نقد فیلم Kill Boksoon | سندیکای قاتلان کرهای
نتفلیکس به موفقیت «جان ویک ۴» با «بوکسون را بکش» پاسخ میدهد: یک اکشن شیک کرهای که یکی از آثار قابل توجه سال جدید است؛ اکنون سوال اینجاست که آیا این اثر سینمایی میتواند با ...
نتفلیکس به موفقیت «جان ویک ۴» با «بوکسون را بکش» پاسخ میدهد: یک اکشن شیک کرهای که یکی از آثار قابل توجه سال جدید است؛ اکنون سوال اینجاست که آیا این اثر سینمایی میتواند با شباهتهای زیادی که به فرنچایز محبوب جان ویک دارد، مانند یک جامعه قاتل زیرزمینی و قهرمانی که تلاش میکند خود را از بازی خارج کند، چیز جدیدی روی میز بیاورد؟! برای یافتن پاسخ در ادامه با نقد فیلم Kill Boksoon همراه ویجیاتو باشید.
فیلم Kill Boksoon در مورد چیست؟
داستان فیلم «بوکسون را بکش» بر پاشنه شخصیت گیل بوکسون میچرخد که که سالها قاتل رده بالا برای سندیکای قاتلان درجه یک بوده است. اما او همچنین مادر یک دختر شانزده ساله است که هیچ ایدهای برای ارتباط بهتر با او ندارد؛ چرا که بوکسون ظاهراً رک و راست و تنومند واقعاً یک قاتل خونسرد است. اما با افزایش تنش در میان شرکتهای آدمکش، بوکسون بین دو راهی مادر بودن یا قاتل حرفهای بودن گیر میکند… آیا بوکسون تصمیم میگیرد که در نهایت فقط یک مادر معمولی باشد یا کارهای گذشتهاش او را آزار میدهد و او را برای همیشه در این زندگی گرفتار میکند؟!
«بوکسون را بکش» و اعتبار زیرژانری که «جان ویک» شروع کرد
در حالی که قسمت چهارم فرنچایز جان ویک با بازی کیانو ریوز اکنون در سینماها در حال اکران است، نتفلیکس این فیلم کرهای را منتشر کرد که دنیایی را نشان میدهد که همانند مجموعه فیلم جان ویک توسط سندیکای قاتلان اداره میشود.
ژانرها و زیرژانرها در طول تاریخ سینما از طریق تکرار و تنوع ساخته شدهاند. یعنی در فیلمهایی که در این تیپ مورد توجه قرار میگیرند، الگوهایی هستند که همیشه تکرار میشوند و انواع قصههایی که به عنوان آثار جدید پا به این شاخه میگذارند، خلق میشوند. از این نظر، اولین نمایش جان ویک در سال ۲۰۱۴ نه تنها به معنای شروع یک فرنچایز بود، بلکه به معنای شروع زیرژانر جدیدی از فیلمهای اکشن بود. این فیلم داستانی را به سبک «Death Wish» با بازی چارلز برانسون آغاز کرد که در آن یک انتقامجو در سکانسهای مختلف، هزاران دشمن را به شیوهای تماشایی میکشد.
به نوبه خود، یکی از نوآوریهای اصلی معرفی شده توسط جان ویک ، ایجاد جهانی است که توسط سندیکاهای جنایی اداره میشود. خالق آن، چاد استاهلسکی، آن را به عنوان یک دنیای فانتزی مدرن تعریف کرد. قانون اول این فیلمها میگوید: هیچ مقام، ارتش یا پلیسی وجود ندارد. دنیای این داستانها توسط سندیکاها یا شرکتهای جنایی متشکل از قاتلان حرفهای اداره میشود. قانون دوم میگوید: در یک مقطع زمانی همه مخالف قهرمان داستان هستند. و قانون سوم میگوید: مرگها یا همان بُکش بُکش باید زیاد و بسیار دیدنی باشد.
اکنون نوع معرفی شده توسط «بوکسون را بکش» به کارگردانی بیون سونگ هیون این است که قهرمان داستان مادری است به همان اندازه که نگران بزرگ کردن دختر نوجوانش (کیم سی-آ) است، همانطور به نابودی مخالفان یا دستوراتش در فضای کارش نیز علاقه دارد. هرچند در این مورد، بوکسون (جئون دو یون) بیشتر از ادامه کار خود میخواهد بازنشسته شود، اما مایکل کورلئونه، وقتی میخواهد این دنیا را ترک کند، به دلایلی مجبور به ترک این دنیا میشود. پس مادر این قصه خونین نیز باید با دلیل میدان را ترک کند.
بنابراین، یکی دیگر از مولفههای مهم این فیلمها و همچنین حضور در اینجا، این است که قهرمان داستان همیشه محدودیت اخلاقی دارد. فراتر از این که همه جا قتل وجود دارد، مرزهایی نیز در میان شکل میگیرد که این قاتلها حاضر به عبور از آن نیستند. در مورد بوکسون، این زمانی اتفاق میافتد که او مأمور کشتن مرد جوانی میشود که باید به عنوان یک خودکشی از بین برود. این همان شکاف و دلیل شخصیت اصلی برای خروج از سیستم است.
یکی دیگر از ویژگیهای این شخصیت این است که بوکسون، درست مانند یک شطرنج باز، توانایی پیش بینی برخی از حرکات حریفان خود را دارد. فراتر از برآورده کردن تمام الزامات ذکر شده، فیلم صحنههای اکشن خوب فیلمبرداری شده و تنش خاصی را ارائه میدهد که جنبه دراماتیکی را به همراه دارد که رابطه بین مادر و دختر را در بر میگیرد.
رابطه مادر و دختر احساس را چاشنی اکشن میکند
در هسته داستانی خود، فیلم Kill Boksoon درباره یک رابطه دشوار مادر و دختری است. هر دوی آنها رازها را در دل خود نگه میدارند، از ترس اینکه طرف مقابل آن را تایید نکند و به همین دلیل زندگی این دو تحت فشار قرار میگیرد. همانطور که فیلم پیش میرود و همه چیز به شکل پیچیده به هم گره میخورد، تازه آن دو متوجه میشوند که برای زنده ماندن باید باهم صادق باشند و رازها را کنار بگذارند. این نگاه تکان دهنده به آنچه که هر پدر و مادر و فرزندی با یکدیگر میگذرانند، آن هم تماماً از دریچه مادری که اتفاقاً یک قاتل نیز هست، تنها یکی از پیچشهای ویژهای است که این فیلم ارائه میدهد.
به این موارد کمدی تاریک و لذیذ را اضافه کنید، جهانسازی که فکر شده و اصلاً غیرقابل تحمل به نظر نمیرسد، گروه گستردهای از شخصیتهای فرعی با پیچوتاب لذتبخش، موسیقی التقاطی که از جاز نوآر تا وسترن اسپاگتی و گرانج را در بر میگیرد. ترفندهای زیادی در آستین این فیلم وجود دارد که بدون شک دائماً سرگرم خواهید شد.
شاید وقت آن است که بگویم مشکل من با برخی از فیلمهای اکشن کرهای این است که آنها خیلی شلوغ و گاهی عجیب هستند و به صحنههای اکشن اشاره نمیکنم، بلکه به شیوهای که آنها با مولفهی دراماتیک برخورد میکنند، اشاره دارم. سکانسهایی که تنها میآیند و نه شخصیت میسازند و نه قصه را پیش میبرند. اما «بوکسون را بکش» هرچند در میانه راه خود به این مشکل دچار است، ولی توانسته این کار را به ارائه نمایشی بینظیر از شخصیت اصلی ختم کند، که هم مهارتهای عالی و هم توانایی او برای انطباق مستقیم و مؤثر با شخصیتش را نشان میدهد.
سکانسهای اکشن چگونه است؟
در نگاه کلی این فیلم از سکانسهای اکشن جذابی برخوردار است؛ سونگ هیون بیون، نویسنده و کارگردان و تیمش سکانسهای اکشن استادانهای ساختهاند که از سوی چاد استاهلسکی قطعاً مورد تشویق قرار میگیرد. طراحی مبارزات جنون آمیز، فیلمبرداری خلاقانه وحشیانه، و خشونت افسارگسیخته منجر به دست کم چهار صحنه انفجاری میشود که کاملاً نفس مرا بند میآورد. البته لازم به ذکر است که این فیلم 140 دقیقهای فقط یک فیلم اکشن نیست، چیزهای بیشتری در اینجا وجود دارد که میتوان آن را باز کرد، و آن سکانسهای جنبشی مبارزه فقط میتواند گیلاس روی کیک باشد.
و در آخر، قبل از اینکه به برخی از نکات منفی این اثر اشاره کنیم، من باید جئون دو یون بازیگر نقش اول را به خاطر بازی متفاوت و فوقالعادهاش در نقش گیل بوکسون تحسین کنم. درست همانطور که میشل یئو در بازی برنده اسکار خود در فیلم «همه چیز، همه جا همه به یکباره» کاری به نظر خوب انجام داد، به جئون نیز وظیفه عظیمی داده میشود که با طراحی عجیب و غریب و کمدی، با اجرای فیزیکی فوقالعاده و ضربهای احساسی شدید، تمام ریزه کاریهای این شخصیت را به تصویر بکشد؛ و او این کار را به زیبایی انجام میدهد.
نکات منفی فیلم
من چند شکایت از فیلم Kill Boksoon دارم و آنها شاید بسیار جزئی باشند، اما بدون شک مهم هستند. من فکر میکنم مسیری که روایت فیلم طی میکند کمی قابل پیشبینی است، اگرچه لحظات زیادی وجود دارد که شاید مخاطب را غافلگیر کرده باشد، اما کل طرح فیلم آشناست.
با این حال، این تریلر که اولین نمایش جهانی خود را در برلیناله 2023 داشت، مشکل بسیاری از تولیدات سینمایی کره جنوبی را در خود دارد: این یعنی خیلی طولانی است. فیلم چیزهای زیادی برای نشان دادن و گفتن دارد، اما همیشه تعادل مناسب را پیدا نمیکند.
همچنین، فیلم به دلیل نمایش طولانی و مجموعه شخصیتهایش کمی زیادتر از حد معمول پیچیده و سنگین میشود. این مشکل به تنهایی منجر به زمان پخشی شده که برخی از مخاطبان از جمله خود من از آن شکایت خواهند کرد؛ چرا که بسیار طولانی است.
اما صادقانه بگویم، من فکر میکنم اگر این اثر بهعنوان یک مینی سریال کوچک توسعهیافته بود، بهتر عمل میکرد. این فیلم پس از یک شروع واقعاً سرگرمکننده و وحشیانه، به سرعت ریتم اولیه خود را از دست میدهد و به داستانی آشنا تبدیل میشود. جایی که سازندگان میتوانستند این فیلم را ساده و مستقیم روی اصل مطلب نگه دارند، آن را با ژانرهای بسیار متفاوتی انباشته میکنند.
در نهایت، در حالی که اوج بازی Kill Boksoon شگفتانگیز و کاملاً جالب بود، اما با وجود این مشکلات کل این اثر حس یک فیلم تمام و کمال را به مخاطب نمیدهد. هرچند از خیلی آثار هالیوودی جلوتر است.
آیا Kill Boksoon ارزش بررسی و وقت شما را دارد؟
بهعنوان یکی از طرفداران بزرگ سینمای کره جنوبی، دیدن یک اثر ماهرانه دیگر از فیلمسازی مبتنی بر ژانر همیشه بسیار هیجانانگیز است. و «بوکسون را بکش» با این شرایط مطابقت دارد. اگر هنوز هجوم آدرنالین را از John Wick: Chapter 4 احساس نکردهاید و تشنه آن هستید و هوس کردهاید چیزی شبیه به آن را مشاهده کنید، قطعاً روی این اثر کوچک اما سرگرمکننده از سینمای کرهجنوبی حساب باز کنید.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.