ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقالات

تاریخچه وارهمر: هر آن‌چه که باید از دنیای جذاب Warhammer بدانید

دنیای Warhammer در حال حاضر یکی از مشهورترین دنیاهای جهان بازی‌ است. منظورم فقط بازی‌های ویدیویی نیست؛ بازی‌های «وارهمر» به صورت بازی‌هایی رومیزی یا اصطلاحا بوردگیم هم به فروش می‌رسند. شاید جالب باشد که بدانید ...

امیرحسین وفاراد
نوشته شده توسط امیرحسین وفاراد | ۸ آذر ۱۴۰۱ | ۲۲:۴۸

دنیای Warhammer در حال حاضر یکی از مشهورترین دنیاهای جهان بازی‌ است. منظورم فقط بازی‌های ویدیویی نیست؛ بازی‌های «وارهمر» به صورت بازی‌هایی رومیزی یا اصطلاحا بوردگیم هم به فروش می‌رسند. شاید جالب باشد که بدانید شروع کار این دنیا در ابتدا به صورت همین بازی‌های رومیزی بود و کم کم در کنار آن داستان، کتاب و حتی بازی ویدیویی هم به انتشار رسید.

شاید شما جهان وارهمر را از طریق بازی‌های ویدیویی‌اش بشناسید، شاید هم از طرفداران کتاب‌هایی که حول آن نوشته شده است باشید. حتی ممکن است که کلکسیون مینیاتوری اکشن فیگورهای این دنیا را جمع کرده باشید؛ به هر حال به یک طریقی نام معروف Warhammer را شنیده‌اید.

اخیرا یکی از بنیان‌گذاران این جهان دوست داشتنی به مقام شوالیه رسیده است و به نظر ما الان بهترین زمان برای بررسی و کاوش در دنیای بی‌انتهایی است که ایان لیوینگستون (Ian Livingstone) به خلقش کمک کرده است. پس با ویجیاتو همراه شوید تا با هم به یک سفر در دنیای باورنکردنی وارهمر داشته باشیم.

شروع کار Games Workshop


در سال ۱۹۷۵، سه دوست بریتانیایی به نام‌های استیو جکسون (Steve Jackson)، ایان لیوینگستون و جان پیک (John Peake) با هم یک شرکت جدید را در گاراژ خانه‌شان تاسیس کردند. برنامه آن‌ها این بود که در این کارگاه یا گاراژ بازی‌های رومیزی، مثل تخته نرد یا شطرنج دست‌ساز بسازند. برای همین هم بود که اسم شرکتشان را Games Workshop گذاشتند. لیوینگستون مسئول بازاریابی و تبلیغ بود، جکسون طراحی‌ها و نقاشی‌ها را انجام می‌داد و جان هم خود وسایل چوبی را می‌ساخت. در کنار این کارها، جکسون یک مجله هم می‌نوشت که در آن از مردم می‌خواست که به آن‌ها بگویند که چگونه می‌توانند کیفیت کارشان را افزایش دهند. همین مجله به یکی از پایه‌های اصلی پیشرفت شرکتشان تبدیل شد.

پس از گذشت تقریبا یک سال، این سه نفر با یک شرکت آمریکایی به نام Tactical Studies Rules وارد یک همکاری شدند و مسئول فروش بازی‌های رومیزی Dungeons & Dragons این شرکت در بریتانیا شدند. پس از گذشت چند سال شرکت گیمز ورکشاپ دیگر بازی‌های رومیزی نمی‌ساخت و فقط مشغول فروش بازی‌های D&D بود. از آنجایی که دیگر نیازی به او نبود، جان پیک شرکت را در همان سال ترک کرد.

بعد از گذشت دو سال، فروش بازی‌های گیمز ورکشاپ به قدری زیاد بود که طی یک قرارداد تجاری حق ساخت و فروش بازی‌های D&D شرکت TSR را گرفت. پس از آن دیگر آزاد بود که خودش این بازی را با هر سبکی که می‌خواهد بسازد. طی چندین سال متوالی، این شرکت تعداد بسیار زیادی بازی مختلف، به همراه اکشن فیگور‌های مینیاتوری شخصیت‌هایش را ساخت و به فروش رساند. یکی از این بازی‌ها که در سال ۱۹۸۰ ساخته شد بازی‌ای بود که حماسه‌ای باورنکردنی و بزرگ را شروع کرد، بازی‌ای که نامش Warhammer Fantasy Battle بود.

تولد دنیای Warhammer


به علت شهرت زیاد گیمز ورکشاپ، این شرکت با مشکل کمبود کارمند مواجه شد و برای همین توسعه و ساخت بازی‌های وارهمر را به برایان انسل (Brian Ansell) سپرد. برایان انسل دنیای فانتزی وارهمر را با سیستم نقش‌آفرینی بازی‌های D&D ترکیب کرد و در نهایت بازی Warhammer Fantasy Roleplay را خلق کرد. پس از انتشار و فروش بسیار زیاد این بازی در بریتانیا، در سال ۱۹۸۵ انسل به عنوان مدیر کل گیمز ورکشاپ انتخاب شد. بازی‌ای که انسل ساخت به گونه‌ای بود که تمامی طرفداران بازی‌های استراتژی و هم نقش‌آفرینی از آن لذت می‌بردند.

با مدیریت خوب انسل و فروش بیشتر و بیشتر بازی‌های گیمز ورکشاپ، دنیای Warhammer دائما شهرت بیشتری پیدا می‌کرد و کم کم تصمیمی گرفته شد تا به این جهان خیالی شاخ و برگ بیشتری دهند. ریک پریستلی (Rick Priestly)، که یکی از همکاران انسل بود، بازی Rogue Trader: Warhammer 40000 را ساخت. در این بازی بود که دنیای فانتزی وارهمر به شدت بزرگ‌تر شد و الف‌ها، سربازان زره‌پوش، درختان زنده و خیلی شخصیت دیگر به بازی اضافه شدند.

این بازی در سال ۱۹۸۷ منتشر شد و با نظرات مختلفی مواجه شد. برخی از بازیکنان سبک جدید نقش‌افرینی را دوست داشتند، ولی برخی هم معتقد بودند که بازی دارد از اصل خودش دور می‌شود. جدا از تمامی این‌ها و با حمایت کامل طرفداران این مجموعه، دهه ۸۰ میلادی یک دهه به شدت موفق برای گیمز ورکشاپ بود و موفقیت‌ آن‌ها در این دهه بود که نامشان را جهانی کرد. در سال ۱۹۹۳ به کمک مدیری جدید به نام اندی چمبرز (Andy Chambers)، گیمز ورکشاپ یک بازی وارهمر دیگر به نام Warhammer 40K Second Edition را منتشر کرد، بازی‌ای که نسخه رومیزی آن را همه می‌شناسیم، بازی‌ای که آتش محبوبیت دوباره وارهمر را برای بار دیگر و برای همیشه روشن کرد.

از یک بازی رومیزی به بازی‌های ویدیویی


با افزایش شهرت گیمز ورکشاپ دیگر مشخص بود که این شرکت همان شرکت ساخت بازی سال ۱۹۷۵ نیست. لیوینگستون و جکسون تصمیم گرفتند که مقدار زیادی از سهام شرکت را بفروشند و به صوت کامل بر روی ساخت بازی‌های رومیزی و ساخت مینیاتورهای مخصوص این بازی‌ها تمرکز کنند. در طی چند سال آینده، گیمز ورکشاپ در بسیاری از کشورهای دیگر هم شعبه ساخت. هدفشان از ساخت این شعبات این بود که برای Warhammer و Warhammer 40K مشتری بیشتری پیدا کنند. به طور جالبی با انتشار فیلم‌های ارباب حلقه‌ها در سال‌ها ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳، فروش مینیاتورهای گیمز ورکشاپ به شدت افزایش پیدا کرد. با درآمد بیشتری که کسب کرد، گیمز ورکشاپ توانست در کشورهای بیشتری شعبه باز کند و در نتیجه شهرت و درآمدش را باز هم افزایش دهد.

کمی بعد دنیای Warhammer به قدری محبوبیت پیدا کرده بود که تعداد زیادی از استودیو‌های مختلف بازی تصمیم گرفتند که از روی آن یک بازی ویدیویی بسازند. اولین استودیویی که چنین تصمیمی گرفت، استودیو Mindscape بود. بازی‌ای که منتشر کرد یک بازی استراتژیک دو بعدی به نام Warhammer: Shadow of the Horned Rat بود. همین کار ساده باعث شد که بسیاری از استودیوهای دیگر هم برای خرید مجوز جهان وارهمر به سراغ گیمز ورکشاپ بروند. تمامی این‌ها منجر شد که بالاخره دنیای وارهمر هم وارد عصر دیجیتال شود.

بازی‌های گوناگون دنیای Warhammer


اگر از طرفداران بازی‌های تحته‌ای وارهمر باشید، قطعا بازی‌های ویدیویی آن را نخواهید شناخت. این بازی دیگر همان بازی رومیزی قدیمی نیست، دنیای وارهمر کاملا به یک جهان دیگر تبدیل شده است. در دنیای بازی‌های ویدیویی، برای طرفدار هر سبکی یک بازی وجود دارد. اکثر بازی‌هایی که بر اساس این دنیا تولید می‌شوند، مثل بودرگیم‌های اصلی در سبک استراتژیک هستند؛ اما خب همیشه هم اینطور نیست. بازی Warhammer 40K: Chaos Gate - Daemonhunters جدیدترین بازی دنیای وارهمر است که در تابستان همین سال منتشر شد. سبک این بازی استراتژیک نقش‌آفرینی است و گزینه خوبی برای ورود به دنیای وارهمر محسوب می‌شود.

باید گفت که بازی‌های ویدویی وارهمر در سبک RTS است که به خوبی می‌درخشند. البته اشتباه نکنید، بازی‌های نقش آفرینی، شوتر و اکشن وارهمر هم طرفداران بسیار زیادی دارند. این بازی‌ها داستانی زیبا و گیم‌پلی‌ای جذاب دارند؛ حالا اگر با دنیای آن هم آشنا باشید، لذت بیشتری خواهید برد.

مجموعه Total War Warhammer


بازی‌های توتال وار یک ترکیب خاصی از استراتژی تاکتیکی را ایجاد می‌کنند که واقعا هیچ بازی دیگری نمی‌تواند به سطحش برسد. پس طبیعی است که یک بازی توتال وار در دنیای وارهمر هم ساخته شود. با انتشار بازی اول وارهمر توسط استودیو Creative Assembly، با یک تیر دو هدف مختلف شکار شد. اول اینکه طرفداران وارهمر حالا یک بازی جدید داشتند که می‌توانستند بازی کنند. دومی هم این بود که مجموعه توتال وار جانی تازه گرفت و از حالت تاریخی محدودی که داشت فاصله گرفت. این بازی فقط کمی اشاره به داستان‌های اصلی وارهمر دارند و صرفا شخصیت‌ها آن‌ها را در بازی می‌بینیم، جدا از آن دیگر هیچ ارتباطی با خود دنیای وارهمر ندارند و صرفا یک بازی استراتژیک‌اند.

نسخه دوم بازی، تنها پس از گذشت یک سال از انتشار نسخه اول و در سال ۲۰۱۷ وارد بازار شد. Total War: Warhammer 2 تمامی ویژگی‌های خوبی که نسخه اول داشت را حفظ کرد و در کنارش گیم‌‌پلی بازی را جذاب‌تر کرد. در ابتدا نقشه بازی کاملا متفاوت با بازی اول بود ولی پس از گذشت یک سال، با یک آپدیت هر دو نقشه را به هم چسباندند و بزرگ‌ترین نقشه تاریخ مجموعه توتال وار را ایجاد کردند.

نسخه سوم این بازی در سال ۲۰۲۲ منتشر شد و این دفعه ما را وارد دنیای خدایان نابودی کردند. هنوز هم ویژگی‌های مثبت نسخه‌های قبلی حفظ شده بود ولی این بار نقشه بازی حتی از دو برابر نقشه قبلی هم بزرگ‌تر بود. از همان ابتدا هم Creative Assembly فقط برای ساخت سه بازی از گیمز ورکشاپ مجوز گرفت و سه‌گانه وارهمر توتال وار با انتشار نسخه سوم به پایان رسید. این سه بازی شهرت و طرفداران بسیاری زیادی را هم برای مجموعه توتال وار و هم برای دنیای Warhammer به ارمغان آورد.

مجموعه Vermintide


یکی از بازی‌های بسیار خوبی که در جهان وارهمر ساخته شد Warhammer: The End Times - Vemintide بود. این بازی که سیستمی مشابه بازی Left 4 Dead داشت ۴ بازیکن را مجبور می‌کرد که با ارتش موش‌‌های غول‌پیکری به نام Skaven مبارزه کنند. این بازی استویو Fatshark نظر بسیاری از منتقدان را به خودش جلب کرد و به قدری خوب بود که تنها در سال اول انتشارش بیش از ۲ میلیون نسخه از آن به فروش رسید.

در سال ۲۰۱۸ نسخه دوم بازی منتشر شد و تک تک المان‌های بازی را بهتر کرد. در این بازی دوباره شما به ۳ بازیکن دیگر باید یک تیم را تشکیل دهید و در مقابل ارتش Skaven و خدایان نابودی مبارزه کنید. این بازی با اختلاف بهترین بازی شوتر دنیای Warhammer است و به خوبی سیستم مبارزه‌ای که شما در بازی‌های توتال وار از بالا مشاهده می‌کنید را به شوتر اول شخص تبدیل می‌کند. این بازی به قدری شما درون خودش غرق می‌کند که حتی ممکن است فراموش کنید که این بازی در جهان وارهمر است.

مجموعه Warhammer 40K: Dawn of War


این بازی مخصوص علاقه‌مندان سبک استراتژیک است. بازیکنان در این بازی باید ارتشی بزرگ بسازند و از یک سر نقشه بازی به سر دیگر ببرند. اگر مشابه Warcraft دوست دارید که تعداد کمی سرباز و یکی دو هیرو قدرتمند را کنترل و مدیریت کنید پس Dawn of War 2 بازی شماست. داستان این بازی‌ها به شما یاد می‌دهد که چگونه با نژادهای مختلف بازی کنید. ارتباط داستانی خاصی با خود دنیای اصلی وارهمر ندارد و صرفا از ساختار این جهان در بازی‌اش استفاده می‌کند. در نسخه سوم بازی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، استودیو Relic سعی کرد که المان‌های بسیار زیاد و پیچیده‌ای را وارد بازی کند و طرفداران بیشتری را به سمت خودش جذب کند. در نهایت همین کار استودیو باعث شد که نسخه سوم زیادی سخت و سنگین باشد و بر خلاف عناوین قبلی‌اش موفقیت چندانی پیدا نکرد.

بازی Warhammer 40K: Inquisitor


صحبت در مورد Inquisitor واقعا به یک مقاله جدا نیاز دارد. این بازی سعی می‌کند که در سه جهت مختلف به صورت موازی حرکت کند؛ و تا حدودی موفق هم شد. این بازی در مورد این است که شما به عنوان یک بازجو باید در یک کشتی فضایی، عواملی عجیب و مرموز را بررسی کنید. سبک بازی نقش آفرینی است؛ پس اگر دیدید که پنج دقیقه از بازی گذشت ولی وارد یک مبارزه نشدید، بدانید که یک جای کار را اشتباه رفته‌اید. یکی از خوبی‌های بازی این است که توسعه‌دهنده‌های بازی آن را زنده نگه داشته‌اند و برای همین هم دائما آپدیت‌های فصلی و یا مناسبتی دریافت می‌کند.

این بازی هم مثل دیگر بازی‌هایی که در دنیای Warhammer هستند صرفا از فضای آن استفاده می‌کند؛ اما بدون شک یکی از زیباترین و در عین حال ترسناک‌ترین فضاهای ممکن را برای این بازی ساخته‌اند. به طور خلاصه می‌توان گفت که این بازی همان دیابلو با تفنگ و در سرزمین وارهمر است.

آینده دنیای Warhammer


دنیای وارهمر بدون شک یکی از بزرگ‌ترین دنیاهایی است که تا به امروز ساخته شده است. از همان زمان خلق این جهان تا به الان نه تنها پسرفتی نداشته بلکه دائما هم در حال بزرگ شدن است. نمی‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای نزدیک با افول این جهان مواجه شویم؛ مخصوصا الان که بازی‌های پرطرفدار و مورد انتظاری مثل Space Marine 2 یا Blood Bowl 3 قرار است منتشر شوند. هنوز هم تعداد زیادی مجوز ساخت بازی در دنیای وارهمر، در دست استودیوهای مختلف وجود دارد پس می‌توان انتظار داشت که ما برای مدتی طولانی شاهد بازی‌های ویدیویی این جهان باشیم.

از طرف دیگر، بازی‌های رومیزی Warhammer هنوز هم جزو پرفروش‌ترین بازی‌های دنیا هستند و نسخه مینیاتوری شخصیت‌های آن نه‌ تنها برای خود بازی بلکه برای دکور و زیبایی هم به فروش می‌رسد. پس انتظار داشته باشید که حالا حالاها نام Warhammer را در عنوان بسیاری از بازی‌ها ببینید.

آیا وارهمر مثل D&D است؟

بازی‌های وارهمر استراتژی همزمان تاکتیکال یا همان Turn-based Strategy هستند در حالی که D&D فرمی از نقش‌آفرینی است.

وارهمر چیست؟

وارهمر یک بازی وارگیم است که اولین بار توسط Games Workshop توسعه یافت و محبوب‌ترین بازی جنگی مینیاتوری دنیا محسوب می‌شود. از این مجموعه تعداد قابل توجهی بازی ویدیویی توسعه یافته است که مجموعه توتال وار و 40K از مهم‌ترین‌های آن هستند.

آیا وارهمر و وارهمر ۴۰۰۰۰ یک دنیای مشترک دارند؟

وارهمر ۴۰۰۰۰ در دنباله وارهمر فانتزی خلق شد و با این که ارتباط مستقیمی به هم ندارند، اما از تم‌های مشترکی بهره می‌برند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Sheperd
    Sheperd | ۹ آذر ۱۴۰۱

    بشخصه معتقدم که بهترین بازی استراتژی از نظر گیم پلی توتال وار هستش و بهترین دنیای تخیلی هم توی بازی ها مال وارهمر هستش

    • Abdullah_Mohammadian
      Abdullah_Mohammadian | ۱ آذر ۱۴۰۳

      نه! بهترین بازی جنگ تمام‌عیار، جنگ تمام‌عیار: قرون وسطی 2: پادشاهی‌ها هست.

  • KOUWNENTZ
    KOUWNENTZ | ۸ آذر ۱۴۰۱

    به شخصه دنیای وارهمر ۴k بهترین نیای علمی تخیلی تاریخ می دونم
    از آقای وفانژاد می خوام این سری مقاله ها رو ادامه بدن چون خوب می دونیم که ایشون در این مقاله فقط به یه قطره از اقیانوس اشاره کردن و همچین دنیای بزرگی نیازمند ۱۰۰ ها مقاله هست .
    با تشکر فراوان بابت این مقاله زیبا و واجب برای سایت

    • ThomasAngelo
      ThomasAngelo | ۹ آذر ۱۴۰۱

      وفاراد داداش
      وفانژاد در خدمت به سر میبره

      • KOUWNENTZ
        KOUWNENTZ | ۹ آذر ۱۴۰۱

        آره معذرت می خوام اشتباه شد?

مطالب پیشنهادی