فرمولی که استودیوی فتشارک (Fatshark) با دو نسخه از بازیهای Warhammer: Vermintide به آنها رسیده بود، حالا در Warhammer 40K: Darktide به بلوغ رسیده، اما این اتفاق همان خروجی مطلوبی است که تبلیغات بازی و طرفداران «وارهمر» انتظار آن را میکشیدند؟ با بررسی ویجیاتو همراه باشید.
دنیای وارهمر آنقدر غنی است که خلاصه کردن تاریخچه و پتانسیلی که دنیاهای فانتزی و دنیای 40K دارند عملا غیرممکن است. وقتی که استودیوی Fatshark اعلام کرد که یک بازی بر اساس دنیای مدرنِ وارهمر یا 40K میسازد، همه هواداران منتظر بودند تا خروجی آن را ببینند. دنیای تاریک وارهمر 40K یکی از بهترین ستینگها برای ساخت یک بازی کوآپ، آن هم از استودیویی بود که بازیهای Vermintide را با موفقیت ساخته بود. به نظر من، «دارکتاید» این بازیکنها را تا حد زیادی راضی نگه میدارد اما در عین حال، پیشنهاد دادن آن در شرایط فعلی کار سختی است. اما منظورم از این حرف چیست؟ بگذارید با نکات مثبت شروع کنیم.
دارکتاید به خوبی از آن فضاسازی فانتزی فضایی استفاده کرده و راستش را بخواهید، یکی از معدود بازیهای بازار است که چنین فضاسازی خاصی را برای قصهگویی دارد. هر چند که المان داستان عملا جایی در یک بازی کوآپ این فرمی ندارد، اما دارکتاید از پتانسیل این دنیا به اندازه کافی بهره برده تا شخصیتها و مراحل مختلف را معرفی کند. در بطن هر کدام از بازیهای فتشارک، یک قلب تپنده وجود دارد و آن هم گیمپلی اکشن کوآپ دیوانهوارشان است. تا پیش از این، بازیهای ورمینتاید دقیقا حکم آن قلب تپندهای را بازی میکردند که شما را در نقش اِلف و کوتولهها، در برابر گروهی از موشهای وحشی و موجودات مشابه قرار میدادند. به طور خیلی سادهتر، ورمینتاید ۱ و ۲ یک نسخه تغییریافته از Left 4 Dead بودند که کلی هم طرفدار پیدا کردند و هنوز هم در استیم بازیکن فعال دارند.
دارکتاید هم از این پتانسیل استفاده کرده تا همان گیمپلی خوشساختی که جواب داده بود را این بار در یک ستینگ فانتزی فضایی و با تم 40K روایت کند. برای این که بخواهید وارد این دنیا بشوید، پیشزمینه عجیب و غریبی نیاز ندارید و از آن جایی که اصل بازی در مورد همکاری چندنفره برای انجام دادن یک سری مرحله کوآپ است، عملا هیچ چیزی جلوی بازیکن را نمیگیرد تا از اکشن بازی لذت ببرد. مبارزات بازی لذتبخش هستند و به بازیکن این امکان را میدهند تا بین سلاحهای مختلف سوییچ کند. سلاحهای بازی برخلاف ورمینتاید دیگر حس و حال قرون وسطی ندارند و به جای شمشیر و تیر و کمان، میتوانید از ترکیب ارهبرقی و مسلسل استفاده کنید. راستش دارکتاید به عنوان یک بازی ۴۰ دلاری که قرار نیست ژانر شوترهای اول شخص را زیر و رو کند، گیمپلی خوب و سرگرمکنندهای دارد که در بین بازیهای کوآپ پیشنهاد میشود.
اما از تمام اینها که بگذریم، چیزی که بازی را همواره یک قدم به عقب میکشد و به آن اجازه نمیدهد تا کاملا از پتانسیل خودش استفاده کند، محتوای آن است. تمام بازیهای کوآپ در طول زمان زیر و رو میشوند و حداقل این مسئله یکی از آن چیزهایی است که در دهه گذشته کاملا جا افتاده است؛ یک بازی ویدیویی که با حداقل محتوای لازم عرضه میشود و پس از آن، سازندگان آپدیتهای رایگان و بعضا DLCهای پولی را برای اضافه کردن مراحل جدید منتشر میکنند و بازیکنها سراغ آن میروند. در مورد دارکتاید و زمانی که این بررسی نزدیک به یک ماه پس از عرضه آن نوشته میشود، این مسئله حالت شدیدتری به خودش پیدا کرده است. دارکتاید یک سیستم چرخشی یا rotation دارد که طی آن، مراحل بازی به صورت رندوم در دسترس بازیکنان قرار میگیرند و بازیکنها میتوانند از چندین مرحله مختلف، یکی را انتخاب کنند و انجام دهند.
مسئله کمبود محتوا در دارکتاید وقتی حالت حادتری به خود پیدا میکند که پس از انجام چند مرحله، متوجه میشوید که به سلاح و ابزار جدید برای ادامه احتیاج دارید. در این بین، چیزی که بازی آن را باید پیشنهاد دهد، سیستمهای خرید و فروش داخل بازی و سیستم کرفتینگ (Crafting) یا ساخت و ساز سلاح است. وقتی وارد بخش کرفتینگ میشویم، خیلی از مواردی که بازیکنها به آن نیاز دارند تا با استفاده از آیتمهای خود، سلاحهای جدید بسازند، پشت یک اعلان Coming Soon قفل شده است. این یعنی دارکتاید تقریبا یک ماه پس از عرضه، هنوز خیلی از سیستمهای اساسی بازی را اضافه نکرده است. شاید بازی کردن در چنین شرایطی برای کسی که هر روز وقت زیادی برای بازی نمیگذارد نکته منفی نباشد، اما برای بازیکنهای حرفهای این بازیها، عملا با یک دروغ بازاریابی روبرو هستیم.
دارکتاید هم مثل بازیهای کوآپ دیگر، کلاسهای مختلفی ارائه میکند. در حال حاضر بازی چهار کلاس قابل بازی دارد که در مقایسه با بازیهای ورمینتاید، بسیار کمتر است. برای مثال، ورمینتاید ۲ بیش از ۱۰ کلاس قابل بازی در هنگام عرضه داشت و به نظر میرسد که دارکتاید هم با قول سازندگانش، کلاسهای بیشتری را به زودی در قالب بهروزرسانیهای جدیدتر دریافت خواهد کرد. انجام دادن تمام مراحل و لول آپ کردن کلاسهای مختلف، بخشی از روند پیشرفت در بازی است که برای انجام آن شاید به بیش از حتی ۱۰۰ ساعت زمان نیاز داشته باشید. ۱۰۰ ساعتی که شاید مفیدترین زمان بازی کردنتان به عنوان یک گیمر نباشد، اما اگر طرفدار دنیای عمیق وارهمر باشید، قطعا از آن حسابی لذت خواهید برد.
به جز کمبود محتوا، دغدغه دیگری که باعث میشود Warhammer 40K: Darktide آن بازی بینقص تمام عیار نباشد، مسائل فنی است. بازی از فناوریهایی مثل DLSS و RTX پشتیبانی میکند اما بهینهسازی خوبی ندارد. این باعث شده تا بازی در خیلی از صحنههای شلوغ، افت فریمهای عجیبی را نشان دهد و در محیطهای خلوت، این مشکل به کلی برطرف شود. بنابراین اگر حوصله سر و کله زدن با تنظیمات گرافیکی مختلف برای گرفتن یک فریم ریت نسبتا ثابت را ندارید، این موضوع را حتما قبل از خرید بازی در نظر بگیرید!
در نهایت ریتم مراحل بازی در نوع خود واقعا جذاب است و از همان الگوی ورمینتاید پیروی میکند. هر مرحله از استیجها و مسیرهای مختلفی تشکیل شده که به طور کلی و در قالب یک بازی چندنفره، واقعا جذاب است و صحنههای اکشن هیجانانگیزی را برایتان بازسازی میکند. با این که در حال حاضر بخش کرفتینگ بازی کار زیادی را انجام نمیدهد، اما از آن جایی که دارکتاید تنوع سلاح بسیار بالایی دارد، انتظار میرود که با اضافه شدن این بخش، تجربه دارکتاید به شدت جالبتر از وضعیت فعلیاش شود. هر چهار کلاس بازی به سلاحهای به اصطلاح غولکش دنیای 40K مجهز شدهاند که قلع و قمع کردن دشمنان را بسیار لذتبخش میکند. لذتی که بخش مهمی از آن پشت وعدههای سازندهها برای آینده نزدیک انتظار روشنایی روز را میکشد.
خلاصه بگم که ...
دنیای وارهمر به لطف استودیوی فتشارک، حالا بستر جذابی برای بازیهای کوآپ شده تا با دوستانتان کلی دشمن قلع و قمع کنید. بازی Warhammer 40K: Darktide جدیدترین بازی این مجموعه است که با الگو گرفتن از بازیهای Vermintide، فرمولی بهتر اما با نقصهای مختلفی مثل کمبود محتوا و مشکلات فنی همراه شده است.
میخرمش...
اگر طرفدار بی چون و چرای بازیهای وارهمر هستید، Darktide حس و حال جدیدی را از نظر فضاسازی دارد و به عنوان یک شوتر چندنفره در دنیای 40K میتواند دهها ساعت شما را مشغول خود نگه دارد.
نمیخرمش...
اگر برای تجربه بازی عجله ندارید، باید این را گفت که Darktide از نظر محتوا نقصهای جدی دارد و هنوز تا تبدیل شدن به آن اثری که بتوان چشمبسته آن را به کسی پیشنهاد داد، یکی دو سال فاصله دارد. اگر قیمت ۴۰ دلاری بازی، مشکلات فنی روز عرضه و پرداختهای درون برنامهای را هم در نظر بگیریم، دارکتاید آن بازیای نیست که بتوان آن را به راحتی در وضعیت فعلیاش پیشنهاد داد.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
انحصاری زمانی ایکس باکسه یا کلا انحصاریه؟
وقتی سازنده ها قول یک سری محتوا رو میدن باید حتما اون ها رو داخل بازی بزارن نه اینکه روش برچسب coming soon بزنن یا پرداخت درون برنامه ایش کنن
من که با محیط بازی وگیم پلی اش خیلی حال کردم خیلی حال کردم
جمع بندی کل مقاله:
بازی عالیه اما از نظر محتوا و مشکلات فنی نقص جدی داره که الان ارزش خرید نداره
ولی نظر منو بخواین تخفیف خورد بخرید واقعا بازی باحالیه