مدیر ایکس باکس با جنگ میان کنسولها مخالف است
وقتی سونی اعلام کرد در نمایشگاه E3 2019 حضور پیدا نمیکند، مباحثی نقل محافل شد مبنی بر اینکه امسال مایکروسافت میتواند برنده بلامنازع رویداد باشد؛ «با عدم حضور اصلیترین رقیب آنها، دیگر چه کسی میتواند ...
وقتی سونی اعلام کرد در نمایشگاه E3 2019 حضور پیدا نمیکند، مباحثی نقل محافل شد مبنی بر اینکه امسال مایکروسافت میتواند برنده بلامنازع رویداد باشد؛ «با عدم حضور اصلیترین رقیب آنها، دیگر چه کسی میتواند سد راهشان شود؟». اما فیل اسپنسر مدیر برند ایکس باکس با این مسئله کاملاً مخالف است؛ او طی مصاحبهای اختصاصی که با وبسایت گیماسپات داشته مدعی است این روزها هیچ علاقهای به قرار دادن ایکس باکس در مقابل پلی استیشن ندارد، و از طرفی رقابت شورانگیز هواداران دو کمپانی نه ارتباطی به آنها داشته نه کلا فایدهای دارد.
اسپنسر قبول دارد که سونی و مایکروسافت در یک سطح از تکنولوژی با یکدیگر رقابت میکنند، اما کاملاً این موضوع که رویکردی سازمانی و پشت پرده برای از دور خارج کردن رقیب وجود داشته باشد را نفی میکند. وی میگوید: «تجارت یک ورزش نیست. بلکه خیلی متفاوت است».
اگر بخواهیم نمونهای برای این همکاری و عدم رقابتی که اسپنسر در موردش صحبت میکند نام ببریم، قطعا میتوان به E3 اشاره کرد. سازمان ESA -که خود فیل اسپنسر نیز یکی از اعضای هیئت مدیره آن است- وظیفه مدیریت رویداد را بر عهده داشته و در اولویت نخست همواره سعی میکند امثال مایکروسافت، سونی و نینتندو را در مسیری قرار دهد که به صورت پیوسته با یکدیگر همسازی کرده و برای رسیدن به فرصتی آیندهنگرانه و مفید برای همه هدایت کند.
بیشتر بخوانید: مدیر برند ایکس باکس دقیقاً همان کسی است که فکرش را میکنید
از دیدگاه وی این مسئله اقدامی مشترک برای رسیدن به اهدافی دراز مدت هستند، و به عنوان مثال غیبت سونی و دیگر ناشران بزرگ عملا میتواند به ضرر همه تمام شود. «من معتقدم که همه باید در E3 حضور داشته باشیم. باید بهترین کارهایمان و آنچه در توان داریم را نمایش دهیم. این دیدگاه فقط برای من نیست، تمام کسانی که در ESA هستند باور دارند E3 باید جایگاهی باشد که همه احساس الزام حضور در آن را داشته باشند.»
اسپنسر ادامه میدهد: «من این مسئله را در مورد الکترونیک آرتز که رویداد و غرفهای نداشتند هم میگویم، در رابطه با اکتیویژن هم میگویم. منظورم فقط صرفا سونی نیست. فکر میکنم باید E3ی بسازیم که تمام کمپانیهای صنعت گیم احساس کنند ارزش وقت آنها را خواهد داشت و گیمرها نیز با اشتیاق در آن حضور پیدا کرده و عشقشان به بازی کردن را جشن بگیرند.»
فیل اسپنسر تاکید میکند: «نکته خوبی که در مورد E3 وجود دارد این است که بستری فراهم میکند تا دور یک میز بنشینیم. الکترونیک آرتز آنجا است، تیکتو هم همینطور، سونی و نینتندو و غیره هم همچنین. فکر کنم بیش از ۳۰ عضو مدیریتی از تمام شرکتهای ناشر و توسعه دهنده برتر جهان. ما در مورد اینکه چگونه نمایش بهتری داشته باشیم با یکدیگر صحبت میکنیم. این مسئله به ما کمک میکند تا بعد از گفتمان روی نقطه نظر مشخصی تمرکز کرده و امیدوارانه در رابطه با آینده صنعت گیم برنامهریزی کنیم. به نظر من این جور مصاحبتها باعث میشود بتوانیم در مورد مسائل گوناگون و متعددی همکاری کنیم.»
درحالی که صنعت ما بیش از پیش در حال پیشرفت بوده و توسط جمعیت بیشتری از مردم استفاده میشود، فکر میکنم مسئولیت ما برای اینکه مطمئن شویم هادیان خوبی برای دنیای گیمینیگ هستیم، بیش از پیش رشد خواهد کرد.
در واقع اسپنسر در تلاش است عنوان کند E3 نه تنها فرصتی بزرگ برای تمام فعالان صنعت گیم محسوب میشود، بلکه میتواند نقطه جهشی ایدهآل برای فرصتهای بزرگ در مسیر پیش رو باشد. یکی از مثالهای این مورد ماینکرفت است. «در مورد ماینکرفت ما ناشری بزرگ هستیم که روی پلتفرمهای دیگر حضور داریم؛ هر چقدر که چنین روندی را ادامه دهیم و با سونی و نینتندو و هر شرکت دیگری بیشتر همکاری کنیم، حساسیت و اختلافات کمتر میشود.»
همیاری و مقاصد خوب بین رقیبان اتفاق خیلی مفیدی است، اما گیمینگ معمولا در جلوه دادن خودش به عنوان صنعتی با مقاصد خوب موفق نبوده. هر چه گیمینگ از نظر تاثیرگذاری و سوددهی پیشرفت میکند، طبیعی است که اهدافش با گذر زمان تغییر خواهد کرد. فیل اسپنسر نیز تصور میکند تنها راه برای آیندهای مطمئن و ایدهآل همین موضوع است. «به عنوان یک صنعت، با توجه به کراس-پلی، قانونگذاریهای خارجی مربوط به لوت باکسها، مسائل مربوط به سازمان سلامت جهانی و غیره، میتوان به سادگی نشان داد که ما به نقطه ساختاری مشترک و خوبی رسیدهایم و میدانیم آنچه ارائه میکنیم چه معنایی برای جامعه دارد. فکر کنم تمام این موارد باعث میشود ما به عنوان صنعتی شناخته شویم که در واقع بزرگترین رقیبانمان، همدیگر نیستیم.»
در حالی که اکثر مشتریان تنها توانایی این را دارند که یکی از کنسولهای مطرح بازار را خریداری کنند -و بدون شک اسپنسر دوست دارد کنسول خودش انتخاب کاربران باشد- دشمنی و جنگی که معمولا در حوامع مرتبط با گیمینگ پیش میآید، کاملا با دیدگاه کلی اسپنسر تضاد دارد.
مدیر ایکس باکس در این رابطه میگوید: «فکر کنم یکی از دلایلی که اختلافات و بحث و جدل را در جامعه به وجود میآورد این باور است که مردم تصور میکنند ما نباید از یکدیگر خوشمان بیاید، چون یک کنسول آبی است و یک کنسول دیگر سبز است و این دو نمیتوانند هیچ وقت با هم ترکیب شوند. میدانیم بخشی از جامعه دوست دارد ما با شدت و خشونت بیشتری با هم رقابت کنیم. فکر کنم رقابت بین ما، از نوآوری و مدل تجاری گرفته تا ارزش اقتصادی پتانسیل زیادی برای اختلاف دارد. اما چنین دیدگاهی به هیچ عنوان به رشد صنعت گیم کمک نمیکند. نکات خیلی بیشتری باید لحاظ شود و حداقلهایی برای همکاری و دیدگاهی مشترک در نظر گرفته شود.»
اگر تنها یکی از صاحبان پلتفرمهای گیمینگ شایسته جایزهای برای پیش قدم شدن و اشتیاق در زمینه همکاری باشد، آن پلتفرم بدون تردید ایکس باکس خواهد بود. اما اسپنسر پرتوهایی از امید برای همکاری را در دیگران مشاهده کرده، حتی با اینکه آنها ظاهرا تمایلی ندارند: «شاید ما بیش از حد در مورد این دست مسائل صحبت میکنیم. نمیخواهم در مورد تجارت آنها صحبت کنم؛ آنها دیدگاه خودشان را دارند. اما اگر نگاه کنید، چه مثالی خوب است؟ فکر کنم تابستان سال گذشته بود که نینتندو تبلیغی برای ماینکرفت ساخت و لوگوی ایکس باکس هم در آن وجود داشت. فکر کنم این اولین بار در تاریخ بود که یک تبلیغ نینتندو حاوی لوگوی ایکس باکس بود.»
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
بخد اون قیافشو نگا مثل سگ دروغ میگه