بنیاد ملی بازیهای رایانهای گزارش صنعت بازی ایران در سال ۱۴۰۰ را منتشر کرد
بنیاد ملی بازی های رایانهای نتایج تازهترین پیمایش کشوری خود درباره مصرف بازیهای دیجیتال در ایران را منتشر کرد که اطلاعات جالبی در آن وجود دارد. محمد امین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای ...
بنیاد ملی بازی های رایانهای نتایج تازهترین پیمایش کشوری خود درباره مصرف بازیهای دیجیتال در ایران را منتشر کرد که اطلاعات جالبی در آن وجود دارد.
محمد امین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در جریان نشست خبری پیمایش سال ۱۴۰۰ توضیح داد که میزان بازیکنان بازیهای دیجیتال ایران تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۳۴ میلیون نفر رسیده که نسبت به آخرین پیمایش بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال ۹۸، ۲ میلیون نفر افزایش داشته است. به عبارتی از هر ۱۰۰ ایرانی ۴۱ نفر بازی میکنند.
نتایج این پیمایش همچنین نشان میدهد که ۵۸ درصد بازیکنان بهصورت آنلاین بازی میکنند. علاوه بر این، از نظر تفکیک جنسیتی، ۵۹ درصد از بازیکنان را مردان و ۴۱ درصد از آنها را زنان تشکیل میدهند. در پیمایش سال ۱۳۹۸ گفته شده بود که از هر ۱۰۰ زن ایرانی ۲۹ نفر بازیکن بودهاند که این میزان در گزارش اخیر به ۳۵ بازیکن افزایش یافته است.
از دیگر نکات گزارش میتوان به میانگین سنی بازیکنان اشاره کرد که از ۲۲ سال در سال ۱۳۹۸ به ۲۳ سال در سال ۱۴۰۰ رسیده و بازیکنان بهطور متوسط ۹۵ دقیقه در روز بازی میکنند.
در ادامه این گزارش توضیح داده شد که همچنان موبایل پلتفرم محبوب بازیکنان ایرانی است، چرا که ۹۶ درصد از بازیکنان با پلتفرم موبایل بازی میکننند و از این جمع، ۹۶ درصد کاربران با گوشی هوشمند و ۱۴ درصد از تبلت استفاده میکنند. از طرف دیگر ۲۵ درصد بازیکنان با کنسول بازی میکنند که از این جمع، ۸۸ درصد از کنسول خانگی و ۱۳ درصد از کنسول دستی استفاده میکنند. در نهایت نیز ۱۹ درصد بازیکنان از رایانه برای بازی کردن استفاده میکنند که از این جمع، ۵۹ درصد از رایانههای شخصی و ۴۸ درصد از لپتاپ استفاده میکنند.
نکته مهم دیگر اینکه طبق گفته مدیرعامل بنیاد بازیهای رایانهای، گردش مالی صنعت بازی کشور در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده که ۱۸۸۰۰ هزار میلیارد تومان آن برای خرید کنسول و رایانه هزینه میشود.
در بخش دیگری از گزارش گفته شده که هزینه بازیکنان ایرانی در سال ۱۴۰۰ برای بخش نرمافزار ۲۶۱۲ میلیارد تومان بوده که سهم بازیهای موبایلی ۵۱۲ میلیارد تومان، بازیهای کنسولی بومی ۸.۳ میلیارد و بازیهای رایانهای بومی نیز ۱۴ میلیارد تومان بوده است.
هزینه بازیکنان در بخش سختافزار نیز به ۱۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده که نسبت به آمار ۲۷۰۰ میلیارد تومانی در سال ۹۸ رشد چشمگیری داشته است. از جمله دلایل این رشد به عرضه کنسول پلی استیشن ۵، عرضه نسل جدید بازیها و رشد شدید نرخ ارز اشاره شده است.
ویجیلاگ پلاس: خداحافظی با آنچارتد و تاریخ انتشار ماینکرفت لجندز
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
به جای اینکه واسه گیمرا مرهم درد باشن واسشون دردن
از این مقاله میشه یه مقاله در اورد
هیچ حرف سیاسی نمیزنم ولی میخوام یه نقدی کنم
هزینه بازیکنان ایرانی برای بازی های بومی کنسول ۸.۵ میلیارد تومان بوده
خب این بخش سوال پیش میاد منظور از بازی بومی روی کنسول چیه؟
و تعداد قابل توجه دختر های گیمره
بعد باز بگو ما گیمر دختر کم داریم(خطاب به بعضی ها)
و اینکه خیلی از گیمر های داخلی با گوشی بازی میکنن که من درک نکردم بازی های موبایلی چطوری با این هدف ساخته میشن که جوون هارو تحریک کنن به خیابون بیان
چون فک نمیکنم این همه جوون تو خیابون کنسول داشته باشن
من نمیدونم چطوری این چیز ها محاسبه میشن ولی زده ۹۶ درصد موبایل پلیر ها از موبایل استفاده میکنن و ۱۴ درصد از تبلت
مگه همچین آمار هایی با ۱۰۰ درصد محاسبه نمیشن کسی میدونه بگه
و اینکه فک کنم شما اینطوری حساب کردید یارو یک دقیقه هم مار بازی نوکیا بازی کرده باشه گیمر حسابش کردین
عه چه جالب
پس اینا غیر از فیلتر کردن عناوین محبوب آمار دادن هم بلدن
باریکلا
ماشالا صنعت گیم ایران
بهترین صنعت گیم جهان
آمریکایی های بیچاره آرزو دارن بهشون بازی بفروشیم ولی ما اونا رو تحریم کردیم.
صنعت؟!کدوم صنعت؟!شما رو چ بازی ب*بختا اینا برای شما حرامه با آرمان های امام تناقض داره
امیدوارم معصومین مسخره نکرده باشی?
مگر کندی کراشم حساب کرده باشن بعضی از آمار ها منطقی باشه
تو آمار ۲۰۴۸ هم بازی حساب میکنن دیگه
چرا فقط سر چیزی دقیق میشن که باهاش میشه شیره مردمو کشید
و منی که دارم فکر میکنم این آمار دقیق چجوری بدست اومده ?
از کجا این آمار دقیق رو دارین؟ اینکه دقیقا چند درصد رو چه پلتفرمی پلی میدن؟
چرا فکر میکنم تخیلات رئیس بنیاد؟
خب حالا به این نتیجه رسیدین که چقدر گیمر داریم توی جامعه
پس چرا برای رفع مشکلاتشون تلاش نمیکنید
حالا برین دسترسی به نیاز هاشون رو به کل قطع کنین
البته فکر کنم صد در صد آمار غلطه
حالا که فهمیدن چقدر گیمر تو کشور هست، به این نتیجه رسیدن که باید کنسول و پیسی و لوازم جانبی رو گرون کنن تا شکم زن و بچهشون رو سیر کنن. حالا این وسط چند نفر هم نتونستن بخاطر قیمت بالا بازی کنن و مجبور به فروش پیسی و کنسولشون شدن خیلی مهم نیست.
چرا همه چی رو قاطی میکنی؟
باور کنی یا نه من از این بنیاد حمایت نمیکنم و هیچ سودی هم برام نداره ولی اینکه قیمت کنسول اینا بالا هست به 2 دلیل هست: اول قیمت دلار که خودت بهتر میدونی چرا و از کی این شد. و کاملا هم درسته که نشونه سوئه مدیریته و دلیل دووم هم وجود دلال ونبود نظارت روی فروش هست که هرکی هرجور میخواد میفروشه یکی مثلا میاد PS5 که تا چند وقت پیش 20 تومن بود رو 29 میده و کسی کاری باهاش نداره بقیه هم شیر میشن و میگن قیمت بازار همینه دیگه پس ماهم همین میدیم و . . .
و خب همین آدمی که این آمار رو میده (که نمیدونم چقدرش حقیقته) که نیومده بگه قیمت این اینقدره و گرونش کنه،
ما توی کشوری هستیم که خصوصا در باره کالاهای دیجیتال هیچ قیمت گذاری درستی از طرف دولت وجود نداره که کی باید چکار کنه و بازار دسته یه مشت دلاله
که البته باز هم مشکل نبود نظارت و از دولته ولی همه چیز را باهم قاطی نکن این بنیاد که طبیعتا فایده ای نداره و کارشون رو درست انجام نمیدن ولی مشکل اقتصاد از این نیست.
به بالا پایین شدن دلار ربطی ندارد...
چون هر وقت دلار میره بالا قیمت میره بالا ولی وقتی دلار میاد پایین قیمت تغییر نمیکنه که هیچ، بلکه گرونتر هم میشه.
معلومه قیمت دست خودشونه.
پایه و اساس سیاست های کثیف دلالی تو ایران ???
با دولت کاری ندارم و از خودی هم می خوریم (دلال)