ری تریسینگ چیه و اصلا ارزش داره؟ [تماشا کنید]
کارت گرافیک ابزاری است که برای پردازش و خروجی گرفتن از تصاویر در سیستمهای کامپیوتری استفاده میشود. در واقع هرچیزی که در نمایشگر میبینیم، خروجی کارت گرافیک است. این قطعه یکی حیاتیترین سخت افزار برای ...
کارت گرافیک ابزاری است که برای پردازش و خروجی گرفتن از تصاویر در سیستمهای کامپیوتری استفاده میشود. در واقع هرچیزی که در نمایشگر میبینیم، خروجی کارت گرافیک است. این قطعه یکی حیاتیترین سخت افزار برای تجربه با کیفیت بصری از گیم است. کارت گرافیک به صورت عمده توسط دو شرکت انویدیا (Nvidia) و ایامدی (AMD) توسعه و تولید میشود.
RTX که به اختصار بیانگر عبارت Ray Tracing Texel eXtreme است یکی از سری محصولات جدیدتر جیفورس انویدیا است. کارتهای RTX به صورت خاص به منظور پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو یا ری تریسینگ (Ray Tracing) معرفی شدند. رهگیری پرتو یا به شکل دقیقتر، رهگیری بلادرنگ پرتو (Real-Time Ray Tracing) ترندی جدید در حوزه گرافیک است. این تکنولوژی تا همین اواخر صرفا در انحصار هالیوود و به صورت ویژه ساخت انیمیشنهای سهبعدی بود.
سری RTX انویدیا اولین بار در سال ۲۰۱۸ و با بهرهگیری از معماری تورینگ (Turing) معرفی شدند. این لاین جزو کارتهای بالا رده (high-end) انویدیا محسوب میشوند. این کارتها شامل فناوریهای جدیدتری از حیث بصری و محاسبات هستند که به طبع قیمت آنها را نیز در مقابل کارتهای معمول بالا میبرد.
این تکنولوژی با ردیابی اشعه در زمان واقعی، میتواند نورپردازی درون بازی را بسیار واقعیتر جلوه دهد. علت این است که این فناوری کارت گرافیک را قادر میسازد تا مسیر پرتوهای مجازی نور را ردیابی کند. بدین ترتیب با دقت بیشتری نحوه تعامل با اشیا موجود در محیط را شبیه سازی کند. در نتیجه تصویری که با تکنولوژی ری تریسینگ تولید میشود، واقعیتر و عمیقتر خواهد بود.
در این ویدئو «شیرین منظری» نگاهی دقیقتری به رهگیری پرتو و سایر فناوریهای نورپردازی میکند. او همچنین این تکنولوژی را با سایر فناوریهای قدیمی مثل شطرنجی سازی، مقایسه میکند. در انتها به این سئوال پاسخ داده میشود که ری تریسینگ ارزش هزینه کردن بیشتر بابت کارت گرافیک را دارد یا نه؟
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
دیر به دستم رسید این مقاله و من 6 ماه پیش rtx 3050 گرفتم اما واقعا خفنه من خیلی باهاش حال میکنم
به نظر من هنوز ارزش هزینه بیشتر رو نداره
تقریبا تمام ویدئوهایی که Nvidia برای نشان دادن RT منتشر کرده، اغراق شده هست. یعنی وقتی مینویسه RT off میاد و سطوح شفاف و براق رو در تکسچرها حذف میکنه
مثلا یک قوری نشون میده که بازتاب فنجان رو روی خودش نشون نمیده، بعدش میگه RT on و عکس اون فنجون در بدنه فلزی قوری می افته. این خیلی دروغ بزرگیه، هر کسی کمترین اطلاعی از موتورهای بازی سازی مثل آنریل انجین داشته باشه میدونه که نوع تکسچر رو تغییر دادن تا نتیجه RT رو خیلی عالی جلوه بدهند.
متاسفانه عملکرد بازی ( با همون فریم ریت ) رو به شدت میاره پایین و این فناوری روی گرافیک های بالا کاربرد بیشتری داره نه روی گرافیک low یا medium . به همین دلیل سیستمی و مانیتوری هم که بتونه همچین گرافیکی رو بکشه بالای صد میلیون تومن هست . پس عملا به درد ما ها نمیخوره
ما نه, جمع نبند