بررسی بازی Hi-Fi Rush

بررسی بازی Hi-Fi Rush

استانداردی تازه برای مایکروسافت

۹ بهمن ۱۴۰۱ ۴.۴ ذخیره

بدون شک در سال‌های اخیر، شرکت مایکروسافت (Microsoft) در عرصه رقابت با سونی و عرضه بازی‌های انحصاری، عملکرد بحث برانگیزی داشته است. این مورد در سال ۲۰۲۲ و لاین آپ سبک شرکت بیش از پیش نمایان شد، اما به نظر می‌رسد آن‌ها برای سال میلادی جاری برنامه متفاوتی دارند و به همین منظور، نخستین ماه سال را با عرضه ناگهانی Hi-Fi Rush آغاز کردند. Hi-Fi Rush جدیدترین ساخته استودیو Tango Gameworks، سازنده آثاری همچون The Evil Within و Ghostwire: Tokyo است. این استودیو که توسط شینجی میکامی، خالق مجموعه رزیدنت ایول در سال ۲۰۱۰ تاسیس شده، از زیرمجموعه‌های کمپانی Zenimax است و با کمک و همکاری بتسدا، به تولید آثار مختلف طی سال‌های اخیر پرداخته است.

ایده شدو دراپ کردن «های-فای راش» (یا همان عرضه به محض معرفی) شاید در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد. از طرفی ما با یک عنوان بتل رویال یا آنلاین همچون ایپکس لجندز طرف نیستیم که با شدو دراپ شدن و تبلیغ استریمرها به موفقیت برسد و از طرف دیگر، شاید ابعاد ظاهری این اثر که در ادامه به آن می‌پردازیم، چندان برای همه بازیکنان جذاب به نظر نرسد. از این رو، مایکروسافت با معرفی و عرضه ناگهانی آن ریسک بزرگی را پذیرفت. اما این رویکرد نهایتاً به موفقیت بازی منجر شد. های-فای راش با کمترین میزان نقد منفی از طرف کاربران و منتقدان و جلب نظر بازیکنان، به یکی از بهترین آثار چند سال اخیر هر دو شرکت ناشر و توسعه دهنده تبدیل شده و به همین واسطه آغازگر دوره جدیدی برای مایکروسافت محسوب می‌شود. برای مطالعه بررسی Hi-Fi Rush با ویجیاتو همراه باشید.

Hi-Fi Rush
  • امتیاز کاربران
    66 ratings8.6/10
  • امتیاز متاکریتیک 88
  • ژانر اکشن
  • تاریخ انتشار ۵ بهمن ۱۴۰۱
  • پلتفرم‌ها ایکس باکس سری ایکسپی‌سی
  • ناشر بازی Xbox Game Studios
  • سازنده Tango Gameworks
  • حالت بازی تک نفره
  • درجه سنی بازی مناسب برای نوجوانان

های-فای راش حس و حالی مشابه بازی‌های کلاسیک اوایل دهه ۲۰۰۰ و پلتفرم‌های گیم کیوب و پلی استیشن ۲ را ارائه می‌کند. این امر به کمک داستانی که خود را جدی نمی‌گیرد، ابرشرورهایی که با طنز ویژه خود را معرفی می‌کنند و دنیایی رنگارنگ و از همه مهمتر، شخصیت اصلی که تنها هدفش، تبدیل شدن به یک ستاره راک است، تجربه داستانی این اثر را بسیار لذت بخش می‌کند.

شخصیت اصلی این اثر، چای (Chai) نام دارد و پس از این که برای قرار گرفتن تحت آزمایشی برای دریافت بازوی مکانیکی به شرکت Vandelay مراجعه می‌کند، همه چیز با یک تصادف کوچک بهم می‌ریزد و نهایتاً باعث تبدیل شدن چای به یک مورد آزمایش معیوب می‌شود و تمامی تیم امنیتی «شرکت وندلی» به دنبال حذف کردن این عیب از خط تولید می‌روند. البته، چیزی که آن‌ها به عنوان یک مورد آزمایش معیوب از آن یاد می‌کنند، باعث می‌شود تا چای نسبت به ریتم موسیقی در محیط اطرافش آگاهی پیدا کند که این قضیه حتی در گیمپلی بازی نیز منعکس شده است.

نهایتاً هدف چای، فرار از جزیره‌ای است که این شرکت در آن واقع شده و در این مسیر، باید به مبارزه با برخی از قوی‌ترین ربات‌هایی که برای متوقف کردن او ارسال می‌شوند بپردازد و دوستانی نیز پیدا می‌کند که به مرور طی روایت بی‌نقص و یکپارچه بازی، از اهداف شوم وندلی و تیم او پرده برداری می‌کنند و هدف نهایی چای را به شکست دادن تیم مدیریت شرکت معطوف می‌کنند.

همانطور که اشاره شد، روایت بازی بسیار سرراست است و بدون هیچ بخش پرکننده و اضافه‌ای، به اشاره به مسائل اصلی و کلیدی می‌پردازد. طی تجربه، موقعیت‌هایی به منظور تعامل با NPCهای شرکت وندلی پیش می‌آید که گوش دادن به صحبت آن‌ها، بازیکن را به صورت عمیق‌تر با شرایط موجود در این محیط آشنا می‌کند و منفی بودن نظر این ربات‌های کارگر، شرایط دشوار و حوادث فرعی و پیش زمینه‌های لازم برای داستان را به جذابترین شکل ممکن، با همان طنز جذابی که از ابتدا آن‌را به مخاطب نشان می‌دهد، روایت می‌کند.

از طرفی، تعداد موقعیت‌های تعامل مناسب بوده تا ضمن حفظ تنوع، از خسته کننده شدن پیشروی در محیط‌ها نیز جلوگیری شود و با وجود متن‌هایی که سر راه چای قرار گرفته‌اند، بازیکن به خوبی می‌تواند نسبت به شرایط جهان این اثر آگاهی پیدا کند.

Hi-Fi Rush

گیم‌پلی Hi-Fi Rush بهترین بخش آن به حساب می‌آید که با تلفیق لحظات اکشن هیجان انگیز و پرریسک درکنار تلفیق موسیقی‌های جذاب با آن، به عنوانی خاص، جذاب و به‌یادماندنی تبدیل شده است. همانطور که در بخش داستان توضیح دادیم، های-فای راش شباهت‌های زیادی به آثار دوران محبوب نسل ۶ کنسول‌های بازی و قبل‌تر از آن دارد و این موضوع به زیباترین شکل ممکن در گیم‌پلی آن نیز منعکس شده است.

انعکاس این موضوع از طریق طراحی مراحل، استیج مبارزه با دشمنان و نهایتاً باس‌ها صورت می‌گیرد. مراحل این اثر به صورت خطی طراحی شدند که احتمالاً برای بازیکنانی که از آثار جهان باز امروزی خسته شده‌اند خبر خوشی به حساب می‌آید. البته این سبک از طراحی معمولاً چالش‌های خاص خود را نیز به همراه دارد. به طور مثال بازی‌ساز باید همواره از تکراری شدن تجربه اثر خود جلوگیری کند که به لطف تنوع بسیار بالایی که این بازی دارد، بازیکن لحظه‌ای احساس خستگی از تجربه این عنوان نمی‌کند.

های-فای راش یک بازی اکشن ریتمیک است، به این معنا که اگر بازیکن اعمال مختلفی مثل حمله و جاخالی دادن را روی ریتم موسیقی انجام بدهد، با پاداش خوبی در گیم‌پلی مواجه می‌شود. این پاداش در قالب مواردی همچون ضربه‌ای پرقدرت و چند جاخالی پیاپی خود را نمایان می‌کند که در حین تجربه بازی به شدت کاربردی هستند. همه چیز در این اثر برپایه ریتم طراحی شده است، از پلتفرم‌های متحرک تا ضربات دشمنان. حتی سیستم مبارزات بازی نیز به گونه‌ای طراحی شده تا در اکثر مواقع، همه چیز هماهنگ و روی ضرب آهنگ و ریتم صورت بگیرد. به این ترتیب، استودیو تانگو گیم‌ورکز با آمیختن موسیقی و گیمپلی، یک بازی پرانرژی و هیجان انگیز خلق کرده است.

تجربه گوش دادن به آثار هنرمندانی همچون Prodigy در حین مبارزه با دشمنان و تنظیم کردن ضربات روی ریتم موسیقی، یکی از جذابترین کارهایی است که در این اثر می‌توان انجام داد. گرچه Hi-Fi Rush یا به طور خلاصه، HFR، نخستین بازی نیست که این کار را انجام داده باشد، اما نحوه پیاده سازی آن در این بازی بسیار پردقت و با ظرافت است.

هماهنگ شدن با ریتم بسیار ساده است؛ برای این کار کافیست به موسیقی گوش بدید و روی ضرب آهنگ به انجام مبارزه و… بپردازید. حال استودیو سازنده برای افزایش دسترسی پذیری بازی، دو روش جایگزین را نیز طراحی کرده تا به بازیکن کمک کند راحت‌تر ضرب آهنگ را دنبال کند. روش اول، استفاده از دکمه‌ای برای فعال سازی نشانگر مخصوص بوده تا با ضربه زدن به دکمه‌ها سر زمانی خاص که روی تصویر نمایش داده می‌شود، ریتم دنبال شود و امتیاز بیشتری دریافت شود و روش دوم نیز، یار همراه بازیکن یعنی 808 است که با انعاکس نوری آبی، به گیمر اطلاع می‌دهد چه زمانی باید ضربات را وارد کند.

در سراسر بازی، دشمنان متفاوتی قرار داده شده و برای مبارزه با هرکدام نیاز به استراتژی حمله متفاوتی است. به طور مثال برخی از دشمنان فقط با استفاده از سیستم Parry از پا در می‌آیند و برخی دیگر، با کمک یارهای چای ضعیف می‌شوند. به طور مثال شخصیت Peppermint می‌تواند هاله محافظ آن‌ها را نابود کند و Macaron نیز می‌تواند سپرهای محافظ را ازبین ببرد. البته کاربرد یارهای کمکی فقط به مبارزات محدود نمی‌شود و در طول پیشروی از مراحل مختلف برای باز کردن مسیرهای جدید نیز می‌توان از آن‌ها کمک گرفت.

بین هر مرحله، وقفه‌ای کوتاه ایجاد می‌شود تا با رجوع به مخفیگاه چای و دوستانش، امکاناتی همچون خرید ارتقاهای جدید، خواندن متن‌های از پیش جمع‌آوری شده، تعامل با دوستان و نهایتاً استفاده از بخش آموزشی فراهم شود. به منظور تهیه ارتقا، بازیکن باید چرخ دنده به دست بیاورد که به نوعی واحد پولی بازی و بخشی از محتوای قابل جمع‌آوری آن است و از این رو با آثار پلتفرمر قدیمی قابل مقایسه است؛ به این صورت که برخی از این چرخ دنده‌ها خارج از مسیر اصلی بازیکن قرار داده شده‌اند و برای رسیدن به آن‌ها باید با انجام پلتفرمینگ، به سطوح دور دست برسد.

با داشتن میزان کافی چرخ دنده، امکان خرید ارتقاهای مختلف و کمبوهای جدید برای چای فراهم می‌شود و یکی از ویژگی‌های بسیار مثبت بازی اینجا خود را نشان می‌دهد و آن، قابلیت فروش ارتقا برای به دست آوردن مبلغ هزینه شده به منظور خرج کردن آن روی بخشی دیگر است. همچنین با ترکیب قابلیت‌های مختلف می‌توان کمبوهای جدیدی خلق کرد که مسلماً به تنوع بیشتر نبردها کمک می‌کنند و درکنار این مورد، درصورت نیاز می‌توانید سطح یک ارتقای خاص را کاهش دهید تا از نسخه قبلی آن استفاده کنید.

گفتنی است که مبارزه با باس‌های بازی نسبت به نبردهای معمولی دارای تفاوت‌های جالب توجهی است. به طور مثال باس‌ها دارای چند مرحله مختلف هستند که ریتم و روند مبارزه در هرکدام متفاوت است و بازیکن باید با تکیه به روش‌های گوناگون با آن‌ها مواجه شود. همچنین شکست دادن باس‌ها معمولاً با صحنه‌ای انفجاری و اغراق شده همراه است که ترکیب آن با موسیقی فوق العاده بازی، جذابیت آن‌ها را چندین برابر می‌کند.

به دنبال پیروی از بازی‌های دهه ۲۰۰۰، استایل گرافیکی Hi-Fi Rush بیشتر از هرچیز دیگری یادآور یکی از جذابترین آثار آن دوره، یعنی بازی Jet Set Radio است. عنوانی که با طراحی هنری دوستانه خود، مخاطبین را جذب می‌کند. از آن‌جایی که HFR از طراحی گرافیکی Cel-Shade بهره می‌برد، ظاهری شبیه به کامیک بوک‌ها پیدا کرده است. دنیای های-‌فای راش به شدت رنگارنگ و چشم‌نواز است و طراحی محیط‌های آن نیز به دلیل استفاده از تم علمی تخیلی و آینده نگرانه، به شدت جذاب است. شخصیت‌های بازی، از چای و دوستان او تا دشمنانی همچون Zanzo، همگی طراحی منحصربه‌فردی دارند که باعث خاطره‌انگیز شدن آن‌ها می‌شود.

همچنین این عنوان یکی از پرجزئیات‌ترین انیمیشن‌ها را دربین بازی‌های هم سبک خود دارد. از انیمیشن‌های کارتونی برخورد شخصیت‌ها به دیوار تا پوشیدن کفش، حرکات چای و… همگی با نهایت دقت طراحی شده‌اند. البته از آن‌جایی که با عنوانی رنگارنگ و محیط‌هایی کنتراست بالا طرف هستیم، گاهی اوقات این موارد به ضرر بازی تمام می‌شوند چرا که گاهی اوقات در میانه موقعیت‌های نبرد، دنبال کردن چای یا حرکات دشمنان به کار سختی تبدیل می‌شود و نتیجه آن، وارد شدن آسیب به شخصیت اصلی است. البته گفتنی است که با حرفه‌ای شدن در مبارزات و توجه بیشتر به علائم صفحه می‌توان از وقوع این مسائل جلوگیری کرد، اما درنهایت وقتی یک بازیکن تنها یک بار قصد تجربه این اثر را داشته باشد، با این مورد مواجه می‌شود.

علاوه‌بر موارد فوق، کاتسین‌های بازی با فریم ریتی متفاوت و کیفیتی بالاتر نسبت به گیم‌پلی ساخته شده‌اند تا حس سینمایی ویژه‌ای را در HFR ایجاد کنند اما این موضوع تا حدودی یکپارچگی گیمپلی و کاتسین را ازبین می‌برد، گرچه این مورد ایراد بزرگی به حساب نمی‌آید. همچنین در بین گیم‌پلی، دیالوگ‌ها با استفاده از نمایش طرحی از شخصیت‌ها و کادری از متن نمایش داده می‌شوند که به طور کلی در ایجاد حس نوستالژی در طرفداران موثر است. به این نکته نیز باید اشاره کرد که های-فای راش یک تجربه به شدت پایدار و بی‌ایراد از نظر فنی بوده و طی تجربه آن برای این نقد، کوچکترین باگ یا گلیچی رخ نداد. همچنین نرخ فریم بازی شدیداً ثابت بوده و حتی با سیستم‌های معمولی نیز می‌توان از آن انتظار عملکردی قدرتمند درکنار ظاهری جذاب داشت.

مدت زمان بازی

داستان اصلی: 
۱۰ ساعت

۱۰۰ درصد: ۱۲ ساعت

Hi-Fi Rush

این روزها پیدا کردن بازی‌های کلان بودجه (AAA) خطی که قصد ارائه چیز جدیدی را داشته باشند و هیچ یک از ترندهای روز مثل بخش چند نفره و بتل رویال یا پرداخت درون برنامه‌ای برای به دست آوردن چیزهایی که حق بازیکن است را دنبال نمی‌کند، کار بسیار سختی است؛ خصوصاً عنوانی همچون HFR که علاوه‌بر خاص بودن، به وضوح به واسطه آزادی عملی که ایکس باکس به استودیوهای بازی سازی خود داده ساخته شده است. پروژه‌ای که محصول عشق و علاقه کارگردان و تیم توسعه آن است و برخلاف بسیاری از بازی‌های مدرن که با هدف کسب درآمد، به عنوانی ناقص و پرایراد تبدیل می‌شوند، با ذوق و شوق کامل توسعه یافته.

در نهایت، بهترین توصیفی که درباره بازی Hi-Fi Rush می‌توان کرد، این است که این اثر برداشتی متفاوت نسبت به سایر بازی‌های صنعت دارد. با قیمت ۲۹.۹۹ دلاری و دسترسی روی سرویس Xbox Game Pass برای کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس/اس و کامپیوتر در زمان عرضه و انتشار به محض معرفی، احتمالاً می‌توان های-فای راش را آغازگر دورانی تازه برای ایکس باکس به حساب آورد. این عنوان باکیفیت، سرگرم کننده و جذاب، با ارائه ساعت‌ها گیمپلی مفرح و هیجان انگیز، موسیقی‌های جذاب، شخصیت‌های دوست داشتنی و دنیایی سرشار از پتانسیل، به ما از بازگشت مایکروسافت و ایکس باکس به عرصه رقابت با رقبای خود خبر می‌دهد و انتظار می‌رود این چرخه تا پایان نسل برای این شرکت آمریکایی ادامه پیدا کند.

بازی Hi-Fi Rush بر اساس نسخه‌ پی‌سی که ناشر بازی در اختیار ویجیاتو قرار داده بررسی شده است.

خلاصه بگم که …

های-فای راش یک بازی ارزشمند و متفاوت است. تلاشی قابل تقدیر از استودیو Tango Gameworks که با ارائه گیم‌پلی ویژه، طراحی بصری دوست داشتنی و داستانی بامزه، یاد و خاطر بازی‌های کلاسیک نسل‌های قبلی کنسول‌های بازی را به خوبی زنده می‌کند. عنوانی فوق العاده که به یکی از آثار بسیار ارزشمند سرویس گیم پس تبدیل شده و با داشتن قیمتی بسیار پایین در مقایسه با سایر رقبا، قطعاً ارزش تجربه بالایی دارد.

بررسی بازی Hi-Fi Rush - ویجیاتو
بررسی بازی Hi-Fi Rush - ویجیاتو

می‌خرمش

اگر به دنبال یک تجربه خطی، کوتاه، سرگرم کننده و بامزه هستید، Hi-Fi Rush بهترین انتخاب برای شما به حساب می‌آید. این عنوان اکشن خطی، مبارزات بسیار هیجان انگیزی ارائه می‌کند و چالش‌های مختلفی که سر راه بازیکنان قرار می‌دهد، تا انتها لذت بخش باقی می‌مانند. البته از آن‌جایی که بازی روی Game Pass نیز موجود است، توصیه می‌کنیم تجربه آن را از دست ندهید. همچنین در صورتی که به موسیقی راک علاقه داشته باشید، این بازی با فهرستی از آهنگ‌های جذاب می‌تواند اوقات خوشی را برای شما ایجاد کند.

نمی‌خرمش

در صورتی که انتظار یک بازی ترسناک جدید از تانگو گیم‌ورکز را داشتید این اثر قطعاً شما را ناامید می‌کند، چرا که عنوانی کاملاً متفاوت نسبت به ساخته‌های پیشین این استودیو به حساب می‌آید. همچنین شاید طنز بازی برای همه خوشایند نباشد. از طرفی دیگر، از آن‌جایی که گیم‌پلی بازی تمرکز زیادی روی زمان‌بندی‌های دقیق برای اجرای حملات و… دارد، این مورد نیز می‌تواند باعث شود برخی از تجربه این بازی، آن طور که باید لذت نبرند. همچنین با یک بازی کاملاً خطی و بدون آزادی عمل در پیشروی مراحل طرف هستیم و این احتمال وجود دارد که طرفداران بازی‌های جهان باز از آن لذت نبرند.

بررسی بازی Hi-Fi Rush - ویجیاتو
  • امتیاز ویجیاتو90
  • امتیاز کاربران
    66 ratings8.6/10
  • امتیاز متاکریتیک88

کپی شد https://vgto.ir/kda
نظرات (۱۴)
4.4 5 امتیازها
امتیاز مطلب
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
14 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین بیشترین امتیاز
دیدگاه درون خطی
نمایش تمام نظرات

بازی گرافیک عجیبی نداره
چرا باید نسل نهمی باشه

دیشب دانلودش کردم و چه کاتسین های جالب و سبک مبارره جالبی داره،

اسپم ? دوستان می خواستم بدونم اگر ریجن اکانت استیم من ست شده باشه وی پی ان روشن نباشه کد بفرسته کد رو بزنم وارد می شه؟ با توجه به این که قوانین استیم هر چند وقت عوض می شه احتمال داره لاگین نکنه؟

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط mahdinrz79

و باز هم یه شاهکار دیگه از استاد شنحی میاکامی . بازی های اکشن ریتمیک واقعا تو این دوره کم شدن و این اثر لایق تحسین هست

از همون اول مجذوب بازی شدم
خیلی باهاش حال کردم
مخصوصا گرافیک سل شید و رنگارنگ بازی
اینکه ریتمیک هم هست و اینکه تا حالا هیچ بازی ریتمیک بازی نکردم بیشتر منو جذب کرد
حالا هم که مشخص شد که واقعا بازی خفن و شاهکاری هست
دم شینجی میکامی و تیم تانگو گیم ورکس گرم که یه همچین بازی خفنی تحویل ما دادن
برم تو کارش اگر وقت شد ولی به Library گیم پس خودم اضافه اش کردم
اول سال ایکس باکس بی نظیر و شاهکار شروع شد
بریم ببینیم بقیش هم همینطور پیش می‌ره
امیدوارم فقط همینطور باشه

ینی این بازی از ۱۰۰ ۹ شده؟?

یه سوال، شما تو بخش پلتفرم نوشتید ایکس باکس سری ایکس و پی سی. یعنی این بازی برای سری اس نیومده؟ یا اومده و شما تو بخش پلتفرم ها ننوشتید؟

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط Man

هنری ارزشمند از وارثان آتی شینجی میکامی

14
0
نظرت رو حتما بهمون بگو!x