چرا بازی که در یک بخش نزدیک به دو ساعت کات‌سین سینمایی دارد و از بازیگران سینما برای روایت داستان استفاده کرده، به فیلم سینمایی نیاز دارد. با این حال باید منتظر نمایش‌های بیشتر DS2 باشیم و باری دیگر خودمان را برای دورانی هیجان‌انگیز با تریلرهای هیدئو کوجیما، آماده کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • iman-generous
    iman-generous | ۱ دی ۱۴۰۱

    تشکر و سپاس از نویسنده گرامی
    نکات جالبی بود
    البته انتشار ‌Death Stranding برای پی سی ربطی به استقلال استودیوی کوجیما ندارد. تمام اختیار و حقوق یک بازی، متعلق به ناشر آن است و سونی چند سال هست که تصمیم بر انتشار بازی های دو سال قبل خود برای pc گرفته است. استودیو نمی تواند نقش تصمیم گیر و حقوقی داشته باشد.
    استقلال استودیوی کوجیما پر داکشنز به این معنی است که متعلق به شخص آقای کوجیما است و پروژه به پروژه تصمیم میگیرید با کدام کارفرما، قرارداد امضا کند. حتی سونی میتواند بدون اجازه استودیوی کوجیما، ساخت Death Stranding 3 را مثلا به استودیوی ناتی داگ بدهد و برعکس، کوجیما پروداکشنز هم میتواند همزمان یا بعدا برای نینتندو یا مایکروسافت هم بازی بسازد.

  • Cyrus
    Cyrus | ۲۸ آذر ۱۴۰۱

    جدا از تریلر خفنی که دیدیم دوست دارم توی این نسخه بر خلاف نسخه قبل اکشن بازی بیشتر باشه و ریتم بازی هم از کند بودن دربیاد

  • Hanna
    Hanna | ۲۸ آذر ۱۴۰۱

    چیزی که مشخص هست اینه که دث استرندینگ یک بازی نیست و یک پروژه بزرگ هست که سونی و کوجیما خیلی روش حساب می کنن. بازی دوم ظاهرا المان های چند نفره فوق العاده بازی اول رو به سطح جدیدی می بره که تا به حال نبوده. علاوه بر اینکه بازی توی سینما هم گسترش پیدا می کنه و کوجیما رسما گفته فیلم در دنیای بازی هست، اما دنیای بازی رو توسعه می ده و تکرار‌نمی کنه.
    چند وقت پیش یک تیزر لیک شد به اسم Overdose که نکات جالبی داشت. اول اینکه بازی چند نفره بود و گوشه چپ بالا نوشته بود بازیکن شماره ۱. دوم بازی روی موبایل بود (یا با موبایل می شد بازیش کرد) چون توی تصویر در گوشه چپ می شد یک زن رو دید که روی موبایل در حال انجام بازی هست. سوم اینکه نسخه ای از ماما (توجه کنید که این کوآلی نبود، بلکه شخصیت ماما بود) که توی بازی هدایت می شد، هم دستهاش با قیر سیاه بود و هم ظاهرا توی زیر زمین بیمارستان پس از حمله اول بود.
    اینکه آیا می شه گذشته رو توی بازی دست کاری کرد، یا نسخه موبایل بازی مستقلی هست، یا اصلا می شه همزمان چند نفر در ساخت داستان تاامل داشته باشن، چیزی هست که باید منتظرش ماند.
    اما اونچه روشنه، کوجیما متال گیر خودش رو پیدا کرده.

مطالب پیشنهادی